Robyn mastrar i bilen

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2010-03-16 01:08

Och så Bild vi lite.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2010-03-16 01:12

MagnusÖstberg skrev:Annars har väl koffe bestämt sig för att inget i världen går att påverka och det är bara att sjunka ner i fotöljen och nynna själv. Resignera. Dö.

Au contraire, mon ami, au contraire.

Det är förutsättningen för att fortsätta leva och att inte bli sittande i fåtöljen. Sen tycker jag faktiskt att:
1. Det är inget stort problem
2. I den nån det är ett problem så överdriver ni
3. I den nån det är ett problem så är orsaken och den möjliga lösningen kommersiell inte systemisk, normerande eller formatmässig

Jag börjar bli lite trött på att det antyds att jag har en agenda. Det har jag inte. :)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2010-03-16 01:14

FBK skrev:Och så Bild vi lite.

:-)

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2010-03-16 01:20

Koffe skrev:3. I den nån det är ett problem så är orsaken och den möjliga lösningen kommersiell inte systemisk, normerande eller formatmässig

Du menar att det är möjligt att göra (framgångsrik) popmusik om konsumenten tvingas justera upp volymen varje gång låten kommer fram i spellistan?
Det tror inte jag på. :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-16 01:25

Koffe skrev:Jag börjar bli lite trött på att det antyds att jag har en agenda. Det har jag inte. :)

Så har jag verkligen inte uppfattat det.

Jag bara tycker att du underdriver problematiken, och accepterar läget på ett för mig oförståeligt pragmatiskt vis ;)

Jag önskar att mina barn en gång inte skall tro att musik har en dynamikbegränsning om 1,38db.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-03-16 01:25

14-åringarna kommer att lyssna på sin musik även i framtiden, som vuxna, precis som vi spisar vår ungdoms musik, myser och minns.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-03-16 03:36

Koffe skrev:Exakt vad är problemet med det jag skrivit? Om jag skall applicera samma sätt att tänka på dej - vem fan ger DEJ rätt att bestämma hur det skall låta! Skärp dej!

Läs igen och trillar inte myntet ner så ta hjälp av någon annan.
Btw, du vet att det är ett hifi forum detta?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-03-16 07:59

subjektivisten skrev:
Koffe skrev:Exakt vad är problemet med det jag skrivit? Om jag skall applicera samma sätt att tänka på dej - vem fan ger DEJ rätt att bestämma hur det skall låta! Skärp dej!

Läs igen och trillar inte myntet ner så ta hjälp av någon annan.
Btw, du vet att det är ett hifi forum detta?

Är du säker på att du bara är rak nu, och inte jävligt otrevlig och nedlåtande också?
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-03-16 09:01

Ragnwald skrev:14-åringarna kommer att lyssna på sin musik även i framtiden, som vuxna, precis som vi spisar vår ungdoms musik, myser och minns.

Mm, jag kan se framför mig, 80-åriga Dennis och Evelina som sitter och myser när de hör mp3-gurgel. :lol: :lol: :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-16 09:12

Svante skrev:
Ragnwald skrev:14-åringarna kommer att lyssna på sin musik även i framtiden, som vuxna, precis som vi spisar vår ungdoms musik, myser och minns.

Mm, jag kan se framför mig, 80-åriga Dennis och Evelina som sitter och myser när de hör mp3-gurgel. :lol: :lol: :lol:

"Äldreboendet Snorkråkan - MUSIKAFTON I KVÄLL!

Martin spelar snålkodade mp3:or från 00-talet och berättar om den gamla goda tiden - vi minns och myser tillsammans."
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-16 09:14

Koffe skrev:3. I den nån det är ett problem så är orsaken och den möjliga lösningen kommersiell inte systemisk, normerande eller formatmässig

Om man tar bort det ekonomiska incitamentet (högst låter bäst) medelst normering (max medelnivå) så är det ju en lösning med ekonomisk styrning.

Men visst, vad är ditt förslag för en kommersiell lösning, då?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-03-16 09:24

Det var en gång en skivbolagsdirektör, som bestämde över ett skivbolag som var så stort att det nästan inte fanns något annat. Han gillade Wahwah-pedaler så till den milda grad att han en dag bestämde sig för att ALLA skivor skulle köras genom en sån pedal innan det fick ges ut på hans skivbolag. Lyssnarna blev förtjusta och tyckte det var ett intressant ljud. "Det där var häftigt, det liknar inte något annat" sa de. Det gjordes tom en undersökning som visade att folk tyckte att det var en kul effekt, ett läckert sound helt enkelt.

Åren gick och folk tröttnade till sist på den där tråkiga effekten. Det blev ju lite tjatigt i längden. Men den stora andelen av lyssnarna, som inte brydde sig så mycket om ljudet hade lärt sig att höra musiken igenom den numera uttjatade effekten. Hifinördarna, som aldrig hade varit särskilt glada i skivbolagsdirektörens tilltag hade lyckats göra en anti-wahwah som minskade effekten av pedalen. Men det var ganska svårt, eftersom pedalen ofta rörde på sig och anti-wahwahn då måste följa efter. Det började också dyka upp billiga uppspelare som var misstänkt sänkta i det frekvensområde som wahwahn typiskt betonade.

Hifinördarna började nu bli högljudda och gjorde ett datorprogram som visade att det blev en ful topp i spektrum på de flesta skivorna och undrade vart återgivningsidealet och artistens frihet hade tagit vägen.

Skivbolagsdirektöreren försvarade sig med att det faktiskt fanns en vetenskaplig undersökning som visade att folk faktiskt föredrar när ljudet har passerat en wahwah-pedal. Att hans skivor antagligen säljer mer då. En del lyssnare, som var gravt wahwah-tillvanda försvarade också pedalanvändandet med motiveringen att man väl måste få producera skivor hur som helst, även de hänvisade till den konstnärliga friheten.

Till sist började ett konkurrerande skivbolag få marknadsframgångar. De gav ut skivor utan wahwah, och det var framför allt hifinördarna som köpte skivorna. Artisterna var skeptiska, de ville ju sälja så många skivor som möjligt och alla visste ju att wahwah-ljud ökade skivförsäljningen. Vanliga konsumenter tyckte att sången lät svag på skivorna i deras mellanregistersänkta uppspelare. Hifinördarna blev förstås glada att det gick att köpa wahwahfria skivor igen, men var ändå inte nöjda eftersom de bara kunde lyssna på Benganz danzband. Det var ju den enda artisten som gavs ut på det lilla skivbolaget.

Åren gick och till slut var man framme vid den 16/3 2010. Där är vi idag. Och eftersom det här är en historia om det som har varit så slutar den där. Hur framtiden blir får vi se.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2010-03-16 10:36

nolimitsoya skrev:Du menar att det är möjligt att göra (framgångsrik) popmusik om konsumenten tvingas justera upp volymen varje gång låten kommer fram i spellistan?

Så sant. Tänker man spellistespelande allmänhet så är mastringsracet fullständigt logiskt. Det är det bästa sättet att bryta igenom och att vinna över ev. dynamiska (medelnivåsvagare) konkurrenter. På många spelare är det dessutom ofta lättare att byta låt än att anpassa volymen...
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-03-16 10:44

nolimitsoya skrev:

Du menar att det är möjligt att göra (framgångsrik) popmusik om konsumenten tvingas justera upp volymen varje gång låten kommer fram i spellistan?

Jag undrar om inte det där är det kraftfullaste argumentet hittills i debatten.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-03-16 10:58

Så det hela handlar om att få folk som inte orkar jobba med volymratten att börja bry sig om ljudkvaliteten? Lycka till :D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-03-16 11:07

phloam skrev:Så det hela handlar om att få folk som inte orkar jobba med volymratten att börja bry sig om ljudkvaliteten? Lycka till :D

Baggis, det tar nån vecka till :) Sedan är det stordynamikracet som gäller med crestar på 48 dB :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-03-16 11:13

Folk gillar sånt som är häftigt. Fick man dem att tycka stor crestfaktor är
häftigt vore saken i hamn. :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-03-16 11:20

petersteindl skrev:
phloam skrev:Så det hela handlar om att få folk som inte orkar jobba med volymratten att börja bry sig om ljudkvaliteten? Lycka till :D

Baggis, det tar nån vecka till :) Sedan är det stordynamikracet som gäller med crestar på 48 dB :)

MvH
Peter

Bild
"Åååååååh så jobbar vi med volymen! Kom igen! Känn dynamiken i benen! Åhej! Så häääär stor crestfaktor!" :)

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-03-16 11:25

shifts skrev:Folk gillar sånt som är häftigt. Fick man dem att tycka stor crestfaktor är

Och det gör bara folk som har bra anläggningar. Moment 22 stoppar framkomligheten för det alternativet...
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-03-16 11:27

Erik_AA skrev:
shifts skrev:Folk gillar sånt som är häftigt. Fick man dem att tycka stor crestfaktor är

Och det gör bara folk som har bra anläggningar. Moment 22 stoppar framkomligheten för det alternativet...

Kan också vara tvärs om. Att folk som gillar hög crestfaktor skaffar bättre anläggning.

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-03-16 11:31

Flint skrev:
Erik_AA skrev:

Kan också vara tvärs om. Att folk som gillar hög crestfaktor skaffar bättre anläggning.

Yes det är mkt möjligt. De tvenne är i vilket fall korrelerade.

Edit: fast jag tror mer på att kasualiteten faktiskt är så som jag framställde den.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-03-16 11:33

Erik_AA skrev:
Flint skrev:
Erik_AA skrev:

Vad betyder ordet "korrelerade" på svenska?

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-03-16 11:35

Flint skrev:Vad betyder ordet "korrelerade" på svenska?

Tihopakopplade.

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-03-16 11:36

Flint skrev:

Maximalt förenklat: Att två eller flera variabler ofta är höga samtidigt eller låga samtidigt.

T.ex: Skonummer och längd. Storlek på skivsamling och musikintresse.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-03-16 11:36

Vad betyder "crestfaktor"? :mrgreen:

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-03-16 11:37

phloam skrev:Vad betyder "crestfaktor"? :mrgreen:

peakamplitud delat med medelamplitud.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-16 11:40

Nej nej, de behöver fortfarande inte bry sig. Om man medelvärdesnormerar så öppnar sig möjligheter för artister att producera musik som inte är "som alla andra" i dynamiskt hänseende.

Skillnaden då blir att om man inte rör volymratten så kommer olika låtar fortfarande att låta ungefär lika starkt, men de kommer att beröra känslomässigt på en hel massa olika sätt.

Win-win, som det heter.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-03-16 11:46

Erik_AA skrev:
Flint skrev:

Maximalt förenklat: Att två eller flera variabler ofta är höga samtidigt eller låga samtidigt.

T.ex: Skonummer och längd. Storlek på skivsamling och musikintresse.

Då förstår jag. Villle ju inte tolka fel. 8)

Åter till ämnet. Hur får du då lyssnare som inte gillar hög crestfaktor att gilla hög crestfaktor dvs. gå mot sin egen vilja för att du ska få njuta Robyn på ditt sätt?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-03-16 11:52

Jaa Shifts :D , det här fixar vi lätt. Med glädje och optimism kommer man långt. Det behövs bara några till som dig :) så är det klart. Vi behöver en slogan till marknadsföringen av det nya soundet. Vad sägs om denna?

Duka för festen, histen me cresten gör resten, förresten :)

Bra va? :) Nähä, inte det :? Jag skall klura ut något bättre. Då brigadjären klampar in
och påpekar Steindls usla rim,
så vet vi att STIM
påhejad av Robin
kräfva sitt bröd och vin av nin
och Morello med underfundigt flin
kämpar för lägre IM
så fixar Bolin sin violin så den blir fin.

Uslare rim än så här kan det knappast bli :mrgreen:

MvH
Peter
Senast redigerad av petersteindl 2010-03-16 12:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-03-16 11:53

Flint skrev:Åter till ämnet. Hur får du då lyssnare som inte gillar hög crestfaktor att gilla hög crestfaktor dvs. gå mot sin egen vilja för att du ska få njuta Robyn på ditt sätt?

Min personliga tro är att i princip alla föredrar hög crestfaktor, om man avspelar materialet på en högklassig anläggning och normaliserar med avseende på RMS.

Jag tror att en grej som faktiskt skulle kunna inträffa av sig självt är att retro-hifi blir en innegrej i inredningssammanhang. Heltäckningsmattan är ju redan på g, så varför inte köra med lite andra 70-tals attribut också?

Fast kom just på att det kanske är detta som redan håller på att ske... men att det är vinylen som tar hand om uppsvingen medan CDn och den elektroniskt lagrade musiken fortsätter sin kräftgång... :x

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi