Technics SL-MA1 smörjning ?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PalmondHaraldHult

Technics SL-MA1 smörjning ?

Inläggav PalmondHaraldHult » 2010-03-25 01:09

Jag har nyligen fått tag på en SL-MA1 som legat obrukad på en vind i ca 16-17 år! Det kosmetiska skicket är fint, men vad bör man göra för typ av "service" ? Har provkört men skivtallriken är inte helt med på noterna. Börjar snurra med viss tvekan och lite ojämn i farten. Pickupen vill inte heller lägga sig, vikten står på 2,2. Undrar även om någon kan tipsa om var stift införskaffas. Picisen är märkt Boron-Ni. Mellan vilka år tillverkades modellen ?
Tacksam för alla råd o tips !

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-03-25 09:34

Det kan såklart bero på flera saker. Men en chans är att rengöra och smörja motorn, det gjorde jag med en pioneer-spelare med gott resultat. Finns där potentiometrar på med så kan det bildats oxid i dessa vilket har samma symptom. Men den har väl quartz-låsning, då kan det vara något i elektroniken som spökar.
Ang. Tonarmen så har jag haft en liknande spelare(om jag tänker på rätt spelare) och där var armen styrd av elektronik och i service-manualen så fanns det ett felsökningschema som pekade på söndrig ic-krets. Leta upp s-manual, det finns säkert på vinylengine.
Mvh
Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
PalmondHaraldHult

Inläggav PalmondHaraldHult » 2010-03-25 17:17

Tack för svar. Hur kommer man åt motorn för smörjning ? Skivtallriken verkar sitta hårt...låssprint ser jag ingen! Underifrån finns 4 stjärnskruvar, men dom törs man väl inte ge sig på ?

Användarvisningsbild
PeterNJ

Inläggav PeterNJ » 2010-03-25 22:56

Varför skulle man inte tordas skruva på dom?...dom sitter ju troligtvis där av en anledning(hålla fast nåt) och du ska ju plocka isär.......

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-03-26 01:12

Vågar du inte skruva på de fyra skruvarna skall du inte ge dig på det från första början.

Lättaste sättet att få av tallriken får du genom att dra i den samtidigt som du ger pinnen i mitten en väldigt lätt knack med baksidan på en skruvmejsel. Men där hittar du inte motorn.

Hitta servicemanualen först!

Edit: den finns här, det är gratis att regga sig:

http://www.vinylengine.com/library/tech ... -ma1.shtml
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
orven

Re: Technics SL-MA1 smörjning ?

Inläggav orven » 2010-03-27 00:16

PalmondHaraldHult skrev:Jag har nyligen fått tag på en SL-MA1 som legat obrukad på en vind i ca 16-17 år! Det kosmetiska skicket är fint, men vad bör man göra för typ av "service" ? Har provkört men skivtallriken är inte helt med på noterna. Börjar snurra med viss tvekan och lite ojämn i farten. Pickupen vill inte heller lägga sig, vikten står på 2,2. Undrar även om någon kan tipsa om var stift införskaffas. Picisen är märkt Boron-Ni. Mellan vilka år tillverkades modellen ?
Tacksam för alla råd o tips !

Gammalt härsket fett är ditt problem och då gällande allt. Går inte armen ner så beror detta också på gammalt förhårdnat fett.
Ta det lugnt med öppnandet av spelaren och rengörningen av densamme. Motorn ska du egentligen inte smörja upp utan rengöra i första hand om den går att demontera.

Användarvisningsbild
PalmondHaraldHult

Inläggav PalmondHaraldHult » 2010-03-27 00:16

Tackar-tackar, Jag har fått fart på maskinen nu! Dock är tallriken något trög i starten. Behöver ibland tom lite hjälp för att snurra igång. När den väl är igång så går den perfekt. Det händer också att den går igång i egen regi. Kan man spraya "elektronicrengöring" över alla elkomponenter och lindningar utan att riskera nåt ?
Denna modell är helt elektronisk invändigt.

Användarvisningsbild
orven

Inläggav orven » 2010-03-27 00:37

PalmondHaraldHult skrev:Tackar-tackar, Jag har fått fart på maskinen nu! Dock är tallriken något trög i starten. Behöver ibland tom lite hjälp för att snurra igång. När den väl är igång så går den perfekt. Det händer också att den går igång i egen regi. Kan man spraya "elektronicrengöring" över alla elkomponenter och lindningar utan att riskera nåt ?
Denna modell är helt elektronisk invändigt.
Varför fylla maskinen med en massa klet som inte hör hemma där.
Plocka av skivtallriken och kolla alla mekaniska delar. Känn om dom rör sig lätt och titta efter gammalt förhårdnat fett. Detta fett kan sitta inne i axlar och därmed trögar allt. När det gäller pickupparmen så är det lika dant med den. Demontering är bäst men man kan droppa lite rödsprit där saker och ting hindras från att röra sig av just fettet.
För att behålla apparaten i dess ursprung så ska man gå noga tillväga och undersöka och då leta efter problemet.
Även i dom flesta motorer ligger det fett som påverkar funktionen. Inte enbart att det går ner en axel i ett oljebronslager. Oftast så ska detta lager även röra på sig i skålen där det ligger.
Spraya elektronikrengöring över allt gör enbart desperados. Kolla under själva spelaren på alla rörliga detaljer och du kommer snart underfund vad felet är. Titta speciellt på dom rörliga delar som har en axeltapp genom sig. Trögar dessa så prova med en droppe T-röd eller tunn olja (typ vapenolja). Om saker och ting rör sig bättre för stunden så demontera trögande delar. Axelhål rengör du lättast eller lämpligast med en liten tillskuren trästicka som du vrider runt i axelhålet och indränkt med T-röd. Lite tunn vapenolja vid hopsättningen gör underverk.
När allt mekaniskt fungerar till 100% kan man titta på varför den startar av sig själv.

Återgå till Vintage-hifi