Är Ino en välgärning för människan?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2010-04-07 16:21

Kanske bara är jag som tycker mig ana detta men i ljuset av meanmachines idoga och tämligen enahanda postande och trådskapande senaste månaderna får i alla fall jag intrycket att meanmachine på är påtagligt mer fixerad vid Ino Audio och Ingvar Öhman än vad till och med den mest inbitne Ino-förespråkaren och tillika meanmachines (o)uttalade (?) ärkeirritationsobjekt "subjektivisten" framstår som.

Vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till spektaklet -känns lite tragikomiskt, faktiskt.

H
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2010-04-07 16:26

meanmachine skrev:Håller med dig. Jag tror inte heller att det är någon superdupervinstmaskin men det är inte topic. ;)

Oj sorry, inte så vanligt att man är on topic här så jag rycktes med lite i det snabba meningsutbytet :wink: .

Meanmachine skrev:
Jag ställer mig undrande till detta.. Topic kommer ur en diskussion mellan PerS och Flint som OT i en tråd..

Många med mig anser nog att Ino är ett säljande begrepp med 1. enorm mystik och kult bakom i äkta Linnanda. Nu handlar detta inte om välljudet för vi alla vet nog att Ino är kvalitetsburkar. Vi kan tycka olika om design och olika om hur bra de äro..

2. Det framstår ofta som om Ino är rena förlusten och det är lidnade bakom. Varje par är en välgärning och jag tror det är en del i mystiken. Vi köper hela konceptet eller en del inte jag. Vilket som tycker jag att detta verkar vara en bra sak att lyfta fram i ljuset. Är det verkligen så att 3. Ingvar verkligen inte vill sälja högtalare?

Ett försök att vara on topic:

1. se fetning ovan. mystik och kult? :? Jasså.... som jag skev i mitt förra inlägg så känner jag inte till någon som valt Ino-burkar av någon annan anledning än rena prestanda. Någon kult finns väl inte vad jag vet och "mystiken" är väl närmast omöjlig för en normalbegåvad att förknippa med IÖ. Tar man upp mystik med Ino-ägare och IÖ får man ju på käften verbalt :wink: :lol: .

2. Förlust och lidande? Tidigare var det väl så att "affären" inte riktigt gick ihop pga alldeles för låga marginaler men det har dessbättre ändrats nu utan att INO-produkter är direkt överprissatta. IÖ lider väl inte. Han gör ju det han vill men kanske skulle vilja hinna med lite annat också. Inte synd om honom. Varje par som produceras är en välgärning för den som köper ett par för annars hade han/hon fått leta länge efter något jämförbart och till ett säkerligen mycket högre pris. Inget mystiskt alls. Handlar om rena prestanda för dem som väljer Ino (vågar jag påstå lite generaliserande :oops: ). Jag köper "konceptet" - alltså ruskigt genomtänkta högtalare med F1-prestanda :) .

3. Ingvar vill inte sälja högtalare? Så synd om honom det är :wink: . Han säljer om han vill och skulle nog sluta annars men känner att han kan och vill erbjuda dem med höga återgivningsideal de bästa högtalare han känner till (när det gäller att återge ljud/musik korrekt/ursprungstroget), sina egna. Förstår att det är svårt att vilja huvudsakligen försörja sig på akustikkonsultation och samtidigt hinna med att hobbyproducera högtalare och fundera och njuta av livet. Man kan inte hinna med allt. En intressekonflikt han lever med men tydligen gillar mer än alternativet...att behöva försaka något av det som gör livet värt att leva :) .

/stefan

Linnar

Inläggav Linnar » 2010-04-07 16:32

Almen skrev:Linnar: Tack för informativa och bra inlägg! :)

TACK!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-07 16:34

ThePreTor1aN skrev:är det moms på priset också`?., nu förstår jag inte :)
Är du en fysisk eller juridisk person?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-04-07 16:37

Linnar skrev:

TACK!

Tycker också att du hållit hög nivå och leverat mågna bra poster. Det du sysslat med är argumentation. Kanon! :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Linnar

Inläggav Linnar » 2010-04-07 16:44

Om man skall svara på det som trådens namn frågar efter:
"Är Ino en välgärning för människan?"

Definitivt!

Så är det med alla produkter där den som köper är nöjd i många år. Gäller för övrigt också ormolja och många andra produkter.

Om det mot all normal förnuft finns en myt kring denna fråga bör man inte lägga tid på att BUSTA den myten. En sådan myt löser upp sig själv och försvinner.

Linnar

Inläggav Linnar » 2010-04-07 16:46

meanmachine skrev:
Linnar skrev:

TACK!

Tycker också att du hållit hög nivå och leverat mågna bra poster. Det du sysslat med är argumentation. Kanon! :)

TACK!

Jag tycker inte om pajkastning även om jag inte kritiserar dem som gör det. Jag tycker också att det är allas rätt att ta upp alla slags frågor efter epitetet "Det finns inga dumma frågor bara dumma svar".

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-04-07 17:59

meanmachine skrev:
Richard skrev:
meanmachine skrev:
Jax skrev:
meanmachine skrev:Motsvarar de förvätningarna tycker jag absolut att 45k är ett vettigt pris. :) Jag tycker dessutom det är helt ok om Ingvar har 50% marignal på dem. Nu är itne detta problemet. Problemet är att en del hävdar att Ingvar går jämt upp eller rent i förlust på 45000:- vilket är helt orimligt om det inte ligger guld som ballast i dem. ;)

Du verkar utgå från att det är standardelement i dem?

Nej. Men jag utgår från att elementen är normala således inte beryllium eller ens kevlar utan PP samt texildome vilken hur som inte kan bli dyr per definition. Det är alltså inget extraordinärt. På OEM kan du få de exakta specarna DU vill ha och det kosta mer än hyllelement men inte onormalt. Var kostar elementen? Kostar basen över 1500:- är det ren ripoff. Diskanten är lika. Så oavsett om elementen är dyr så är det inte något onormalt i filtret heller. Normala drosslar och filmkondingar. MDF är billigt och terminalerna ser standard ut så vad är det som kostar så mycket att Öhman inte kan runt på 45000:- ser du inte orimligheten i detta?

Ehhh. Har jag sagt att normala material skulle vara sämre? Jag förstår inte hur selektivt ni läser?

Men det är logiskt att underliga materalval är dyrare än normala och normala är klart billigare att producera.

Beryllium eller kevlar är ju inte bättre än de material som används i Ino:s högtalare.

Titta på högtalaren Guru:, topptestad i varenda hifitidskrift de varit med i. och de kostar 28000:- . Recencenterna tycker tom. att de är billiga.
PiP är istort samma högtalare som kan köpas för 4000:- paret utan låda.
På prisjakt recensionsida har piP det högsta betyget av alla högtalare. Det är väldigt många nöjda köpare av dem.

Ser du ett samband här ?

Enda anledningen till att folk vill ha Ino är ljudet. De lär aldrig vinna några designpriser. De är ju fula som stryk. :?

Själv fick jag och min bror hak-släpp då vi lyssnade till ett par för två år sedan. Det var i en lägenhet i Umeå. Killen, som behövde pengar till sin och sonens semester, ville ha 7500:- kr för dem- fast de var "hemmafanerade" och således dyrare begagnade än nya (om man monterar själv).

Både jag och min bror var rörande överens om att de var värda dessa pengar bara för ljudkvaliteten. Då jag ändå var en sväng till fjollträsk så köpte jag mina i elementsats- nya, för 4000:-.

Vi har jämfört mina Ino-burkar mot en massa högtalare.
Det finns inga stativhögtalare oavsett prisklass som spelar bättre, om vi talar om helheten. Men visa mig gärna några- om du har ett par som spelar bättre. :wink:

Meanmachine felciterade mig med avsikt- dessutom har han lagt till saker som jag inte skrivit.

Jag tror helt enkelt han är uttråkad.
Det handlar förvisso endast om hifi- men det ger ett oseriöst intryck i denna tråd att trådskaparen ändrar på andras inlägg. Tråkigt eftersom jag ju gillat flera av hans inlägg förut.

Jag lämnar därför hela denna tråd.
Senast redigerad av Richard 2010-04-07 18:01, redigerad totalt 1 gång.
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-04-07 18:00

Richard skrev:
meanmachine skrev:
Jax skrev:
meanmachine skrev:Motsvarar de förvätningarna tycker jag absolut att 45k är ett vettigt pris. :) Jag tycker dessutom det är helt ok om Ingvar har 50% marignal på dem. Nu är itne detta problemet. Problemet är att en del hävdar att Ingvar går jämt upp eller rent i förlust på 45000:- vilket är helt orimligt om det inte ligger guld som ballast i dem. ;)

Du verkar utgå från att det är standardelement i dem?

Nej. Men jag utgår från att elementen är normala således inte beryllium eller ens kevlar utan PP samt texildome vilken hur som inte kan bli dyr per definition. Det är alltså inget extraordinärt. På OEM kan du få de exakta specarna DU vill ha och det kosta mer än hyllelement men inte onormalt. Var kostar elementen? Kostar basen över 1500:- är det ren ripoff. Diskanten är lika. Så oavsett om elementen är dyr så är det inte något onormalt i filtret heller. Normala drosslar och filmkondingar. MDF är billigt och terminalerna ser standard ut så vad är det som kostar så mycket att Öhman inte kan runt på 45000:- ser du inte orimligheten i detta?

Beryllium eller kevlar är ju inte bättre än de material som används i Ino:s högtalare.

Titta på högtalaren Guru:, topptestad i varenda hifitidskrift de varit med i. och de kostar 28000:- . Recencenterna tycker tom. att de är billiga.
PiP är istort samma högtalare som kan köpas för 4000:- paret utan låda.
På prisjakt recensionsida har piP det högsta betyget av alla högtalare. Det är väldigt många nöjda köpare av dem.

Ser du ett samband här ?

Enda anledningen till att folk vill ha Ino är ljudet. De lär aldrig vinna några designpriser. De är ju fula som stryk. :?

Själv fick jag och min bror hak-släpp då vi lyssnade till ett par för två år sedan. Det var i en lägenhet i Umeå. Killen, som behövde pengar till sin och sonens semester, ville ha 7500:- kr för dem- fast de var "hemmafanerade" och således dyrare begagnade än nya (om man monterar själv).

Både jag och min bror var rörande överens om att de var värda dessa pengar bara för ljudkvaliteten. Då jag ändå var en sväng till fjollträsk så köpte jag mina i elementsats- nya, för 4000:-.

Vi har jämfört mina Ino-burkar mot en massa högtalare.
Det finns inga stativhögtalare oavsett prisklass som spelar bättre, om vi talar om helheten. Men visa mig gärna några- om du har ett par som spelar bättre. :wink:

Såhär såg mitt originalinlägg ut.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2010-04-07 18:15

Tror faktiskt att meanmachine bara misslyckades med citeringskonsten.
Inget avsiktligt, skulle jag tro.

Det meanmachine skrev, och inte du Richard, var alltså:
meanmachine skrev:Ehhh. Har jag sagt att normala material skulle vara sämre? Jag förstår inte hur selektivt ni läser?

Men det är logiskt att underliga materalval är dyrare än normala och normala är klart billigare att producera.

Det råkade nog bara se ut som en ändring av ditt inlägg, Richard,
eftersom texten han skrev hamnade inom fel citeringsmärken, så att
säga.

Det vore förstås på sin plats att redigera misstaget.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Lazyworm

Re: Är Ino en välgärning för människan?

Inläggav Lazyworm » 2010-04-07 18:26

Bill50x skrev:
perstromgren skrev:... så han kunde öka försäljningen mycket enkelt genom att häva svårigheterna för kunderna.

Det kallas marknadsföring. Vi människor fungerar gärna på detta sätt, ju svårare det är att få köpa en produkt, ju hellre vill vi ha den.

/ B

Betyder det att du tror att ino skulle sålt färre högtalare med mer lättilgänglighet och bra marknadsföring?

Är du seriös kanske du ska kontakta B&W mfl och säga att dom kommer sälja mer högtalare ifall dom stänger ner sin site och slutar visa produkterna på mässor m.m :)

Som stor aktör på marknaden får man alltså inte vara lättilgänglig :)

Gissningsvis skulle jag tro Guru säljer fler högtalare än ino och detta trots att de funnits över 20 år mindre på marknaden och har ett mycket mindre utbud fortfarande, men liknande prestanda...
Driver O&G ENGINEERING

Richard
Inaktiverad

Re: Är Ino en välgärning för människan?

Inläggav Richard » 2010-04-07 18:29

Lazyworm skrev:
Bill50x skrev:
perstromgren skrev:... så han kunde öka försäljningen mycket enkelt genom att häva svårigheterna för kunderna.

Det kallas marknadsföring. Vi människor fungerar gärna på detta sätt, ju svårare det är att få köpa en produkt, ju hellre vill vi ha den.

/ B

Betyder det att du tror att ino skulle sålt färre högtalare med mer lättilgänglighet och bra marknadsföring?

Är du seriös kanske du ska kontakta B&W mfl och säga att dom kommer sälja mer högtalare ifall dom stänger ner sin site och slutar visa produkterna på mässor m.m :)

Som stor aktör på marknaden får man alltså inte vara lättilgänglig :)

Gissningsvis skulle jag tro Guru säljer fler högtalare än ino och detta trots att de funnits över 20 år mindre på marknaden och har ett mycket mindre utbud fortfarande, men liknande prestanda...

Kan hålla med dig. Om det vore så enkelt så skulle jag kunna börja tillverka högtalare i hundratal och sälja hemma. :)

I fallet Ino handlar det inte om snack- utan om verkstad. Dvs. högtalarna säljer sig själva pga. ljudkvaliteten.

Själv var jag synnerligen skeptisk- tills jag provlyssnade i Umeå.
Jag tror de flesta Ino-ägare likt undertecknad redan har lyssnat på det mesta som finns att köpa i butikerna. :wink:

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-04-07 19:09

E skrev:Tror faktiskt att meanmachine bara misslyckades med citeringskonsten.

meanmachine skrev:Ehhh. Har jag sagt att normala material skulle vara sämre? Jag förstår inte hur selektivt ni läser?

säga.

Mvh E*

Helt rätt. Flåt Richard. :) korrar omg.

hifiguru@spray.se

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-04-07 19:22

meanmachine skrev:
E skrev:Tror faktiskt att meanmachine bara misslyckades med citeringskonsten.

säga.

Mvh E*

Helt rätt. Flåt Richard. :) korrar omg.

Tack!

Jo, om vi talar piP så är det ju förstås inte världens mest ljudtryckskapabla högtalare. Om jag fick önska något, så vore det väl PA-ljudsnivåer med bibehållen kvalitet. Jag antar att det är helt omöjligt med en så liten högtalare som samtidigt spelar så djupt i basen. Och då skulle jag kanske behöva en kraftigare förstärkare, dessutom.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-04-07 19:28

jag förstår inte varför alla måste gå på tå så fort det skrivs om ino, kan inte alla bara slappna av å kramas istället
Bikinitider

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2010-04-07 20:15

celef skrev:jag förstår inte varför alla måste gå på tå så fort det skrivs om ino, kan inte alla bara slappna av å kramas istället

*kram*! :oops:
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2010-04-07 20:32

celef skrev:jag förstår inte varför alla måste gå på tå så fort det skrivs om ino, kan inte alla bara slappna av å kramas istället

Amen. Hade jag varit tryggare i min manlighet hade jag föreslagit pussar istället :). Men kjamisar går bra.

H

Linnar

Inläggav Linnar » 2010-04-07 21:20

Vi kramas hela tiden, en del lite hårdare andra mjukare medan någon föreslår pussar. Fy bubbaln va'goa ni är!
Vem var det som pratade om fikastämning? Fika när man kan kramas....

Användarvisningsbild
PeterNJ

Inläggav PeterNJ » 2010-04-07 22:20

Bild

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2010-04-08 12:44

Det må vara kanske OT men sedan tycker jag det är konstigt att Ino presenteras med budget komponenter från Nad, Denon osv. Inte ens kablarna får vara avsedda för uppgiften utan måste vara installationsmateriel från en byggarbetsplats.

Vart jag vill komma är, låter Ino verkligen bra även i mer sofistikerad elektronik?. Både objektivt och subjektivt.
Kan man tex. byta ut B&W i ett Arcam/Linn/Pioneer/Meridian om så Krell system till Ino och förvänta sig att de presterar bra eller likvärdigt med andra rekommenderade högtalare i 40k+ klassen?

Eller vill man inte beblanda feelgoodare med dyr-Hi-fi märkena?
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2010-04-08 13:04

Jepp.

ivor-isobarik:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=36887

Bassman:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=36887

För att nämna två som ligger färskt i minnet som kör just Linn, finns säkert många fler såklart.

Men Denon är ju skitbra, varför tror du så många är nöjda? Även vi som har haft mycket dyrare prylar tidigare.. är nöjda. Jobbigt?

EKK är också skitbra (om än lite styva), dom påverkar ju inte signalen hörbart och kostar under 10 kr/meter. Super.
Senast redigerad av m_persson79 2010-04-08 13:59, redigerad totalt 1 gång.
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2010-04-08 13:11

Inte ens kablarna får vara avsedda för uppgiften utan måste vara installationsmateriel från en byggarbetsplats.

Måste & måste...koppar är koppar och kan man köpa funktionen koppar prisbilligare samt att det ger mindre artefakter till återgivningen så kan väl inte detta vara fel?

Om man sen VILL göra så eller ej är väl upp till var och en eller hur?
Det finns goda uppmätta råd att följa för den som vill... :)
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2010-04-08 13:34

ThePreTor1aN skrev:Vart jag vill komma är, låter Ino verkligen bra även i mer sofistikerad elektronik?. Både objektivt och subjektivt.

Objektivt ja. Subjektivt är omöjligt att svara på.

Själv driver jag mina pi60 med rör.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2010-04-08 13:43

ThePreTor1aN skrev:Det må vara kanske OT men sedan tycker jag det är konstigt att Ino presenteras med budget komponenter från Nad, Denon osv. Inte ens kablarna får vara avsedda för uppgiften utan måste vara installationsmateriel från en byggarbetsplats.

Personligen handlar det mer om mina erfarenheter om hur pengarna fördelas mellan komponenterna för att få största möjliga välljud.

Min erfarenhet, som jag nog inte är ensam om, är att investeringar i rum och högtalare generellt ger påtagligt mycket större förbätringar än att uppgradera förstärkeri etc. för samma slantar. Så därför lägger jag betydligt större vikt vid högtalare och rum än vid t ex kablaget.

H

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-04-08 19:13

hevi skrev:
ThePreTor1aN skrev:Det må vara kanske OT men sedan tycker jag det är konstigt att Ino presenteras med budget komponenter från Nad, Denon osv. Inte ens kablarna får vara avsedda för uppgiften utan måste vara installationsmateriel från en byggarbetsplats.

Personligen handlar det mer om mina erfarenheter om hur pengarna fördelas mellan komponenterna för att få största möjliga välljud.

Min erfarenhet, som jag nog inte är ensam om, är att investeringar i rum och högtalare generellt ger påtagligt mycket större förbätringar än att uppgradera förstärkeri etc. för samma slantar. Så därför lägger jag betydligt större vikt vid högtalare och rum än vid t ex kablaget.

H

I ditt fall kunde mna ju säga att du gått all in så att säga. :wink: Förteget då som svaga länk. I övrigt jo en Benchmark samt ett fett försteg sen är du hemma. :D

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-08 19:57

ThePreTor1aN skrev:Det må vara kanske OT men sedan tycker jag det är konstigt att Ino presenteras med budget komponenter från Nad, Denon osv.

Det är nog enligt filosofin att påvisa att det behövs inte dyra apparater, bara adekvat byggda för uppgiften och eftersom högtalarna har snäll impedans finns där inga krav på hantering av låga impedanser med stora fasvridningar.

Men det är ju mina gissningar, och eftersom du ställer frågan öppet antar jag att det är funderingar och gissningar du är ute efter.

ThePreTor1aN skrev:Inte ens kablarna får vara avsedda för uppgiften utan måste vara installationsmateriel från en byggarbetsplats.

Måste man verkligen hämta kablarna på en byggarbetsplats? 8O

ThePreTor1aN skrev:Vart jag vill komma är, låter Ino verkligen bra även i mer sofistikerad elektronik?. Både objektivt och subjektivt.

Du menar subjektivt mer sofistikerad elektronik? Alltså det du tycker är mer sofistikerat? Svårt att svara på för du har ju inte definerat det begreppet, men rent generellt så blir det inte sämre om något blir bättre. Men då har jag ju gjort definitionen åt dig. Svårt det där ;)

ThePreTor1aN skrev:Kan man tex. byta ut B&W i ett Arcam/Linn/Pioneer/Meridian om så Krell system till Ino och förvänta sig att de presterar bra eller likvärdigt med andra rekommenderade högtalare i 40k+ klassen?

Det finns alltså ingen möjighet alls att de skulle kunna prestera bättre enligt dig?

Rent förnuftmässigt får vi hoppas att den generella köparen av en Inohögtalare inte gjorde det på fyllan eller av någon oförnuftig anledning utan just för att det skulle bli bättre och inte som bäst likvärdigt. Om man inte gjorde det för att de var snyggare förståss. Det finns ju de som sätter estetiken högt.

ThePreTor1aN skrev:Eller vill man inte beblanda feelgoodare med dyr-Hi-fi märkena?
Jag antar att du pratar om demotllfällena nu också, och det är väl bättre att passa den frågan via till tillverkaren.

Annars är jag inte så insatt i vad alla Inoägare har för elektronik, men det är väldigt varierande. Det vet jag. Men den informationen kanske är lite förvirrande om man har en universal bild framför sig som du måste ha.

Finns det förresten något elektronikmärke, förutom Linn kanske (?) där kedjan av apparater håller sig rätt unisont bland användare? Alltså att om man har Linnhögtalare så har man Linnelektronik. Finns det något liknande som är lika utpräglat?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-04-08 20:46

MagnusÖstberg skrev:Finns det förresten något elektronikmärke, förutom Linn kanske (?) där kedjan av apparater håller sig rätt unisont bland användare? Alltså att om man har Linnhögtalare så har man Linnelektronik. Finns det något liknande som är lika utpräglat?

Jag skulle tro att vilken som helst av de japanska märkena (pioneer, sony, panasonic etc) säljer många gånger fler hemmabiosystem med eletronik och högtalare än linn säljer totalt av allt de producerar.
Men du menade kanske stereo samt "premiummärken"?
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-04-08 21:13

MagnusÖstberg skrev:Finns det förresten något elektronikmärke, förutom Linn kanske (?) där kedjan av apparater håller sig rätt unisont bland användare? Alltså att om man har Linnhögtalare så har man Linnelektronik. Finns det något liknande som är lika utpräglat?

Bang&Olufsen! Quad, i viss mån.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2010-04-08 21:18

perstromgren skrev:

Bang&Olufsen! Quad, i viss mån.
Naim, Meridian, Bose och McIntosh vill jag lägga till listan.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-04-08 21:53

En snubbe som jag känner erbjöd sig att löra hit sin gamla hifi som var till salu och testa piP ordentligt med "ordentlig" elektronik som han utryckte det.

Det var ett Hegel-steg som var nåt så grönjävulskt tungt att två gubbar knappt fick det ur sin sarkofag en enorm kartong i storleken att rymma en gammal 32" tjock-TV 8O Försteget var av samma fabrikat Hegel. En fransk toppmatad CD-spelare som verkade dyr som tusan, kommer tyvärr inte ihåg fabrikatet.

All detta kopplade upp med dyrkabel hela vägen från el till högtalare.

Det puttrade igång försiktigt eftersom grejerna skulle värmas upp först, efter lite kaffe och snack började vi spela på riktigt och visst tusan rockade det. Första intrycket var att det var lite bas, det var det såklart inte utan det var som att röster låg längre fram i ljudbilden. Vi lirade plattor omsom snackade i nästan fyra timmar och hyllade den fina återgivningen.

När vi skulle bryta upp drog jag igång min enkla rigg, Denon 2105 och Rotel rcd-1072 och kopplade snabbt in mina kablar från byggarbetsplatsen, jag skall säga att omriggningen tog inte mer än 30 sec så ljudade min setup och fan, inte var det så långt borta som man kunde tro innan. Jag drog upp +1 på diskanten i denonen så spelade det väldigt likt, tro det eller ej!

En annan snubbe som var med var väldigt imponerad av hur nära mina skit grejer spelade jämfört med utrustning som kostar lika mycket som en väldigt bra bil kostar.

Hade jag råd skulle jag naturligtvis satsat på "riktiga" grejer med tyngd men nu fick jag kvitto på att det är ingen himlastormande skillnad med lyx-hifi, ialla fall inte med piP. Vad det beror på vet inte jag, förmodligen är dom en väldigt snäll last och spelar väldigt fint med enklare eller billigare elektronik.

Sedan har jag och Ivor-iobarik och järnet testat dyrkabel mot EKK, det var svårt väldigt svårt att urskilja skillnad mellan dessa. Dessa kablar testades inte blint men lyssningen skedde i nedsläck rum. Ibland vann dyrkabel och ibland "byggkabeln".

Min uppfattning efter denna session var att det ger mer att bjuda ett gäng vänner på en riktig lyxig whiskey provning i rummet än att lägga ut 15.000 på ett par högtalarkablar..
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino