Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:subjektivisten skrev:Jo men det krävs ju mer element om det är dipoler. Det jag menar.
Krävs det fler element så verkar ju ingen bli upprörd om det gäller att köpa basar till subbar? Vem här inne vill ha bara en subb? Snarare så är det väl många som sitter med 4 eller fler basar så jag ser faktiskt inga problem av det slaget. Bara personliga prioriteringar. Och sen kanske dipolisterna inte vill fylla sina vardagsrum med lika mycket vadd heller? Däremot kan det ju vara fel typ om man vill lira dödsmetall så att grannarna får näsblod.
mvh/Harryup
-Martin- skrev:Harryup skrev:subjektivisten skrev:Jo men det krävs ju mer element om det är dipoler. Det jag menar.
Krävs det fler element så verkar ju ingen bli upprörd om det gäller att köpa basar till subbar? Vem här inne vill ha bara en subb? Snarare så är det väl många som sitter med 4 eller fler basar så jag ser faktiskt inga problem av det slaget. Bara personliga prioriteringar. Och sen kanske dipolisterna inte vill fylla sina vardagsrum med lika mycket vadd heller? Däremot kan det ju vara fel typ om man vill lira dödsmetall så att grannarna får näsblod.
mvh/Harryup
Men alltså... Här är det ju skillnad och vi måste nog hålla isär saker och ting. Att många väljer att "släpa in" 4+ antal element beror till lika stor del (lika mycket som att man vill få upp nivåerna) på att folk vill på komma till rätta med resonansproblemen i (små) rum utan att behöva sätta "vadd" på väggarna ("vadd" är väl förövrigt en lite slarvig benämning eftersom enbart "vadd" inte räcker för att rå på basresonanser) Har för mig att jag gick ut med en omröstning om detta för något år sedan. Med dipoler behöver man ju släpa in betydligt fler än så bara för att komma upp i nivå.
Harryup skrev: Så frågan är väl vad är problemet?
-Martin- skrev:Harryup skrev: Så frågan är väl vad är problemet?
Problemet är följande:
Dipol = Dåligt med djupbas
Lösning = Många basar
Många basar = Dyrt och utrymmeskrävande och inte alltför estetiskt tilltalande
Lösning = Använd inte dipoler utan fixa till rummet istället (även map de lägsta frekvenserna) så att du kan använda en ändlig mängd (bas-)element eftersom du ändå bygger en dedikerad hemmabio (kanske)
BB skrev:Martin,
Att skriva Dipol = Dåligt med djupbas är lika fel som att skriva Basreflex = Bra med djupbas.
Det säger INGENTING. Det är rentav vilseledande information. Dipolen är en av flera METODER att öka strålningsresistansen; basreflex, oändlig baffel och horn är några andra. Alla har de sina för- och nackdelar.
En dipol kan som bekant vara uppbyggd med elektrodynamiska element, elektrostatpaneler och/eller vara utförd som en magnetostat, alla med sina specifika egenskaper.
En av en korrekt konstruerad dipol's många fördelar är att den just tack vare sin stora strålande yta kopplar membranrörelserna oerhört effektivt till den omgivande luften. En konsekvens av detta är att membranrörelseran blir mycket små, något som är mycket fördelaktigt ur distortionssynpunkt.
Undertryckandet av horisontell spridning av lågfrekvensen är en systemegenskap som underlättar placeringen i lyssningsrummet. Sak samma beträffande det ringa djupet.
//BB
-Martin- skrev:Harryup skrev: Så frågan är väl vad är problemet?
Problemet är följande:
Lösning = Många basar
Lösning = Använd inte dipoler utan fixa till rummet istället (även map de lägsta frekvenserna) så att du kan använda en ändlig mängd (bas-)element eftersom du ändå bygger en dedikerad hemmabio (kanske)
Strmbrg skrev:För egen del kan jag inte heller släppa aspekten på det ljud som reflekteras ut ur en låda genom membranet och interfererar med membranets direktljud.
Jag tänker mej att det är en lite förbisedd aspekt på lådbaserade högtalare.
Pga av en lådas ringa dimensioner, så är tidsfördröjningen ringa, dessutom.
steveo1234 skrev:Strmbrg skrev:För egen del kan jag inte heller släppa aspekten på det ljud som reflekteras ut ur en låda genom membranet och interfererar med membranets direktljud.
Jo, men, eftersom tidsfördröjningen är så pass låg i små lådor så är det ju frågan om det är hörbart? Såvida vi inte talar om mycket stora lådor, men, då är det ju bara för högre frekvenser, och de dämpas ju bort "inne" i lådan respektive av konen ändå?
Strmbrg skrev:steveo1234 skrev:Strmbrg skrev:För egen del kan jag inte heller släppa aspekten på det ljud som reflekteras ut ur en låda genom membranet och interfererar med membranets direktljud.
Jo, men, eftersom tidsfördröjningen är så pass låg i små lådor så är det ju frågan om det är hörbart? Såvida vi inte talar om mycket stora lådor, men, då är det ju bara för högre frekvenser, och de dämpas ju bort "inne" i lådan respektive av konen ändå?
Pja, den inverterade signalen når ju ut nästan samtidigt med direktsignalen. Jämför med en dipol som står en dryg meter från vägg och där bakåt-ljudet dessutom diffuseras mer.
Jag är dessutom ytterst tveksam till att en tunn kon kan dämpa speciellt mycket av ljudet inne i lådan.
Annars kunde man ju bygga hela lådan av papp eller nåt annat membranmaterial.
Johan_Lindroos skrev:Jag ser inte riktigt kopplingen att en "korrekt konstruerad dipol" skall vara att likställa med "stor strålande yta". Ett dipolhögtaleri kan ju kosntrueras på en mängd olika sätt.
Johan_Lindroos skrev:"Undertryckande av horisontell spridning". Jag antar du bara formulerade dig lite slarvhastigt, eftersom man gärna vill at ljudet ska nå lyssnaren också! Vore lite knasigt med "liggande" dipolhögtalare.![]()
Strmbrg skrev:Hur skulle en tunn pappkon, eller kon av annat material kunna dämpa bort den ljudenergi som riktas in i lådan?
Jag kan inte se det annorlunda än att konen är transparent i sammanhanget, och släpper igenom i stort sett allt det ljud som finns inne i lådan.
Stereotypen skrev:Resultatet av de 2 olika lösningarna kommer ju att vara helt olika varandra och därför attrahera olika människor.
Dipolbasarna är som jag ser det mest intressant för sådana som redan kör med dipoler till de övre registren. För dessa kommer ej lådbasar vara något alternativ då de ej kommer att harmoniera med resten av systemet.
Stereotypen skrev:-Martin- skrev:Harryup skrev: Så frågan är väl vad är problemet?
Problemet är följande:
Lösning = Många basar
Resultatet av de 2 olika lösningarna kommer ju att vara helt olika varandra och därför attrahera olika människor.
Dipolbasarna är som jag ser det mest intressant för sådana som redan kör med dipoler till de övre registren. För dessa kommer ej lådbasar vara något alternativ då de ej kommer att harmoniera med resten av systemet.
BB skrev:
Att skriva Dipol = Dåligt med djupbas är lika fel som att skriva Basreflex = Bra med djupbas.
-Martin- skrev:Stereotypen skrev:-Martin- skrev:Harryup skrev: Så frågan är väl vad är problemet?
Problemet är följande:
Lösning = Många basar
Resultatet av de 2 olika lösningarna kommer ju att vara helt olika varandra och därför attrahera olika människor.
Vi pratar väl inte om att mixa de olika teknikerna va? Jag skulle vilkja se den lösning består av lådhögtalare till de högre registren och dipoler till basarna...
-Martin- skrev:BB skrev:
Det är det väl inte? Jag antar att vi pratar om element med samma yta(?) Och jag skulle vilja se den dipol, med t ex ett femtontums element som spelar lika djupt som en femtontummare i en korrekt avstämd låda. Det finns ju inte på samma karta liksom...
Stereotypen skrev:-Martin- skrev:Stereotypen skrev:-Martin- skrev:Harryup skrev: Så frågan är väl vad är problemet?
Problemet är följande:
Lösning = Många basar
Vi pratar väl inte om att mixa de olika teknikerna va? Jag skulle vilkja se den lösning består av lådhögtalare till de högre registren och dipoler till basarna...
Det är ju just därför jag menar att din lösning ej gäller.
Har man dipoler så vill man ej ha lådbasar och tvärtom.
Man väljer väl inte högtalarprincip enbart utifrån en aspekt (i detta fall basen) utan man väljer väl den princip som man anser ger en flest fördelar totalt sett och då tycker jag att din lösning var lite väl enkelspårig då den enbart syftar till att maximera en parameter.
Stereotypen skrev:-Martin- skrev:BB skrev:
Det är det väl inte? Jag antar att vi pratar om element med samma yta(?) Och jag skulle vilja se den dipol, med t ex ett femtontums element som spelar lika djupt som en femtontummare i en korrekt avstämd låda. Det finns ju inte på samma karta liksom...
Enligt samma resonemang skulle man kunna säga att en Volvo diesel är världens mest bensinsnåla bil.
Piotr skrev:Stereotypen skrev:Resultatet av de 2 olika lösningarna kommer ju att vara helt olika varandra och därför attrahera olika människor.
Nä varför det? Jag gillar flera principer och det beror på situation och rum vilket som passar bäst.
Jag är av uppfattningen att det går utmärkt att sy ihop ett hybrid-system.
Har du testat detta ingående eller är det en magkänsla eller kanske en uppfattning som bygger på ett eller ett fåtal misslyckade försök?
Glad påsk!
/Peter
-Martin- skrev:Stereotypen skrev:-Martin- skrev:BB skrev:
Enligt samma resonemang skulle man kunna säga att en Volvo diesel är världens mest bensinsnåla bil.
Nej det kan man inte alls. Denna liknelse är ju fullständigt fel.
-Martin- skrev:BB skrev:
Det är det väl inte? Jag antar att vi pratar om element med samma yta(?)
BB skrev:-Martin- skrev:BB skrev:
Nej, defintivt inte.
//BB
-Martin- skrev:BB skrev:-Martin- skrev:BB skrev:
Nej, defintivt inte.
//BB
Då tror jag inte vi kommer mycket längre.
Användare som besöker denna kategori: genstruktur och 12 gäster