En pladdertråd om olika basmodulsystem

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-03-31 08:08

Jo, det verkar inte bättre än att han har smitit från landet... :wink:
Vi är inte tillräckligt snälla mot honom tydligen... :lol:

Ok, jo jag är också sugen på ProfondusX-4... men jag får lov att vänta med att bestälal något, och hur som hälst så är det toppar4 som klämmer mest och då blir det not i14 (eller om jag känner att ekonomin håller nu i sommer, då blir det i16s !!! :D )
Sedan får jag kämpa mig fram till att byta ut modulerna till antingen pX-4 eller pY-2 som nästa steg, blir det pY-2 så blir det också pY-4 senare dock... 8) Det ska vara 4st moduler, det bara är så ju :lol:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2010-03-31 09:19

Som jag skrev tidigare så manar den här tråden lite för mycket till overkill-tänkande. Efter att jag gått igenom vilka resurser jag har till förfogande fick det bli pX-4 och inte pY-4. Tror det räcker mer än väl till mig...och sedan kostar konsultation av IÖ lite och matta, byggmaterial, a2:or...sen är nog pengarna slut för ett tag och proj och duk får jag ligga lågt med just nu..Pust! :wink: Men som påpekats av andra med Tengil i spetsen...vad ett riktigt anpassat/akustikreglerat rum gör för återgivningen kan inte överskattas, så där vill jag inte snåla.

/s

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-03-31 09:44

I brist på möjlighet att fixa något riktigt bra rum till mina grejer än på ett tag får jag helt enkelt "nöja mig" med riktigt fina grejor först för att senare kunna utnyttja dom till max i ett riktigt bar rum :)

pY-4 för att jag vill ha så bra djupbas som möjlit + bästa möjliga resurser i basen och mer än "bara" 2st moduler och jag vill liksom att det ska vara en slutgiltig lösning.
pX-4/6 är ju ett mer realistiskt val, men jag vet inte hur jag ska göra, jag är väldigt kluven på denna punkt faktisk... det jag dock är säker på är i16s är vad jag vill sattsa på, i32s vore ju underbart men är och kommer fortsätta att vara alldeles för mycket pengar för mig... i16s klarar jag mig långt på och "kommer inet tat behöva" så mycket mer antagligen. Jag får nöja mig med dom begränsningar som det medför i fråga om ljudtryck i förhållande till i32s helt enkelt...

åter till modulerna: Som sagt, anlednignen till att jag alls vill ha pY moduler är för att jag vill ha bästa möjliga djupbasprestanda, samtidigt möjlighet till grymma ljudtryck i basområdet utan problem och bästa möjliga kvalitet.
Men inget är stämplat, och ska jag vara ärlig så tror jag inte att jag kommer sitta på pY moduler någongång, snarare pX-6 som max men det är ju inte helt fel... 8)
Mvh//David

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-03-31 12:59

DVD-ai: Vi strävar åt väldigt lika håll. Siktar på samma med samma tankar bakom, förutom att jag nöjer mig med prof.X-moduler.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-03-31 13:22

Helt klart ska man inte underskatta "overkill" känslan. :P
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-03-31 13:57

Det också.... 8)
Mvh//David

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-03-31 14:51

Utan att bli beskylld att alltid "balla ur" så tror jag att en marginal på 6 dB och kanske ännu bättre, 10 dB, mellan basmodulerna och topparna är något att satsa på. Det låter helt enkelt renare och trevligare om basarna inte behöver jobba så hårt.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-03-31 14:54

Jo men det får man väll med pY-4 och man får det väll även nästan med pX-4 eller /6 va ?!
Har inte manifest framför mig och minns inte hur dom spelar... :roll:
Mvh//David

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-03-31 15:09

Jag vill minnas att Ingvar skrev att när man jämför X mot Y modulerna och håller sig 10 dB under X spec så låter fortfarande Y renare! Så jag tror klassikern "man kan aldrig ha för mycket headroom i basen" stämmer bra.
Men det kostar ju pengar och plats.

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2010-03-31 15:37

...och skulle pengarna bara dyka upp sådär, så är inte pX-4-modulerna särskilt svårsålda när väl bytet till pY-4 eventuellt blir aktuellt :) .

/s

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2010-03-31 16:21

och skulle pengarna bara dyka upp sådär, så är inte pX-4-modulerna särskilt svårsålda när väl bytet till pY-4 eventuellt blir aktuellt

Det vettisjutton om det är något att satsa på om man ändå har Y-modulerna för ögonen. Då hade jag mycket hellre bara satsat på 2st Y-moduler för att invänta till man har råd med två till.

Att börja med fel grejer i starten är förkastligt jämfört med att gå från klarhet till klarhet. Dessutom är 2st Y-moduler jämförbart ljudtrycksmässigt med 4st X-moduler. Det man (kanske?) missar är jämnare basfördelning, men det skulle jag gärna leva med om jag bara vet att det är rätt "grejer" från början.

Näe, det blir omständigt och totalt sett blir det alltid lite pengaförlust samt mycket väntan att byta senare. Gör om, gör rätt... :wink:
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2010-03-31 16:44

Faaaaan ta dig screen :evil: :wink: Ringde IÖ alldeles nyss och han var inte anträffbar. Hade som ärende att fixa en överlämning av dämpmaterial till mina i28:or som jag inte fick med mig när jag hämtade högtalarna samt att beställa pX-4 och 6 * a2. Nu satte du griller i huvudet på mig...Hmmmm. Jag får ta ett snack med IÖ om dimensioneringen. Tror nog ändå att jag klarar mig med pX-4 och att pengarna inte kommer att räcka till det andra annars. Vill ju inte behöva vänta allför länge innan jag får råd till duk och proj.

/stefan

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-03-31 16:59

Jag är inne på screens linje, att bättre skippa mellansteg, om man nu funderar på det. Många klarar sig med X-4 men frågan är om inte X-4 känns mer "rätt" till i16s och i28 med fina Y-4. Men det tar ju lite mer plats, fast vad gör man inte för bra återgivning. :D

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-03-31 17:15

Stefanolo: Har du lyssnat på x-4?
Jag har x-2 än så länge och känslan redan nu är att jag kan spränga huset.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2010-03-31 18:41

Det är mycket lättare att få dist från X-modulerna än Y-modulerna, och det vid markant lägre nivåer...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-03-31 19:10

Kan du höra distorsionsskillnaden på px-2, och py-2?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2010-03-31 19:19

stefanolo skrev:Faaaaan ta dig screen :evil: :wink: Ringde IÖ alldeles nyss och han var inte anträffbar. Hade som ärende att fixa en överlämning av dämpmaterial till mina i28:or som jag inte fick med mig när jag hämtade högtalarna samt att beställa pX-4 och 6 * a2. Nu satte du griller i huvudet på mig...Hmmmm. Jag får ta ett snack med IÖ om dimensioneringen. Tror nog ändå att jag klarar mig med pX-4 och att pengarna inte kommer att räcka till det andra annars. Vill ju inte behöva vänta allför länge innan jag får råd till duk och proj.

/stefan

Hehe... :D ...jomen jag har för mig att p-Y skall gå att göra 30cm platta (alltså i djupled) men bygger då minimum 50cm bredd samt då 90cm höjd.

Nu vet jag inte vad du tänkt ha för form eller hur du prioriterar, berätta...

Ur manifestet:

Exempelvis kan man konstatera att lämpligt basmodulsystem till ett par pi60s (som har en angivelse av högsta ljudtryck om ”>118 dB/par, 100 Hz (250W)”) blir något som klarar 118 + 6 dB = 124 dB. Det kan exempelvis vara profundusX-4 (126 dB) eller Y-2 (124 dB). Fast det skadar förstås aldrig med 118 + 12 dB = 130 dB, och då ligger Y-4 (130 dB) närmast till hands.

För i28 gäller:

Högsta ljudtryck: >121 dB/par, 100 Hz (150 W)

Gosse! Det är nog inget att ens tänka på att börja med X-Moduler om jag läser detta rätt. Skall du hålla på å "fjöla" med X så får du gå ner på piP-storlek...haha... :wink:

Jo, en sak till:

Jag har pi60s samt 6st a3:or i ett knappt 15m2 stort rum och jag kan bara säja det, att skall jag skaffa basmoduler (vilket år som helst) till detta så kommer inget annat på fråga än Y-moduler. Förvisso i starkt modifierat utförande anpassat till det i förhållande lilla rummet, men dock Y med sin totala storlek/modul. Jag kommer då att testa med 2st i förstone och se hur det ter sig och hjälper inte det så får det bli 4st.
Mvh Björn//

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2010-03-31 19:24

Va f-n Subbe/Mattias :twisted: , lägg av! Jag är en balanserad person som tyvärr är lite för lättpåverkad :wink: . Jag skulle gärna ha "feel good-känslan" av att ha sjukt mycket headroom med pY-4 och njuta av att äga dem, men som Wolfie sagt någon gång, har han fritt blås utan större förluster ner mot 15 Hz och under...så jag tror att jag klarar mig med pX-4. Jag har en riktigt lämplig gillestuga som kan bli i det närmaste lufttät så med rätt "treatment" så kommer inte basen att vara en trång sektor för mig, ens med så små grejor som pX-4 :wink: .Utan möjlighet till proj och duk så behöver jag ju inte ha "bio-prestanda" i basåtergivningen så det ger sig självt. Ska jag ha råd med bio så blir det med pX-4 eller inte alls... :)

/stefan

PS. Tack Sprudel för ditt moraliska stöd :) ...och fy på Bamsefar för att han tar upp relevanta skillnader mellan pX och pY :wink: . DS.

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2010-03-31 19:34

screen skrev:
Hehe... :D ...jomen jag har för mig att p-Y skall gå att göra 30cm platta (alltså i djupled) men bygger då minimum 50cm bredd samt då 90cm höjd.

Nu vet jag inte vad du tänkt ha för form eller hur du prioriterar, berätta...

Ur manifestet:

Exempelvis kan man konstatera att lämpligt basmodulsystem till ett par pi60s (som har en angivelse av högsta ljudtryck om ”>118 dB/par, 100 Hz (250W)”) blir något som klarar 118 + 6 dB = 124 dB. Det kan exempelvis vara profundusX-4 (126 dB) eller Y-2 (124 dB). Fast det skadar förstås aldrig med 118 + 12 dB = 130 dB, och då ligger Y-4 (130 dB) närmast till hands.

För i28 gäller:

Högsta ljudtryck: >121 dB/par, 100 Hz (150 W)

Gosse! Det är nog inget att ens tänka på att börja med X-Moduler om jag läser detta rätt. Skall du hålla på å "fjöla" med X så får du gå ner på piP-storlek...haha... :wink:

Jo, en sak till:

Jag har pi60s samt 6st a3:or i ett knappt 15m2 stort rum och jag kan bara säja det, att skall jag skaffa basmoduler (vilket år som helst) till detta så kommer inget annat på fråga än Y-moduler. Förvisso i starkt modifierat utförande anpassat till det i förhållande lilla rummet, men dock Y med sin totala storlek/modul. Jag kommer då att testa med 2st i förstone och se hur det ter sig och hjälper inte det så får det bli 4st.

Screen din envise j...... jag håller med dig, Subbe, Bamsefar och min egen inre djävul men saken är just nu en ekonomisk fråga och hur länge jag kan tänka mig att vänta på att ha råd att köpa proj och duk. Jag har varit hos Tengil och vet hur sjukt överbra pY-4 spelar ihop med i28 (och hans rum är större än mitt), så just nu får jag prioritera helheten före extrema prestanda i basregionen. pX-4 räcker låångt för en liten man på en och sextioåtta och hans i framtiden filmtittande tre döttrar :D . Men tack för omtanken :wink: .

/stefan

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2010-03-31 19:40

Jaja, om du vill spela med ett ljud som låter -"tock, tock, tock" i basen i stället för kontrollerat -"BOOOOOOOOOOOOOOOM, BOOOOOOM, BOOOOOM" så fine... :lol:
Mvh Björn//

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2010-03-31 19:46

OK sreen, skicka in mellanskillnaden mellan 12 300 kr och 27 500 kr på mitt bankkonto så blir det pY-4 :D :wink: .

/stefan

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-03-31 19:54

8) 8) 8) :wink:

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2010-03-31 20:07

stefanolo skrev:OK sreen, skicka in mellanskillnaden mellan 12 300 kr och 27 500 kr på mitt bankkonto så blir det pY-4 :D :wink: .

/stefan

Näe, men 13.750:- för pY-2 (i samma beräkningssätt du angett) som i princip är i paritet ljudtrycksmässigt men går djupare och tillåter en ABSOLUT NÖJD (sett pensionsreklamen? :) ) stefanolo med framtidsutsikter skulle jag inte tveka på. Orkar du sedan lägga till 1.500:- så får du ritningar och allt dämpmaterial tillskuret efter dina önskemål.

Jag ser dig redan sitta där och inte kunna släppa leendet när du startar upp anläggningen med dessa första gången och inte kan sluta byta skiva...efter skiva...å den va bra den också...fan vicke tryck det var i den låten...hade ingen aning om att den skivan gick så djupt...fan vilken tur att jag tog Y-2... jajävlarrrrrr...hihihihhahhaha...ä dra åt he_lvete...o.s.v.... :wink:
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-03-31 20:20

Jösses Screen, har du fått hjärnskakning??
Det vill jag inte ha, håller mig till px-2, 222222 2222 222 22 2 f-n vad et skakar nu då!!

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2010-03-31 20:22

sprudel skrev:Jösses Screen, har du fått hjärnskakning??
Det vill jag inte ha, håller mig till px-2, 222222 2222 222 22 2 f-n vad et skakar nu då!!

Närå, jag bara pekade på några SMÅ icke obetydliga skillnader. :D
Mvh Björn//

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2010-03-31 20:59

screen skrev:
Näe, men 13.750:- för pY-2 (i samma beräkningssätt du angett) som i princip är i paritet ljudtrycksmässigt men går djupare och tillåter en ABSOLUT NÖJD (sett pensionsreklamen? :) ) stefanolo med framtidsutsikter skulle jag inte tveka på. Orkar du sedan lägga till 1.500:- så får du ritningar och allt dämpmaterial tillskuret efter dina önskemål.

Jag ser dig redan sitta där och inte kunna släppa leendet när du startar upp anläggningen med dessa första gången och inte kan sluta byta skiva...efter skiva...å den va bra den också...fan vicke tryck det var i den låten...hade ingen aning om att den skivan gick så djupt...fan vilken tur att jag tog Y-2... jajävlarrrrrr...hihihihhahhaha...ä dra åt he_lvete...o.s.v.... :wink:

Enligt kunskap och beprövad erfarenhet är fyra basmoduler bättre än två när det gäller artikulation och anpassning till rummet...men om någon kunnig på området kan förklara för mig att två är bättre än fyra i de nämnda avseendena så tar jag pY-2 av både ljusmässiga skäl och feel good-skäl :D .

/s

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2010-03-31 21:29

stefanolo skrev:
screen skrev:

Enligt kunskap och beprövad erfarenhet är fyra basmoduler bättre än två när det gäller artikulation och anpassning till rummet...men om någon kunnig på området kan förklara för mig att två är bättre än fyra i de nämnda avseendena så tar jag pY-2 av både ljusmässiga skäl och feel good-skäl :D .

/s

Jajuste, men samtidigt kan det vara lite svårt att förstå att stackade baslådor då skulle göra jobbet bättre när det gäller p-X när p-Y nästan är lika stor som två X? Ståendes i ett och samma hörn...det tarvar en god förklaring tycker jag.

Jag menar, varför inte då placera ut dessa så att man utnyttjar dom för de möjligt uppkomna bristerna? Inte vet jag...
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-03-31 21:30

Jag håller med om att 4 st är bättre. Hellre X-4 än Y-2.

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2010-03-31 22:18

Det är väl rimligt att anta att i ett rum som inte har så goda akustiska egenskaper så är det bättre med fler basmoduler tex 4st. I ett rum där de akustiska egenskaperna är under mer kontroll (tex ett IÖ ritat rum) så blir skillnaden mellan två och fler basmoduler mindre påtaglig men ändå säkert hörbar.
Sedan kan man undra om det inte går lite inflation i det här med ljudtryckskapacitet i basområdet :? ......
Hur många har hört X-2, X-4 X-12, Y-2, Y-4 och Y-8 i rum med bra akustiska egenskaper 8O och kan beskriva skillnaderna :wink: ? Inte så många kanske, med de som förespråkar X-4/Y-4 och mer har säkert en anledning till det. Det kan verka svårt att förstå för många(inklusive mig själv), men man skall nog inte tvivla på att de har rätt. Vi pratar ju ändå om ganska extrema system.
Jag har ju "bara" hört X-2 och Y-2, känns lite torftigt :oops: .... Y-2 kan enligt min mening spela sjukt starkt och X-2 räcker mycket långt.
Jag tror att jag kommer att vara nöjd med pi60 länge.... men kanske så småningom vill ha ett par Y-2 bara för att det känns bra 8) ...

/Jonas

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-04-01 04:42

Tror inte det är speciellt stor skillnad om rummet är vanligt eller akustikfixad angående 2 vs 4. Sen vill jag påminna om något som Wolfie skrev så bra för några år sedan. När han hade pip så lät dom skitbra och han upplevde inte dom som pressade. Men efter någon vecka med i28 så märkte han av att pip lät rätt ansträngda. Man vänjer sig helt enkelt efter ett tag och jag är helt säker på att Wolfie skulle säga detsamma om han bytte ut sina X-4 mot Y-4.
Så bästa är nog att inte vänja sig vid ultralåg dist :P

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino