Robyn mastrar i bilen

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-03-14 15:42

Flint skrev:
Erik_AA skrev:/../ men om man inför en maximal medelnivå istället för en maximal toppnivå så försvinner ju hela incitamentet till loudnessracet i skivbranschen. Då kommer helt plötsligt dynamisk musik låta bättre än komprimerad, även i bilen.

Njae. Musik med hög utnyttjad dynamik tappar ju gärna de svaga nivåerna i bilens grundbrus/-störning. Vrider man då upp finns ju risken att de höga nivåerna istället blir för höga. Komprimering tror jag kan försvaras i vissa stökiga miljöer som i just bilar.

Fast det där är en myt, har jag börjat inse. Det gäller för stycken med terassdynamik (med Bolero som extremt exempel). Men för transient musik, med korta toppar på en jämförelsevis lägre medelnivå går det utmärkt att höja volymkontrollen utan att det blir för starkt. Utom vid reklamavbrott, då, men det får väl just betraktas som terassdynamik.

Bullrig miljö är ingen anledning att toppvärdesbegränsa på det sätt som görs i masteringen. Enda anledningen till detta är att man kan höja medelnivån om kanalen/mediet är toppvärdesbegränsat.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-03-14 15:46

Erik_AA skrev:Så, har vi kommit överens om att huvudproblemet är att högre utstyrt material får konkurrensfördelar när det avlyssnas via radio, mp3-spelare och spotify (i mindre omfattning eftersom spotify har volymnormalisering på som standard)?

Ja, jag är enig om det iaf.

Men spotifys normalisering verkar snarast vara kompression 8O :? så det som hade kunnat vara bra för hifi verkar i stället vara dåligt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-03-14 15:47

Svante skrev:Fast det där är en myt, har jag börjat inse. Det gäller för stycken med terassdynamik (med Bolero som extremt exempel). Men för transient musik, med korta toppar på en jämförelsevis lägre medelnivå går det utmärkt att höja volymkontrollen utan att det blir för starkt. Utom vid reklamavbrott, då, men det får väl just betraktas som terassdynamik.

Bullrig miljö är ingen anledning att toppvärdesbegränsa på det sätt som görs i masteringen. Enda anledningen till detta är att man kan höja medelnivån om kanalen/mediet är toppvärdesbegränsat.

Jag tycker att det beror på hur högt eller lågt i volym man vill lyssna. Jag spelar i pricip aldrig musik högt (utom när jag lirar själv) och märker därför märkbart av det. Om man spelar högt i t.ex. en bil är det lättare att köpa stor dynamik. Min mening.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-03-14 15:51

Flint skrev:
Svante skrev:Fast det där är en myt, har jag börjat inse. Det gäller för stycken med terassdynamik (med Bolero som extremt exempel). Men för transient musik, med korta toppar på en jämförelsevis lägre medelnivå går det utmärkt att höja volymkontrollen utan att det blir för starkt. Utom vid reklamavbrott, då, men det får väl just betraktas som terassdynamik.

Jag tycker att det beror på hur högt eller lågt i volym man vill lyssna. Jag spelar i pricip aldrig musik högt (utom när jag lirar själv) och märker därför märkbart av det. Om man spelar högt i t.ex. en bil är det lättare att köpa stor dynamik. Min mening.

Man kanske kan övertala dig till ett experiment. Tag valfri högdynamisk låt, tex nån jazzplatta (inte Bolero, alltså). Mastra den (det duger med nån enkel kompressorplugg) så att du får ner toppfaktorn till 10-12 dB. Normalisera de båda så att de har samma medelnivå.

Bränn båda på en skiva som du lyssnar på i bilen.

Får den högdynamiska olidligt mycket dynamik? Ens om du lyssnar svagt?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-03-14 15:54

Svante skrev:Man kanske kan övertala dig till ett experiment. Tag valfri högdynamisk låt, tex nån jazzplatta (inte Bolero, alltså). Mastra den (det duger med nån enkel kompressorplugg) så att du får ner toppfaktorn till 10-12 dB. Normalisera de båda så att de har samma medelnivå.

Jag tror dig utan att göra experimentet. Min upplevelse och rattandet på volymkontrollen är förstås inbillad. Placebo.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-03-14 16:20

subjektivisten skrev:
JTarnstrom skrev:Så länge folk köper skiten så kommer den att produceras. Se till att folk slutar köpa eländet så ska du se att det blir ändring. Att det skulle råda monopol på musikmarknaden är ju ett befängt påstående. Idag kan vem som helst ge ut musik mastrat exakt som de vill ha det. Enda anledningen att populärmusiken låter som den låter är att artisterna sätter sig i knät på skivbolagen för att de vill tjäna pengar.

Såklart det är ett monopol, eller exakt vilka bolag tillhandahåller bättre masterade versioner av t ex Lady gaga's skiva, eller Katy perry, eller Foo fighters, etc?

JTarnstrom skrev:Som jag sade så ser jag mastring och ljudproduktion som en del av verket. Är det kasst så är verket kasst. Det drabbar inte mig. Det är en smakfråga precis som det mesta här i livet.

Är det en del av verket när det är skivbolagen som skickar den på mastering? Är det en del av verket när man återsläpper en skivan söndermasterad som funnits tidigare i fin utgåva?

JTarnstrom skrev:Om alternativet är planekonomi så är det helt okej med mig.

Alternativet är ju enkelt, man släpper BRA produkter istället för skitkvalite. Det är inga som helst problem att köra egna kompressorer i MP3 spelare om man vill ha mindre dynamik, det är dock omöjligt att göra tvärtom. På samma sätt som det är smartare att göra en bra DVD/blu-ray utgåva så kan vem som helst ha en sämre bild för sin bärbara apparat, man är ju inte så dum så man gör DVDn/blurayn dålig för det, så som man gör med musiken.

Alltså, artisterna är fria att göra vad de vill med sina verk. Om de väljer att skriva avtal med en destrueringsfirma som maler ned skivorna till spån så är det deras sak. Ja, okunskap ä nog en faktor i det hela men det går ju inte att tvinga eller kräva att få en produkt levererad exakt så som man vill ha den. Jag föreslår att du kontaktar bolagen som släpper musik som intresserar dig och bjuder en rundlig summa för att få personliga mastringar. Det är nog bara en prisfråga så i det måttot tror jag nog att marknaden fungerar.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-03-14 16:28

MagnusÖstberg skrev:
phloam skrev:Du har kanske rätt i att det inte har med pengar att göra, det räcker med att man har bestämt sig för att "jag tänker minsann bara lyssna på transparent inspelad musik i min transparenta anläggning" för att man ska bli besviken :mrgreen:

Visste inte att det fanns transparent inspelad musik, men är det det man bara vill spela får man det kanske jobbigt.

Jag är allätare och lyssnar på det mesta, men upplever att jag blir en gladare människa när återgivningen blir mer lik scenupplevelsen och med lite mer dynamik än ljudmatta.

Jag vet inte hur du ser på det, men för dig kanske sådant saknar betydelse.

Om du jämför inspelningar från 1960-1980 talet, 80-talets radioutgåvor och de skivsläpp som görs idag. ''ser"/hör du någon skillnad dem emellan?

Ser du att medelnivån ökat konstant och dynamiken minskad på inspelningarna till följd av det? Har det någon betydelse för din upplevelse?

Varför ökade medelnivån på den här tiden? Var det artisternas val? Var det möjligen någon annan faktor? Såldes kanske alster som hade lite högre medelnivå mer och alla tvingades följa med i spiralen för att göra sig gällande i mediabruset?

Vilken praktiskt betydelse har komprimmeringen idag när datalagringsyta inte är något problem och de MP3:or som cirkulerar numera är kodade med fullt acceptabla 320kb eller tom ligger som FLAC på de portabla mediaspelarna?

På dig låter det som att om man är emot komprimmeringen så är det för att man ser skivbolagen som onda jävlar. Det kanske är så enkelt istället att man egentligen är musikälskare?

Är det fel om man är musikälskare at proklamera för en förändring av utgåvorna till något som låter bättre, mer dynamiskt och mer levande?

Har du provat att jämföra sådanna alster i bil, lurar på tåget och via stereon hemma? Det har jag, och med dagens mediaspelare och återgivning i bil så låter de dynamikbevarade alsterna alltid bäst. För mig iallafall.

Jag tycker inte illa om branchen, tvärtom så värnar jag om både den och musikåtergivningen och det får mig att önska att man fick en ordning som alla accepterade. Så att inte många tvingas gör det andra gör bara för att inte försvinna i mediabruset. Till gagn för både kreativiteten, artistfriheten och musikintresset. Musikbranchen minskar till fårmån för andra brancher inom media. Det tycker jag är synd.

Du kanske inte ser det på samma sätt som mig, men jag har inget emot ditt synsätt och tillhör inte dem som hånar dig för det. Jag förväntar mig samma bemötande från dig. Kom således inte dragandes med att jag vill minska skivbolagens eller artisternas frihet när jag istället vill verka för bred frihet och stor artistfrihet. Bara för att du inte ser det jag gör, eller inte tycker som mig innebär det nog inte att vi har så olika målsättning. Eller så bryr du dig inte alls, och det är okej det också, men då borde du kanske inte vara motvals mot dom som engagerar sig. Eller fan, gör jag det egentligen? Jag vet inte ens någon vettig platform att föra fam det jag upplever. Ingen lyssnar ju iallafall på vad som skrivs på ett sketet forum, men det är min bild av saken iallafall.

Robyn är förövrigt en av de artisterna vars integritet ingen kan ifrågasätta. Hon var stark nog att stå emot den nisch hennes bolag anså att hon skulle verka inom och kände sig fängslad. Således konsekvensen och startade sitt egna bolag för sig och för dem som hade en målmedveten sträven och visste vad de ville göra utan hård styrning.

För mig får hon mixa sina skivor i badkaret om hon anser att det ger henne det resultat hon vill.

Jag kan hålla med om myckt här och bör kanske beskriva min ståndpunkt; jag har själv liten erfarenhet av loudnessracet etc då jag köpt väldig få skivor på senare år, och definitivt inga komprimerade popskivor. Jag upplevde möjligen mobilgenerationens musikproblem för länge sen, innan bärbart blev så vanligt som idag - hur dynamikofång påverkar i olika miljöer osv.

Jag är helt med på t.ex. att okomprimerat alltid låter bättre - men det funkar kanske inte alltid bättre. Man måste se till exakt vad man har att göra med i vilken situation. Vilken musik, i vilken miljö, vilken teknik, med vilka förutsättningar/krav gällande lyssnaren osv.

Jag tycker att diskussionen ofta är alldeles för förenklad. T.ex. med vilken lätthet alla tycks köpa att "Det ger konkurrensfördelar" rakt av. Jag tror att hela frågan är mycket mer komplicerad än så och att vi hittils bara skrapat på ytan vad gäller orsakssamband och betydelse i praktiken.

Som jag sa förut så är det en omvälvande period; plötsligt har var man Spotify i varenda mobil, man kan verkligen lyssna på vadsomhelst varsomhelst - i hifi. Jag tror inte ens artister och branschfolk riktigt greppat vad som pågår - man tar till chansartade lösningar på fel problem.

Naturligtvis upptäcker hifi-folk först av alla att man experimenterar med ljudet för att möta nya förutsättningar, men betyder inte att experimenten _enbart_ är negativa, bara för att de är enbart negativa för en liten klick hifi-lyssnare. Men det är bra att frågan tas upp och att det informeras. Inte alls säkert att lösningen heter "HiFi fur alle" :)

Försök förklara för en normal mobillyssnare idag, att det "skulle vara bättre med en kompressor i mobilen så du kan välja dynamikomfång" osv - det är nog lite för mycket. Folk behöver mer kunskap, och att den kunskapen har nån relevans för deras behov.

Vi kanske ska vara glada att även den "dåliga" musiken låter så pass bra som den gör istället. Och som du var inne på så kanske vi alla i framtiden lyssnar på flac i mobilen. Men det är en bit kvar :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-03-14 16:36

phloam skrev:Folk behöver mer kunskap, och att den kunskapen har nån relevans för deras behov.

Låter farligt nära släkt med politisk propaganda och storebrors välmenta hjärntvätt för den dumme "individens bästa".

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-03-14 16:47

En enkel lösning, lagstiftning. Ta ut en extraskatt på 100 spänn av skivbolagen på skivor med för låg crestfaktor. Den kostnaden skulle förstås drabba köparna med verkan att inga tillplattade skivor blev sålda. Hypotes.

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-03-14 16:48

Flint skrev:En enkel lösning, lagstiftning. Ta ut en extraskatt på 100 spänn av skivbolagen på skivor med för låg crestfaktor. Den kostnaden skulle förstås drabba köparna med verkan att inga tillplattade skivor blev sålda. Hypotes.

Känns inte så realistiskt va?
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-14 16:50

phloam skrev:Jag kan hålla med om myckt här......

Ville bara tacka för att du tog dig tid att svara. Kanske förstår vi varandra bättre nu.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-03-14 16:50

Flint skrev:
Svante skrev:Man kanske kan övertala dig till ett experiment. Tag valfri högdynamisk låt, tex nån jazzplatta (inte Bolero, alltså). Mastra den (det duger med nån enkel kompressorplugg) så att du får ner toppfaktorn till 10-12 dB. Normalisera de båda så att de har samma medelnivå.

Jag tror dig utan att göra experimentet. Min upplevelse och rattandet på volymkontrollen är förstås inbillad. Placebo.

Nä... Vad tråkig du är :) .

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-03-14 16:51

Flint skrev:
phloam skrev:Folk behöver mer kunskap, och att den kunskapen har nån relevans för deras behov.

Låter farligt nära släkt med politisk propaganda och storebrors välmenta hjärntvätt för den dumme "individens bästa".

Tja om vi ska få alla att lyssna i hifi så kommer det att krävas en jevvla massa propaganda och hjärntvätt :mrgreen:

Jag tänkte inte på det när jag skrev det dock, får fundera på en alternativ formulering ok? ;)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-03-14 16:51

Erik_AA skrev:
Flint skrev:En enkel lösning, lagstiftning. Ta ut en extraskatt på 100 spänn av skivbolagen på skivor med för låg crestfaktor. Den kostnaden skulle förstås drabba köparna med verkan att inga tillplattade skivor blev sålda. Hypotes.

Tycker du att förslagen som bygger på frivillighet är mer realistiska?

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-03-14 16:52

Flint skrev:
Erik_AA skrev:

Tycker du att förslagen som bygger på frivillighet är mer realistiska?

Nej, jag tror att de förslag som leder till mervärde för skivbranschen är mest realistiska.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-03-14 16:52

Svante skrev:Nä... Vad tråkig du är :) .

Javet! :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-03-14 17:02

Erik_AA skrev:Nej, jag tror att de förslag som leder till mervärde för skivbranschen är mest realistiska.

Då får vi be alla hifi-n¤rdar att handla säg 100 välinspelade och osöndermastrade högcrestfaktorskivor per dag så att skivbolagen ser att det lönar sig att inte mastra sönder mastrarna och platta till plattorna.

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-03-14 17:10

Flint skrev:
Erik_AA skrev:Nej, jag tror att de förslag som leder till mervärde för skivbranschen är mest realistiska.

Då får vi be alla hifi-n¤rdar att handla säg 100 välinspelade och osöndermastrade högcrestfaktorskivor per dag så att skivbolagen ser att det lönar sig att inte mastra sönder mastrarna och platta till plattorna.

Duger inte tror jag. De kommer inte göra kopplingen. Istället borde man på andra sätt göra klart att det finns en pengastark grupp som är intresserad av i princip oprocessade (billigare att framställa) inspelningar.

Kanske kan man få med elektronikbranschen på ett hörn också och skapa ett helt nytt format där mixningen av de olika spåren som bygger upp en låt till och med bara är ett förslag som kommer förinställt men som man själv kan ratta runt med på fjärren.

Då kan de sälja såna skivor för 199-299 kr och de kan fortsätta prångla ut dynga för 149 kr till pöbeln och radio.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-03-14 17:13

Erik_AA skrev:Duger inte tror jag. De kommer inte göra kopplingen. Istället borde man på andra sätt göra klart att det finns en pengastark grupp som är intresserad av i princip oprocessade (billigare att framställa) inspelningar.

Kanske kan man få med elektronikbranschen på ett hörn också och skapa ett helt nytt format där mixningen av de olika spåren som bygger upp en låt till och med bara är ett förslag som kommer förinställt men som man själv kan ratta runt med på fjärren.

Då kan de sälja såna skivor för 199-299 kr och de kan fortsätta prångla ut dynga för 149 kr till pöbeln och radio.

Det är ju i princip det jag har föreslagit i mina två förslag som du nyss har förkastat. Bara sagt med andra ord.
Dessutom är hifi-n¤rdar ingen köpstark grupp eftersom den troligen är för liten.

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-03-14 17:27

Nja, du skrev ju tvärtom att man skulle få köparna av de söndermastrade plattorna att betala straffavgift. Det är inte realistiskt tycker jag.

Införa nya produkter för att tillgodose high-end konsumenters behov är därmed realistiskt tycker jag. High-end musik att spela i sin high-end anläggning.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-14 17:52

Detta finns ju på ett sätt (ehuru i väldigt begränsad omfattning) redan. Ett fåtal artister med konstnärliga anspråk släpper material både på CD och i högupplöst, snällmastrad surroundversion, ofta med högupplösta i tvåkanal.

Jag har inte riktig koll på dock om det finns snällmastrade tvåkanalsversioner... Dags för lyssningsanalys+MasVis, kanske. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-03-14 18:07

Finns det ingen kul tur minister längre som vi skulle kunna bearbeta med t.ex ett obestämt antal mail och åberopa kul tur mord?

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-03-14 18:16

Flint skrev:Finns det ingen kul tur minister längre som vi skulle kunna bearbeta med t.ex ett obestämt antal mail och åberopa kul tur mord?

Om den röd-gröna röran vinner valet så kan ju Peter Steindl bearbeta Pagrotsky igen. Fast med tanke på hans komprimerade format vete fan var hans sympatier i frågan ligger.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-03-14 18:23

JTarnstrom skrev:
Flint skrev:Finns det ingen kul tur minister längre som vi skulle kunna bearbeta med t.ex ett obestämt antal mail och åberopa kul tur mord?

Om den röd-gröna röran vinner valet så kan ju Peter Steindl bearbeta Pagrotsky igen. Fast med tanke på hans komprimerade format vete fan var hans sympatier i frågan ligger.

Paggan är nog både brickwallad och hårt mastrad. 8)

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2010-03-14 18:30

Flint skrev:
JTarnstrom skrev:

Paggan är nog både brickwallad och hårt mastrad. 8)

Paggan klipper till och med. :o
Bild

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-14 18:37

Å andra sidan är ju inte toppen på honom komprimerad; han har ett väldigt stort huvud.

Och han var ju överallt samtidigt, så en viss dynamik har han.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2010-03-14 21:06

Alltså...

Jag fattar faktiskt inte. Var är den fantastiska musiken som ni inte kan lyssna på på grund av komprimering och mastring? Jag tror att jag vågar säga att jag har en ganska omfångsrik och omfattande smak och lyssning men trots det är det två (!) gånger jag blivit förbannad på mastringen. Den ena är låten Alanis Morissette - Thank U den ändra är Säkert! - Säkert!. Men jag menar, är det en gång på 10 år som det är ett problem... Känns inte som en jättegrej. Det roliga är att Alenis insåg misstaget och gav ut den igen några år senare men då hade hennes magi avklingat och ingen brydde sig.

Visst, skivor låter olika. Bättre ibland och sämre ibland. Men det finns bra och dålig musik också. Prova att lyssna på musiken. Det är den som är pay-loaden.

Jag satt och lyssnade på Christina Aguilera i morse. Visst det är pressat och komprimerat men fan så snygga produktioner. Och ja, i den kommersiella mittforan kan ljudet lämna övrigt att önska. Men lyssnar ni på det ändå? Jag har lixom inget som helst problem med den musik jag faktiskt lyssnar på.

Det är nästan komiskt när Robyns låtar sågas utan någon som helt hänsyn taget till miljöerna musiken skall spelas.

Nä, Vänner, Muhammed och berget. Om ni absolut skall lyssna på listmusiken för 14 åringar så får ni nog byta anläggning till något som låter bättre med den musiken. iPod-pluppar (men bara en efter som man lyssnar tillsammans med en kompis på t-banan) rekommenderas.

Om man skall standardisera på en lägre medelnivå så måste jag be er börja med att prata med fransmännen. Det är det är redan ett problem att EU- har normerat styrkan på utgången på portabla spelare. Om jag förstår rätt är det ett franskt initiativ. Den volym som en EU-reglerad spelare ger är helt enkelt för låg få de flesta hörlurar. Skulle man dessutom sänka nivån på musiken (pga krav från folk som inte lyssnar portabelt eller för den delen på musiken som kidsen lyssnar på) så skulle det helt enkelt bli för lågt. Så steg ett måste vara att få EU och fransmännen att släppa kraven på utnivå. Så Sarkozy får väl erkänna att etablissemanget hade fel och kidsen i förorten hade rätt. Hela tiden... Jag kan se det hända. Inte.

Eller så fortsätter vi att lyssna på musik som är- och låter bra. Det är inte precis någon brist på den. Man hinner inte lyssna på allt ens om man försöker.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2010-03-14 21:13

Flint skrev:

Det stora problemet är nog att hitta ens 10 sådana skivor...
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
conny_a

Inläggav conny_a » 2010-03-14 21:31

Lyssnade på ett par Robynlåtar från hennes "Best of" 2006. Det är ju inte som Simon & Garfunkel i Philharmonic Hall 1967 precis ... men ändå lyssningsbart. Oftast är sången intakt och oförvanskad, men basgången, trummor och sånt är lite jobbigt påträngande - men är det för diskobruk får man väl stå ut med det (eller stänga av subbarna). :lol:

En sak jag lärt mig genom åren är att det inte alltid är fel på inspelning, mastring och vinyl/cd. Det handlar kanske mest om hur ens egen hifianläggning och lyssningsrum är kapabel att hantera det som producerats.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-03-14 21:57

Koffe skrev:Visst, skivor låter olika. Bättre ibland och sämre ibland. Men det finns bra och dålig musik också. Prova att lyssna på musiken. Det är den som är pay-loaden.

Javisst. Jag gillar absolut en bra låt och tar mycket hellre en bra låt med dålig mastring än en dålig låt med bra mastring, men varför ska jag behöva välja?

Koffe skrev:Det är nästan komiskt när Robyns låtar sågas utan någon som helt hänsyn taget till miljöerna musiken skall spelas.

Hmm, så nu ska någon annan bestämma vad jag får spela hemma? Får inte Robyn spelas hemma hos mig?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi