Hjälp! Sonab R4000 1/S schema?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jhilden

Hjälp! Sonab R4000 1/S schema?

Inläggav jhilden » 2010-03-29 22:26

Hejsan!

Jag har en tidig series sonab R4000, typ 1/S med TIP33B-slutstegstransistorer. Den skulle vara i behov av service, för när man kopplar på strömmen hörs en kraftig knäpp och brus från vänstra högtalaren, och när man stänger av smäller båda högtalarna till rätt oroväckande. Vågar inte använda den med risk för att skada högtalarna… Dessutom hörs en del brus när man rör vid vridkontrollerna för volym etc.

Nu undrar jag vänligen om någon här på forumet skulle kunna vara till hjälp med att hitta schemat för denna modell så att jag kunde få förstärkaren servad. (Det är inte längre kvar under locket).

Hälsar Jonatan Hildén,
Helsingfors, Finland[/b]

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2010-03-30 12:06

Det låter som att något reglage är oxiderat. Jag hade nästan precis samma symtom med en förstärkare. Jag skaffade en burk elektronikrengöring och använde det - alla problem försvann. Jag skulle rekommendera att du gjorde detta först och främst. :)

Användarvisningsbild
jhilden

Inläggav jhilden » 2010-03-30 17:59

Aha, tack, bör prövas. Ska man alltså spreja det in i vridreglagen och så? Eller på andra ställen också, strömbrytaren etc.? Finns det ställen dit man inte ska spreja? :)

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2010-03-30 23:41

Jo, i alla reglage och alla knappar, kanske lite på kontakterna där bak också, bara för säkerhets skull. Annars ska man nog inte spreja någonstans. Det kom lite på radio-displayen eller vad man ska kalla det, och då blev det missfärgningar. Mycket sorgligt.

Jag köpte min sprej på Biltema i Kokkola. :wink:

Återgå till Vintage-hifi