Efterklangstid vid olika inredningsideal

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Spicer

Efterklangstid vid olika inredningsideal

Inläggav Spicer » 2005-02-26 16:31

Hejsan

Undrar lite över ljudmiljön beroende av möbleringen. Vilka egenskaper är det man mäter om man vill ha reda på de akustiska egenskaperna i ett rum.

Efterklangstid, och vad mer?

Vad har en modern inredning (kala väggar, trägolv, få textilier, nätta möbler.) för siffror på detta?

Vad har andra inredningsideal för siffor?

Material i väggar, hur skilljer det sig mellan förr och nu?

mvh Johan

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-02-28 08:45

Har inget direkt svar på din fråga men det numer vanligaste indredningsidealet är inte direkt välgörande för musikåtergivning. Det är alldeles för lång efterklang. Kala parkett- och klinkersgolv, och rätt kala väggar är förödande för trevlig rumsakustik. Det blir alltid "stimmigt" och korridoraktig klang.
Dessvärre är det också mode med att nästan alla aktiviteter förläggs till ett och samma rum. Det ska vara kök, vardagsrum, tv-rum, musiklyssnarrum, lekrum m.m. samtidigt och allra helst 5 m i takhöjd med lika höga fönsterpartier utan gardiner. Det gör sig utmärkt i glassiga heminredningstidningar och husbroschyrer men det blir inte så "mysigt" i verkligheten.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-28 12:43

Det finns om jag minns rätt ett gammalt förslag till "standard" på hur ett lyssningsrum skall vara beskaffat. Jag tror inte standarden vunnit kraft, någonstans. Men det är ändå lite intressant att någon har skissat ihop ett förslag.

Nu tar jag detta ur minnet, men jag har för mig att den förslog en rumsvolym om 60m^3 +/- 30 m^3 (30 - 90 m^3 alltså) och en efterklangstid mellan 0,4 och 0,6 sekunder. (Någon som känner till detta?)

Min personliga uppfattning är, att man i ett lyssningsrum där alla sorters inspelningsakustiker (inklusive utomhusmiljöer med snö) skall kunna återges på ett tillfyllest sätt (med fungerande akustisk förankring) kräver efterklangstid under 0,3 sekunder, helst nedåt 0,2 sekunder till och med.

Helst skall "minsta måttet där parallella ytor med måttlig dämpning* över 1 kHz förekommer" vara 4,5 meter också, men 4 meter duger rätt hyfsat.

Vh, Ing. Öhman

Har man tjock heltäckningsmatta behöver man alltså inte ha 4,5 meter i takhöjd. :) Vilket kan vara praktiskt att slippa behöva ha.

Heltäckningsmatta kan dock INTE substitueras med dämpande tak. Det finns ju reflexer, och inte bara efterklang att ta hänsyn till.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-02-28 15:11

vi hade en uppgift iom datasimuleringsprogrammet Engineering Noise Control där vi skulle simulera ett rum mot liknande preferenser. kommer dock inte ihåg exakt vilka siffror det röde sig om men det var nåt i stil med det du Ingvar säger.. Tror det var från nån ISO norm tom..

Förövrigt ett rätt intressant program om än lite användarovänligt..

Användarvisningsbild
Spicer

Inläggav Spicer » 2005-02-28 16:12

Men om man har ett "modernt" inrett rum med parkett och lite möbler + minimalt med textilier.
Hur lång efterklangstid kan detta tänkas ha då så jag får ett hum om skillnaden.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-28 16:33

Gissningsvis upp mot ett par sekunder. Sådana rum fungerar inte som lyssningsrum överhuvudtaget - det låter utan undantag väldigt illa. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-02-28 16:50

För att få sig en uppfattning om efterklangen kan man spela musik och pausa cd-spelaren - och höra hur länge rummet ekar. Brukar inte låta så roligt i kala rum - oavsett vad hifi-reklamen eller inredningsmagasinen säger. Att bara tala är ett annat sätt att få sig en uppfattning om hur ett rum klingar. Jag såg nyligen en annons på ett hus i närheten av min bostad. Ägaren hade byggt ett hemmabiorum - med klinkergolv...

Sparsamt möblerade rum kan hjälpas något med gardiner/draperier längs högtalar- och främre delen av sidoväggarna. Om man eftersträvar seriös lyssning bör man komplettera med tjocka mattor, riklig möblering, hyllor med böcker/skivor. Träpersienner kan fungera som diskreta diffusorer framför fönster. Ljusa färger och väggmontering av t ex hyllor kan bidra till ett luftigt intryck även med rikligare möblering. Med lite ansträngning och fantasi kan man komma en bit även om man gillar en minimalistisk inredningsstil.

Med vänlig hälsning

Pekka Johansson

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-02-28 17:14

Ett bra sätt att kolla basen är att ställa sig i alla hörn (inte samtidigt) å dunka med knuten näve på bröstbenet. :) Tips; ej knogarna, använd ytan på sidan som utgörs av tumme och pekfinger.

Klappa händerna runt omkring i rummet (när du e riktig glad..) samt prata e klassiker också. Gå omkring och prata samt utstöta kraftiga "sss" "th-th" o dyl. ljud kan ge viss informatin också.

Jeez!

/Peter

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-02-28 17:47

jag vet inte om jag upplever klangrika miljöer som så väldigt dåligt jämt.. klart det handlar ju om grader förstås. dcok bidrar en mer klangrik miljö till en annan känsla av "riktigt" ljud ibland. åtminstonde om man pratar om lyssning där man inte sitter framför högtalarna.
dock verkar detta bero lite på högtalarna.. tror det har nåt med spridningsegenskaper att göra (jämför med von sweikerts resonemang kring högtalares spridning).
Dock föredrar ju jag också ett mer dämpat rum också. Dock tycker jag som sagt att hoppet inte är förlorat i ett kalare rum. (Kanske för att man ibland får en slags ortoakustisk effekt med alla reflektioner?)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-02 02:46

Piotr skrev:Ett bra sätt att kolla basen är att ställa sig i alla hörn (inte samtidigt) å dunka med knuten näve på bröstbenet. :) Tips; ej knogarna, använd ytan på sidan som utgörs av tumme och pekfinger.

Är det sååå du brukar förklara det? Tar dom inte illa upp då, flickorna?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-03-02 14:44

IngOehman skrev:
Piotr skrev:Ett bra sätt att kolla basen är att ställa sig i alla hörn (inte samtidigt) å dunka med knuten näve på bröstbenet. :) Tips; ej knogarna, använd ytan på sidan som utgörs av tumme och pekfinger.

Är det sååå du brukar förklara det? Tar dom inte illa upp då, flickorna?

Flickorna...!?

Jag har högtalare.. :)

/Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-03 04:12

Vars bröstben du alltså dunkar på?

Men högtalare har väl inga bröstben? Inte mina i varje fall. :cry:
Senast redigerad av IngOehman 2005-03-04 22:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-03 04:13

Ta bort "ben" och ersätt dunkar med ett annat ord och vi är närmare sanning. :lol:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-03-03 15:06

Nu hajar jag ingenting! :)

/Peter

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-03-03 15:59

Ta bort "ben" och ersätt dunkar med ett annat ord och vi är närmare sanning

Harkel...........
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-03-03 21:27

/Peter

Tarzan?
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-03-04 00:52

Style skrev:

/Peter

Tarzan?

Precis, rätt så avslöjande beträffande rummets bas resonanser.

AAAAAHAOOOAHAOAHAAAAAAA.... *dunk-dunk* *dunk-dunk*

:)

/Peter

Återgå till Teknikforum