Ok, då kommer råden. Du kommer behöva ha ett mätprogram och ett simuleringsprogram samt en enkel mätrig för att ha en chans att få till filtret. Programmen basta och tombstone finns gratis på
www.tolvan.com. Mätriggen för att bara studera delningen samt övriga nivåer i grova drag kan du bygga av en datormikrofon. Du kommer behöva bygga provlådor och testa dig fram med filterkomponenter. Så om din budget är på 3200 kr så rekomenderar jag att du går ner till kanske 2000 i total element kostnad för att ha råd med filterkomponenter till provlådor och material till provlådor med mera. Filter komponenter kan du välja av enklaste art då dessa kommer att bli en integrerad del av konstruktionen. Det vill säga att tex motståndet i en spole inte nödvändigtvis är ett problem om man har med det i ingångsvärden. Jag uppskattar att det tog mig minst 100 timmar innan jag fick till mina första filter från och med att jag knappt visste vad en kondensator var. Du kommer att bli tvungen att lära dig själv hur ett filter och deras ingående komponenter fungerar. Forum medlemmar tröttnar fort på att handleda någon som själv saknar viljan att lära.
Om jag var du skulle ge mig de befintliga högtalarna med denna nyvunna kunskap. Det finns gott om exempel på 6,5 tummare med både tryck i basen som man kan spela sinnessjukt högt på. Du kommer att känna en djup tillfredsställelse när du fixat dessa filter. Om det visar sig att de inte spelar högt nog för dig så tycker jag att du kan lägga resterande budget på att bygga ett par subbar för att avlasta topparna.
Om man vill bygga och välja element och rita lådor själv, finns det inga genvägar till det perfekta ljudet.