Är Ino en välgärning för människan?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-06 23:46

meanmachine skrev:
MagnusÖstberg skrev:
meanmachine skrev:
MagnusÖstberg skrev:Så du fixar lådorna till sommaren?

Var är det för seciellt med lådorna? Det är väl bara MDF? Sonus faber och B&W 800 har ju liksom lagt ned overkill på detaljer och exlusivitet vilket inte existerar på Pi60. Ett simpelt kabinett som är mer funktion än design? Vad är det som kostar. 5lök tror du om jag går till en snickare och frågar om han kan fixa ett par för 5lök att han skulle säga nej?

Nu sa du 500 pix för kabinett ;)

pi60 är inte så enkel att bygga, och pi60s låda ger jag mig inte på alls..

500 var filter och 5k för kabinett lämnar 40 lök till elmenten. ;) För 5k i produktionskostnad kan vi nog förutsätta att B&E kan fixa 800 kabinett för samma pengar. 8) Inte tror du väl på riktigt att kabinettet kostar mer än 5k ?

Varför skrev du inte det då?

Hursomhelst så köper jag 10 par pi60s lådor av dig för 2K/st

meanmachine skrev:Hur dyrt? Jag räknar bort 2000:- för kabienttet 500:- filter 2500 i finnish så blir det 40k kvar.. 10000:- per element? för att gå jämt upp. :wink:
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-04-06 23:51

Jag tror inte MM kan få en snickare att ens ge sig på att laminera ihop skivorna för 2000:- Dessutom skulle snickaren inte veta hur det skulle göras, eller ens vilka material han skulle använda.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-04-06 23:53

Det här är en tråd där meanmachine berättar saker om sig själv.

Ändrat, jaja...
Senast redigerad av Almen 2010-04-07 00:00, redigerad totalt 1 gång.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-04-06 23:57

que?

.... som sig själv?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-04-07 00:03

Tänk att en liten bokstav kan göra så mycket. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-04-07 00:09

:)

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2010-04-07 00:24

MM, för din bekvämlighet (:)) citerar jag ur denna tråd från 2005: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 720#116720

IÖ år 2005 skrev:Jag har ALDRIG påstått att ett par pi60s för dryga 40 000:- är en förlustaffär för mig. Tvärtom så tjänar jag pengar de gånger folk köper högtalarna färdiga, så det tycker jag förstås är trevligt när så sker. Dock rekommenderar jag ALLTID att man som köpare hellre sparar in dom pengarna, om man tror sig klara av monteringen själv (och det gör de flesta!).

I själva verket försöker jag beräkna priserna så att jag skall gå 15% plus även på monteringssatserna, för det finns så många konstnader för bensin, transporter, nedlagda utvecklingsprojekt, hyra, mässbesök, kunskapsförkovring, forskningsprojekt (som ju för det mesta inte går att belasta specifika högtalamodeller med), datorer, mätinstrument, lagerkostnader mm som jag inte kan betala annars.

IÖ år 2005 skrev:Jag har begärt in offerter på pi60s-lådan från ett tjogotal snickare de senaste de senaste 15 åren, och den som offererat lägst ville ha 6800:- paret, men levererade en högtalarlåda som inte gick att använda, och krävde dessutom när första paret var byggt att få mer betalat än överenskommits! Det fick han inte, men 6800:- var i sjön, för et oanvändbart par. Din idé om produktionspris är inte verklighetsrelaterad.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-04-07 01:04

Att ni går på den lätta. Ignorera är mitt tips.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-04-07 06:23

meanmachine skrev:
Jax skrev:
meanmachine skrev:Motsvarar de förvätningarna tycker jag absolut att 45k är ett vettigt pris. :) Jag tycker dessutom det är helt ok om Ingvar har 50% marignal på dem. Nu är itne detta problemet. Problemet är att en del hävdar att Ingvar går jämt upp eller rent i förlust på 45000:- vilket är helt orimligt om det inte ligger guld som ballast i dem. ;)

Du verkar utgå från att det är standardelement i dem?

Nej. Men jag utgår från att elementen är normala således inte beryllium eller ens kevlar utan PP samt texildome vilken hur som inte kan bli dyr per definition. Det är alltså inget extraordinärt. På OEM kan du få de exakta specarna DU vill ha och det kosta mer än hyllelement men inte onormalt. Var kostar elementen? Kostar basen över 1500:- är det ren ripoff. Diskanten är lika. Så oavsett om elementen är dyr så är det inte något onormalt i filtret heller. Normala drosslar och filmkondingar. MDF är billigt och terminalerna ser standard ut så vad är det som kostar så mycket att Öhman inte kan runt på 45000:- ser du inte orimligheten i detta?

Beryllium eller kevlar är ju inte bättre än de material som används i Ino:s högtalare.

Titta på högtalaren Guru:, topptestad i varenda hifitidskrift de varit med i. och de kostar 28000:- . Recencenterna tycker tom. att de är billiga.
PiP är istort samma högtalare som kan köpas för 4000:- paret utan låda.
På prisjakt recensionsida har piP det högsta betyget av alla högtalare. Det är väldigt många nöjda köpare av dem.

Ser du ett samband här ?

Enda anledningen till att folk vill ha Ino är ljudet. De lär aldrig vinna några designpriser. De är ju fula som stryk. :?

Själv fick jag och min bror hak-släpp då vi lyssnade till ett par för två år sedan. Det var i en lägenhet i Umeå. Killen, som behövde pengar till sin och sonens semester, ville ha 7500:- kr för dem- fast de var "hemmafanerade" och således dyrare begagnade än nya (om man monterar själv).

Både jag och min bror var rörande överens om att de var värda dessa pengar bara för ljudkvaliteten. Då jag ändå var en sväng till fjollträsk så köpte jag mina i elementsats- nya, för 4000:-.

Vi har jämfört mina Ino-burkar mot en massa högtalare.
Det finns inga stativhögtalare oavsett prisklass som spelar bättre, om vi talar om helheten. Men visa mig gärna några- om du har ett par som spelar bättre. :wink:
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2010-04-07 06:50

subjektivisten skrev:Att ni går på den lätta. Ignorera är mitt tips.

+1
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2010-04-07 07:29

gnypp45 skrev:MM, för din bekvämlighet (:)) citerar jag ur denna tråd från 2005: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 720#116720

IÖ år 2005 skrev:Jag har ALDRIG påstått att ett par pi60s för dryga 40 000:- är en förlustaffär för mig. Tvärtom så tjänar jag pengar de gånger folk köper högtalarna färdiga, så det tycker jag förstås är trevligt när så sker. Dock rekommenderar jag ALLTID att man som köpare hellre sparar in dom pengarna, om man tror sig klara av monteringen själv (och det gör de flesta!).

I själva verket försöker jag beräkna priserna så att jag skall gå 15% plus även på monteringssatserna, för det finns så många konstnader för bensin, transporter, nedlagda utvecklingsprojekt, hyra, mässbesök, kunskapsförkovring, forskningsprojekt (som ju för det mesta inte går att belasta specifika högtalamodeller med), datorer, mätinstrument, lagerkostnader mm som jag inte kan betala annars.

IÖ år 2005 skrev:Jag har begärt in offerter på pi60s-lådan från ett tjogotal snickare de senaste de senaste 15 åren, och den som offererat lägst ville ha 6800:- paret, men levererade en högtalarlåda som inte gick att använda, och krävde dessutom när första paret var byggt att få mer betalat än överenskommits! Det fick han inte, men 6800:- var i sjön, för et oanvändbart par. Din idé om produktionspris är inte verklighetsrelaterad.

Och jag klistrar in det jag hittade i ämnet:

-snip- När jag för något drygt år sedan* bestämde mig för att lägga ned Ino
Audio, hade det inte ens föresvävat mig att högtalandet varit gungan
som håller karusellen i snurr!

Fast jag förstod det direkt när någon som tänker mera på ekonomi än
jag, framförde den hypotesen för mig - jag får ju akustik-jobb tack vare
att jag gör högtalare! (Hur dum i huvudet är man om man inte ens gjort
den kopplingen? Nä förresten, svara inte på det...)

Så - jag ångrade mig, och kör därför vidare. Med kraftigt reducerad fart
förvisso, men ändå. Och faktum är att det blivit lite roligare att köra
demo när det ibland är flera månader mellan tillfällena.

(*=då jag inte längre var bunden av mitt löfte i samband med lån som
jag fick.)

Hämtat från http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=929527&highlight=l%E4gga#929527
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-04-07 07:38

gnypp45 skrev:MM, för din bekvämlighet (:)) citerar jag ur denna tråd från 2005: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 720#116720

:)

Men nu är ju inte detta för mig utan för att en felaktig myt sprids som en löpeld bland forum om att Ingvar inte tjänar pengar på högtalarna.

Jag tror att han gör det och tycker detta är helt OK. Har sagt detta genom hela tråden och förstår inte varför jag utmålas som fiende. Jag hädvar att karln tjänar slantar och hel OK jag skulle vara beklämd om han går med förlust.

Jag tror snarare att det är av vikt förandra att han skulle arbeta probono eftersom detta är passion inte företagsamhet ;)

Kan vi avsluta detta myt nu då?
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-04-07 07:40

// En uppfuckad quote var här struligt värre :)
Senast redigerad av meanmachine 2010-04-07 19:14, redigerad totalt 2 gånger.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-07 07:54

meanmachine skrev:Jag tror snarare att det är av vikt förandra att han skulle arbeta probono eftersom detta är passion inte företagsamhet ;)

Jag tror det är dags för dig att lära dig lite företagsekonomi min vän.

Det är inte "vinst" man gör på vare par högtalare utan det är täckningsbidrag. Marginalen kan vara 90% på en produkt, men säljer du inte tillräckligt många så att det täcker dina kostnader totalt sätt kan du göra förlust iallafall.

Det är inte så enkelt som du försöker få till det.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-04-07 08:00

MagnusÖstberg skrev:
meanmachine skrev:Jag tror snarare att det är av vikt förandra att han skulle arbeta probono eftersom detta är passion inte företagsamhet ;)

Jag tror det är dags för dig att lära dig lite företagsekonomi min vän.

Det är inte "vinst" man gör på vare par högtalare utan det är täckningsbidrag. Marginalen kan vara 90% på en produkt, men säljer du inte tillräckligt många så att det täcker dina kostnader totalt sätt kan du göra förlust iallafall.

Det är inte så enkelt som du försöker få till det.

Håller med om att det är mer i företagsekonomi än det vi här avhandlar.

hifiguru@spray.se

dimitri

Inläggav dimitri » 2010-04-07 08:26

meanmachine skrev:
dimitri skrev:Är meanmachine mänsklighetens räddning?

Öhh?

Jag vet inte men jag kritiserar inte Ingvar. tvärt om så om jag kritiserar är det möjligen de som menar att IÖ tillverkar Ino av ren probono. Jag uppmuntrar och menar att Ingvar får tjäna pengar. Så betänk lite.

Vem har menat att IÖ inget tjänar? Jag har inte sett någon säga det. Citat? länk?
(återigen kan jag inte se det du ser. Ber därför om din hjälp)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-04-07 08:30

dimitri skrev:
meanmachine skrev:

Öhh?

Jag vet inte men jag kritiserar inte Ingvar. tvärt om så om jag kritiserar är det möjligen de som menar att IÖ tillverkar Ino av ren probono. Jag uppmuntrar och menar att Ingvar får tjäna pengar. Så betänk lite.

Vem har menat att IÖ inget tjänar? Jag har inte sett någon säga det. Citat? länk?

Det står i min första post.

Ja och ja. Ingvar säger att han går förlust (eller åtminstone inte gör vinst)

Eftersom att du aldrig ser nått. :) Detta är inte första gången jag ser detta. Visst läser du alla poster?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2010-04-07 08:49

Ding, ding delux på denna tråd.
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-04-07 09:04

MM: Det går bra att be om låsning närhelst du önskar.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-04-07 09:09

Linnar skrev:Kostnaden för en produkt beror på vad man lägger in i kostnaden. Man kan göra en förlust på 45.000kr/ex och ändå dra in pengar på produkten.
Jag utvecklade ett mätinstrument för högtalare en gång, Mätro-1. Om jag skulle tillverka Mätro och sälja skulle jag kanske kunna ta 1000 -1500kr/ex. Då skulle vinsten bli ca 500-1000kr/ex.
Men så räknar man inte!
Innan jag utvecklade Mätro lärde jag mig Speaker Workshop.

- Programmet ä besvärligt att lära sig och ologisk i sin uppbyggnad så det tog kanske 200 timar att lära.

- Jag gjorde en mätmanual. Det tog kanske 300 timmar

- En byggmanual måste man ha, även om jag skulle sälja Mätro färdigbyggd så har jag ändå utvecklat en byggmanual. 300timmar.

- Mättester och test med olka ljudkort. 300timmar.

- Övrigt 300timmar.

Nu är vi uppe i 1.100 timmar.

Jag har sålt 65st Mätro och ytterligare ca 450 byggbeskrivningar har laddats ner efter att jag släppte Mätro fri.

Om vi säger att jag skulle sälja 100st färdigbyggda Mätro och det tar ca 3 timmar att bygga då är vi uppe i 1.400 timmar.

Flera olika företag tar mellan 400 och 1000kr/timma för sina jobb.
Om jag tar 500kr/timma så skulle min kostnad för 100 Mätro vara 500x1400= 700.000kr alltså skull varje Mätro kosta mig 7.000kr. För att jag skulle göra ett 0-resultat skulle jag behöva ta 8.750kr/st inkl. moms.

Som jag skrev tidigare skulle jag kunna ta 1000kr/styck då gör jag en förlust på omk 7.000kr/ex.

Det är ingen dålig förlust med tanke på att mitt PlusGiro ökar med 500kr för varje sålt exemplar.......

Men jag tillverkar och säljer inga Mätro. 500kr/st 'är helt enkelt för lite förtjänst. Om jag gjorde mätjobb åt andra för 1000kr/timma då skulle jag funder på om man ändå inte skulle tillverka och sälja. Det ena drar ju det andra med sig.

Känns som att detta föredömliga inlägg bara gick rakt förbi...

Detta förklarar ganska väl, i alla fall den uppfattnign som jag fått på hur det ligger till.
Diskussionen är väldigt löjlig från "båda sidor" tycker jag.... :?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2010-04-07 09:10

På tal om orimligheter i ett av MM:s inlägg ovan....jämför gärna "pris - prestanda" mellan pi60 och någon av Focals större högtalare. Jag skulle gissa på att påläggen är avsevärt mycket högre i varje led (vet inte hur många led det är mellan produktionen hos Focal och försäljningsstället..kanske bara ett?). Så en intressant fråga är ju hur man gör för att landa på 215 000 kr för Focal Scala Utopia EM, 750 000 kr för Focal Stella Utopia EM och nästan 1 400 000 kr för Focal Grande Utopia EM? Bara så vi inte tappar proportionerna här :) . pi60 kostar någonstans strax över 40 000 kr (Ino Audio-monterade) i ett riktigt fint faner...så det är bara att gratulera dig MM när du väl köper ett par :) .

Jag hoppas att IÖ gör vinst på sina produkter men med den produktionsvolym och produktions-/marknadsföringsmodell han använder är nog inte överskottet särskilt imponerande. Som sagt han gör nog inget pro bono men ligger ju långt ifrån "att skära guld med täljkniv". Jag känner inte till någon som valt Ino-högtalare på andra premisser än ren prestanda så hur IÖ väljer att producera eller dema sina produkter har nog mindre betydelse för produkternas spridning.

/s

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-04-07 09:22

bomellberg skrev:MM: Det går bra att be om låsning närhelst du önskar.

Noterar detta. Återkommer så klart om jag tycker det är av intresse att låsa tråden.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-04-07 09:23

stefanolo skrev:På tal om orimligheter i ett av MM:s inlägg ovan....jämför gärna "pris - prestanda" mellan pi60 och någon av Focals större högtalare. Jag skulle gissa på att påläggen är avsevärt mycket högre i varje led (vet inte hur många led det är mellan produktionen hos Focal och försäljningsstället..kanske bara ett?). Så en intressant fråga är ju hur man gör för att landa på 215 000 kr för Focal Scala Utopia EM, 750 000 kr för Focal Stella Utopia EM och nästan 1 400 000 kr för Focal Grande Utopia EM? Bara så vi inte tappar proportionerna här :) . pi60 kostar någonstans strax över 40 000 kr (Ino Audio-monterade) i ett riktigt fint faner...så det är bara att gratulera dig MM när du väl köper ett par :) .

Jag hoppas att IÖ gör vinst på sina produkter men med den produktionsvolym och produktions-/marknadsföringsmodell han använder är nog inte överskottet särskilt imponerande. Som sagt han gör nog inget pro bono men ligger ju långt ifrån "att skära guld med täljkniv". Jag känner inte till någon som valt Ino-högtalare på andra premisser än ren prestanda så hur IÖ väljer att producera eller dema sina produkter har nog mindre betydelse för produkternas spridning.

/s

Håller med dig. Jag tror inte heller att det är någon superdupervinstmaskin men det är inte topic. ;)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-04-07 09:26

m_persson79 skrev:Ding, ding delux på denna tråd.

Noterar ditt inlägg på dassrullen så att vem som helst kan torka sig i arslet med det.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-04-07 09:35

God Morgon!! ..och dags att vakna! :evil:

Varför i hela världen försöker ni på ett seriöst sätt bemöta en sådan medveten provokation?
MM producerar ju enbart overifierade påståenden i syfte att trigga igång en affekterad tråd.
Olustigt MM, du kan bättre än så här! :(

Subjektivisten skrev:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-04-07 09:45

sprudel skrev:God Morgon!! ..och dags att vakna! :evil:

Varför i hela världen försöker ni på ett seriöst sätt bemöta en sådan medveten provokation?
MM producerar ju enbart overifierade påståenden i syfte att trigga igång en affekterad tråd.
Olustigt MM, du kan bättre än så här! :(

Subjektivisten skrev:

Vad har du för belägg för detta? Jag vill knäcka en myt bordedet inte vara i faktisktanda? :evil:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2010-04-07 10:04

Like a child screaming for attention...
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-04-07 10:22

dimitri skrev:
meanmachine skrev:

Öhh?

Ingvar skriver så här, nyligen:

"... och nästa år så kommer Ino dessutom, på
grund av brist på både pengar, tid och energi, att försöka halvera verk-
samheten jämfört med i år. Eller bli ännu lite mindre helst.
"

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 562#817562

Det kan väl inte tolkas annat än att Ino Audio inte går med vinst? Det skulle i och för sig kunna vara ett kassaflödesproblem, men andra uppgifter tyder inte på det.

Det känns litet konstigt att diskutera ett företag som vi har så nära inpå oss, men Ino har ett mystiskt skimmer av icke-kommersialism.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
oskis123

Inläggav oskis123 » 2010-04-07 10:38

Nu har jag suttit och läst igenom hela tråden noga. Till slut så skriver MM och berättar för oss vart han egentligen vill komma. Knäcka en myt. Vem vill inte göra det nån gång ibland? Men frågan är ju, tycker jag, vari "myten" om IÖ:s högtalarbyggande egentligen består? Att han tjänar pengar? Det tycker ju MM är helt ok. Alla andra också. Kanske att han ofta nämns i trådar? Kanske att han kan konstruera nåt som sätter avtryck? Tydligen är det nåt som skaver, men nån egentlig myt att knäcka tycker jag är svårt att hitta.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2010-04-07 10:59

sprudel skrev:God Morgon!! ..och dags att vakna! :evil:

-snip-
Subjektivisten skrev:

Jag lämnar ett sista inlägg här, sen är jag klar :D

Efter att ha svarat på hans fråga 2 ggr (via lite sökande a'la paa :D ), så har jag kommit till insikt att antingen läses det väldigt selektivt, eller så är inte frågan anledningen till att denna tråd skapades.

Kanske Ino bara är början, nästa företag kanske är Jorma, HiFi-Consult, Engelholm Audio, NHT, QRS, Marantz, Transperant, eller nån annan som inte tjänar så mycket pengar på sina produkter.

Jag har inte lyckats validera påståendet 'myt', men jag har inte sökt noga nog kanske.

Eller ta högtalarkablar, dom är iaf en myt som är mer känd. 1 kg koppar kostar cirka 100 kronor, lite krympplast 2,50:- ,teflonspray och diverse lull-lull 10 kronor. Ändå säljs dom för mycket mer, varför?

Det tycker jag du borde kasta dig in i när du är klar med denna 'myt'.
Snabler och grobianer

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino