Kommentarer till lyssningarna av pK

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-03-13 22:14

Ragnwald skrev:Äntligen fått lyssna på pK, under ordnade former i mitt väldämpade lyssningsrum på ca: 25kvm. Stängda fönster och dörrar, medger toner ner till skakfrekvenser.

Boom kom över med sina ex, som har Naqrefs senaste filter och petersteindls ullfyllning.

Jag får gratulera Naqref till en utomordentligt välljudande konstruktion.
Efter fyra timmars lyssning med blandad referensmusik och tonsvep/mätning med mik, kan jag inte hitta några svagheter.
Värmeinnehållet perfekt, diskantljudet välbalanserat.
Värmeinnehållet ligger mitt emellan piP och Xavian Mia, som har lite mer av den varan.
Hur starkt vi spelade, fick vi inte Vifa-diskanterna att låta illa eller påfluget.
Testade även med 80 och 100Hz delning mot mina subbar, då spelade vi ca:97dB i lyssningspossition och njöt av musiken.
Men framför allt, pK klarar sig alldeles utmärkt på egen hand. :)

Kanske nakna och undermöblerade lyssningsrum, är orsaken till hur olika dessa högtalare uppfattas ?

Ragnwald, det var trevligt att läsa :) Hoppas ni har det bra så här en lördagkväll.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-03-13 22:38

petersteindl skrev:
Ragnwald skrev:Äntligen fått lyssna på pK, under ordnade former i mitt väldämpade lyssningsrum på ca: 25kvm. Stängda fönster och dörrar, medger toner ner till skakfrekvenser.

Boom kom över med sina ex, som har Naqrefs senaste filter och petersteindls ullfyllning.

Efter fyra timmars lyssning med blandad referensmusik och tonsvep/mätning med mik, kan jag inte hitta några svagheter.
Värmeinnehållet ligger mitt emellan piP och Xavian Mia, som har lite mer av den varan.
Hur starkt vi spelade, fick vi inte Vifa-diskanterna att låta illa eller påfluget.
Testade även med 80 och 100Hz delning mot mina subbar, då spelade vi ca:97dB i lyssningspossition och njöt av musiken.

Kanske nakna och undermöblerade lyssningsrum, är orsaken till hur olika dessa högtalare uppfattas ?

Ragnwald, det var trevligt att läsa :) Hoppas ni har det bra så här en lördagkväll.

MvH
Peter

vi gjorde även en notering i lyssnings position så går diskanten inte högre än till runt 14khz och det är mätt med en rta mätare men flyttar man miken närmare högtalaren så går den högre men vem sitter en meter i från och lyssnar men det är inga problem att få den att gå ner mot 20hz i lyssnings position.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-13 22:47

boom skrev:vi gjorde även en notering i lyssnings position så går diskanten inte högre än till runt 14khz

Mycket märkligt.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-03-13 23:07

MagnusÖstberg skrev:
boom skrev:vi gjorde även en notering i lyssnings position så går diskanten inte högre än till runt 14khz

Mycket märkligt.

Inget märkligt det var musik vi spelade och ingen test ton.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-03-13 23:22

RTA-mätaren mätte väl ovägt den akustiska energin och skärmen visar mätpunkter med 10Hz intervall, 20 - 20kHz.
Den som vet mest, tror minst.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-03-14 00:02

Ragnwald skrev:RTA-mätaren mätte väl ovägt den akustiska energin och skärmen visar mätpunkter med 10Hz intervall, 20 - 20kHz.

Stämmer bra var tvungen att titta på mätaren.

Flamenco

Inläggav Flamenco » 2010-03-14 09:18

Jag kontaktade Densen via länk och fick svar om uppmätningen.

Hola Pedro!

Redovisade grafer är uppmätta on axis, 30cm, med mikrofon riktad emellan högtalarna. Högtalaren var placerad på ca 50cm höga stativ, med bakstycket riktad mot dörr/öppningar bakom och vid sidan av högtalaren, således utan mycket stöd för basen.

Jag har nu bestämt mig och skaffar på en annan högtalare.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-03-14 09:48

Flamenco skrev:Jag kontaktade Densen via länk och fick svar om uppmätningen.

Hola Pedro!

Redovisade grafer är uppmätta on axis, 30cm, med mikrofon riktad emellan högtalarna. Högtalaren var placerad på ca 50cm höga stativ, med bakstycket riktad mot dörr/öppningar bakom och vid sidan av högtalaren, således utan mycket stöd för basen.

Jag har nu bestämt mig och skaffar på en annan högtalare.

Och hur hade du tänkt att få tag i element
sen tror jag att dom som håller på litar för mycket på miken och inte sina öron vem sitter 30cm i från högtalaren då alla mätningar baseras på närfälts mätningar vad händer om man mäter 2 meter i från högtalaren .

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2010-03-14 11:59

petersteindl skrev:
celef skrev:tyvärr har jag inga handfasta tips, annat än att mäta mer, även från stora offaxisvinklar, kanske även hela varvet runt, intressant information brukar framkomma då

Helt rätt. Jag tror dock att man kan dela in det i koordinater och då kan man välja t.ex. 45/45 grader. Det kan ge helt annorlunda resultat mot 0/45 grader och 45/0 grader. Om man behöver ytterliggare mellanmätpunkter vet jag inte, men jag kommer att ta reda på det.

MvH
Peter

Har provat vid olika tillfällen att mäta i olika vinklar, men problemet tycker jag är att tolka resultatet, vad är bra vid olika vinklar :?

Mvh Åke

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2010-03-14 12:01

Ligger nog mycket i det sista du skriver.

Mvh Åke

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-03-14 12:37

petersteindl skrev:
celef skrev:tyvärr har jag inga handfasta tips, annat än att mäta mer, även från stora offaxisvinklar, kanske även hela varvet runt, intressant information brukar framkomma då

Helt rätt. Jag tror dock att man kan dela in det i koordinater och då kan man välja t.ex. 45/45 grader. Det kan ge helt annorlunda resultat mot 0/45 grader och 45/0 grader. Om man behöver ytterliggare mellanmätpunkter vet jag inte, men jag kommer att ta reda på det.

MvH
Peter

jag vet inte riktigt vad du menar med 45/45, men jag tycker inte att det är viktigt med fastlagda mätpunkter, dessa är mest användbara vid presentation för utomstående, tycker jag
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-03-14 12:39

Ragnwald skrev:Boom kom över med sina ex, som har Naqrefs senaste filter och petersteindls ullfyllning.

Har inte haft tillgång till fårull men har vänt tre av stenullsbitarna så att "tvärsnitten" möter vågen från baselementet. Har nu också Naqrefs filter nummer två. Kommer att spela på dem så ett tag och se om det faller mig i smaken.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-03-14 13:01

R1T skrev:
petersteindl skrev:

MvH
Peter

Har provat vid olika tillfällen att mäta i olika vinklar, men problemet tycker jag är att tolka resultatet, vad är bra vid olika vinklar :?

Mvh Åke

mät mer :) med mer mäterfarenhet så lär man sig att tolka mätningarna på ett konstruktivt sätt, och mät gärna på andras högtalare
Bikinitider

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-03-14 13:40

RogerGustavsson skrev:
Ragnwald skrev:Boom kom över med sina ex, som har Naqrefs senaste filter och petersteindls ullfyllning.

Har inte haft tillgång till fårull men har vänt tre av stenullsbitarna så att "tvärsnitten" möter vågen från baselementet. Har nu också Naqrefs filter nummer två. Kommer att spela på dem så ett tag och se om det faller mig i smaken.

Får ullen har ett högre genom släpp än vad roxullen har
det märks genom någon db högre ur porten och det är inga problem att få den att gå ner till 25hz beroende på rum sen mäter jag just nu och vid -45 på hemabio recivern så ligger dom på86.3db och det är mätt ca 3 meter i från högtalarn och det är inga problem att få dom att gå över 100db det är bara frågan hur mycket kräm man ger dom och det i ca 40kvm .

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2010-03-14 13:58

boom skrev:
RogerGustavsson skrev:

det märks genom någon db högre ur porten och det är inga problem att få den att gå ner till 25hz beroende på rum sen mäter jag just nu och vid -45 på hemabio recivern så ligger dom på86.3db och det är mätt ca 3 meter i från högtalarn och det är inga problem att få dom att gå över 100db det är bara frågan hur mycket kräm man ger dom och det i ca 40kvm .

Hur mycket fårull har du i räknat i gram?

Var har du köpt den?

Mvh Åke

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-03-14 14:25

R1T skrev:
boom skrev:
RogerGustavsson skrev:

Hur mycket fårull har du i räknat i gram?

Var har du köpt den?

Mvh Åke

Exakt! Hur mycket och hur är den fördelad i lådan?
Är det på samma vis som Naq lade mineralullen?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-03-14 14:53

Industriella hemligheter avslöjar man inte
men får väl göra ett undantag visaton får ull köpt från dyskland nålat till 40mm och exackt lika mycket som roxull även runt porten och en påse räcker väl då den är till 20 liter kostar 7.90 leksakspengar.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-03-14 14:58

celef skrev:
petersteindl skrev:

MvH
Peter

jag vet inte riktigt vad du menar med 45/45, men jag tycker inte att det är viktigt med fastlagda mätpunkter, dessa är mest användbara vid presentation för utomstående, tycker jag

45 grader horisontellt och 45 grader vertikalt kallar jag för 45/45. Det är nog så att det är viktigt med fastlagda mätpunkter om man överhuvudtaget vill kunna jämföra mätningar på olika produkter. Att mäta än hit och än dit på olika produkter är nog mest ett spel för gallerierna.
Såsom det är brukligt så redovisas horisontell spridning med 0/0; 0/15; 0/30; 0/45; 0/60. Vertikal spridning kan istället skrivas som; 0/0; 15/0; 30/0; 45/0; 60/0 grader.

Man skulle kunna tänka sig att dessutom mäta i vinklarna 0/0; 15/15; 15/30; 15/45; 30/15; 30/30; 30/45; 45/15; 45/30; 45/45 grader. Ena siffran anger horisontell vinkel och andra anger vertikal vinkel. Då får man ett detaljrikare utstrålningsmönster. Ibland kan det kanske behövas på en flervägshögtalare. Man måste bestämma sig var 0/0 grader är. Jag tycker att 0/0 vinkeln bör definieras såsom direktljudet vid lyssning, men det är inte många som gör det. Mäter man vinkelrätt mot högtalarna och därefter vinklar in högtalarna vid praktiskt bruk så är inte 0/0 grader i mätningen samma som direktljudet d v s lyssningsvinkeln.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-03-14 15:01

boom skrev:Industriella hemligheter avslöjar man inte
men får väl göra ett undantag visaton får ull köpt från dyskland nålat till 40mm och exackt lika mycket som roxull även runt porten och en påse räcker väl då den är till 20 liter kostar 7.90 leksakspengar.

Intressant. Även hifi-kit har fårull nålad till 40 mm. Finns på deras hemsida.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-03-14 17:53

petersteindl skrev:
celef skrev:
petersteindl skrev:

MvH
Peter

45 grader horisontellt och 45 grader vertikalt kallar jag för 45/45. Det är nog så att det är viktigt med fastlagda mätpunkter om man överhuvudtaget vill kunna jämföra mätningar på olika produkter. Att mäta än hit och än dit på olika produkter är nog mest ett spel för gallerierna.
Såsom det är brukligt så redovisas horisontell spridning med 0/0; 0/15; 0/30; 0/45; 0/60. Vertikal spridning kan istället skrivas som; 0/0; 15/0; 30/0; 45/0; 60/0 grader.

Man skulle kunna tänka sig att dessutom mäta i vinklarna 0/0; 15/15; 15/30; 15/45; 30/15; 30/30; 30/45; 45/15; 45/30; 45/45 grader. Ena siffran anger horisontell vinkel och andra anger vertikal vinkel. Då får man ett detaljrikare utstrålningsmönster. Ibland kan det kanske behövas på en flervägshögtalare. Man måste bestämma sig var 0/0 grader är. Jag tycker att 0/0 vinkeln bör definieras såsom direktljudet vid lyssning, men det är inte många som gör det. Mäter man vinkelrätt mot högtalarna och därefter vinklar in högtalarna vid praktiskt bruk så är inte 0/0 grader i mätningen samma som direktljudet d v s lyssningsvinkeln.

MvH
Peter

om man ska dela med sig av mätningarna till andra så kan det vara klokt med specifika mätpunkter, men inte för egenbehovet, min erfarenhet säger att det är viktigare att högtalaren inte klappar igenom vid någon höftmätning och inte bara vid några specifika punkter, jag har alltså ännu inte hittat några mätpunkter som är mer fungerande än andra
Bikinitider

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2010-03-14 18:26

För ordningens skull så har jag provlyssnat Naq:s filter 2 i mina pK.

Måste få säga att det låter riktigt bra, och fungerar mycket bättre hemma hos mig än vad filter 1 gjorde.

pK med filter 2 är en väldigt ärlig högtalare tycker jag, vilket innebär skit in skit ut. Nu är inte mitt rum så dämpat så det kanske kan bidra lite till att det blir känsligare.

Om det nu är någon som tänkt prova mitt filter 7.2, så kan ni lika gärna köra Naq:s filter 2, ljud mässigt är det kanske inte så stor skillnad, mitt är kanske lite snällare på dåliga inspelningar.
Men Naq:s filter blir betydlig billigare, och på bra inspelningar föredrar jag nog Naq: filter 2

Mvh Åke

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2010-03-14 20:51

Var hittar jag Naqref:s filter 2 beskrivet ?
Mundus Vult Decipi

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-03-14 20:57

i skrev:Var hittar jag Naqref:s filter 2 beskrivet ?

sidan 13

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-03-14 22:13

vart kan man köpa bennic-komponenter i lösvikt?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-03-14 22:27

celef skrev:vart kan man köpa bennic-komponenter i lösvikt?

I delikatessdisken.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-14 22:30

Köper mina hos Madisound.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-03-14 22:34

MagnusÖstberg skrev:

Vad brukar frakten hamna på? Brukar du få betala tullavgifter?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-03-14 22:38

undermånliga blanda i stället med bättre komponenter

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-14 22:41

Flint skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Vad brukar frakten hamna på? Brukar du få betala tullavgifter?

Jag köper filterkomponenterna i samband med större beställningar av element så frakten är en sådan sak jag förhandlar om, men moms och tull får man räkna med. De är bra på att ge pris inkl frakt om man pratar med dem.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-03-14 22:59

MagnusÖstberg
Hade det inte varit bättre/billigare att handla av ett EU-land? Ingen skillnad?

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum