Moderator: Redaktörer
negascout skrev:Det kan mycket väl vara lasern, den har begänsad livslängd. Jag hjälpte en kompis byta laser på sin D30.2 för ett tag sen, han dokumenterade o skrev ett blogginlägg om det; http://hifimusik.blogspot.com/2009/04/how-to-replace-laser-pickup-in-your-cd.html
Det är lite pilligt men absolut inget svårt o göra själv.
Precis så var det med min Teac P500, den hade hängt ner sig i upphängningen tror jag, behövde bara justeras på verkstaden så funkade den i 5 år till...Ragnwald skrev:Kan det vara de mekaniska rörliga delarna som slitits och blivit glappa på något vis ?
Jag läste att lasern funkade, men hoppade lite då och då.
Vinylcalle skrev:
Var lasern död då? Ingen reaktion alls? Eller var det så att ni bytte en fungerande laser till en ny fungerande laser som ni därefter ställde in korrekt?
De flesta lasers som finns idag på marknaden är vad jag hört piratdelar, orginalen tillverkas inte längre.
MvH Carl
negascout skrev:Vinylcalle skrev:
Var lasern död då? Ingen reaktion alls? Eller var det så att ni bytte en fungerande laser till en ny fungerande laser som ni därefter ställde in korrekt?
De flesta lasers som finns idag på marknaden är vad jag hört piratdelar, orginalen tillverkas inte längre.
MvH Carl
Lasern var kass. Sen vet jag inte om det var en mekanisk, optisk eller elektrisk förslitning. Man har ju alltid hört att lasrar inte lever för alltid. Vad det beror på kanske nån mer insatt i ämnet kan svara på![]()
Lasern var så pass billig så var det pirat så går den ju att byta igen om några år.
Vinylcalle skrev:
Ok. Nej är inte expert på detta men efter att själv pillat med detta för ett tag sedan och då läst på lite så vill jag gärna upplysa människor att det inte alls behöver vara lasern som är problemet och ytterst sällan är det.
Kan jag använda min orginal laser genom korrekt justering när det krävs så gör jag hellre det än först förkastar orginal lasern och sedan installerar en pirat som ändå måste justeras in.
MvH Carl
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster