Vad överlever?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2005-02-28 22:54

Svante:

Jepp, instämmer till fullo. (Men eftersom alla insett att jag lobotomerat mig själv regelbundet räknas jag väl inte)

Man ska inte underskatta internet! Det finns ett par fall där ryktesspridning om vissa produkter (på gott och ont) har lett till ett markant ökande sviktande intresse...

Internetfora kan förstås inte sägas representera "den absoluta sanningen", rykten sprider sig fortare och är det en osanning blir skadan större och svårare att reparera för den utsatte tillverkaren.

Dock har jag fått (bl a här ) OVÄRDERLIGA och bra tips på diverse fora.

I andra sammanhang har jag gett support inom mitt kunskapsområde till folk i skilda delar av världen vad gäller små och ibland triviala men lika fullt irriterande problem. Tacksamheten känner inga gränser.
Tyvärr känner okunskapen inte heller det...
EDIT: stafvel

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2005-02-28 22:55

öhhh...

markant ökande sviktande intresse

skall läsas:

markant ökande / sviktande intresse

:oops:

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-02-28 23:18

ja detta med att befästa kunskapen i ett för efterlevande tillgängligt medie är nog en sak som jag tycker är viktig.
det är så tråkigt att tänka på alla de bra idéer som försvunnit för att de aldrig skrevs ned.

onoff ja.. ja det är lustigt jag har själv sökt jobb där men det är ju så att de inte söker folk som vet nåt och kan prata om produkterna. de vill ju ha försäljare. alltid lika komiskt att fråga dom nånting och de bara rabblar ett produktblads information och verkligen famlar i mörkret. faktiskt inte alls roligt utan tragiskt och skrämmande.

det är ju faktiskt så att allt vi gör i vårat samhälle är genomsyrat av kvantitet och inte kvalité. kvalité är inte förenligt med "ny modell varje halvår"marknadsföringen som finns idag.
tråkigt också att gemene man verkligen tror att de får det bästa som går att köpa.

så det finns dom som byger gamla snellhögtalare? hmm www.audionote.co.uk ja lite ormolja kanske det var där.. lite synd att det blir så.
det är väl också en sak som måste kännas svår som "pionär" att man inte vet vilka spånhuven som kommer komma efter och göra kaka av hela skiten. Carlson har väl haft en väldig tur där och har kanske inte så mycket skäl till att vända sig i graven.
Ken Kantor måste ju vara väldigt besviken. Jag skulle då vara det om jag satt i den sitsen.
Hur känner Ingenjörn om den saken?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-02-28 23:19

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2005-02-28 23:44

kosmoskatten skrev:Man ska inte underskatta internet! Det finns ett par fall där ryktesspridning om vissa produkter (på gott och ont) har lett till ett markant ökande sviktande intresse...

Internetfora kan förstås inte sägas representera "den absoluta sanningen", rykten sprider sig fortare och är det en osanning blir skadan större och svårare att reparera för den utsatte tillverkaren.

Dock har jag fått (bl a här ) OVÄRDERLIGA och bra tips på diverse fora.

I andra sammanhang har jag gett support inom mitt kunskapsområde till folk i skilda delar av världen vad gäller små och ibland triviala men lika fullt irriterande problem. Tacksamheten känner inga gränser.

Jag bläddrar i Kotler just nu (Marketing Management) och där finns en liten intressant ruta från en bok som heter The Cluetrain Manifesto av några som greppade det här ganska tidigt (dessa är några av deras 95 teser som jag har slagit ihop till meningar):

The Cluetrain Manifesto skrev:The Internet is enabling conversations among human beings that were simply not possible in the era of mass media. People in networked markets have figured out that they get far better information and support from each other than from vendors. And whether the news is good or bad, they tell everyone. Companies that speak in the language of the pitch, the dog-and-pony show, are no longer speaking to anyone.

We want you (the company) to drop your trip, come out of your neurotic self-involvement, and join the party.

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2005-02-28 23:58

roger:
cool...

före sin tid alltså?

8)

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2005-02-28 23:59

Just In Time kanske :lol:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-01 00:58

Svante skrev:
Bill50x skrev:Jag behöver alltså en lön för att kunna köpa mig en dator, uppkoppling till Internet osv. Jag behöver pengar in för att handla elektronik eller vad jag nu ska bygga. Skulle denna min vinst (=lön) vara något fult? Hur mycket får jag tjäna? Som Andersson med sina rörförstärkare? Som Krell? Eller måste man sitta i en källare i Täby för att bli accepterad? (Inget angrepp på dig Öhman, bara en jämförelse...)

/ B

Jag tycker att Öhman kunde få tjäna en hel del på sina idéer och högtalare. Verkligen!

Det som vore fult vore om det dök upp högtalare på nån stormarknad märkta "Ino". Det vore ett fult sätt att tjäna pengar.

Ja, det vore ju helt sjukt! :roll:

Det kan nämnas att de har gjort en oväntad vändning, de har tagit tillbaka alla sina erkännanden och säger nu att de inte gjort något fel överhuvudtaget... :cry:

Dock skall de fortfarande sluta använda mitt varumärke, om jag förstått dem rätt...

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-03-01 01:04

Vad händer med Ino-audio (utan att vara oförskämd) när Ingvar gjort sitt?

Den dagen, den sorgen säger jag bara.

Hoppas Ingvar planerar att låta någon ta över verksamheten och produktionen av sina fantastiska högtalare den dagen han beslutar sig för att varva ner. Personligen hoppas jag inte detta sker förräns om tidigast 10-20 år så att jag hinner beställa toppsystem och basmoduler dessförinnan... 8)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-03-01 04:47

Vad som överlever bestäms av styrelser och VD:ar. Långsiktiga och korta strategier gör att varken säljare eller konstruktörer vet vad dom kommer designa och sälja i framtiden om avdelningen ens finns kvar.
En bra marknadsavdelning förlänger produktionscykeln, men konstruktören kan ha slutat för länge sedan. Sen är det nog lite farligt att utnämna hjältar på diverse firmor, konstruktionen kan mycket väl vara framtagen av ett team eller initierats av någon annan. Men man skickar fram den mest mediala/verbala som får ta åt sig hela äran.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-01 08:15

Sen är det nog lite farligt att utnämna hjältar på diverse firmor, konstruktionen kan mycket väl vara framtagen av ett team eller initierats av någon annan. Men man skickar fram den mest mediala/verbala som får ta åt sig hela äran.

Således inställer sig frågan: Vem står bakom Ingvar? :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-03-01 09:21

Hotspur skrev:
Sen är det nog lite farligt att utnämna hjältar på diverse firmor, konstruktionen kan mycket väl vara framtagen av ett team eller initierats av någon annan. Men man skickar fram den mest mediala/verbala som får ta åt sig hela äran.

Mamma?

/ B

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-03-01 12:23

Hotspur skrev:

Svaret är enkelt, herr Hotspur är mannen som står bakom Ingvar och jag tror det är han som kommer att ta över företaget :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-03-01 12:51

Svante skrev:Förmodligen för att vi har haft turen att bli utbildade av någon som begriper ljud. Tänk om de kunde utbilda så på OnOff!
Problemet är att "Svensson" inte kan bedömma vem som kan utbilda honom. Moment 22, anser jag. Kan man inget själv låter alla säljares snack "smart" och OK.

Ang Ingvars INO är det bara att hoppas att det skrivs ner, synas, ganskas och lagras. Allt som kommit fram som resultat av studietiden för ju få leva kvar. Dags att ta upp en (uttalad) lärling? Star Wars måste väl ha lärt dig nått, Ingvar!?? :P

Jag är själv extremt mycket emot modellbytande. Trender följs slaviskt eller skapas mha reklambudget. Nästa år är det nått annat som gäller. Jag citerar min egna hemsida
Jag tror på att hålla sig till en modell under lång tid och förfina modellens egenskaper i nya versioner. På det sättet anser jag att man når bäst kvalite, samtidigt som kunderna kan ges möjlighet att uppdatera befintlig modell istället för att springa till hifiaffären och köpa en helt ny modell, i senaste material, i senaste färg och med senaste mode-orden i produktbladet.

Dessa mode-produkter kommer alltid att få leva och ges en plats. Så är det bara. Tyvärr. :wink:
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Gaston

Re: Vad överlever?

Inläggav Gaston » 2005-03-01 13:31

Själva innerguden i ursprungliga frågan ...
Kraniet skrev:Har Carlsson haft nån mer betydande effekt, kommer Ino-audio göra nån skillnad "om hundra år" som det heter.

Det är upp till varje individ som genom sina ideer, teorier, designer och produkter lyckats berika vår lyssningsupplevelse att dokumentera för eftervärlden hur man gör och kanske lika viktigt hur man inte skall göra. Finns inte detta nedtecknat utan endast förs vidare från mun till mun och reverse engineering tror jag vi står inför samma dilemma som innan skriftspråket uppfanns. :cry:

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-03-01 13:55

idag läste jag i en av historieböckerna (idéhistoria) att Leonardo Davinci inte haft nästan nån inverkan på den tekniska utvecklingen. detta alltså trots det faktum att han var väldigt stor tänkare och "förutspådde" helikoptern, ubåtar etc.
Anledningen? Han var fast i den gamla tidens tänkande där copyright var ett okänt begrepp och där nedskrivna idéer måste maskeras för att inte bli snodda.
Samtidigt gjorde boktryckningen att det gick att skydda personer från detta.
Även om Davinci var en stor tänkare och teknisk geni som undgick han alltså att se bokpressens värde och hans idéer fick inget utrymme i dåtiden.

Det är viktigt att sådant undviks. Det kräver ju dock att folk vill förvalta kunskapen lika gärna som att de som har kunskapen vill ge den ifrån sig.
Bättre en fågel i handen än tio i skogen heter det ju. Något Davinci kanske borde tänkt på då han skrev sina böcker och bara ställde dom i lådan.
Det blir liksom den gamla filosofiska "om ett träd faller i skogen och ingen är där.." (ja ni vet hur den går). Vilken nytta är alla dessa idéer om ingen skriver ner dom eller förvaltar dem?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-03-01 17:43

EngelholmAudio skrev:
Svante skrev:Förmodligen för att vi har haft turen att bli utbildade av någon som begriper ljud. Tänk om de kunde utbilda så på OnOff!
Problemet är att "Svensson" inte kan bedömma vem som kan utbilda honom. Moment 22, anser jag. Kan man inget själv låter alla säljares snack "smart" och OK.
.

Om du "kan" HIFI och är verbal och bara mal blir det skandal om du jobbar på On-Off. Stormarknad är stormarknad, och det man har prutat bort genom att gå dit är personlig service. En som undervisar och vägleder en kund i en timme är en katastrof på en sådan arbetsplats. Problemet är inte att On-Off och deras gelickar är dåliga på HIFI försäljning, det är dom inte, dom har aldrig haft som affärsidé att hjälpa folk till en maximalt bra anläggning. Alltså så sköter sig en försäljare perfekt om han tillbringar högst några minuter med varje kund.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-03-01 17:49

Är det egentligen så synd att ett bra fabrikat läggs ner pga olika själ? Det kommer förhoppningsvis nya bra grejor ändå ju.

Klassiker kommer ju ändå alltid att förbli klassiker och det finns en begmarknad.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-03-01 18:42

Ranis!

Jahg tänker på att man uppfinner hjulet hela tiden, istället för att bygga vidare på redan etablerad kunskap. Först måste nytänkande etableras. Något svartvitt resonemang, det medges.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-03-01 18:55

EngelholmAudio skrev:Jag är själv extremt mycket emot modellbytande.

Sorgligt nog är det nog modellbyten som ökar försäljningen, och kanske är det därför som de som bara ändrar nåt om det ger bättre ljud säljer sämre.

Ingen tillverkare tjänar ekonomiskt på att en pryl håller och spelar bra i tjugo år. De ska tvärdö så fort som det överhuvudtaget kan tänkas att en pryl har blivit gammal. Det är ekonomisk optimering (för tillverkarnas ekonomi, alltså).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-03-01 19:05

Svante skrev:Sorgligt nog är det nog modellbyten som ökar försäljningen, och kanske är det därför som de som bara ändrar nåt om det ger bättre ljud säljer sämre.

Ingen tillverkare tjänar ekonomiskt på att en pryl håller och spelar bra i tjugo år.

Det blir ju inte bättre av att vi har en HiFi-press som hela tiden pratar om att den nya modellen är klart bättre än den gamla, vilket den långt ifrån alltid är. Likaså att utvecklingen skulle gått framåt så mycket dom senaste åren att en 10 år gamal konstruktion, oavsett vad det är, får pisk av en ny. Stämmer inte heller. Men folk tror att det är sant, eftersom lögnen upprepas hela tiden.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-03-01 19:10

men beror inte det där på en inställning hos kunden också?
ta tex vitvaror. det är ingen som byter kylskåp efter två år bara för att bosch (eller vem det är) kommit med superduper kylar ala heatpipe kylskåp. Utan man har skåpet tills det inte fungerar längre. En ren kvalitéts och funktionsbaserad handel alltså. Visserligen håller inte vitvaror hur längesom helst men det är betydligt längre tid mellan köp än på mycket annat.

bilar är ju lite samma sak. beror iofs lite på målgruppen men om man tar tex en familjebil så är det saker som funktionalitet, hållarhet etc som ställer kravet och sen har man bilen väldigt länge.

Varför kan man inte få in detta tankegångar kring stereon? Alltså en produkt som ska leverera en viss kvalité för en viss peng och under ganska långa tidsperioder?
Det finns ju fortfarande utrymme för årsvisa utvecklingar men inom ramen för vad som ger ökad kvalité och inget annat. En bil tex har ju haft samma grundutförande sedan fords tid. Det man gjort tills nu är ju att förbättra de ingående komponenterna (och lite kosmetik men grundformen är ju väldigt lik fortfarande. dessutom har förändringar i form varit förenade med kvalitativa saker som lägre luftmotstånd etc.)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-03-01 19:26

Kraniet skrev:men beror inte det där på en inställning hos kunden också?
ta tex vitvaror. det är ingen som byter kylskåp efter två år bara för att bosch (eller vem det är) kommit med superduper kylar ala heatpipe kylskåp. Utan man har skåpet tills det inte fungerar längre. En ren kvalitéts och funktionsbaserad handel alltså. Visserligen håller inte vitvaror hur längesom helst men det är betydligt längre tid mellan köp än på mycket annat.

bilar är ju lite samma sak. beror iofs lite på målgruppen men om man tar tex en familjebil så är det saker som funktionalitet, hållarhet etc som ställer kravet och sen har man bilen väldigt länge.

Varför kan man inte få in detta tankegångar kring stereon? Alltså en produkt som ska leverera en viss kvalité för en viss peng och under ganska långa tidsperioder?
Det finns ju fortfarande utrymme för årsvisa utvecklingar men inom ramen för vad som ger ökad kvalité och inget annat. En bil tex har ju haft samma grundutförande sedan fords tid. Det man gjort tills nu är ju att förbättra de ingående komponenterna (och lite kosmetik men grundformen är ju väldigt lik fortfarande. dessutom har förändringar i form varit förenade med kvalitativa saker som lägre luftmotstånd etc.)

HiFi ser också ut på samma sätt nu som i tidernas begynnelse, det är inte bara bilar....

Men liknelsen med vitvaror är inte dum. Man köper sitt kylskåp och sedan byts det när det inte fungerar längre eller när en totalrenovering av köket görs.

Men handen på hjärtat, de flesta av oss "vanliga" hifi-konsumenter gör på samma sätt. Mina kamrater som är nästintill ointresserade av "hur-det-låter", dom byter ingenting förrän det gamla har brakat ihop. Eller möjligen om det kommer något nytt, DVD-spelare typ. En kollega till mig har åkt fram och tillbaka med en tuner som trilskas. Men eftersom den kopplas in med någon specialkabel för både signal- och strömförsörjning och dessutom "passar så bra i racken" så är det inte tal om att köpa en ny eller bättre begagnad för några hundringar. Det har liksom inte med pengar att göra utan själva principen...

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-03-01 19:47

Märket som sticker ut vid en jämförelse är McIntosh, inom 2-kanal ändrar man bara om man kan göra något bättre. Årsmodeller existerar inte på samma sätt som hos andra, även om det går lite fortare även hos dom numera. Hembio är ett annat kapitel då det ändras hela tiden. Man servar även sina 30-40 år gamla apparater och man kan köpa nya fronter och topplåtar om det behövs. Givetvis går det att beställa nya originalkartonger till dom gamla apparaterna om ma behöver. Inte det billigaste men kanske inte så dyrt per lyssningstimme eller.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-03-01 20:47

Quad verkar ju inte jobba ihjäl sig på nya modeller... Istället kommer man med mer genomtänkta produkter som helt enkelt inte behöver bytas titt som tätt. Tidlösa saker, som funkar.

Accuphase har jag inte SÅ stor koll på, egentligen, men intrycket är att det också är ganska "stablit". Eller så kommer det nya grejjor som likadana ut som dom gamla.

Audio Resaerch, hur är det med dom? Har man en äldra apparat ser jag inte något större behov av att byta i alla fall. Också mycket tidlösa.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-03-01 21:00

Max:
Audio Research har iaf varit väldigt väldigt säljande av moddsatser på 80 talet. Har dålig koll på dom sen dess då jag förlorade helt intresset för dom. Den svenska agenten på den tiden brydde sig inte om att packa ner SP-6:orna eftersom det kom moddsatser hela tiden. Det stod en rad försteg utan topplåtar hos honom för dyra satser kom i en strid ström under flera år i sträck. Numera är dom säkert bättre.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-02 02:25

Harryup skrev:Märket som sticker ut vid en jämförelse är McIntosh, inom 2-kanal ändrar man bara om man kan göra något bättre. Årsmodeller existerar inte på samma sätt som hos andra, även om det går lite fortare även hos dom numera.

Hembio är ett annat kapitel då det ändras hela tiden.

Man servar även sina 30-40 år gamla apparater och man kan köpa nya fronter och topplåtar om det behövs. Givetvis går det att beställa nya originalkartonger till dom gamla apparaterna om ma behöver. Inte det billigaste men kanske inte så dyrt per lyssningstimme eller.

Kan bara hålla med. McIntosh är ett hjälteföretag därvidlag!

De flesta av deras grunkor ryms förvisso inte i min budget, men det är en annan sak.

Vh, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-03-02 09:09

Jag hoppar in lite i debatten.

Jag brukar tjata om Quad boken av Ken Kessler "The closest approach".

Den beskriver hur en genialisk grundare bygger upp ett helt världsledande företag som hela tiden fokuserar på produkterna och mindre på ekonomin. Sedan när företaget växer så ändras samtidigt marknaden och ställer stora krav på produktutveckling (transistorn, Amerikanska monstersteg och CD:ns intåg bl.a.).

Till slut skiter det sig pga av dålig styrning. Ledningen har ingen koll på produktutvecklingen som lever sitt eget liv och försäljningen dalar och katastrofen blir ett faktum. Till slut köps det upp av IAG som kommer från Asien.

Denna (ganska dyra) bok tyckte jag var lika spännande som Da Vinci Koden. Tala med Robban på Audioconcept.
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2005-03-02 09:34

Riktig kvalitet och personlig service överlever alltid. Framför allt om dessutom priset är rätt. :D

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-03-02 09:50

IngOehman skrev:De flesta av deras grunkor ryms förvisso inte i min budget, men det är en annan sak.

Vh, Ing. Öhman

Kan du inte öka takten på sågande i MDF'en då? :-)

Har du sett deras nya 2KW monosteg i 3st 19" chassien per kanal. Känns som att även McIntosh har fått det att "lossna" lite mer nu för tiden.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi