Begreppet musikalisk

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Maarten

Begreppet musikalisk

Inläggav Maarten » 2003-10-30 08:24

Hej Alla!

Jag satt och funderade på vad "man" brukar mena med ordet "musikalisk" när man beskriver en hifi-produkt? :? Eftersom jag hört flera Linn-ägare använda detta ord, så tänkte jag att vad kan vara bättre än att ställa denna fråga här, så får folk försöka hjälpa mig att precisera betydelsen av detta ord :)

Någon tycker kanske att svaret är självklart, typ att "apparaten spelar ju musik", svänger bättre, mer levande etc? Men är inte alla apparater som återger musiken oförvanskat musikaliska, de låter ju musiken tala?
Men så undrade jag om inte ordet musikalisk är en sammanfattning av att apparaten inte fokuserar på detaljer, eller vissa delar i musiken? Typ, som en reaktion mot sönderanalyserande av musik hos både anläggning och lyssnare?

Vad säger ni?

Mvh Mårten

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2003-10-30 12:56

att det spelar mer "musik" är kanske lite svårt att sätta i ord exakt vad det menas..
Jag tycker att det är mer musik när man känner den där medryckande känslan i musiken.
Jag tycker att det ofta blir för mycket "öjudprat" när man pratar om hifi. Alla apparater klarar av att ge ifrån sig ljud och många "låter" bra men få spelar "musik". Istället för att spela upp musiken som nån slags helhet så kastas det bara ut en massa ljud. Även om dessa ljud låter bra så blir musiken lidande. Musik är inte bara summan av alla ljud vid en viss tidpunkt det är något annat också. Nån slags "musikalisk själ" som måste förmedlas.

Om man tex tänker sig köksradion (150kr radion man köpte på OK) så måste det till välbekant musik som man dessutom gillar innan man börjar svänga med. En bra anläggning får musik som man inte ens gillar att svänga.
Jämför med verkligheten. Det spelar ingen roll vad det är för musik man lyssnar på, så länge det är live så känner man det där svänget den där känslan av att det är MUSIK som spelas. Exakt den känslan är vad som måste förmedlas i anläggningen. Sen kan man i princip skita i hur gitarren klingar eller värme etc. Lyckligtvis verkar det dock vara så att så länge apparaten klarar av att spela musik så följer de andra parametrarna med. Gitarren klingar som den ska göra och det är värme och annat i rätt mått.
Alla kan nog hålla med om att det är musik på skivorna och inte bara ljud.. Så varför pratar man då om "ljudåtergivning" istället för "musikåtergivning"?

Användarvisningsbild
hepcat

Inläggav hepcat » 2003-11-01 10:54

Någon tycker kanske att svaret är självklart, typ att "apparaten spelar ju musik", svänger bättre, mer levande etc? Men är inte alla apparater som återger musiken oförvanskat musikaliska, de låter ju musiken tala?

Jo det borde vara så att apparater som återger oförvanskat skulle vara musikaliska men sannolikt så är det så att många apparater som påstås återge oförvanskat gör någonting fel och därmed inte återger oförvanskat.

Men så undrade jag om inte ordet musikalisk är en sammanfattning av att apparaten inte fokuserar på detaljer, eller vissa delar i musiken?

Där har du troligtvis en poäng skulle tro att en av grejorna är att de fokuserar på att få ihop en helhet av ett musikaliskt stycke.
detaljerna finns där men de sticker inte ut om man säger så utan ligger rätt i helheten.

det pratas en del om PRAT Pace Rythm and timing när det kommer till "musikaliska" apparater där i ligger det nog en hel del.

Kraniet beskrev det på ett väldigt bra sätt men skulle nog vilja tillägga att det finns fler fabrikat som sägs göra "musikaliska" apparater Avondale, Exposure mfl.

När man glömmer bort ljudet helt och bara rycks med i musiken då har man kommit långt. Och destu mer plattor som känns bra att lyssna på av sådant man normalt inte lyssnar på utan breddar sin musiksmak då har man också kommit långt med bättre (mer musikaliska) grejor blir mer musik bra.

Återgå till Generellt om hifi