Är det bara jag som börjar tröttna på squeezebox?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Iqbad

Är det bara jag som börjar tröttna på squeezebox?

Inläggav Iqbad » 2010-04-05 18:38

Hej, jag skaffade för rätt så länge sedan en squeezebox duet för att använda som mediaspelare. Nu har jag inte använt den så mycket förrän nyligen då jag haft för dåligt mottagning på nätverket för att den ska fungera.

Av och till blir jag numera jäkligt frustrerad på denna maskin som hyllats för att vara så användarvänlig. Det enda jag vill göra är att streama lite internetradio samt då och då starta pc:n och spela en flac. Till detta har jag dels en iphone som kör ipeng och sedan naturligtvis duet kontrollen.

De gånger då ipengen hittar squeezeboxen (typ varannan gång) så funkar det utan problem. Om den inte gör det så måste jag starta den jävulskt sega duet-controllern. Den får då oftas för sig att uppdatera firmvare på både sig själv och squeezeboxen, dock så gör den det ibland till en äldre verison, dvs jag har haft 7.4 sedan har jag plötsligt 7.3X någonting och den installerar 7.4 igen, vafan?

Det jag också blir förbannad på är att controllern inte visar samma valmöjligheter från gång till gång. Ibland har jag bara ett reducerat antal menyplatser och hittar ingenstans hur jag ska komma vidare. Det verkar som om den ska stå och lyssna på den musik som jag har på närverket och jag kan inte välja att den ska koppla upp sig mot squeezenetwork så jag kan lyssna på radio, varför är det så här?

Varför måste man hålla på och välja vad man ska lyssna på för källa? Kan den inte sköta det själv? typ att man har samma meny hela tiden, väljer jag internetradio börjar den spela internetradio utan att jag först ska få den att fatta att den inte ska spela från det lokala närverket längre..

Har jag missat nån grundläggande princip för hur squeezeboxen ska fungera? Jag håller på att bli galen på det här, nu har det snart tagit 40min och jag har ännu inte fått igång musiken..
Ino i14 + PX-4, Emotiva XPA-5, Denon 2807

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-04-05 18:42

Kö du trådlöst till Squeezeboxen? Försök i så fall att gå över till kabel så kanske problemen minskar. Har sett ungefär samma hända men efter kabel så funkar allt.

mvh/Harryup

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2010-04-05 18:47

Här har den skött sitt jobb alldeles förträffligt sedan drygt
tre år, förutom då det har varit några buggar i mjukvaran.

Nej jag har inte tröttnat på Klämboxen, men däremot kan jag bli mycket
trött på musiken. :)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-04-05 18:53

Jag kör trådlöst och har inga som helst problem med min SB duet.
Det är min bror som installerat min spelare, och han är väldigt datorkunnig samt van vid stereoinstallationer (jobbat hos linn ), vilket säkerligen är ett plus.

En grej är att stänga av alla extra gadjets som finns, tex. alla sk. plugginprogram. Det finns ingen som helst garanti att dessa fungerar.

Då allting fungerar låter dessutom SB Duet lika bra som en Karik IV- om man använder den som datadrive. Så blev resultaten vid blindtesterna. Troligen är Playstation 3 dock lika bra, efter mina egna blindtester om detta.

Har du en tillräckligt signalstark router ? Min dator befinner sig 17 meter från SB Duet och det fungerar väldigt bra- helt utan buggar.
Jag har en två år gammal router från netgear, och kör windows vista i en 3 år gammal datorburk.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2010-04-05 18:53

Nefilim skrev:Nej jag har inte tröttnat på Klämboxen, men däremot kan jag bli mycket
trött på musiken. :)

Ah, äntligen får jag chans att klämma till med ett +1. Tackar!
/G

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-04-05 19:22

Richard skrev:Jag kör trådlöst och har inga som helst problem med min SB duet.

Ja, du har skrivit det några gånger och det är ju bra, men det är inte representativt bland dom som har problem. Känner en person som bara inte fick det att funka med Duett fjärren. Vi testade olika fjärrar och olika boxar men lika illa. Misstänker att det kan vara hans plasma eller nått som stör. Efter att ha gått över till kabel till en Squeezebox Classic så funkar allt utmärkt. Men en Duettfjärr funkar inte i hans lyssningsrum tyvärr.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-04-05 19:30

Jag har lessnat på både krånglig Squeezebox-manövrering med jobbig databasuppdatering, och plastiga DVD-spelare som inte ens kan läsa CD-skivorna, och längtar nu efter en riktigt stabil CD-spelare med kvalitetskänsla och med snabb och tyst släde och blixtsnabb start.
Kör trådlöst till Classic, och det är inte där som jag har problem.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-04-05 20:58

För mig är bekymret med klämbox tre:

1. Frestelsen att zappa kan ibland bli för stor.
2. Jag saknar CD-häftet om jag lånat en skiva och spelat in den. Jag tycker om att bläddra när jag lyssnar.
3. Tekniken ger merarbete som jag inte behöver: hårdvaru- och mjukvaruproblem och annat.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-04-05 21:04

perstromgren skrev:För mig är bekymret med klämbox tre:

2. Jag saknar CD-häftet om jag lånat en skiva och spelat in den. Jag tycker om att bläddra när jag lyssnar.
3. Tekniken ger merarbete som jag inte behöver: hårdvaru- och mjukvaruproblem och annat.

Jag gillar zappa. Jag tycker att han var ganska stor, åtminstone som artist :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2010-04-05 21:06

paa skrev:Jag har lessnat på både krånglig Squeezebox-manövrering med jobbig databasuppdatering, och plastiga DVD-spelare som inte ens kan läsa CD-skivorna, och längtar nu efter en riktigt stabil CD-spelare med kvalitetskänsla och med snabb och tyst släde och blixtsnabb start.
Kör trådlöst till Classic, och det är inte där som jag har problem.

...och ändå hugger du inte på min fina bytesannons där jag vill byta en tung kvalitets-cd-spelare med snabb släde/uppstart mot en klämbpx??? :o Men nu är det för sent. Skyll dig själv!

/en john, mer och mer glad i sin klassiska box, med sikte på en duet

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-04-05 21:11

petersteindl skrev:
perstromgren skrev:För mig är bekymret med klämbox tre:

Jag gillar zappa. Jag tycker att han var ganska stor, åtminstone som artist :)

MvH
Peter

Medhåll, en av de riktigt stora. :) :D

Ledsen för OT. :oops: Men Zappa var/är ju så bra
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2010-04-05 21:18

Tröttnar du på den, skicka ett pm, jag kanske slår till!

Lasse
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
tomjut

Inläggav tomjut » 2010-04-05 21:31

Jag kör en Squeezebox Classic och har inte haft några problem alls, förutom just iPeng som du nämner.

Ibland går det inte att manuellt välja låt med den appen, men slumpmässig mix funkar. Fattar ingenting.

Jag har också appen Squeemote, den krånglar aldrig - men i den kan jag inte hitta något alternativ för slumpmässig mix vilket jag tycker är A och O.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-04-05 21:46

Det är ganska enkelt att lägga in en skiva i CD-spelaren.

Det är i stort sett aldrig något krångel med att få ut musiken ur högtalarna med den metoden.

Problemet är väl snarast att jag bara har en fyrahundra plattor att välja bland.
Men det brukar för det mesta räcka och bli över.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2010-04-05 22:05

Sonos kanske kan vara ett bättre alternativ med native iPhone app eller en "hård" remote..

Slipper också köra en SB "server" utan kan hämta filterna direkt över nätverket från vilket NAS som helst...
100% Digital

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-04-05 22:22

Är det en framtida vintagepryl? :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-04-05 23:37

Jag har två, en kör jag trådlöst, en med kabel. Den som går trådlöst tappar förbindelsen då och då. Den kabelbundna funkar "alltid".
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2010-04-05 23:45

Precis som jag, två stycken och en går trådlöst. Men som sagt det börjar bli rätt mycket reklam, ungefär som på svensk tv. Tröttsamt. Annars problemfritt.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-04-05 23:56

crion skrev:Slipper också köra en SB "server" utan kan hämta filterna direkt över nätverket från vilket NAS som helst...

Hear hear! Detta ogillar jag mest av allt med Squeezebox. Man är tvungen att köra deras skitmjukvara som äter resurser. Snabbt går det inte heller.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2010-04-06 00:40

Fortfarande den bästa prylen någonsin :)

Och sätt upp era nätverk så dom inte är så instabila, det låter väldans jobbigt.

Kör Classic med lazysearch. Allt man behöver!

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2010-04-06 01:01

Nya varianten vad den nu heter kan väl köra med USB disk direkt i spelaren. Låter som bra och billig (slipper en PC som puttrar, bara en 1.5 TB USB disk typ) lösning mot trådlös/Squeezecenter knas.

Nån som kör den lösningen?

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2010-04-06 06:49

... Eller också kör ni Spotify istället...

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-04-06 07:47

Strmbrg skrev:Det är ganska enkelt att lägga in en skiva i CD-spelaren.

Det är i stort sett aldrig något krångel med att få ut musiken ur högtalarna med den metoden.

Problemet är väl snarast att jag bara har en fyrahundra plattor att välja bland.
Men det brukar för det mesta räcka och bli över.

Innan jag köpte sb duet hade jag 350 skivor. Nu har jag över 3000 album, med omslag och allt.

Detta är väl den största fördelen med nätverkspelare.

Och detta med ny musik man aldrig hört förr, är något fantastiskt. :)
Odogmatisk sekt- granskare

Sondek

Inläggav Sondek » 2010-04-06 08:16

Se över router historien och att investera i en nyare router kan löna sig. Utvecklingen går framåt där också
Efter att jag själv bytte till en D-link 635 med tre antenner så har jag i stort sett inga problem. Kör familjens alla datorer + SB3 trådlöst.

Min SB3 Classic har fungerat i princip klockrent från det att jag köpte den för 3 år sedan. Spotify med Premiumkonto låter faktiskt riktigt bra och kan rekomenderas!
Bättre och bättre dag för dag ;-)

Användarvisningsbild
Blixten_1

Inläggav Blixten_1 » 2010-04-07 16:44

Nej jag är inte heller imponerad av Duet, eller Squeezebox öht, dålig översikt, Duet fjärren är alldeles för liten med alldeles för låg upplösning, dessutom falerar uppspelningen nångång då och då, vilket inte är okej för mig.

Tacka vettja en riktigt fin cd-spelare med stabil mekanik och en tydlig display som visar "3" när man spelar spår tre...
Det är enkelt att lägga i en platta och sedan låta den snurra.

ps. Richard, menar du att det är en bedrift att du ägde 350 cd-skivor innan du skaffade en SB och att du nu innehar 3000 album med omslag och allt?

Starkt jobbat eller?

Vill man utforska ny musik så funkar spotify väldigt bra, förmodligt bäst, men det är klart det kostar 99:- i månaden..........

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2010-04-07 16:50

Det e ju skitjobbigt juh att behöva kliva upp ur soffan
och gå ända fram till något så antikt som en CD-spelare
och byta skiva. Usch. Att ni orkar!? Ni måste träna mycket.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Blixten_1

Inläggav Blixten_1 » 2010-04-07 17:11

Nefilim, personligen byter jag väl skiva kanske 3 gånger på en kväll på sin höjd, men smart som jag är brukar jag försöka slå två flugor i en smäll och byta skiva då behovet av att fylla på glaset och snacks-skålen blir mig övermäktigt :wink:

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2010-04-07 19:50

TS skrev - "Är det bara jag som börjar tröttna på squeezebox?"

YES! Så trött. Min nästa stereo blir en iPod Touch/Spotify kombo.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2010-04-07 20:02

Koffe skrev:TS skrev - "Är det bara jag som börjar tröttna på squeezebox?"

YES! Så trött. Min nästa stereo blir en iPod Touch/Spotify kombo.

Vafan, det måste vara någon som hijackat Koffes konto :evil: :wink: :D

Själv är jag lika nöjd som jag var för 4½ år sen :)
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2010-04-07 20:07

TCM skrev:Själv är jag lika nöjd som jag var för 4½ år sen :)

Samma här, en pryl man inte behöver bry sig om, den bara funkar och funkar och är bra på alla sätt och vis :)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi