Moderator: Redaktörer
Nagrania skrev:Vad är då en Neper?![]()
En som aldrig frågat förr.
Nagrania skrev:Vad är då en Neper?![]()
En som aldrig frågat förr.
johanh skrev:men som i dB-drag mäter dom ljudtrycket eller hur högt dom spelar? förstår ni hur jag menar? ELLER HÄNGER DOM DÄR TVÅ IHOP OCH ÄR SAMMA SAK? ops capslock![]()
///JOhan
johanh skrev:okej så ett "starkt" eller låt säga högt ljud är förenat med ett högt ljudtryck? att spela högta är alltså då att ha ett högt ljudtryck...om jag har fattat det rätt dvs![]()
///JOhan
dawen skrev:Starka ljud är förenade med ett högt ljudtryck ja. Att spela högt däremot, det kan lika gärna vara att spela höga toner som höga ljudtryck, därför tycker jag att man bör sträva efter att säga spela starkt istället.
Men visst har du rätt
johanh skrev:så man kan alltså ine spela "starkt" med en diskant eftersom den inte är kapabel till att prestera några högre ljudtryck? men SPL då? är det något annant? känsligheten? eftersom en bas kan ha en känslighet på, låt säga 91 db, medans en hornladdatdiskant kan ha, säg 105 db. Spelar inte diskanten starkare eller "högre" db nivå jämfört med basen? jag förstår inte riktigt![]()
///JOhan
dawen skrev: Fast, när du spelar starkt med en bas, då är väglängden mycket längre, vilket innebär att den luften du flyttar kräver mer energi.
Nagrania skrev:Jag har för mig att det är så här enligt JBL när det gäller JBL. Man påför 2,25 volt pinkbrus och det ger i mitt fall 94dB spl med mina bashögtalar och med samma spänning på mina horn så hamnar man på 105db spl. Det blir ju en skillnad på 11dB! Har jag helt fel....eller?
Nagrania skrev:Jag har för mig att det är så här enligt JBL när det gäller JBL. Man påför 2,25 volt pinkbrus och det ger i mitt fall 94dB spl med mina bashögtalar och med samma spänning på mina horn så hamnar man på 105db spl. Det blir ju en skillnad på 11dB! Har jag helt fel....eller?
Svante skrev:Jo, lite krokig tonkurva blir det då... Men om du kopplar ihop 16 st basar så stiger verkningsgraden med 12 dB och då blir det rätt rätt.
Eller så dämpar du diskanten på nåt sätt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster