Det är bara hifi-lyssnaren som bryr sig om ljudkvaliteten. Dessa är i kraftig minoritet, alltså skiter bolagen i kvaliteten.

Lösning:
- Gör hifi mer populärt hos lyssnarna
tja, thats it....

Moderator: Redaktörer
phloam skrev:Ja, men lyssnaren kommer att uppleva den utplattade som mer lättlyssnad i bilar/mobil/radio, den upplevs högre osv - det är väl det som är poängen/problemet här?
MagnusÖstberg skrev:phloam skrev:Ja, men lyssnaren kommer att uppleva den utplattade som mer lättlyssnad i bilar/mobil/radio, den upplevs högre osv - det är väl det som är poängen/problemet här?
Min uppevelse är tvärtom och jag har testat. Men jag kanske är unik?
phloam skrev:Ja, men lyssnaren kommer att uppleva den utplattade som mer lättlyssnad i bilar/mobil/radio, den upplevs högre osv - det är väl det som är poängen/problemet här? Att dynamiskt material alltid förlorar mot komprimerat såsom det vanligaste lyssnandet ser ut idag?
Britt-Gunnar skrev:MagnusÖstberg skrev:phloam skrev:Ja, men lyssnaren kommer att uppleva den utplattade som mer lättlyssnad i bilar/mobil/radio, den upplevs högre osv - det är väl det som är poängen/problemet här?
Min uppevelse är tvärtom och jag har testat. Men jag kanske är unik?
nädå det finns gott om audiofiler som är mer intresserade om hur det låter istället för vad det är som låter.
Ok.MP skrev:MagnusÖstberg skrev:...Men jag kanske är unik?
Du är nog väldigt speciell
Almen skrev:phloam skrev:Ja, men lyssnaren kommer att uppleva den utplattade som mer lättlyssnad i bilar/mobil/radio, den upplevs högre osv - det är väl det som är poängen/problemet här? Att dynamiskt material alltid förlorar mot komprimerat såsom det vanligaste lyssnandet ser ut idag?
Som den ser ut idag med toppvärdesbegränsning så skulle det vara så, ja. Men den här diskussionen rör sig om hur det skulle vara med medelvärdesbegränsning. Det är ju en helt annan situation!
MagnusÖstberg skrev:Ok.MP skrev:MagnusÖstberg skrev:...Men jag kanske är unik?
Du är nog väldigt speciell
Vad är skillnaden på unik och speciell sett ur trådämnets kontext?
Är det speciellt att vara intresserad av såväl ljudkvalité som vad som återges?
Eller sket du i ämnet och började kommentera mig som person?
phloam skrev:Om man sänkte nivån till -18 eller vad det nu är så skulle det bara bli det "nya taket", eller strecket kring vilket man sen plattar ut sina produktioner i alla fall. Att andra låtar sen kan utnyttja ett dynamiskt utrymme ovan blir ju bara till deras nackdel... förstår du hur jag tänker ungefär?
Eller har jag missat nåt?
Almen skrev:-18 dB är inget tak, varunder man skall komprimera så mycket som möjligt. Taket är fortfarande 0 dB, och de som utnyttjar det dynamiska utrymmet ovan -18 dB kommer att vid jämförande lyssning inte att låta tamt och mesigt, utan kraftfullt och... ja, just dynamiskt.
phloam skrev:Det blir ju precis samma problem som förut. Den musik som låter bra (dynamiskt) får stryka på foten för den hårt mastrade, odynamiska musiken efter som den -trots allt - är mer kommersiellt gångbar och anses fungera bättre för den vanlige lyssnaren.
Almen skrev: Om de låter lika starkt, varför skulle då den hårdmastrade, odynamsika låten ha en fördel?
MagnusÖstberg skrev:Jag tror (återigen) att du har fel. Eller har du jämfört (och kommit till en annan slutsats än jag) och förespråkar dynamikkapad musik i de flesta lyssningsmiljöerna?
subjektivisten skrev:Vet inte om alla förstått vad som händer med det förslaget som framförs.
[snip]
Samma massiva kompression och man låter dom som vill släppa dynamiskt intakta skivor vara med utan hamna i detta tunnelseende.
phloam skrev:subjektivisten skrev:Vet inte om alla förstått vad som händer med det förslaget som framförs.
[snip]
Samma massiva kompression och man låter dom som vill släppa dynamiskt intakta skivor vara med utan hamna i detta tunnelseende.
Ja precis! Elitmusiken för hifi-folk kan vara dynamisk men resten hårdkomprimerad. ....precis som det är idag m.a.o.
Erik_AA skrev:Förutom att man då helt plötsligt inte måste vara hårdkomprimerad för att vara kommersiellt gångbar.
subjektivisten skrev:Det är ju helt uppenbart att större delen av alla skivor som hårdkomprimeras gör det INTE på grund av artistiska skäl utan endast för så hög nivå som möjligt.
Koffe skrev:Jag har precis suttit och lyssnat på och klippt i (Audacity) en himla-massa låtar. Vi skall ha musiktävling på en konferensresa (Så kul har vi på mitt jobb. Topp-nerden får jobba hela helgen). Och jag måste säga... Jag har plockat fram ganska bred musik från olika år och stilar... Jag fattar faktiskt inte var ni hittar allt som är tok-komprimerat.
phloam skrev:
Detta kan jag hålla med om, men det betyder ju också att det är andra skäl än artistiska som driver på. Kommersiellt relaterade skäl.
Och om nu dynamisk musik kan konkurrera, varför all denna mastering...?
There is something rotten in the state of denmark....
phloam skrev:gnypp45 skrev:phloam, för diskussionens skull, kan du försöka peka ut exakt vad det är som är så svårt för dig att köpa i den gängse förklaringen till Loudness Race?
I nån annan tråd (?) nyligen skrev du att du inte trodde att det spelar någon roll vilken medelvärdesnivå inspelningen ligger på, eftersom det ändå finns en ljudingenjör där som justerar volymen i realtid. Du hade åtminstone läst någonstans om ett sådant fall. Själv tror jag inte det är standard, snarare ett undantag, när det gäller reklamfinansierad radio. Jag skulle gissa att det är en knäckfråga för dig.
Stämmer det?
Det jag har svårt för är att den till synes ENDA relevanta orsaken till att man öht vill tokmastra är att man måste ha hög medelvolym för att inte låten ska höras mindre än andra låtar. Detta i radion, läggs ofta till, där låtarna "konkurrerar" om lyssnarens uppmärksamhet. lolwut?
Då undrade jag (en fråga alltså) om det inte är så att låtarnas inbördes volymnivå justeras av sändningstekniker, det kan ju rätt gärna inte bestämmas av skivornas olika utnivåer.
För att själv svara på frågan så kan jag då gå med på att en mer dynamiskt komplex låt blir mer svårlyssnad(svårspelad) än en med jämn hög medelnivå - ÄVEN om båda justeras för att låta ungefär lika högt i sändning. Men varför säger man inte det då, istället för att förenkla det till att "den låt som låter högst vinner".
Sen kan jag gå med på att låtar kan låta olika starkt i olika playlists, och att folk inte gillar att jobba med volymen. Där finns ju ingen "sändningstekniker".
Men detta har föga att göra med vad jag vill undersöka - jag vill som sagt ha djupintervjuer med yrkesfolk, artister och slutanvändare, omfattande enkäter, arbetsplatsstudier - vad som än krävs för att få klarhet i hur de resonerar - när, var och hur man egentligen fattar beslut kring medelnivå/mastering.
Jag har svårt att köpa att alla inblandade tänker ENBART enligt ovanstående ( = dynamiskt material i just radio suger). Jag tänker mig att man DESSUTOM kan ta hänsyn till andra saker - som att folk vanligtvis lyssnar i bilen (inte radio), i mobil, eller andra störfyllda miljöer. Eller att man tycker att viss musik ska vara sån. Eller att man tror att folk vill ha det så. Eller - ja, vad?
Utöver svar på sådant tror jag att man kan få fram andra oväntade intressanta saker - som att t.ex. vissa yrkesgrupper har dåliga kunskaper men för mycket att säga till om, att det finns trender och myter som följs utan kritisk granskning, att det finns beslutsstrukturer och arbetssätt som gynnar vissa slutresultat, kanske orsaker grundade i rent tekniska aspekter - alltså en mycket mer komplex bakgrund än "man konkurrerar med att låta högst".
Är det lite klarare nu?
Det är för många som säger "snacka med folk så..." "jag tror att..." En massa potentiell mytbildning.
phloam skrev:subjektivisten skrev:Det är ju helt uppenbart att större delen av alla skivor som hårdkomprimeras gör det INTE på grund av artistiska skäl utan endast för så hög nivå som möjligt.
Detta kan jag hålla med om, men det betyder ju också att det är andra skäl än artistiska som driver på. Kommersiellt relaterade skäl.
Och om nu dynamisk musik kan konkurrera, varför all denna mastering...?
phloam skrev:Almen skrev: Om de låter lika starkt, varför skulle då den hårdmastrade, odynamsika låten ha en fördel?
Därför att (puh) Problemet (som jag försökt säga tidigare i tråden) inte BARA är huruvida de "låter lika starkt"...!
Problemet, som jag börjat se det, är att odynamiskt material funkar bättre i de lyssningsmiljöer som de flesta lyssnar i. Odynamiskt är överlag mer lättsmält för lyssnare, det låter bättre i störiga miljöer, det har ett mer kommersiellt sound osv. Inte bara "högre".
Så därför kommer man att komprimera kommersiell musik lika mycket vid -18 som vid max, befarar jag....
Koffe skrev:Jag har precis suttit och lyssnat på och klippt i (Audacity) en himla-massa låtar. Vi skall ha musiktävling på en konferensresa (Så kul har vi på mitt jobb. Topp-nerden får jobba hela helgen). Och jag måste säga... Jag har plockat fram ganska bred musik från olika år och stilar... Jag fattar faktiskt inte var ni hittar allt som är tok-komprimerat.
Användare som besöker denna kategori: Ollo och 261 gäster