Moderator: Redaktörer
KarlXII skrev:Topp-poäng på den här tråden!
KarlXII skrev:Topp-poäng på den här tråden!
RogerGustavsson skrev:Jag har redan sett detta på din hemsida.
Frekvensgången som redovisas i databladet stämmer inte, det är en önskekurva. Normalt för den kapseln är ett lyft vid högre frekvenser. Frekvensgången påverkas också av hur kapseln kapseln monteras. Jag antar att spalten mellan kapseln och resten av mikronfonen skulle kunna påverka en del.
Själv bytte jag kapseln på min RS-mätare till den numera utgånga WM-60 som är rakare i frekvensgången än WM-61. Gjorde mikrofonen löstagbar från RS-mätaren och den sitter monterad på en bit antennkabel. Har också gjort elektroniken i RS-mätaren mera bredbandig, 20-20000Hz mot 32-8000Hz.
nadifierad skrev:KarlXII skrev:Topp-poäng på den här tråden!
Instämmer!
Väldigt pedagogiskt, till och med jag fattar allt.
Ragnwald skrev:Ber om ursäkt att jag tränger mig in med två bilder från Artas dokument.
Jag ligger hemma med MCE 2000 och 4000, köpta på BMM, är någon av dem användbar? Frågar en som precis ska till att få ihop en användbar mik, så din tråd kom väldigt passande.
celef skrev:är det ingen som har satt mikkapseln i änden på ett 6mm rör? samtliga byggen jag sett så sticks kapseln in i något, varför det? en mätmik är ju ändå en sån där sak man vårdar lite ömt, undviker att barnen leker med. en annan sak är det raka mikröret tycks vara standardmodellen, varför anammar inte fler det bockade mikröret, som mightymike'n
Linnar skrev:Fördelen med MCE2000 är att man kan mäta dist vid högre nivåer än WM61. WM61 kan mäta dist upp till 120db innan mickens egen dist tar över. MCE har jag för mig klarar 125-130db för samma sak.
Ragnwald skrev:Vilken kopplingstråd använder du, typ och area ?
Dämpar du tråden i röret, så att inget trådskrammel uppstår ?
RogerGustavsson skrev:Har länkat till denna förrut men den är förstås intressant för dem som kör med WM-61 då man kan kompensera höjningen mot högre frekvenser!
http://www.johncon.com/john/wm61a/
Panasonic WM-60 är samma som Monacor MCE-2000. WM-60 användes i t.ex. Ibf Akustik EMM-8 och Behringer ECM8000. Finns ersättare men de kan vara svåra att hitta.
RogerGustavsson skrev:Det blir alltså inte den senare version av Eric Wallin's mikförstärkare som du nämner på din hemsida?
Är det Richard Campbell's MM3 eller MM4S som blir aktuell? Köper du korten av honom? Är lite sugen på MM4S.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster