Hjälp med definitioner

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
philip

Hjälp med definitioner

Inläggav philip » 2010-03-22 20:06

Hej hej, jag håller på att förbereda min mastringstråd. Under detta förlopp har jag kommit i kontakt med uttryck som jag trodde jag visste vad de betydde alt vet vad de betyder utan att kunna förstå.

Först ut: Crest faktor

Skillnad mellan crest och RMS?

vänligen,

Philip

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-22 21:58

Skillnaden mellan crest och RMS är att crest är skillnaden mellan peak och RMS. :)

RMS är medelvärdet
Peak är toppvärdet
Crest är skillnaden mellan peak och RMS.

Alltså om Peak är -0,3 dBFS och om medelvärdet är -8,5 dBFS så är crest (-0,3 - -8,5) = 8,2 dB

Har du testat MasVis? ;)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2010-03-22 22:28

Almen skrev:Skillnaden mellan crest och RMS är att crest är skillnaden mellan peak och RMS. :)

RMS är medelvärdet
Peak är toppvärdet
Crest är skillnaden mellan peak och RMS.

Alltså om Peak är -0,3 dBFS och om medelvärdet är -8,5 dBFS så är crest (-0,3 - -8,5) = 8,2 dB

Har du testat MasVis? ;)

tack! MasOr

aha, så enkelt var det.

Det kommer mera....

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Hjälp med definitioner

Inläggav Svante » 2010-03-23 00:45

philip skrev:Hej hej, jag håller på att förbereda min mastringstråd. Under detta förlopp har jag kommit i kontakt med uttryck som jag trodde jag visste vad de betydde alt vet vad de betyder utan att kunna förstå.

Först ut: Crest faktor

Skillnad mellan crest och RMS?

vänligen,

Philip

Kod: Markera allt
Engelska     - Svenska       
Peak value   - Toppvärde     
RMS value    - Effektivvärde
Crest factor - Toppfaktor   

Ofta (tex i MasVis) uttrycker man dem som nivåer, dvs i dB. Då talar man om toppnivå och medelnivå, mer sällan om toppfaktornivå. På engelska heter nivå level, så då blir det peak level, RMS level och (möjligen) crest factor level.

När man pratar om dem allmänt utan att sätta siffror på dem, slarvar åtminstone jag med att säga om det är en nivå eller inte. I bilden som jag visade på LTS årsmöte slarvade jag nästan mer än lovligt med det:

Bild
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-03-23 00:58

Är verkligen effektivvärde och medelvärde samma sak?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-03-23 01:22

Flint skrev:Är verkligen effektivvärde och medelvärde samma sak?

Nä.

Eller, man kan väl säga att effektivvärdet är ett sorts medelvärde om man tänjer gränserna litegrann. Det finns ju flera andra, de mest kända är väl det aritmetiska medelvärdet (2+3+4)/3=3 och sen finns ju det geometriska medelvärdet (2*3*4)^(1/3)=2,88, och RMS blir (the root of the mean of the squares) ((2²+3²+4²)/3)^(1/2)=3,11

Jag sa ju att jag var mer än lovligt slarvig... :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2010-03-23 01:36

Flint skrev:Är verkligen effektivvärde och medelvärde samma sak?

Det beror förstås på vad man menar med medelvärde. I många andra sammanhang menar man ju helt enkelt det sk aritmetiska medelvärdet (a + b + c + d) / 4 , och det blir ju ungefär noll eftersom musiksignalen är omväxlande negativ och positiv. Så det är ju inte så användbart för ljud.

RMS å andra sidan är ju kvadratroten ur följade summa: (a^2 + b^2 + c^2 + d^2) / 4, så det är samma sätt som man anger effektivvärdet av en växelspänning (effektivvärdet av en växelspänning = den likspänning som ger samma elektriska effekt). Enligt svenska Wikipedia är effektivvärde samma sak som RMS.

Återgå till Teknikforum