Moderator: Redaktörer
meanmachine skrev:Håller med dig. Jag tror inte heller att det är någon superdupervinstmaskin men det är inte topic.
Jag ställer mig undrande till detta.. Topic kommer ur en diskussion mellan PerS och Flint som OT i en tråd..
Många med mig anser nog att Ino är ett säljande begrepp med 1. enorm mystik och kult bakom i äkta Linnanda. Nu handlar detta inte om välljudet för vi alla vet nog att Ino är kvalitetsburkar. Vi kan tycka olika om design och olika om hur bra de äro..
2. Det framstår ofta som om Ino är rena förlusten och det är lidnade bakom. Varje par är en välgärning och jag tror det är en del i mystiken. Vi köper hela konceptet eller en del inte jag. Vilket som tycker jag att detta verkar vara en bra sak att lyfta fram i ljuset. Är det verkligen så att 3. Ingvar verkligen inte vill sälja högtalare?
Är du en fysisk eller juridisk person?ThePreTor1aN skrev:är det moms på priset också`?., nu förstår jag inte
Linnar skrev:Almen skrev:Linnar: Tack för informativa och bra inlägg!
TACK!
meanmachine skrev:Linnar skrev:Almen skrev:Linnar: Tack för informativa och bra inlägg!
TACK!
Tycker också att du hållit hög nivå och leverat mågna bra poster. Det du sysslat med är argumentation. Kanon!
meanmachine skrev:Richard skrev:meanmachine skrev:Jax skrev:meanmachine skrev:Motsvarar de förvätningarna tycker jag absolut att 45k är ett vettigt pris.Jag tycker dessutom det är helt ok om Ingvar har 50% marignal på dem. Nu är itne detta problemet. Problemet är att en del hävdar att Ingvar går jämt upp eller rent i förlust på 45000:- vilket är helt orimligt om det inte ligger guld som ballast i dem.
Du verkar utgå från att det är standardelement i dem?
Nej. Men jag utgår från att elementen är normala således inte beryllium eller ens kevlar utan PP samt texildome vilken hur som inte kan bli dyr per definition. Det är alltså inget extraordinärt. På OEM kan du få de exakta specarna DU vill ha och det kosta mer än hyllelement men inte onormalt. Var kostar elementen? Kostar basen över 1500:- är det ren ripoff. Diskanten är lika. Så oavsett om elementen är dyr så är det inte något onormalt i filtret heller. Normala drosslar och filmkondingar. MDF är billigt och terminalerna ser standard ut så vad är det som kostar så mycket att Öhman inte kan runt på 45000:- ser du inte orimligheten i detta?
Ehhh. Har jag sagt att normala material skulle vara sämre? Jag förstår inte hur selektivt ni läser?
Men det är logiskt att underliga materalval är dyrare än normala och normala är klart billigare att producera.
Beryllium eller kevlar är ju inte bättre än de material som används i Ino:s högtalare.
Titta på högtalaren Guru:, topptestad i varenda hifitidskrift de varit med i. och de kostar 28000:- . Recencenterna tycker tom. att de är billiga.
PiP är istort samma högtalare som kan köpas för 4000:- paret utan låda.
På prisjakt recensionsida har piP det högsta betyget av alla högtalare. Det är väldigt många nöjda köpare av dem.
Ser du ett samband här ?
Enda anledningen till att folk vill ha Ino är ljudet. De lär aldrig vinna några designpriser. De är ju fula som stryk.![]()
Själv fick jag och min bror hak-släpp då vi lyssnade till ett par för två år sedan. Det var i en lägenhet i Umeå. Killen, som behövde pengar till sin och sonens semester, ville ha 7500:- kr för dem- fast de var "hemmafanerade" och således dyrare begagnade än nya (om man monterar själv).
Både jag och min bror var rörande överens om att de var värda dessa pengar bara för ljudkvaliteten. Då jag ändå var en sväng till fjollträsk så köpte jag mina i elementsats- nya, för 4000:-.
Vi har jämfört mina Ino-burkar mot en massa högtalare.
Det finns inga stativhögtalare oavsett prisklass som spelar bättre, om vi talar om helheten. Men visa mig gärna några- om du har ett par som spelar bättre.
Richard skrev:meanmachine skrev:Jax skrev:meanmachine skrev:Motsvarar de förvätningarna tycker jag absolut att 45k är ett vettigt pris.Jag tycker dessutom det är helt ok om Ingvar har 50% marignal på dem. Nu är itne detta problemet. Problemet är att en del hävdar att Ingvar går jämt upp eller rent i förlust på 45000:- vilket är helt orimligt om det inte ligger guld som ballast i dem.
Du verkar utgå från att det är standardelement i dem?
Nej. Men jag utgår från att elementen är normala således inte beryllium eller ens kevlar utan PP samt texildome vilken hur som inte kan bli dyr per definition. Det är alltså inget extraordinärt. På OEM kan du få de exakta specarna DU vill ha och det kosta mer än hyllelement men inte onormalt. Var kostar elementen? Kostar basen över 1500:- är det ren ripoff. Diskanten är lika. Så oavsett om elementen är dyr så är det inte något onormalt i filtret heller. Normala drosslar och filmkondingar. MDF är billigt och terminalerna ser standard ut så vad är det som kostar så mycket att Öhman inte kan runt på 45000:- ser du inte orimligheten i detta?
Beryllium eller kevlar är ju inte bättre än de material som används i Ino:s högtalare.
Titta på högtalaren Guru:, topptestad i varenda hifitidskrift de varit med i. och de kostar 28000:- . Recencenterna tycker tom. att de är billiga.
PiP är istort samma högtalare som kan köpas för 4000:- paret utan låda.
På prisjakt recensionsida har piP det högsta betyget av alla högtalare. Det är väldigt många nöjda köpare av dem.
Ser du ett samband här ?
Enda anledningen till att folk vill ha Ino är ljudet. De lär aldrig vinna några designpriser. De är ju fula som stryk.![]()
Själv fick jag och min bror hak-släpp då vi lyssnade till ett par för två år sedan. Det var i en lägenhet i Umeå. Killen, som behövde pengar till sin och sonens semester, ville ha 7500:- kr för dem- fast de var "hemmafanerade" och således dyrare begagnade än nya (om man monterar själv).
Både jag och min bror var rörande överens om att de var värda dessa pengar bara för ljudkvaliteten. Då jag ändå var en sväng till fjollträsk så köpte jag mina i elementsats- nya, för 4000:-.
Vi har jämfört mina Ino-burkar mot en massa högtalare.
Det finns inga stativhögtalare oavsett prisklass som spelar bättre, om vi talar om helheten. Men visa mig gärna några- om du har ett par som spelar bättre.
meanmachine skrev:Ehhh. Har jag sagt att normala material skulle vara sämre? Jag förstår inte hur selektivt ni läser?
Men det är logiskt att underliga materalval är dyrare än normala och normala är klart billigare att producera.
Bill50x skrev:perstromgren skrev:... så han kunde öka försäljningen mycket enkelt genom att häva svårigheterna för kunderna.
Det kallas marknadsföring. Vi människor fungerar gärna på detta sätt, ju svårare det är att få köpa en produkt, ju hellre vill vi ha den.
/ B
Lazyworm skrev:Bill50x skrev:perstromgren skrev:... så han kunde öka försäljningen mycket enkelt genom att häva svårigheterna för kunderna.
Det kallas marknadsföring. Vi människor fungerar gärna på detta sätt, ju svårare det är att få köpa en produkt, ju hellre vill vi ha den.
/ B
Betyder det att du tror att ino skulle sålt färre högtalare med mer lättilgänglighet och bra marknadsföring?
Är du seriös kanske du ska kontakta B&W mfl och säga att dom kommer sälja mer högtalare ifall dom stänger ner sin site och slutar visa produkterna på mässor m.m![]()
Som stor aktör på marknaden får man alltså inte vara lättilgänglig![]()
Gissningsvis skulle jag tro Guru säljer fler högtalare än ino och detta trots att de funnits över 20 år mindre på marknaden och har ett mycket mindre utbud fortfarande, men liknande prestanda...
E skrev:Tror faktiskt att meanmachine bara misslyckades med citeringskonsten.
Inget avsiktligt, skulle jag tro.
Det meanmachine skrev, och inte du Richard, var alltså:meanmachine skrev:Ehhh. Har jag sagt att normala material skulle vara sämre? Jag förstår inte hur selektivt ni läser?
Det råkade nog bara se ut som en ändring av ditt inlägg, Richard,
eftersom texten han skrev hamnade inom fel citeringsmärken, så att
säga.
Det vore förstås på sin plats att redigera misstaget.
Mvh E*
meanmachine skrev:E skrev:Tror faktiskt att meanmachine bara misslyckades med citeringskonsten.
Inget avsiktligt, skulle jag tro.
Det meanmachine skrev, och inte du Richard, var alltså:meanmachine skrev:Ehhh. Har jag sagt att normala material skulle vara sämre? Jag förstår inte hur selektivt ni läser?
Det råkade nog bara se ut som en ändring av ditt inlägg, Richard,
eftersom texten han skrev hamnade inom fel citeringsmärken, så att
säga.
Det vore förstås på sin plats att redigera misstaget.
Mvh E*
Helt rätt. Flåt Richard.korrar omg.
celef skrev:jag förstår inte varför alla måste gå på tå så fort det skrivs om ino, kan inte alla bara slappna av å kramas istället
celef skrev:jag förstår inte varför alla måste gå på tå så fort det skrivs om ino, kan inte alla bara slappna av å kramas istället
Inte ens kablarna får vara avsedda för uppgiften utan måste vara installationsmateriel från en byggarbetsplats.
ThePreTor1aN skrev:Vart jag vill komma är, låter Ino verkligen bra även i mer sofistikerad elektronik?. Både objektivt och subjektivt.
ThePreTor1aN skrev:Det må vara kanske OT men sedan tycker jag det är konstigt att Ino presenteras med budget komponenter från Nad, Denon osv. Inte ens kablarna får vara avsedda för uppgiften utan måste vara installationsmateriel från en byggarbetsplats.
hevi skrev:ThePreTor1aN skrev:Det må vara kanske OT men sedan tycker jag det är konstigt att Ino presenteras med budget komponenter från Nad, Denon osv. Inte ens kablarna får vara avsedda för uppgiften utan måste vara installationsmateriel från en byggarbetsplats.
Personligen handlar det mer om mina erfarenheter om hur pengarna fördelas mellan komponenterna för att få största möjliga välljud.
Min erfarenhet, som jag nog inte är ensam om, är att investeringar i rum och högtalare generellt ger påtagligt mycket större förbätringar än att uppgradera förstärkeri etc. för samma slantar. Så därför lägger jag betydligt större vikt vid högtalare och rum än vid t ex kablaget.
H
ThePreTor1aN skrev:Det må vara kanske OT men sedan tycker jag det är konstigt att Ino presenteras med budget komponenter från Nad, Denon osv.
ThePreTor1aN skrev:Inte ens kablarna får vara avsedda för uppgiften utan måste vara installationsmateriel från en byggarbetsplats.
ThePreTor1aN skrev:Vart jag vill komma är, låter Ino verkligen bra även i mer sofistikerad elektronik?. Både objektivt och subjektivt.
ThePreTor1aN skrev:Kan man tex. byta ut B&W i ett Arcam/Linn/Pioneer/Meridian om så Krell system till Ino och förvänta sig att de presterar bra eller likvärdigt med andra rekommenderade högtalare i 40k+ klassen?
Jag antar att du pratar om demotllfällena nu också, och det är väl bättre att passa den frågan via till tillverkaren.ThePreTor1aN skrev:Eller vill man inte beblanda feelgoodare med dyr-Hi-fi märkena?
MagnusÖstberg skrev:Finns det förresten något elektronikmärke, förutom Linn kanske (?) där kedjan av apparater håller sig rätt unisont bland användare? Alltså att om man har Linnhögtalare så har man Linnelektronik. Finns det något liknande som är lika utpräglat?
MagnusÖstberg skrev:Finns det förresten något elektronikmärke, förutom Linn kanske (?) där kedjan av apparater håller sig rätt unisont bland användare? Alltså att om man har Linnhögtalare så har man Linnelektronik. Finns det något liknande som är lika utpräglat?
Naim, Meridian, Bose och McIntosh vill jag lägga till listan.perstromgren skrev:MagnusÖstberg skrev:Finns det förresten något elektronikmärke, förutom Linn kanske (?) där kedjan av apparater håller sig rätt unisont bland användare? Alltså att om man har Linnhögtalare så har man Linnelektronik. Finns det något liknande som är lika utpräglat?
Bang&Olufsen! Quad, i viss mån.
Användare som besöker denna kategori: genstruktur och 11 gäster