Svante skrev:phloam skrev:Jag skrev förut att jag föredrog okomprimerat men att det var jobbigt i mobil/walkman. Det låter "bättre", men man får jobba med volymen eller stå ut.
Hmm, vad var det för musik?
Det låter som du beskriver terassdynamik och inte den mer kortsiktiga dynamiken vi pratar om.
Typexemplet "Bolero" håller jag med om där måste man "jobba" med volymkontrollen om man sitter på bussen med öppna lurar. Men om man lyssnar på Kraftwerks "The Robots" som har hög dynamik i de korta transienterna är det en annan sak. Man möter ju inte varje transient med en volymneddragning.
Tvärtom blir det så att man får jobba med volymen när man blandar oprocessad musik med ihoptryckt musik. Den ihoptryckta får alldeles för hög volym (om den är fullt utstyrd, toppvärdesmässigt) och man måste dra ner. Jfr reklaminslagen på TV/Radio.
Med ett medelnivåbegränsat medium låter alla hitsen lika starkt och KAN dessutom låta högdynamiskt om producenten vill.
Jag uttryckte mig luddigt; jag menade liksom både och

Sen har jag för mig att jag sett nåt exempel på att komprimeringsracet även påverkade terassdynamik (speciellt äldre inspelningar modifieras), inte bara transienter s.a.s, men jag kanske missuppfattade.
Att jobba med volymen _mellan_ låtar ser jag personligen som ett mindre problem, det är ju bara naturligt.
Nej nu måste jag sluta med detta, ses i musikavdelningen *tjo*