De tio största lögnerna inom HiFi

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-02-25 14:08

Det var fanimej det finaste jag hört sen jag konfirmerades!

det luktar Karl Bertil Jonssons Julafton.... :wink: 8)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-02-25 17:52

postpunk skrev:Jag tycker att artikeln är sund.

Kablar. Jag kommer aldrig mer att tro på några kablar sedan jag upptäckte hur viktig layouten i t.e.x en förstärkare är.

Jag har aldrig riktigt fått förklarat varför nätkabeln skulle spela någon roll när det sitter transformatorer i våra maskiner som avger bra så mycket elakare störfält än nätkablar.
Och om man nu vill lägga flera tusen på att uppgradera sina beffintliga apparater så kanske man skulle använda pengarna till insidan av apparaten?
Det är så FRUKTANSVÄRT orimligt att betala mer för en sladdjävel än vad ens apparater kostat att tillverka. Vet inte folk hur mycket otroligt fina komponenter de kan få för bara 2000? Det räcker i de flesta fall till en fet overkill nätdel, av den typen som knappt ens sitter i de dyraste av apparater.

Layouten i en förstärkare, kan det ha någon betydelse? Det är ju samma komponenter oavsett var dom sitter, eller?

Nu spetsade jag till det hela och skämtade lite. Visst har layouten betydelse. Så har även valet av kablage, kontakter, motstånd, material i högtalarlådor etc.

Det finns inget som är perfekt. Allt går att förbättra. Men det ska finnas balans. Det finns ingen anledning att köpa en tre-tusenkronors nätkabel till en förstärkare för 900 spänn. De 3 KSEK kan säkert användas vettigare för att förbättra ljudet. I många fall blir det ofta en form av suboptimering där man driver konstruktion och förfining in absurdum på en produkt och glömmer elementära förbättringsmöjligheter på andra ställen. Detta kan dock inte enskilda tillverkare lastas för, dom gör ju bara så bra produkter dom kan. Jag undantar nu charlataner som medvetet prånglar ut dyrt skräp i hopp om att ingen avslöjar deras undermåliga konstruktioner.

Men för oss som har HiFi som hobby och vill få bäst resultat för nerlagda pengar och timmar - då gäller det att se upp och inte suboptimera. Personligen tycker jag det är trevligt med gedigna, snygga kablar med kontakter som riktigt "suger fast". Men jag inbillar mig inte för en sekund att dom är avgörande bättre än de kablar som gratis skickas med cd-spelaren för 499:- :-) Visst hör jag skillnad mellan olika kablar - ibland - men vad som är bäst? Det orkar jag inte ta reda på. Örat vänjer sig fort och trots allt är musiken så oändligt mycket viktigare...

När det gäller nätdelar kontra nätkablar. Visst strålar nätdelar. Men dom sitter ändå innanför ett hölje som ska uppfylla vissa krav på skärmning så att de inte påverkar kringliggande apparatur. EMC-reglerna är säkert inte till för att minimera påverkan på ditt dyra försteg utan för att skadlig strålning inte ska skada dig, din microvågsugn eller din pacemaker....

För nätkablar finns det däremot inga skärmningskrav så vitt jag vet. Och jag har mycket svårt att förstå att en kabel ska behöva kosta 5-6 tusenlappar om det "bara" är skärmningsegenskaperna man vill åt. Skärmad nätkabel av normalt slag är inte så mycket dyrare än vanlig. Men sedan finns det dom som är villiga att betala stora pengar för imponatorverkan, tunga mekaniskt gedigna kontakter och så vidare. Inget fel med det, om man anser sig ha råd. Lurad är man dock om man i en hyggligt enkel men bra anläggning tror sig göra en stor uppgradering med en sådan nätkabel. Det vågar jag påstå att man inte gör.

Men som jag skrev tidigare, har man apparatur eller signalkablar som påverkas av nätkablars strålning, då har man dåliga apparater. Och då ska man klaga hos tillverkarna. Med så mycket elektronisk smog som finns i luften idag, vore det bedrövligt om dyra apparater och seriöst tillverkade kablar inte klarar av den miljön.

/ B

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-02-25 19:37

Bill, vi står nog inte långt från varandra i Kabelfrågan :D

Layouten i förstärkare avgör (tillsammans med mycket mer, så klart) om den oscillerar eller ej.

Jag har erfarenhet av hur trafos stör elektroniken de driver. I mina första konstruktioner var detta ett problem av dignitet vill jag lofva!

Korrekt placering av avkopplingskondningar och kablaget på trafons sekundär var faktorer som avgjorde om där fanns 50hz brum, eller ej.

(Jag har även lyckats ordna brum i konstruktioner som inte är mina genom att flytta runt på komponenterna.)

Även mobiltelefonsstörningar som min opamp buffer plockade upp kunde i princip avhjälpas med rätt layout.
Det var iofs ganska coolt att lyssna på grannens mobilsamtal med min första gainclone :lol:

mandel

Inläggav mandel » 2005-02-25 20:39

Konstigt.
Hur kan så många kloka personer uttrycka sig så olika om en gemensam sak - bra ljud/musik? Jag förstår inte.

En annan sak. Var är det för skillnad mellan äkta stereo och panorerad mono? Hör man skillnaden?

Ytterligare en sak. Hur kan jag som är så klok, lägga mig i debatten. Jag som bara älskar välljud. Enkelt och rent.

Är inte allt mono?
Det är bara vi människor som vet att vi har två öron. (Låt oss kalla det stereo).
Vad kan/vet jag? Älskar mina Carlssonburkar mer för varje dag. Utan att veta någonting.

mandel
"Audiofil homofil. Blir det mono då?"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-02-25 21:50

mandel skrev:Konstigt.
Hur kan så många kloka personer uttrycka sig så olika om en gemensam sak - bra ljud/musik? Jag förstår inte.

En annan sak. Var är det för skillnad mellan äkta stereo och panorerad mono? Hör man skillnaden?

Ytterligare en sak. Hur kan jag som är så klok, lägga mig i debatten. Jag som bara älskar välljud. Enkelt och rent.

Är inte allt mono?
Det är bara vi människor som vet att vi har två öron. (Låt oss kalla det stereo).
Vad kan/vet jag? Älskar mina Carlssonburkar mer för varje dag. Utan att veta någonting.

mandel

Klart vi har olika åsikter, annars skulle det inte bli några diskussioner .-)

Äkta stereo förmedlar den bredd och djup (i bästa fall höjd) av musiken som fanns vid uppförandet. Detta kan ibland simuleras, dvs återskapas från en studioinspelning som består av ett antal monoinspelningar.

Panorerad mono utgår från en monoinspelning där man fördelar ljudet olika starkt på vänster eller höger kanal. Men fasskillnader och intryck i djup- eller höjdled förmedlas inte.

Om man "bara" älskar välljud, är man (dvs DU) i alra högsta grad välkommen i debatten. Ju fler synpunkter ju bättre!

Nej, allt är inte mono. Vore det så skulle du inte kunna avgöra om ett ljud kom ifrån vänster eller höger - eller bakifrån för den delen....

Man behöver inte veta "någonting" för att gilla Carlsson-högtalare, även om det finns välljudande alternativ. Det räcker med att gilla musik - och det är väl det viktigaste?

/ B

Föregående

Återgå till Generellt om hifi