MasVis - masteringsvisualisering

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-03-16 09:17

Svante skrev:
IngOehman skrev:Fenomenal kondensation av verkligheten där Bill!!! Just så är det.

UrSv skrev:
Svante skrev:Det blir säkert samma med högre bitrate.

Assumption is the mother of all f**k-ups...

Klokare ord än sådär finns knappt.

Antingen vet man, eller vet man inte. Vet man inte finns det ingen
grund att anse, tycka, utgå ifrån eller tro något.

Vet man inte så behöver man faktiskt inte tro något (men jag vet
att det är en impopulär/otrendig uppfattning - vi lever ju i en värld
där det tillhör det normala att alla har en massa åsikter om saker
som de inte har undersökt först).

Vh, iö

Nja, det finns ju också något som heter försiktighetsprincipen, och det är nog den jag försöker propagera för här.

Jag håller med dig om försiktighetsprincipens poänger, men jag tycker
nog att det som bäst kännetecknar den är att man ser på saken som
såhär...
hypotetisk försiktigSvante skrev:-Det kanske blir annorlunda, men jag kan inte ta ställning till det innan jag testat, och även om det blir annorlunda så visar det ju att det finns ett osäkerhetsmoment. Man kan ju inte testa alla kodare i hela världen.

...snarare än såhär...
faktiskSvante skrev:-Det blir säkert samma med högre bitrate.

;)

Svante skrev:Nu har ju några provat med filer med högre bitrate och då verkar det inte vara samma problem.

Så vi sitter nu i en sits när en fil på 128 kbit/s ger skillnader i mätdata och två filer med högre bitrate inte gör det. Någon frågar, är det ok att göra analyser på mp3or. Jag vill inte säga ja till det, baserat på att 1/3 av filerna vi har provat med ger små skillnader.

Kanske det kan vara okej om man inte slarvar bort informationen att
filen är mp3:ad, med codec X och bitrate Y?

Svante skrev:Jag tycker inte att det är juste mot den som har mastrat skivan, jag tycker att man kan begära att man analyserar en 1:1-rip.

Måste faktiskt hålla med dig om det. Glöm min förra mening.

Bortsett ifrån att du förstås har rätt i att det handlar om att respektera
den som gjort mastringen så är det ett onödigt osäkerhetsmoment att
hoppas att en info om att något passerat mp3 inte skall tappas bort
eller bli för ofullständig.

Svante skrev:Vill man analysera en mp3:a bör man kontrollera just den codecen som bitreduktionen är gjord med, SEN kan man KANSKE lita på analysen (om kontrollen var tillräckligt noggrann).

Fast enligt försiktighetsprincipen är "kanske", kanske inte tillräckligt? Ju
mer jag tänker på det, desto mera måste jag hålla med dig om att en
mp3-kodning inte bör tillåtas komma i vägen mellan själva mastringen
och analysen av mastringen.

Just på grund av att jag håller med dig om försiktighetsprincipen.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2010-03-24 11:44

jämförde Peter Gabriel red rain i 2 versioner i morse, originalet (-86) var mer utstyrt än remastern (-90) (tjockare korv) crest var ungefär samma, men histogrammen var det som såg olikast ut. önskar jag kunde lägga upp bilder, men 86:an hade en mycket högre spik i förhållande till resten, är det bra ?

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-03-24 11:49

Dina syftningar är lite oklara, så det bästa är nog om du lägger upp
bilderna ändå. Vad är det som hindrar dig?

Vh, iö

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2010-03-24 12:10

Datorn med masvis har ingen internetanslutning just nu, det kan lösas om intresse finns, jag kanske gör en masvistråd istället, även om det är impopulärt.
Senast redigerad av slockna 2010-03-24 12:12, redigerad totalt 1 gång.

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2010-03-24 12:12

Intresse finns.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2010-03-24 12:25

Kanske redan har avhandlats, men tråden är så lååååång: Jag rippade ett och samma spår med iTunes resp Windows Media Player: . Det var det som låg framme på den PCn.

iTunes-rippat funkade det bra, Windows Media Player-rippningen kunde inte analyseras, det kom upp små fönster som sa :"Invalid floating point operation"

Öhh?

Analysen var av första spåret på den Vivaldi-skiva som gavs bort som inledning på pågående DN-erbjudande om all världens vackraste musik: eller nåt sånt ointressant. Men masvis-resultatet var bra: 22.86/21.89 db crest, och peak -1.76 i ena, -4.93 i andra kanalen.

Återkommer med bild om nån ber om det.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2010-03-24 12:31

Ja, Windows Media Player-problemet har tagits upp.

Mvh E*

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2010-03-24 13:06

perstromgren skrev:Är en master-verkstad en dyr historia? Finns det uttrymmer för en duktig faktiskt-kamrat att köpa de grejor som erfordras och helt enkelt erbjuda servicen Från-bits-till-glasmaster-utan-ingrepp(tm)?

Jag tror jag ställt frågan förut, men kommer inte ihåg svaret: vilket är det minsta som behöver göras i det här ledet? Krävs dyra maskiner?

Ursäkta om jag verkar okunnig, det är precis vad jag är!

Sen ska du trycka en radda CD från mastern, och sen ska den distribueras.

Det kan lyckas bara om de kanalerna inte lägger krokben.

Hint: Det finns påståenden att det är precis vad dom gör, det.
Alltså: vägrar trycka/distribuera sånt som inte kommer från de stora och de storas vänner. Hoppas att det är fel, det.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-03-24 13:45

Det är fel det.

Vh, iö

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2010-03-24 15:20

slockna skrev:jämförde Peter Gabriel red rain i 2 versioner i morse, originalet (-86) var mer utstyrt än remastern (-90) (tjockare korv) crest var ungefär samma, men histogrammen var det som såg olikast ut. önskar jag kunde lägga upp bilder, men 86:an hade en mycket högre spik i förhållande till resten, är det bra ?

nu med bilder och i egen tråd....

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=950977#950977

Bild

länkar till bilderna också:

http://hem.bredband.net/b218946/RedRain86.gif

http://hem.bredband.net/b218946/RedRain90.gif

MasVis fungerar för övrigt ypperligt i linux med Wine.

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-03-24 15:35

Kräver en hel del träning att få ut informationen ur de där, men ju mer ni diskutterar låtar och visar effekter av saker och ting destu mer användbart blir det. Skulle behöva sättas samman en manual med exempel som referens till att dra slutsatser (ber om ursäkt om det finns, men jag inte hittat).

Speciellt om man över huvud taget skall kunna skicka dokument som underlag till klagomål på skrivor tillbaka till skivbolaget...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-03-24 15:45

Nattlorden skrev:Kräver en hel del träning att få ut informationen ur de där, men ju mer ni diskutterar låtar och visar effekter av saker och ting destu mer användbart blir det. Skulle behöva sättas samman en manual med exempel som referens till att dra slutsatser (ber om ursäkt om det finns, men jag inte hittat).

Speciellt om man över huvud taget skall kunna skicka dokument som underlag till klagomål på skrivor tillbaka till skivbolaget...

Ja, debuten för MasVis blev ju lite prematur, eftersom jag ville "läcka" litegrann i samband med LTS årsmöte. Det kommer en artikel om den i nästa MoLt och det kommer att finnas dokumentation på nätet när den blir helt släppt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-03-25 02:09

Nästa MoLt kommer att bli ett tjock nummer. Kanske det tjockaste i LTS
historia?

Den som betalar denna vecka kan hinna få alla årets fyra nummer i det
ordinarie utsckicket.

(240:- på p.g. 13 18 00 - 5, glöm inte att fylla i namn och adress tydligt.)

Vh, iö

- - - - -

PS. Korvar i all ära, men ALLA grafer är mycket bättre. Det finns massor
som inte går att desciffrera fram ur bara korvarna, information som säger
rätt så mycket om ljudkvaliteten, som bara går att se i de andra graferna.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2010-03-25 02:37

perstromgren skrev:Är en master-verkstad en dyr historia? Finns det uttrymmer för en duktig faktiskt-kamrat att köpa de grejor som erfordras och helt enkelt erbjuda servicen Från-bits-till-glasmaster-utan-ingrepp(tm)?

Jag tror jag ställt frågan förut, men kommer inte ihåg svaret: vilket är det minsta som behöver göras i det här ledet? Krävs dyra maskiner?

Alltså, masteringhusen excisterar och gör vad de gör därför att det finns en efterfrågan på de tjänster som diskuteras här, dvs skivbolagen efterfrågar hissad medelnivå. Problemet är inte att det finns masteringhus, problemet är att skivbolagen väljer att låta hissa medelnivån(ie komprimera).

Debatten känns ibland aningen naiv. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-03-25 08:57

IngOehman skrev:PS. Korvar i all ära, men ALLA grafer är mycket bättre. Det finns massor

Jag antar att du syftar på några exempel ovan där man har valt att visa den förenklade grafen. Ja, jag håller med. Snålkorvarna, om vi ska kalla dem så, är ju i första hand till för att ge överblick över hela album. Alltså när man vill visa många låtar, eller om utrymmet är begränsat. De kom ju också till för att möta en farhåga att de många graferna i den detaljerade analysen skulle bli för komplicerat. Jag tycker det är roligt att de flesta som har använt MasVis hittills har använt den detaljerade analysen vilket visar att det kanske var en onödig farhåga vi hade.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2010-03-25 10:48

perstromgren skrev:Är en master-verkstad en dyr historia?

Nej, det behöver det definitivt inte vara. Bajsmastringar kan man göra med freewaregrejor. Sedan går det väl att köpa hur dyr utrustning som helst, men frågan är varför man ska köpa extremutrustning i de fall resultaten blir så dåliga som så mycket är idag. De flesta använder nog ett gäng köpeplugins och gör rubbet i en vanlig dator.
Finns det uttrymmer för en duktig faktiskt-kamrat att köpa de grejor som erfordras och helt enkelt erbjuda servicen Från-bits-till-glasmaster-utan-ingrepp(tm)?

Det är bara att leverera ljudfilen/filerna till tillverkaren och kräva bit för bit exakthet. PQ-kodningen kan man få gjort för hundralappar om man inte har ett eget program som kan göra det. Det krävs med andra ord inga konster för att få tillverkat oförvanskade cd-skivor, man bara specificerar det vid beställning.
Det allra enklaste är att bränna själv, om det rör sig om mindre serier, eller att skicka det till någon har dupliceringsutrustning.
Kommer man upp i 1000st är det billigare att få pressat (med tryck på skivan, häfte i fyrfärg och box). Det kostar väl runt 15-20:-/st (inkl PQ-kodning), har jag för mig.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-03-25 14:02

IngOehman skrev:Nästa MoLt kommer att bli ett tjock nummer. Kanske det tjockaste i LTS
historia?

ordinarie utsckicket.

Vh, iö

- - - - -

En sak till - har just talat med kassören, som säger att man, om man
betalar nu, eller i varje fall före helgen - för säkerhetsskull kan gå in
på LTS hemsida och via den emaila registratorn separat om att man
gått med och betalat i sista sekund, så att man säkert kommer med
på utskickslistan för MoLt nummer 1 -10.

Vh, iö

mike34

Inläggav mike34 » 2010-03-25 14:08

IngOehman skrev:PS. Korvar i all ära, men ALLA grafer är mycket bättre.

Nu ska vi inte underskatt vikta av körv. Det viktigest ä att de är fullpröppen med varg å älg te ri nästen sprecker. Då blirrä bra körv!!
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-03-25 16:36

RogerJoensson skrev:PQ-kodningen kan man få gjort för hundralappar om man inte har ett eget program som kan göra det.

Alltså, kan någon förklara för en okunnig vad det är som är så magiskt med PQ-kodning?

Är det någon skillnad på det och vad man får om man drar 10 ljudfiler till valfritt audio-CD-brännarprogram och bränner en audio-CD?

Kan man inte lämna den audio-CDn för kopiering sedan, bara?

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2010-03-25 19:50

Svante skrev:Alltså, kan någon förklara för en okunnig vad det är som är så magiskt med PQ-kodning?

Det var magiskt förr, när det i princip bara kunde göras hos cd-tillverkaren som då kunde ta väldigt bra betalt. När det programvarorna blev tillgängliga för småproffsen så blev PQ-kodningsgrejen något att fundera på. -Att få det gjort separat från cd-tillverkarna...
Är det någon skillnad på det och vad man får om man drar 10 ljudfiler till valfritt audio-CD-brännarprogram och bränner en audio-CD?

Jag tror att kodningen måste göras om skivan ska vara 100% kompatibel, men eftersom dagens hembrända skivor funkar i 99.9% av spelarna så är väl kompabilitet inget praktiskt problem.
Kan man inte lämna den audio-CDn för kopiering sedan, bara

Jovisst. I små serier upp till 500-1000st är det ett vanligt alternativ. Det finns många som sysslar med cd-kopierng (bläckstråle"tryck" på skivan och manuellt gjorda häften till cd-boxen). Det syns på skivan att det inte är en "riktig" pressad cd. Ser lite hemmagjort ut, kan köparen tycka.
Dessutom är det ingen ekonomisk fördel vid serier över 1000st, om man vill ha ett tryckt häfte och box. PQ-kodningen är nog inte mycket till reell extrakostnad idag om man vänder sig till rätt säljare.
Man kan då använda 16-bitars wav-filer och kräva att dom inte ska ljudprocessas om. Kräver man inte det så är risken att någon hjälpsam amatör hjälper till att pressa och lyfta nivåerna. -Gratis!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-03-25 20:58

RogerJoensson skrev:Kräver man inte det så är risken att någon hjälpsam amatör hjälper till att pressa och lyfta nivåerna. -Gratis!

"We have done nothing, we just added some eq and compression."

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-03-25 21:38

Det låter som ett skämt, men sådant förekommer faktiskt.

Så den som lämnar något som skall 1:1-kopieras, gör klokt
i att kolla att det verkligen blev så också.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-03-25 22:07

IngOehman skrev:Det låter som ett skämt, men sådant förekommer faktiskt.

Jo, jag vet att Claes brukar berätta en historia som påminner om det där.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2010-03-25 22:27

Det lokala storbandet fick ställa sitt releaseparty för ett par år sedan.
Dom hade suttit och finslipat nivåerna i mixen, anpassat dessa så att låtarna skulle passa efter varandra och stämningen. När skivan kom var den hårdlimiterad rakt igenom...

Jag har själv råkat ut för det också för länge sedan, grön och ovetande om problemet. Jag kunde inte i min vildaste fantasi föreställa mig att överföring från DAT-band över huvudtaget kunde förvanskas. Naturligtvis fick man en popsnöre-gratismastring, utan att ha blivit tillfrågad.
-Kyrkokör låter inte vackert topp limiterat... :x

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-25 22:33

RogerJoensson skrev:-Kyrkokör låter inte vackert topp limiterat... :x

:D Fan,vilka amatörer det finns.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-03-25 22:59

IngOehman skrev:
IngOehman skrev:Nästa MoLt kommer att bli ett tjock nummer. Kanske det tjockaste i LTS
historia?

ordinarie utsckicket.

Vh, iö

- - - - -

En sak till - har just talat med kassören, som säger att man, om man
betalar nu, eller i varje fall före helgen - för säkerhetsskull kan gå in
på LTS hemsida och via den emaila registratorn separat om att man
gått med och betalat i sista sekund, så att man säkert kommer med
på utskickslistan för MoLt nummer 1 -10

Innehåller MoLt nr.1-10 något material där iö varit inblandad
eller står som författare månne ? :wink: :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2010-03-26 09:42

Ja, den sista (4:e) delen i artikelserien om rumsakustik. :P

Kanske?

Mvh E*

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2010-03-26 14:13

Morello skrev:

Alltså, masteringhusen excisterar och gör vad de gör därför att det finns en efterfrågan på de tjänster som diskuteras här, dvs skivbolagen efterfrågar hissad medelnivå. Problemet är inte att det finns masteringhus, problemet är att skivbolagen väljer att låta hissa medelnivån(ie komprimera).

Nu talar ju folk om när hissning, limitering och annan påverkan utförs UTAN att just den kunden efterfrågat åtgärden.

Jag finner snarare masteringshusen lite naiva.

Som kund ska man naturligtvis få det man vill ha.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2010-03-26 15:17

n3mmr skrev:
Morello skrev:

Nu talar ju folk om när hissning, limitering och annan påverkan utförs UTAN att just den kunden efterfrågat åtgärden.

.

Jazzå?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2010-03-26 19:05

Morello skrev:
n3mmr skrev:
Morello skrev:

.

Jazzå?

Jomen.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi