Svante skrev:Använder av princip aldrig k-pist. Det finns bättre grejor.![]()
Scary....
Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Använder av princip aldrig k-pist. Det finns bättre grejor.![]()
Svante skrev:Piotr skrev:Tänker mig alltså om skineffekten kan fördröja tex. en överton vid 20k från dess grundton längre ner, även om man inte kan mäta någon frekvensgångs avvikelse.
Såvitt jag förstår det så kommer 20-kHz-tonen att dämpas en liten liten gnutta jämfört med lägre frekvenser, men den kommer inte att fasvridas om lasten är resistiv. Pga skineffekten, alltså, induktansen är en annan bissniss.
IngOehman skrev:Svante skrev:Jag har egentligen bara tre förklaringar till att kablar kan låta olika:
1. R, L eller C påverkar tonkurvan.
2. Kabelns last påverkar förstärkarens stabilitet.
3. Placebo.
1 är lätt att mäta. Mät spänningen över högtalaren med ett frekvenssvep. Vid mer än 0,3 dB ändring är ettan en trolig förklaring, vid mer än 0,1 dB är den en möjlig förklaring. Troligast är dock att skillnaden ligger under 0,1 dB.
2 gäller om din förstärkare är dåligt konstruerad![]()
3 tror jag är den rimligaste förklaringen. Om du tror att du kan bortse från visuell information vid lyssningstest så rekommenderar jag att du googlar på mcGurk och laddar ner en quicktimefilm från den norska sida som dyker upp först.
Bara tre? Vad sägs om:
4. glappkontakt,
5. instrålat brum,
6. instrålad RF (som får mottagarändan att må skunk),
7. instrålad RF (som får sändarändan att må skunk),
Ja, det finns säkert många flera tänkbara orsaker, det tror jag i varje fall.![]()
Vh, iö
Robert skrev:Ingvar:
Instrålad RF lär inte uppgå till mer än microvolt-nivå såvida Du inte har sändare runt husknuten vill säga. Att sedan tänka sig att denna RF-signal skulle gå in i *högtalarkabeln* och ställa till med problem i den lågimpediva miljön är nog snudd på utelslutet.
Snarare kan man väl tänka sig att RF kan vara ett reellt problem på den högimpediva *småsignalsidan*...
IngOehman skrev:Robert skrev:Ingvar:
Instrålad RF lär inte uppgå till mer än microvolt-nivå såvida Du inte har sändare runt husknuten vill säga. Att sedan tänka sig att denna RF-signal skulle gå in i *högtalarkabeln* och ställa till med problem i den lågimpediva miljön är nog snudd på utelslutet.
Snarare kan man väl tänka sig att RF kan vara ett reellt problem på den högimpediva *småsignalsidan*...
Du får fråga någon annan Robert. Jag vågar inte svara dig. Jag vet ju att du ser till så att jag får ångra mig. Det förtar liksom glädjen med att svara.
Men du har helt fel.
IngOehman skrev:Robert skrev:Ingvar:
Du får fråga någon annan Robert. Jag vågar inte svara dig. Jag vet ju att du ser till så att jag får ångra mig. Det förtar liksom glädjen med att svara.
Men du har helt fel.
markih skrev:Robert!
Jag tror att du har nollkoll och borde lyssnat mer på radio!
Apropå RF!(och apropå sakliga argument
)
För att vara mer seriös: Varför borde kabeltillverkarna (inom HiFi) ha stor koll på detta?
På jobbet har vi ibland problem med RF som letar sig in i audio-apparater (ej HiFi, utan kommunikation).
Oftast mobiltelefoni, och oftast näraliggande störkällor men det kan även vara andra störkällor. Förresten, vad är elementär radiolära? Vågutbredning, antennteori eller nåt annat?
(Markih, som undrar vad det är för kamp som pågår mellan IÖ och Robert)
Robert skrev:Från min sida pågår ingen som helst "kamp" - jag ser det som ett utbyte av åsikter och erfarenheter.
markih skrev:Robert!
Det första stycket från min sida var ett skämt och samtidigt en lätt provokation för att känna dig på pulsen. Inget seriöst mao, men jag har undrat varför du skriver som du gör och jag ville kolla om du gick igång. Detta för att jag har tolkat som att kanske försöker provocera IÖ? Jag kunde ju frågat en direkt fråga, men det har jag ju 'nästan' gjort förut.
Dahlqvist skrev:Robert skrev:Från min sida pågår ingen som helst "kamp" - jag ser det som ett utbyte av åsikter och erfarenheter.
Vid det här laget är det väl ingen på forumet som tror på det där - allra minst du själv. Men enligt gällande forumregler är det i princip fritt fram att jävlas hur mycket som helst med någon med "sniping from the sidelines". Detta förutsätter dock att vederbörande bemöter sin plågandes trollinlägg och låter sig jävlas med. Jag tycker därför det är MYCKET klokt av Ingvar att inte bemöta dina inlägg trots att de understundom innehåller relevanta frågor som "bete".
/D
markih skrev:Angående frågan om störningar kan leta sig in bakvägen i förstärkaren, via högtalarsladden: Kan man inte hypotetiskt tänka sig att återkopplingslingan, som väl ofta finns med på utgången via global motkoppling (?), kan fånga upp RF via högtalarkabeln och på detta vis leta sig in i förstärkaren? Kan det ske en nedblandning någonstans till frekvenser inom förstärkarens arbetsområde, men fortfarande utanför det hörbara området? Typ nånstans mellan 20k-1MHz.
Nån i förstärkarkonstruktion insatt?
Eller kan det finnas andra mekanismer?
Dahlqvist skrev:Robert skrev:Från min sida pågår ingen som helst "kamp" - jag ser det som ett utbyte av åsikter och erfarenheter.
Vid det här laget är det väl ingen på forumet som tror på det där - allra minst du själv. Men enligt gällande forumregler är det i princip fritt fram att jävlas hur mycket som helst med någon med "sniping from the sidelines". Detta förutsätter dock att vederbörande bemöter sin plågoandes trollinlägg och låter sig jävlas med. Jag tycker därför det är MYCKET klokt av Ingvar att inte bemöta dina inlägg trots att de understundom innehåller relevanta frågor som "bete".
/D
Robert skrev:Dahlqvist:
"Han kom in som ett yrväder en afton i april* och hade ett Höganäskrus i en svångrem om halsen"?
Tolka, det får du göra själv min bäste D.
*borde kanske vara februari?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster