Moderator: Redaktörer
kosmoskatten skrev:Man ska inte underskatta internet! Det finns ett par fall där ryktesspridning om vissa produkter (på gott och ont) har lett till ett markant ökande sviktande intresse...
Internetfora kan förstås inte sägas representera "den absoluta sanningen", rykten sprider sig fortare och är det en osanning blir skadan större och svårare att reparera för den utsatte tillverkaren.
Dock har jag fått (bl a här ) OVÄRDERLIGA och bra tips på diverse fora.
I andra sammanhang har jag gett support inom mitt kunskapsområde till folk i skilda delar av världen vad gäller små och ibland triviala men lika fullt irriterande problem. Tacksamheten känner inga gränser.
The Cluetrain Manifesto skrev:The Internet is enabling conversations among human beings that were simply not possible in the era of mass media. People in networked markets have figured out that they get far better information and support from each other than from vendors. And whether the news is good or bad, they tell everyone. Companies that speak in the language of the pitch, the dog-and-pony show, are no longer speaking to anyone.
We want you (the company) to drop your trip, come out of your neurotic self-involvement, and join the party.
Svante skrev:Bill50x skrev:Jag behöver alltså en lön för att kunna köpa mig en dator, uppkoppling till Internet osv. Jag behöver pengar in för att handla elektronik eller vad jag nu ska bygga. Skulle denna min vinst (=lön) vara något fult? Hur mycket får jag tjäna? Som Andersson med sina rörförstärkare? Som Krell? Eller måste man sitta i en källare i Täby för att bli accepterad? (Inget angrepp på dig Öhman, bara en jämförelse...)
/ B
Jag tycker att Öhman kunde få tjäna en hel del på sina idéer och högtalare. Verkligen!
Det som vore fult vore om det dök upp högtalare på nån stormarknad märkta "Ino". Det vore ett fult sätt att tjäna pengar.
Vad händer med Ino-audio (utan att vara oförskämd) när Ingvar gjort sitt?
Sen är det nog lite farligt att utnämna hjältar på diverse firmor, konstruktionen kan mycket väl vara framtagen av ett team eller initierats av någon annan. Men man skickar fram den mest mediala/verbala som får ta åt sig hela äran.
Hotspur skrev:Sen är det nog lite farligt att utnämna hjältar på diverse firmor, konstruktionen kan mycket väl vara framtagen av ett team eller initierats av någon annan. Men man skickar fram den mest mediala/verbala som får ta åt sig hela äran.
Således inställer sig frågan: Vem står bakom Ingvar?
Hotspur skrev:Sen är det nog lite farligt att utnämna hjältar på diverse firmor, konstruktionen kan mycket väl vara framtagen av ett team eller initierats av någon annan. Men man skickar fram den mest mediala/verbala som får ta åt sig hela äran.
Således inställer sig frågan: Vem står bakom Ingvar?
Problemet är att "Svensson" inte kan bedömma vem som kan utbilda honom. Moment 22, anser jag. Kan man inget själv låter alla säljares snack "smart" och OK.Svante skrev:Förmodligen för att vi har haft turen att bli utbildade av någon som begriper ljud. Tänk om de kunde utbilda så på OnOff!
Jag tror på att hålla sig till en modell under lång tid och förfina modellens egenskaper i nya versioner. På det sättet anser jag att man når bäst kvalite, samtidigt som kunderna kan ges möjlighet att uppdatera befintlig modell istället för att springa till hifiaffären och köpa en helt ny modell, i senaste material, i senaste färg och med senaste mode-orden i produktbladet.
Kraniet skrev:Har Carlsson haft nån mer betydande effekt, kommer Ino-audio göra nån skillnad "om hundra år" som det heter.
EngelholmAudio skrev:Problemet är att "Svensson" inte kan bedömma vem som kan utbilda honom. Moment 22, anser jag. Kan man inget själv låter alla säljares snack "smart" och OK.Svante skrev:Förmodligen för att vi har haft turen att bli utbildade av någon som begriper ljud. Tänk om de kunde utbilda så på OnOff!
.
EngelholmAudio skrev:Jag är själv extremt mycket emot modellbytande.
Svante skrev:Sorgligt nog är det nog modellbyten som ökar försäljningen, och kanske är det därför som de som bara ändrar nåt om det ger bättre ljud säljer sämre.
Ingen tillverkare tjänar ekonomiskt på att en pryl håller och spelar bra i tjugo år.
Kraniet skrev:men beror inte det där på en inställning hos kunden också?
ta tex vitvaror. det är ingen som byter kylskåp efter två år bara för att bosch (eller vem det är) kommit med superduper kylar ala heatpipe kylskåp. Utan man har skåpet tills det inte fungerar längre. En ren kvalitéts och funktionsbaserad handel alltså. Visserligen håller inte vitvaror hur längesom helst men det är betydligt längre tid mellan köp än på mycket annat.
bilar är ju lite samma sak. beror iofs lite på målgruppen men om man tar tex en familjebil så är det saker som funktionalitet, hållarhet etc som ställer kravet och sen har man bilen väldigt länge.
Varför kan man inte få in detta tankegångar kring stereon? Alltså en produkt som ska leverera en viss kvalité för en viss peng och under ganska långa tidsperioder?
Det finns ju fortfarande utrymme för årsvisa utvecklingar men inom ramen för vad som ger ökad kvalité och inget annat. En bil tex har ju haft samma grundutförande sedan fords tid. Det man gjort tills nu är ju att förbättra de ingående komponenterna (och lite kosmetik men grundformen är ju väldigt lik fortfarande. dessutom har förändringar i form varit förenade med kvalitativa saker som lägre luftmotstånd etc.)
Harryup skrev:Märket som sticker ut vid en jämförelse är McIntosh, inom 2-kanal ändrar man bara om man kan göra något bättre. Årsmodeller existerar inte på samma sätt som hos andra, även om det går lite fortare även hos dom numera.
Hembio är ett annat kapitel då det ändras hela tiden.
Man servar även sina 30-40 år gamla apparater och man kan köpa nya fronter och topplåtar om det behövs. Givetvis går det att beställa nya originalkartonger till dom gamla apparaterna om ma behöver. Inte det billigaste men kanske inte så dyrt per lyssningstimme eller.
IngOehman skrev:De flesta av deras grunkor ryms förvisso inte i min budget, men det är en annan sak.
Vh, Ing. Öhman