Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Kraniet!
Jag tog absolut INTE illa upp. Tvärtom är din fråga den bästa och viktigaste jag sett på mycket länge.
Jag blir själv väldigt ledsen när jag ser hur hifi-företag som byggts upp runt en ideologs ofta brillianta, unika och återgivningsrelaterade idéer, John Bowers, Peter Snell och Ken Kantor är tre prima exempel, växer upp burna av idéernas styrka, men så fort huvudmannen försvinner från arenan (av en eller annan orsak) tar "marknadsexperter" och ekonomer över, och även om de inte vill ont, så ser de inte de för dem dolda dimensionerna, men däremot ser de gärna till kommersiell framgång och maximering av vinst. Då missar man lätt vilken produkt det skulle vara mest värdefullt att bidra med till marknaden.
Efter ideologens avlägsnande/tillbakadragande/bortgång är jag övertygad om att det oftast finns massor av ljudtekniskt kunniga och lämpliga personer att ta över idéologrollen, men det tillåts aldrig ske. Makten går närmast automatiskt till ekonomer och merknadsexperter (också en sorts ekonomer?).
Från och med att huvudmannen (kvinnan?) inte längre är inblandad upphör alltid ALLA företeg att vara drivna av en tanke på att göra något fint.
Jag menar absolut inte att det behöver vara något fel med ekonomer, absolut inte, flera av de bästa människor jag känner ÄR ekonomer, men jag tror (nu förlåter dom mig väl aldrig...) att världen skulle se bättre ut om verksamheter inte styrdes ekonomiskt, utan växte ur drömmar och passioner om vad som är möjligt.
Vh, Ing. Öhman
Morello skrev:Man kan se det från ett annat perspektiv också; vad krävs för att någon eller några skall investera pengar i en verksamhet?
Style skrev:det är nog det företag som har bäst marknadsavdelning i kombination med uppfinnaren som överlever.
det räcker att bygga världens bästa produkt, man måste få folk att efterfråga den också
Morello skrev:Man kan se det från ett annat perspektiv också; vad krävs för att någon eller några skall investera pengar i en verksamhet?
Kraniet skrev:Style skrev:det är nog det företag som har bäst marknadsavdelning i kombination med uppfinnaren som överlever.
det räcker att bygga världens bästa produkt, man måste få folk att efterfråga den också
tror det ramlat bort ett inte där men du har ju helt rätt. det krävs en efterfrågan. dock är det ju en bra fråga om det är så att efterfrågan är den som skapas av företag eller om det är folket som verkligen vill ha det som efterfrågas.
markih skrev:Morello skrev:Man kan se det från ett annat perspektiv också; vad krävs för att någon eller några skall investera pengar i en verksamhet?
Att 'någon' ser en möjlighet att tjäna pengar
Ofta är detta (enda) kriteriet. I långa loppet är det kanske svårt att bortse från denna punkt, företaget måste ju överleva, men det kan ju finnas andra värden också.
Haakan_W skrev:markih skrev:Morello skrev:Man kan se det från ett annat perspektiv också; vad krävs för att någon eller några skall investera pengar i en verksamhet?
Att 'någon' ser en möjlighet att tjäna pengar
Ofta är detta (enda) kriteriet. I långa loppet är det kanske svårt att bortse från denna punkt, företaget måste ju överleva, men det kan ju finnas andra värden också.
jag förstår inte problematiken med att folk ska tjäna pengar....känns lite som om inom hifi så är det fult att tjäna pengar....helst ska allt vara ideellt...
Haakan_W skrev:jag förstår inte problematiken med att folk ska tjäna pengar....känns lite som om inom hifi så är det fult att tjäna pengar....helst ska allt vara ideellt...
Bill50x skrev:Jag behöver alltså en lön för att kunna köpa mig en dator, uppkoppling till Internet osv. Jag behöver pengar in för att handla elektronik eller vad jag nu ska bygga. Skulle denna min vinst (=lön) vara något fult? Hur mycket får jag tjäna? Som Andersson med sina rörförstärkare? Som Krell? Eller måste man sitta i en källare i Täby för att bli accepterad? (Inget angrepp på dig Öhman, bara en jämförelse...)
/ B
Svante skrev:Nej, jag skulle bli jätteglad om det gick att tjäna pengar på vettiga idéer som tex ger bra ljud. Kruxet är väl när pengarna får konstruktörerna att pruta bort det fina ljudet och marknadsförarna får folk att tro att det låter bra ändå. (Duckar för Bills högerkrok)
Det här är jätteknepigt!
Martin skrev:Vad de menar är nog att pengatjänandet (som i sig är positivt) tar fokus från grundidéerna (oönskad bieffekt). Jag tror att det är så.
Samma sak brukar gälla musikartister också, börjar de tjäna för mycket pengar och på så sätt lägger om fokus i musiken efter detta, gör de inte lika bra musik längre.
Bill50x skrev:Och ändå, ändå så har många av oss alldeles utmärkta anläggningar hemma, valda med omsorg tillsammans med handlare som är verkligen seriösa. Tillverkade av företag som faktiskt försöker producera så bra grejor som möjligt. Och vi sitter och njuter av all den sköna musik som finns tillgänglig. Hur kan det komma sig?
/ B
Aj!Jag håller tummarna för att vi alla kommer hem helskinnade och inte halkar på en schampoo-flaska i badrummet och spräcker skallen i kaklet (som jag gjort - vilket förklarar en del). Hjälm på! Det är INTE förhandlingsbart!
Bill50x skrev:Och ändå, ändå så har många av oss alldeles utmärkta anläggningar hemma, valda med omsorg tillsammans med handlare som är verkligen seriösa. Tillverkade av företag som faktiskt försöker producera så bra grejor som möjligt. Och vi sitter och njuter av all den sköna musik som finns tillgänglig.
kosmoskatten skrev:Vem kan man lita på? Tillverkarna? Säljarna? Tester? Glassiga broschyrer med "simulerade" bilder?