Hej,
Så var det dags för en presentation av mina tävlingsbidrag.
Först pi60 ur två vinklar...
...och en detaljbild.
Sedan båda piP...
...den ena lite från sidan...
...samt en detaljbild.
De formgivningsmässiga idéerna bakom bidragen har varit...
- Trä-utseende som passar ihop med en mahognymöbel som högtalarna kommer att stå tillsammans med.
- En framsida som till färgton och glans liknar högtalarelementen så att de smälter samman och minskar intrycket att högtalarna "tittar" på lyssnaren.
- Den mörka framsidan integreras i den övriga formen/färgsättningen.
- Formgivningen av pi60 skall bidra till att den ser mindre bred ut.
- Framsidan skall ha något litet dekorativt element för att liva upp.
Ett krav var att tillverkning och ytbehandling skulle gå att utföra utan speciella verkstadsresurser eller maskiner som till exempel fanerpress eller sprutbox.
De första punkterna i listan gav färgsättningen med mahognyfaner och en svart framsida. Då jag gillar trä och gärna i "originalfärg" blev det svartek till framsidorna. Svartek är ek som legat under vatten och/eller jord i lång tid, i det här faller förmodligen mer än tusen år.
För att ge illusionen av att den svarta framsidan är en kloss eller planka som försänkts in i en mahognylåda, fälldes en svart fanerbit in på högtalarens översida (och undersida på piP) och de avfasade kanterna fanerades med mahogny. Denna färgsättning bidrar också till att ge i varje fall pi60 ett smalare utseende. På pi60 har träets teckning på de avfasade kanterna anpassats så att de harmonierar med de angränsande sidorna.
Eftersom jag tidigare har lekt lite med intarsia (inläggningar) blev den det naturligt göra dekorationerna på det sättet. I pi60 är ett slingrigt ornament av pärlemor inlagt medan det på piP är en blomma av björk, ljus lönn, mörk lönn och pärlemor. Bilderna gör inte pärlemoren rättvisa - i verkligheten är det ett härligt "liv" i reflexerna.
Något annat som livar upp är att utnyttja träets teckning på olika sätt. Träet på sidorna av pi60 har lagts så att en "skrynkla" i teckning passar med hyllan under diskantelementet, något som nog är svårt att se på bilderna. Ovanpå har en kvist utnyttjats till att skapa en symmetrisk figur genom att två fanerblad kombinerats så att träets teckning "speglas".
På piP är sidorna två olika fanerbitar som skarvats ihop för att ge ett trevligt mönster. Sidornas ådring fortsätter in på de fasade hörnen (även om passningen inte blev så bra) och översidorna har en (mycket svag) speglad vågighet i träet på samma sätt som pi60.
Teckningen i träet på alla högtalarnas sidor är lagd i vertikal riktning för att bidra till ett smalare intryck.
Nästan all faner har limmats med varmlim och fanerhammare, dvs. utan fanerpress eller en skog av tvingar. Innan faneren limmats på pi60 har några små järnbitar försänkts in i MDF:en på lämpliga ställen runt högtalarelementen. Tanken är att kunna fästa eventuella framtida elementskydd med magneter.
Basrelexröret på piP har försänkts ca 1.2 mm så att rörets kant blir mindre framträdande, men fortfarande är markerad.
Alla högtalarna har ytbehandlats med tungnötsolja. En trevlig egenskap med oljebehandling är att det inte kräver andra verktyg än trasor och tålamod. Pi60 har bara fått ett lager olja, vilket har givit en sidenmatt yta. Förmodligen kommer de att få ett eller två lager till. På piP ville jag prova att fylla porerna och få en blankare yta, men något blev konstigt och oljan har blivit väldigt matt i porerna och fläckvis uppe på ytan. Är det någon som vet hur man undviker sånt?
Mvh Jonas