Den ena diskanten är knäpptyst, piP!?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
H_blg

Den ena diskanten är knäpptyst, piP!?

Inläggav H_blg » 2010-03-21 11:27

Efter lite tid över igår kväll så spelar nu mina piP men den ena högtalarens diskant är tvärtyst och har så varit från första millisekund :?

Har nu dubbel och trippelkollat kopplingen av filtret och det stämmer så vitt jag kan se.

Lutar åt att det helt sonika är diskanten som är paj, nån som haft liknande problem eller kan det vara nått jag gjort? Är den extra känslig för nått? (Annat än lägre frekvenser :wink: )

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2010-03-21 11:46

Om man är allt för långsam när man löder diskanten så att plasten lödstiften sitter i börjar smälta kan det nog bli avbrott, har för mig jag hört om något sådant förut.
Hur ser lödningarna och plasten ut vid diskanten?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2010-03-21 11:54

norman skrev:Om man är allt för långsam när man löder diskanten så att plasten lödstiften sitter i börjar smälta kan det nog bli avbrott, har för mig jag hört om något sådant förut.

Jag har gjort så. :oops: Alltså koppartråden i spolen är tunnare än hårtunn, så det finns risk att även denna koppartråd smälter av.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
H_blg

Inläggav H_blg » 2010-03-21 13:05

Aj aj, mycket möjligt att precis det som hänt, vart en riktigt dålig lödning först och när ja skulle på med tennsugen kan det ha blivit lite mycket kanske :oops:

ny diskant då förmodar jag...

Användarvisningsbild
PungRaeV

Inläggav PungRaeV » 2010-03-21 14:35

Låter dessvärre som det är det som hänt isåfall, provmät den om du har en multimeter. Har ingen aning om vad den ska mäta, men den ska iaf inte mäta 0 ohm vilket den bör göra om tråden är av.
Ino Audio piP | Profundus p-2 | Denon AVR-2105 |

http://minhembio.com/pungraev <- Lite gammla bilder...

Användarvisningsbild
H_blg

Inläggav H_blg » 2010-03-21 16:02

Ringde till Ingvar så det blir till att uträtta lite ärenden i den stora staden imorn....

Som tur är kan jag passa på att göra lite annat i Stockholm så slipper jag dit nästa vecka :) Om det vill sig väl kanske det blir en liten minisemster om sambon och bäbisen följer med.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-03-21 16:31

PungRaeV skrev:Låter dessvärre som det är det som hänt isåfall, provmät den om du har en multimeter. Har ingen aning om vad den ska mäta, men den ska iaf inte mäta 0 ohm vilket den bör göra om tråden är av.
Om tråden är av så blir det inte noll ohm, utan tvärtom.

Användarvisningsbild
PungRaeV

Inläggav PungRaeV » 2010-03-21 19:53

paa skrev:
PungRaeV skrev:Låter dessvärre som det är det som hänt isåfall, provmät den om du har en multimeter. Har ingen aning om vad den ska mäta, men den ska iaf inte mäta 0 ohm vilket den bör göra om tråden är av.
Om tråden är av så blir det inte noll ohm, utan tvärtom.

Jaha, så kanske det är :P För många år från skolbänken!
Ino Audio piP | Profundus p-2 | Denon AVR-2105 |

http://minhembio.com/pungraev <- Lite gammla bilder...

Användarvisningsbild
Perkka

Inläggav Perkka » 2010-03-21 19:54

Om man är lite händig kan man ordna det själv.

Jag lödde loss den koppartråden då jag var lite för självgod och trött och tänkte att allt skulle gå så bra att löda trots att det var skitmörkt i rummet :P

Inte svårare än att jag fick löda tillbaka det igen, blev dock ett litet märke i plasten :(
inget som syns om man inte tar isär diskanten men ändå något jag vet om och därmed stör mig på :/

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2010-03-21 20:30

Om det blivit så varmt skulle jag vara mer orolig för vad som hänt med plastmembranet eller oljan i gapet...

Användarvisningsbild
H_blg

Inläggav H_blg » 2010-03-22 00:24

Då så!

Diskanten urplockad och kontrollerad och mycket riktigt var det koppartråden som lossnat från lödörat som i sig släppt lite från plasten. :)

Glad för att slippa fortsätta felsöka helt enkelt!

En liten varning kan väl härmed också utfärdas.

STRUNTA I FÖRSPEL OCH EFTERMYS, PANG PÅ BARA!

Återgå till Wänner af Ino