Vad överlever?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Vad överlever?

Inläggav Kraniet » 2005-02-28 19:06

I hifi-brachen är det få saker som verkar bestå.. nya modeller som ibland är radikalt olika de förra kommer år på år och de konstrutioner som är bra försvinner.
Ta tex NHT och deras förvaltande av Ken Kantors idéer, eller ska man säga brist på förvaltande?
Vad händer med B&W när nuvarande styrande försvinner?

Vad händer med Ino-audio (utan att vara oförskämd) när Ingvar gjort sitt?
Finns det möjlighet att rädda de bra inslagen i hifi eller är vi fast i en cirkulär utveckling med tidvis bra och tidvis dåliga lösningar.
Har Kantors idéer ändrat nåt vad gäller hifi? Har Carlsson haft nån mer betydande effekt, kommer Ino-audio göra nån skillnad "om hundra år" som det heter.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-02-28 19:10

tänk om det är så att vår värld bara är en atom i en annan värld
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-02-28 19:32

I det enskilda fallet är det naturligtvis svårt att sia om hur det går för tex Ino eller B&W. Det hänger ju självklart på ägarna, om dom är intresserade av att deras livsverk fortlever eller begravs med dom själva....

Men totalt sett? Tja, titta i backspegeln. Även om de enskilda produkterna inte lever kvar så gör ofta konstruktionerna det. AR´s påverkan på högtalarkonstruktion är väl ett exempel, NAD med prisvärda grejor ett annat.

Men nog kommer det att försvinna en och annan klenod, det är jag övertygad om.

Men vad det har med universums uppbyggnad att göra har jag ingen aning om... Men tanken att vårt solsystem skulle kunna vara en atom i ett större system är ingalunda någon ny tanke. Den har funnits sedan rödvinet uppfanns och kombinerades med sena kvällar på någon trevlig lokal :-) Det finns ju några fler frågor att dryfta, tex så är många forskare överens om att hela världsalltet startade med The Big Bang. Beviset för detta är bland annat att universum hela tiden expanderar. Men svaret på "vad kommer det som exploderade ifrån?" har jag aldrig sett.... Många forskare är likaledes överens om att vårt universum är ändligt, dvs det tar slut någonstans. Återigen kommer en fråga utan svar - "vad finns utanför universum då?".

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-28 19:37

Kraniet!

Jag tog absolut INTE illa upp. Tvärtom är din fråga den bästa och viktigaste jag sett på mycket länge.

Jag blir själv väldigt ledsen när jag ser hur hifi-företag som byggts upp runt en ideologs ofta brillianta, unika och återgivningsrelaterade idéer, John Bowers, Peter Snell och Ken Kantor är tre prima exempel, växer upp burna av idéernas styrka, men så fort huvudmannen försvinner från arenan (av en eller annan orsak) tar "marknadsexperter" och ekonomer över, och även om de inte vill ont, så ser de inte de för dem dolda dimensionerna, men däremot ser de gärna till kommersiell framgång och maximering av vinst. Då missar man lätt vilken produkt det skulle vara mest värdefullt att bidra med till marknaden.

Efter ideologens avlägsnande/tillbakadragande/bortgång är jag övertygad om att det oftast finns massor av ljudtekniskt kunniga och lämpliga personer att ta över idéologrollen, men det tillåts aldrig ske. Makten går närmast automatiskt till ekonomer och merknadsexperter (också en sorts ekonomer?).

Från och med att huvudmannen (kvinnan?) inte längre är inblandad upphör alltid ALLA företeg att vara drivna av en tanke på att göra något fint.

Jag menar absolut inte att det behöver vara något fel med ekonomer, absolut inte, flera av de bästa människor jag känner ÄR ekonomer, men jag tror (nu förlåter dom mig väl aldrig... :oops: ) att världen skulle se bättre ut om verksamheter inte styrdes ekonomiskt, utan växte ur drömmar och passioner om vad som är möjligt.

Vh, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-02-28 19:55

IngOehman skrev:Kraniet!

Jag tog absolut INTE illa upp. Tvärtom är din fråga den bästa och viktigaste jag sett på mycket länge.

Jag blir själv väldigt ledsen när jag ser hur hifi-företag som byggts upp runt en ideologs ofta brillianta, unika och återgivningsrelaterade idéer, John Bowers, Peter Snell och Ken Kantor är tre prima exempel, växer upp burna av idéernas styrka, men så fort huvudmannen försvinner från arenan (av en eller annan orsak) tar "marknadsexperter" och ekonomer över, och även om de inte vill ont, så ser de inte de för dem dolda dimensionerna, men däremot ser de gärna till kommersiell framgång och maximering av vinst. Då missar man lätt vilken produkt det skulle vara mest värdefullt att bidra med till marknaden.

Efter ideologens avlägsnande/tillbakadragande/bortgång är jag övertygad om att det oftast finns massor av ljudtekniskt kunniga och lämpliga personer att ta över idéologrollen, men det tillåts aldrig ske. Makten går närmast automatiskt till ekonomer och merknadsexperter (också en sorts ekonomer?).

Från och med att huvudmannen (kvinnan?) inte längre är inblandad upphör alltid ALLA företeg att vara drivna av en tanke på att göra något fint.

Jag menar absolut inte att det behöver vara något fel med ekonomer, absolut inte, flera av de bästa människor jag känner ÄR ekonomer, men jag tror (nu förlåter dom mig väl aldrig... :oops: ) att världen skulle se bättre ut om verksamheter inte styrdes ekonomiskt, utan växte ur drömmar och passioner om vad som är möjligt.

Vh, Ing. Öhman

Det bästa jag har läst på länge och tyvärr sant, idag är det vinst vinst som gäller före allt annat. :?
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-28 20:25

Man kan se det från ett annat perspektiv också; vad krävs för att någon eller några skall investera pengar i en verksamhet? 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-02-28 20:29

Om ideerna och teorierna blir publicerade, så kommer det dyka upp andra som inspireras att göra t.ex elektrostathögtalare och allt möjligt skoj, kanske t.o.m Ortho-akustiska högtalare!
Annars blir det slut med Stradivariusfiolerna mm.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-28 20:38

Morello skrev:Man kan se det från ett annat perspektiv också; vad krävs för att någon eller några skall investera pengar i en verksamhet? 8)

Ja, inte passion för hifi i alla fall... :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-02-28 20:39

Det är inget fel i vinst, alla vill vi väl ha lön?

Däremot är det tråkigt när goda idéer och företag sugs ut för att ge en kortsiktigt hög vinst.

Men vad som är rätt eller fel är inte lätt. Det ursprungliga Marantz med sina gedigna pjäser finns ju inte längre i sin ursprungliga form. Idag är det ett stort företag i D&M-gruppen tillsammans med bland annat McIntosh. Men visst produceras det välljudande apparater även idag under Marantz-namnet? Och frågan är om företaget i den formen Sal Marantz drev det skulle ha överlevt på dagens marknad?

/ B

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-02-28 20:52

det är nog det företag som har bäst marknadsavdelning i kombination med uppfinnaren som överlever.

det räcker att bygga världens bästa produkt, man måste få folk att efterfråga den också
Dogmatisk Mac-Taliban

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-02-28 21:04

Style skrev:det är nog det företag som har bäst marknadsavdelning i kombination med uppfinnaren som överlever.

det räcker att bygga världens bästa produkt, man måste få folk att efterfråga den också

tror det ramlat bort ett inte där men du har ju helt rätt. det krävs en efterfrågan. dock är det ju en bra fråga om det är så att efterfrågan är den som skapas av företag eller om det är folket som verkligen vill ha det som efterfrågas.

men visst är det väl på tiden att folk börjar intressera sig för kvalité istället för sales points? Enda företaget jag vet som fortfarande har samma toppmodell vad gäller högtalare är Naim med deras DBL. Nu vet jag inte om det är nån bra högtalare men själva grejjen att den sett likadan ut sen den blev påtänkt är ett rätt ovanligt fenomen i denna värld. (B&Ws matrixhögtalare har iofs också samma grundform fortfarande om än i mer skulptural form idag)

det är ju faktiskt inte helt utan att man blir lite orolig för hifi-framtiden..

när har förresten kantor och snells mfl patent gått ut? kanske finns det möjlighet att starta en firma som bygger dessa högtalare? ett företag som bygger alla bra grejjor :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-02-28 21:10

När det gäller Snells äldre mindre modeller så byggs de av AudioNote (som tyvärr annars verkar ha klara ormolje-tendenser... :( ).

Tyvärr verkar de inte ha gett sig på den finaste:

Bild

Bild hämtat från tidningen High-fidelity. Har frågat om lov att använda den men de har inte svarat på det så då får de väl klaga om de inte gillar att jag har den här...
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-02-28 21:11

Morello skrev:Man kan se det från ett annat perspektiv också; vad krävs för att någon eller några skall investera pengar i en verksamhet? 8)

Att 'någon' ser en möjlighet att tjäna pengar 8)

Ofta är detta (enda) kriteriet. I långa loppet är det kanske svårt att bortse från denna punkt, företaget måste ju överleva, men det kan ju finnas andra värden också.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-02-28 21:21

Kraniet skrev:
Style skrev:det är nog det företag som har bäst marknadsavdelning i kombination med uppfinnaren som överlever.

tror det ramlat bort ett inte där men du har ju helt rätt. det krävs en efterfrågan. dock är det ju en bra fråga om det är så att efterfrågan är den som skapas av företag eller om det är folket som verkligen vill ha det som efterfrågas.

jepp det ramlade bort ett inte

ett företag kan aldrig skapa en artificiell efterfrågan som håller i sig över tid

man kan bara hitta en efterfrågan som ännu ingen annan fyller. (det kan innebära att man måste lära konsumenten vad han faktiskt behöver)
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-02-28 21:27

markih skrev:

Ofta är detta (enda) kriteriet. I långa loppet är det kanske svårt att bortse från denna punkt, företaget måste ju överleva, men det kan ju finnas andra värden också.

jag förstår inte problematiken med att folk ska tjäna pengar....känns lite som om inom hifi så är det fult att tjäna pengar....helst ska allt vara ideellt...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-28 21:36

Haakan_W skrev:
markih skrev:

jag förstår inte problematiken med att folk ska tjäna pengar....känns lite som om inom hifi så är det fult att tjäna pengar....helst ska allt vara ideellt...

Nej, jag skulle bli jätteglad om det gick att tjäna pengar på vettiga idéer som tex ger bra ljud. Kruxet är väl när pengarna får konstruktörerna att pruta bort det fina ljudet och marknadsförarna får folk att tro att det låter bra ändå. (Duckar för Bills högerkrok :wink: )

Det här är jätteknepigt!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-02-28 21:42

Haakan_W skrev:jag förstår inte problematiken med att folk ska tjäna pengar....känns lite som om inom hifi så är det fult att tjäna pengar....helst ska allt vara ideellt...

Det är många som tycker det ska vara så på Internet också (ideellt alltså). Och det kan det väl vara - också. Det är helt underbart hur mycket hjälp och goda råd man kan få helt gratis, här på Faktiskt.se till exempel! Och det är fantastiskt hur många människor som lägger ner så mycket tid och besvär att hjälpa andra.

Det hindrar ju inte, som jag ser det, att man även kan utnyttja Internet för att tjäna pengar. Eller bygga Hifi för den delen. Trots allt, någon måste betala för Nätets drift och utbyggnad. Någon måste betala för att jag ska kunna utveckla och bygga Hifi.

Jag behöver alltså en lön för att kunna köpa mig en dator, uppkoppling till Internet osv. Jag behöver pengar in för att handla elektronik eller vad jag nu ska bygga. Skulle denna min vinst (=lön) vara något fult? Hur mycket får jag tjäna? Som Andersson med sina rörförstärkare? Som Krell? Eller måste man sitta i en källare i Täby för att bli accepterad? (Inget angrepp på dig Öhman, bara en jämförelse...)

/ B

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-02-28 21:46

Vad de menar är nog att pengatjänandet (som i sig är positivt) tar fokus från grundidéerna (oönskad bieffekt). Jag tror att det är så.

Samma sak brukar gälla musikartister också, börjar de tjäna för mycket pengar och på så sätt lägger om fokus i musiken efter detta, gör de inte lika bra musik längre. :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-28 21:46

Bill50x skrev:Jag behöver alltså en lön för att kunna köpa mig en dator, uppkoppling till Internet osv. Jag behöver pengar in för att handla elektronik eller vad jag nu ska bygga. Skulle denna min vinst (=lön) vara något fult? Hur mycket får jag tjäna? Som Andersson med sina rörförstärkare? Som Krell? Eller måste man sitta i en källare i Täby för att bli accepterad? (Inget angrepp på dig Öhman, bara en jämförelse...)

/ B

Jag tycker att Öhman kunde få tjäna en hel del på sina idéer och högtalare. Verkligen! Det som vore fult vore om det dök upp högtalare på nån stormarknad märkta "Ino". Det vore ett fult sätt att tjäna pengar.

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2005-02-28 21:51

Ahh, Naqref.
Det var inte i går man hörde på ett par Snell A3 *dräggel*
Ingen större WAF dock :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-02-28 21:55

Svante skrev:Nej, jag skulle bli jätteglad om det gick att tjäna pengar på vettiga idéer som tex ger bra ljud. Kruxet är väl när pengarna får konstruktörerna att pruta bort det fina ljudet och marknadsförarna får folk att tro att det låter bra ändå. (Duckar för Bills högerkrok :wink: )

Det här är jätteknepigt!

Hehe, jag sitter här och laddar :-)

Att "marknadsförarna" lurar folk att köpa grejor trots att det låter apa säger mer om folk än om marknadsförarna.

Eftersom "folk" handlar med ögonen så blir det som det blir. En tjusig förpackning såld av en lismande "mr-vet-ingenting" blir det som köps.
Vafan, Svensson (om han nu finns) tror ju faktiskt på att 5.999:- paketet på OnOff är det yppersta som kan köpas för pengar. Sedan blir han lurad av sin granne HiFi-token som menar att en ny nätkabel för tre och halvt tusen är absolut nödvändig.....

När han sedan lärt sig lite mer, väljer han hellre en högtalare som har spikrak frekvensgång än en som låter som det verkliga livet. För musik i verkliga livet har han aldrig hört. Eller så vågar han inte lita på sina egna öron utan förleds av Hifi-token som lyssnar på datablad....

Och ändå, ändå så har många av oss alldeles utmärkta anläggningar hemma, valda med omsorg tillsammans med handlare som är verkligen seriösa. Tillverkade av företag som faktiskt försöker producera så bra grejor som möjligt. Och vi sitter och njuter av all den sköna musik som finns tillgänglig. Hur kan det komma sig?

/ B

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-02-28 21:56

Martin skrev:Vad de menar är nog att pengatjänandet (som i sig är positivt) tar fokus från grundidéerna (oönskad bieffekt). Jag tror att det är så.

Samma sak brukar gälla musikartister också, börjar de tjäna för mycket pengar och på så sätt lägger om fokus i musiken efter detta, gör de inte lika bra musik längre. :)

Exakt det jag menade! Det är var drivkraften ligger som är avgörande. Det är inte en naturlag att intressena är kontraproduktiva (pengar och annat mervärde), men det handlar om var själva drivkraften är. Det är nog bara i en helt optimalt fungerande marknadsekonomi som de kan följas åt.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2005-02-28 22:01

Inte är det väl fult att tjäna pengar heller... (liiite beroende på vad man tjänar sina pengar på)
...men att skylta med det (skryta) är väl inte så rumsrent kanske.

Dock tycker jag ursprungsfrågan var både viktig likväl som intressant.
En god vän till mig med många järn i elden cyklade omkull för snart två år sedan. En "skitvurpa" mot en kantsten i låg fart. Resultat? Tappad hörsel på ena örat (var ljudtekniker...) förstörd motorik i höger arm (högerhänt) och en hjärnskada (glömmer vad folk heter, var platser ligger och kan inte koppla ihop folk med platser). En mycket aktiv kille som klättrade, dök och var i sitt esse åldersmässigt (dryga tretti). Nu två år senare är han nästan tillbaka, men kämpar fortfarande för en "normal" vardag.

Relevans till topic? Tja, om Ingvar Öhman (himlen, gud om han nu finnes och slumpen förbjude) skulle gå och få en istapp i planetariet med ovanstående resultat vore det tragiskt. All sin djuplodande felpekloobfria kunskap rensad från cashew-minnet. Nu känner jag ju inte Öhman men intrycket är att det inte är så mycket på pränt :wink: som skulle göra att någon skulle kunna ta vid där han slutade medan han återhämtar sig.

Men, livet är fullt av sådana historier. Ingen kan gardera sig mot slumpen. :?

Jag håller tummarna för att vi alla kommer hem helskinnade och inte halkar på en schampoo-flaska i badrummet och spräcker skallen i kaklet (som jag gjort - vilket förklarar en del). Hjälm på! Det är INTE förhandlingsbart!
EDIT: stafvel

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-28 22:08

Bill50x skrev:Och ändå, ändå så har många av oss alldeles utmärkta anläggningar hemma, valda med omsorg tillsammans med handlare som är verkligen seriösa. Tillverkade av företag som faktiskt försöker producera så bra grejor som möjligt. Och vi sitter och njuter av all den sköna musik som finns tillgänglig. Hur kan det komma sig?

/ B

Förmodligen för att vi har haft turen att bli utbildade av någon som begriper ljud. Tänk om de kunde utbilda så på OnOff!

Fast... Jag kan å andra sidan tycka att det är OK att man inte vill lägga mer än 2000:- på en kompaktstereo om man inte har det intresset. Jag skulle aldrig köpa aluminiumfälgar till bilen för xxx tusen tex, eftersom jag inte har det intresset.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-02-28 22:12

Jag håller tummarna för att vi alla kommer hem helskinnade och inte halkar på en schampoo-flaska i badrummet och spräcker skallen i kaklet (som jag gjort - vilket förklarar en del). Hjälm på! Det är INTE förhandlingsbart!
Aj! :? Jag måste erkänna att jag inte brukar ha hjälm i duschen. :wink:

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-02-28 22:12

Det finns inget fult med att tjäna pengar. Däremot är girighet, arrogans, självnedvärdering, otålighet etc 'synder'. Det är ingen åsikt, det är ett FAKTUM* :o , oavsett om man tror på det eller ej 8) .

*Ungefär som att döden är ett faktum. Den går heller inte att bevisa i förväg att den kommer att inträffa för en specifik individ.

Sug på den... :roll: :?
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-02-28 22:19

Bill50x skrev:Och ändå, ändå så har många av oss alldeles utmärkta anläggningar hemma, valda med omsorg tillsammans med handlare som är verkligen seriösa. Tillverkade av företag som faktiskt försöker producera så bra grejor som möjligt. Och vi sitter och njuter av all den sköna musik som finns tillgänglig.

Eller så har vi inte hittat den produkt vi vill ha, då den inte tillverkas till rimligt pris, eller tillverkas alls. Då har vi byggt den själva! För min del har internet varit helt avgörande här. Jag har kunnat få hjälp med scheman, kunnat köpa kretskort till 1/20 av kostanden i sverige.

Och, internet har inneburit ett nytt sätt att handla. Den lokala HiFi-butikens värsta konkurrent ligger inte på andra sidan gatan, eller i grannkomunen. Den ligger i tyskland, hong kong, england eller någon annanstans i världen.

Dom stora företagen klarar nog det här bra. Dom är kända överallt och kan få i väg sina grejjor. En del entusiastföretag klarar det också bra, vissa kanske till och med har direktförsäljning, globalt från sin hemsida. Dom kan nog också klara sig. Entusiastföretag som inte hänger på denna utveckling kan nog få det tufft.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2005-02-28 22:34

Kraniet:

Produkters förväntade livscykel blir ju allt kortare. Ta digitalkameramarknaden (som jag olyckligtvis är involverad i) som exempel på "smart" marknadsföring och hög noveltyfaktor. En formlig explosion av produkter i alla tänkbara prisklasser och utföranden!

Hur ska man som kund hitta "rätt" produkt? I denna oöverskådliga flora av produkter får till och med engagerade säljare en omöjlig uppgift med att försöka skaka fram ett batteri till en ett halvår gammal produkt (!) eftersom "de har bytt batterityp" och den förra har försvunnit i och med att den nya modellen lanserades...

Ligger fokus (!) på kvalitet? Nä. Man räknar med att Svenssons krav är måttliga och pumpar ut mediokra produkter som lovar A3+ storlek från 4-7 megapixlar med perfekt skärpa varje gång... ...och den nya kameran är bättre än den förra, absolut. Ser bilderna bättre ut än från den gamla titta och tryck kameran? Ibland. Ibland sämre. Surt om man gett 6995kr för en kamera som ens gamla Olympus MyII (995kr) levererar bättre resultat än.

Varför köper folk eländet då? Ja, men film går ju inte att använda, och då ser man ju inte hur det blir ju. Sen att folk som regel INTE tar om bilden om den blev dålig är en annan femma...
Det handlar om bekvämlighet.

Och smart marknadsföring.
Ungefär som att nu SKA man köpa hemmabioreceiver och platt TV.

Grunden för högkvalitativ verklighetsåtergivning har ju inte ändrats; bra optik / bra mikrofon, rätt film/sensor, bra exponering/inspelning och "rätt" format för uppgiften etc
Dock har tekniken "förfinats", på gott och ont. Folk sitter med Photoshop och konstruerar onaturliga bilder (ok om man menar att vara kreativ) och får inte till en bild som återskapar objektet verklighetstroget ens efter tre timmar med en bild...

Vem kan man lita på? Tillverkarna? Säljarna? Tester? Glassiga broschyrer med "simulerade" bilder?
Om man tänker efter så är foto och hifibranschen mer lika (och lika ruttna) än man anar - två teknikintensiva grenar av konsumtionsträdet som vi alla gnager barken av.

/ Henrik (som blandar analogt och digitalt beroende på användningsområde och humör)

PS
Vi scannar just nu på jobbet in gamla svartvita Hasselblads negativ (6x6) från 50-talet för en kommande utställning, svartvita repiga gamla neg som får en lyster och ett sting som gammal teknik inte klarat av.
Rep och dammfria med lättning/skuggning, bra dynamiskt omfång och avvägd kontrast. Storlekarna landar på 50x50cm och de ser makalöst bra ut utskrivna och klara - det finns inte många heldigitala lösningar som kommer i närheten av den kvalitén vi kranar ut ur dessa 40 år gamla neg. Och inte många analoga heller för den delen. Men horses for courses...

I många andra sammanhang får man en bättre lösning med digitalt.

Får jag ett pris nu för mitt engagerade men tröttsamma inlägg?
:roll:

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2005-02-28 22:46

Martin: NU SÄTTER DU PÅ DIG HJÄLMEN!!!
:wink:

Nä, det finns en balans mellan att gardera sig och övergardera sig.
Slumpen tar en om den vill iallafall...

Jag förbannar min prydhet då jag tretton år gammal sprang över kaklet med händerna runt handduken och halkade rakt bakåt i en vid båge. Släppte jag handduken för att dämpa fallet? Nä, jag var ju näck under! Tjockskallen tog i kaklet och taxi till veteri... ...sjukhuset. Jag kommer fortfarande ihåg hur det drog kallt IN I huvudet i baksätet på taxin.

Paradoxalt nog har hjälm närapå kostat mig livet under min Forsränningsutbildning på Nya Zeeland: fick en flotte (tack för den) på 120 kg över huvudet i relativt grunt vatten i en mycket kraftig fors och blev nedtryckt på botten, precis under ytan med huvudet. Tvärfast. Sedan vill ju forsen/flotten dra av mig hjälmen som sitter fastknäppt. Håller emot - men det gör ont, slappnar av och det gör ondare! Hör hur nacken börjar knaka till och vet inte om jag ska drunkna eller bryta nacken först. (120kg lyfter man inte med nacken från komprimerad skräddarställning) Strömmen får till slut grepp om flotten som dunsande skrapande på min nacke tar sig vidare nedströms och jag poppar upp och greppar bakkanten på flotten flämtande efter luft med en ihoptryckt nackkota.

En till never ending story! haha
Life is short! Kosmoskatten har nio, förlåt sju liv kvar!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-28 22:46

kosmoskatten skrev:Vem kan man lita på? Tillverkarna? Säljarna? Tester? Glassiga broschyrer med "simulerade" bilder?

Internetfora?

Jag bara undrar hur länge det dröjer till tillverkarna inser forumens kapacitet som reklamkanaler och förstör den också. Såg nåt program på TV för ett tag sen där 14-åringar betalades för att vara ute och chatta och säga att "den hääär filmen är såååå bra..."

Nästa

Återgå till Generellt om hifi