Skillnad mellan akustikskivor?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Skillnad mellan akustikskivor?

Inläggav Hammarstrand » 2010-03-28 22:31

Tjena!
Tänkte bara om någon kanske Ingvar själv till och med kunde svara på hur stor skillnad det är på Ino Aku-skivorna och dem jag har köpte på Jam.se för 700-800 för 4kvm. Antar att det är viss skillnad i densitet men frågan är hur stort skillnad det är mellan dessa igentligen.
Ska användas bakom pi60 om den infon har någon relevans.
Mac Mini, PS3, Wii --> DENON 2808 --> Panasonic 42", Ino Audio Pi60.

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2010-03-28 23:52

Behövs säkert lite mer info än bara "Ska användas bakom pi60" :wink:
På ställen där man bara har EN chans att ta "död" på de akustiska spegelbilder från högtalaren som kommer att träffa lyssnaren så är det viktigt att man lyckas... Man har ju bara en chans....Detta gäller ju för ALLA akustiska spegelbider av högtalaren inte bara bakväggen. Ingvars "aku" skivor är optimerade för maximal effektivitet. Bakom pi60 behöver du kanske mer än bara en aku-skiva också, men det beror också på hur rummet ser ut och är tänkt att fungera akustiskt. Om det är ett "vanligt" vardagsrum som du tänkt att "akustikfixa" lite utan några andra åtgärder så fungerar säkert JAM´s skivor bra, rummets resterande felbidrag kommer nog vara så stora så att skivorna är svåra att jämföra.
Tyvärr kanske lite tråkiga kommentarer men det kan ju låta riktigt bra ändå :D ...Det viktiga är att man blir nöjd själv, prova på bara!
/Jonas

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2010-03-29 06:37

Utan att ha någon som helst koll: JAMs skivor är för tunna, de är inte verksamma i den omfattning som krävs - och sedan är de fel i densitet. Men just tjockleken gör dom mer eller mindre ointressanta.
Best Regards
Bamsefar

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-03-29 16:04

om du monterar skivorna längre ifrån väggen så dämpar de lägre i frekvens. så om de nu är för tunna så öka bara avstånden som den sitter från väggen. eller så lägger du flera skivor på varandra.
cirka 75-100mm djup på dämpningen behövs för att komma tillräckligt långt ned i frekvens så dämpningen får verkan över ett stort område..

edit: dock är väl Inos skivor lite speciella så du kanske inte får exakt samma dämpning som de ger.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Ton

Inläggav Ton » 2010-03-29 16:51

Detta är en fråga som dyker upp ganska ofta tycker jag. Alla vet att ino's ACO-skivor är bra, men då de är lite otillgängliga (även om Ingvar sagt att han skickar dem) så vore det väl bra ifall de som vet mera kunde rekommendera skivor med likvärdiga egenskaper. -Speciellt eftersom Ingvar vid ett flertal tillfällen sagt att han vill ha mer tid över till annat än att sälja Inoprylar. Är tex de som Hifi Kit säljer likvärdiga med Ino's och om inte vad skiljer?

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Inläggav Hammarstrand » 2010-03-29 18:17

Ton skrev:Detta är en fråga som dyker upp ganska ofta tycker jag. Alla vet att ino's ACO-skivor är bra, men då de är lite otillgängliga (även om Ingvar sagt att han skickar dem) så vore det väl bra ifall de som vet mera kunde rekommendera skivor med likvärdiga egenskaper. -Speciellt eftersom Ingvar vid ett flertal tillfällen sagt att han vill ha mer tid över till annat än att sälja Inoprylar. Är tex de som Hifi Kit säljer likvärdiga med Ino's och om inte vad skiljer?

Ingvar skickar inte beställningar under 6 par.

Användarvisningsbild
Ton

Inläggav Ton » 2010-03-29 18:35

Hammarstrand skrev:Ingvar skickar inte beställningar under 6 par.

Ja, desto större anledning för många att få reda på ifall det finns något mer lättillgängligt med likvärdiga egenskaper :)

Edit: Såg i prislistan att IÖ skickar om man beställer 2 par skivor. (4st)

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Inläggav Hammarstrand » 2010-03-29 19:06

Ton skrev:
Hammarstrand skrev:Ingvar skickar inte beställningar under 6 par.

Ja, desto större anledning för många att få reda på ifall det finns något mer lättillgängligt med likvärdiga egenskaper :)

Edit: Såg i prislistan att IÖ skickar om man beställer 2 par skivor. (4st)

Har inte läst prislistan så noga men 6 par vad va han själv sa när jag pratade med honom i telefon för ca 2 veckor sedan. Hade jag tänkt till lite så hade jag ju så klart frågat honom då men men man kan inte tänka på allt.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-03-29 20:07

Ton skrev:Detta är en fråga som dyker upp ganska ofta tycker jag. Alla vet att ino's ACO-skivor är bra, men då de är lite otillgängliga (även om Ingvar sagt att han skickar dem) så vore det väl bra ifall de som vet mera kunde rekommendera skivor med likvärdiga egenskaper. -Speciellt eftersom Ingvar vid ett flertal tillfällen sagt att han vill ha mer tid över till annat än att sälja Inoprylar. Är tex de som Hifi Kit säljer likvärdiga med Ino's och om inte vad skiljer?

Dom är inte likvärdiga, men dock mycket bra, jag kör själv med några av dom och det fungerar ypperligt !

dom är tjocka och har ganska bra densitet också. exakt lika som ACO fast lägre densitet, dock bland dom bästa på marknaden är dom.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2010-03-30 14:56

Kör själv med "minisinus, 70 mm" från :http://www.ljudbalans.se/ .

Har inte jämfört med Inos skivor dock.

Såg att de även börjat tillverka dämpfötter på beställning......

Anders
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2010-03-30 16:29

:roll:

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Inläggav Hammarstrand » 2010-03-30 18:53

philip skrev::roll:

Så nu var Ino-akustikskivor införskaffade och jag kan ju bara instämma med tidigare talare att dom är både tjockare och med högre densitet än Jam-skivorna. Skulle nog lite ovetenskapligt på stå att Ino-skivorna är nästan dubbelt så hög densitet som dem från Jam.

Gorgen

Inläggav Gorgen » 2010-03-31 09:50

Finns det någon här som vet vilken densitet det är på ACO-skivorna?

Återgå till Wänner af Ino