rca -> xlr

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
krstuns

rca -> xlr

Inläggav krstuns » 2010-03-10 09:32

Hej

Finns det någon nackdel med att köra obalanserad signal från försteg till ett slutstegs balanserade ingångar?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-03-10 09:37

Nackdelen är att du inte utnyttjar den differentiella ingångens störundertryckande funktion. Har du inga problem med störningar behöver du inte oroa dig. I regel kan man enkelt modifiera RCA-utgången till en impedansbalanserad utgång och på så vis dra nytta av störundertryckningen. Kolla på figur 2.4 i detta dokument, http://www.jensen-transformers.com/an/an003.pdf

Användarvisningsbild
conny_a

Inläggav conny_a » 2010-03-14 00:18

Man får ändå en viss störundertryckning från RCA till XLR - så helt ointressant är det inte - men för optimal prestanda krävs en impedansanpassning och differentiering av signalen.

Sedan kan det finnas nackdelar med balanserad ingång ifall kretslösningen inte är optimerad, dvs "billig". Då kan det vara sämre än att köra RCA-RCA.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-03-15 18:22

Jag tror att signalen kommer bli något svagare också, men det är ju bara att höja volymkontrollen något :)

Vad sitter på förstärkarens ingång om den har "billig lösning"?
Diff-receiver på ingången har jag stött på. Transformator finns ju med.
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
conny_a

Inläggav conny_a » 2010-03-15 21:28

En billig lösning är inte matchad, dvs förstärkning och impedansanpassning mellan positiv och negativ signal är undermålig. Resultatet blir att vanlig RCA låter bättre ...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-03-15 22:12

conny_a skrev:En billig lösning är inte matchad, dvs förstärkning och impedansanpassning mellan positiv och negativ signal är undermålig. Resultatet blir att vanlig RCA låter bättre ...

Har du testat det i praktiken eller är det ett antagande?

Modernman

Inläggav Modernman » 2010-03-17 19:35

Hej!

Jag hade tänkt fråga detsamma. Har ett Vincent-steg (SP-331) som är moddat av Harmony Design till balanserat. Och ett försteg som är oballat.

Läste RogerGustavssons länk, med då jag är föga bevandrad med elektroniktermer tar det nog några genomläsningar innan det går in. Bra länk f.ö!

Med risk för att detta redan finns beskrivet i länken, undrar jag hur bra dessa adaptrar som "gör om" (?) signalen till balanserad är?

*Edit: Stavfel

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-03-17 20:44

Modernman skrev:Med risk för att detta redan finns beskrivet i länken, undrar jag hur bra dessa adaptrar som "gör om" (?) signalen till balanserad är?

Vad är det för adaptrar du syftar på? Om de inte innehåller aktiv elektronik, sitter där väl en liten balanseringstranformator?

Modernman

Inläggav Modernman » 2010-03-17 21:07

Det var en sån här jag tänkte på:

http://www.neutrik.com/ch/en/audio/210_1331174287/NA2M-D0B-TX_detail.aspx

Hur pass bra resultat kan man få av denna?

Användarvisningsbild
Egerwood

Inläggav Egerwood » 2010-03-18 00:57

Modernman skrev:Det var en sån här jag tänkte på:

http://www.neutrik.com/ch/en/audio/210_1331174287/NA2M-D0B-TX_detail.aspx

Hur pass bra resultat kan man få av denna?

jag lånar din tråd lite finns det någon fördel alls att använda en enklare adapter för att koppla med xlr? eller ska man köra med teleplugg/rca istället?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2010-03-18 02:15

conny_a skrev:En billig lösning är inte matchad, dvs förstärkning och impedansanpassning mellan positiv och negativ signal är undermålig. Resultatet blir att vanlig RCA låter bättre ...

Du har inte tänkt på att RCA-ingången inte sällan är samma sak som XLR pinne 2 och att man vid RCA-drift jordar XLR pinne 3, dvs ditt inlägg sorteras bäst till papperskorgen. :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2010-03-18 06:45

conny_a

Med billiga antar jag att du syftar på en koppling där man använder en OPAMP istället för två. En sådan koppling har inte lika bra common mode rejection och impedansen på + och - in är olika. Dock så är gain på båda ingångarna identiskt.

Precis som Morello skriver så är det endast själva kontakten som skiljer mellan att mata in signalen på XLR eller RCA. Kretslösningen är densamma innanför.
Driver uppstartsföretaget Audio Bricks tillsammans med Lars Petersen

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-03-18 09:04

conny_a skrev:Man får ändå en viss störundertryckning från RCA till XLR - så helt ointressant är det inte - men för optimal prestanda krävs en impedansanpassning och differentiering av signalen.

Hur skulle denna störundertryckning ske vid (rca>XLR) obal>bal?

Störunderrtryckning (i överföringen) bygger väl bara på impedansanpassning. Varför skulle det krävas en differentiell signal?

/Peter

lfm

Inläggav lfm » 2010-03-18 12:08

Piotr skrev:
conny_a skrev:Man får ändå en viss störundertryckning från RCA till XLR - så helt ointressant är det inte - men för optimal prestanda krävs en impedansanpassning och differentiering av signalen.

Hur skulle denna störundertryckning ske vid (rca>XLR) obal>bal?

Störunderrtryckning (i överföringen) bygger väl bara på impedansanpassning. Varför skulle det krävas en differentiell signal?

/Peter

Störundertryckning arbetar ofta med principen att det träffar alla ledare i kabeln.

Nyttosignalen går i motfas på två ledare och tas omhand av differentialsteg sedan.

Störsignal blir samma på båda ledarna och släcks ut i differentialsteget.

Kvar enbart nyttosignal.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-03-18 12:10

Just impedansbalanseringen är ju väsentlig enligt dokumenten från Jensen och Douglas Self, http://www.dself.dsl.pipex.com/ampins/b ... lanced.htm

Sändaren måste inte ha differentiell utgång.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-03-18 14:52

lfm skrev:
Störundertryckning arbetar ofta med principen att det träffar alla ledare i kabeln.

Vet inte vad du menar riktigt men störundertryckning uppnås genom att ha en mottagare där störsignalen går in på en balanserad eller diffferentiell ingång typ. trafo eller operationsförstärkare med differentiell ingång.

Nyttosignalen går i motfas på två ledare och tas omhand av differentialsteg sedan.

Nyttosignalen behövs inte "tas om hand" av ett differentialsteg för att störsignalen skall undertryckas.

Störsignal blir samma på båda ledarna och släcks ut i differentialsteget.

Ja, men det har inget med nyttosignalen att göra därav min fråga som du inte svarade på. :)

/Peter

Modernman

Inläggav Modernman » 2010-03-18 14:58

Aha...mer nyttig lektyr. Här skall läsas på!

Har läst förra länken typ 50 ggr nu, så det börjar sätta sig. Fattar dock fortfarande inte vad ni snackar om :wink:

Vad tror ni förresten om min tidigare länk? Kan det bli bättre med denna jämfört med en vanlig adapter?

Återgå till Teknikforum