köpråd aktiva delningsfilter (dbx 223?)

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rickard

köpråd aktiva delningsfilter (dbx 223?)

Inläggav Rickard » 2005-02-27 14:08

Hej hej!
Igår avled mitt aktiva delningfilter. Ett blinkande i lysdioden i nätbrytaren och ett otäckt brum i basmodulerna innan Rotelslutsteget slog till sina skyddskretsar (puh!). Resultatet är att detta hembygge åker all världens väg (nån i gbg som vill ha...?).

Den stora planen har innan varit att bygga ett Linkwitz-Riley-filter baserat på färdiga kretskort från Elliot Sound Products i Australien (se annan tråd). Men nu känner jag att jag inte orkar med hembyggande och bös. Det skall helt enkelt handlas.

Så... Jag har här på forumet fått veta att det är lite halvkasst med 4:e ordningens filter, vilket är det som erbjuds i de flesta färdigbyggda apparater. Så nu behöver jag köpråd. Vad skall jag köpa för delningsfilter :?:
Gärna/helst analogt.

I händelse att det faktiskt inte går att frambringa branta, udda ordnings filter med god kvalitet till rimlig peng så får jag väl hålla tillgodo med 4:e ordningen Linkwitz-Riley-filter. Vad tror ni i så fall om detta:
http://www.dbxpro.com/223.htm

Filtret kommer att dela mellan ett par HFLS-1 och ett par LTS b-1 baserade på nht1259. I framtiden är det med överväldigande sannolikhet ett par piP som står för sidosystemandet.

Med vänlig hälsning,
Rickard
Sometimes I like to just rip my pants off, grab my ankles, and walk backwards through a cornfield. The local farmers call it a perv-walk, but I call it making friends.

Användarvisningsbild
mikke_musik

Re: köpråd aktiva delningsfilter (dbx 223?)

Inläggav mikke_musik » 2005-02-27 14:16

Rickard skrev:Så nu behöver jag köpråd. Vad skall jag köpa för delningsfilter :?:
Gärna/helst analogt.

Ino cr8?

Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 2005-02-27 14:20

mikke_musik skrev:Ino cr8?

Jooomenvisst. Jag har annonserat outtröttligt på hifimagasinet efter ett dylikt. Det är helt dött. Att köpa nytt går inte. I senaste katalogen står det att filtren är obeställbara fram till åtminstone sommaren 2005. Och jag har som sagt inte Ino-högtalare ännu.

Men det hade varit drömmen! Nån som vill sälja??

//Rickard

edit: stavfel
Senast redigerad av Rickard 2005-02-27 14:27, redigerad totalt 1 gång.
Sometimes I like to just rip my pants off, grab my ankles, and walk backwards through a cornfield. The local farmers call it a perv-walk, but I call it making friends.

Användarvisningsbild
mikke_musik

Inläggav mikke_musik » 2005-02-27 14:25

Rickard skrev:
mikke_musik skrev:Ino cr8?

Att köpa nytt går inte. I senaste katalogen står det att filtren är obeställbara fram till åtminstone sommaren 2005.

De är på gång, ring och hör med konstruktören.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-27 16:39

Rickard: Minns jag inte helt tokigt har zvenzzon ett liknande filter. Hör med honom om han är nöjd eller inte vetja!
Common sense is not that common.

Återgå till Köpråd