Jag har en fundering på om man kan styra ljudlooben i sidled. Man kan ju minska golv och takreflexer (från mellanregistret) genom att dappolitomontera elementen. Kan man köra något för att styra looben innåt?
Man ska komma ihåg också att lobning är frekvensberoende. Framför allt vid delningfrekvensen händer det grejer. Man ska inte tro att man riktar hela spektrum med tex d'Appolitokonfiguration. Vilket i sin tur gör att en högtalare med utpräglad lobning får färgat ljud i åtminstone någon riktning.
Om det är bra eller dåligt beror på många faktorer.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.
paa skrev:Vinkla in högtalaren är ju en klassiker. Att använda en bred baffel och placera elementen osymmetriskt mot inre sidan ger också en sned spridningslob.
hur mycket då i grader? jag håller på med en liknande skapelse och kan du ge en beskrivning slipper jag göra klart dessa
Jag kan inte svara generellt, men lobningen blir ju större ju bredare baffeln är i förhållande till våglängden.
Förr var det ju vanligt med högtalare med osymmetriuskt placerade element, försök hitta några mätningar av horisontalspridning från sådana, så kanske det går att bilda sig en uppfattning.
En kandidat kan vara Yamaha NS-1000.
När det gäller vinklade bafflar så kan man kolla på div högtalare från NHT.
celef skrev:ja se där, är det så att looben tiltar växelvis in å ut?
Vilken frekvens menar du tiltar utåt?
Baselementet sitter i ocg för sig mot utsidan på baffeln, men där är ju våglängden så lång, att loben är nästan rundstrålande.