Kan man göra något av liten baslåda?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Beakungen

Kan man göra något av liten baslåda?

Inläggav Beakungen » 2010-04-07 21:12

Har för länge sedan köpt en snyggt gjord låda via blocket.

Lådan är tydligen en kopia på en b och w baslåda.

Lådan som sådan är ca 20 liter sluten för en 10 tums bas med stor kant på korgen. Egentligen tror jag en 11tums bas nästan får plats.

Frågan är om man kan stoppa i något element som skulle kunna låta bra i den lådan och leverera lite tryck neråt 25hz kanske något lägre?

Där finns plats för ett slutsteg baktill med separat låda. Jag har även ett hypex steg på 75w i lådan.

Är det ens lönt att göra något med den?

Användarvisningsbild
steveo1234

Re: Kan man göra något av liten baslåda?

Inläggav steveo1234 » 2010-04-08 08:22

Beakungen skrev:Har för länge sedan köpt en snyggt gjord låda via blocket.

Lådan är tydligen en kopia på en b och w baslåda.

Lådan som sådan är ca 20 liter sluten för en 10 tums bas med stor kant på korgen. Egentligen tror jag en 11tums bas nästan får plats.

Frågan är om man kan stoppa i något element som skulle kunna låta bra i den lådan och leverera lite tryck neråt 25hz kanske något lägre?

Där finns plats för ett slutsteg baktill med separat låda. Jag har även ett hypex steg på 75w i lådan.

Är det ens lönt att göra något med den?

Visst går det. Lådvolymen är ganska liten så 25hz blir nog en ansträngning. Kanske en SLS10 skulle fungera?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2010-04-10 04:07

Hoppas Du inte tror att det blir bättre med ett så stort element som möjligt. Ett större har mycket större ekvivalentvolym Vas och kommer inte att trivas i en liten låda. Med 10" förmodar jag att du menar inklusive en "modern" korg med bred fläns för montering framifrån. Då är membranet som på en 8-tummare. Men det är ockå egentligen för stort.
Satsa på någon dämpad avstämning som blir någorlunda rak tillsammans med en moderat höjning i förstärkaren. t.ex. någon B6 enligt Keele, då Du tydligen vill ha en aktiv låda.
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-10 15:51

faulhund skrev:Med 10" förmodar jag att du menar inklusive en "modern" korg med bred fläns för montering framifrån. Då är membranet som på en 8-tummare. Men det är ockå egentligen för stort.

Nej, så vill jag inte karaktärisera SLS10 8O

SLS10 är en 10" som kummer fngera bra i lådan med aktiv kompensering, även om den fungerat ännu bättre i dubbla lådstorleken.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2010-04-10 17:52

Ja asså hålet å nerfräsningen är något större än en vanlig 10 tummare.

Som det är nu kör jag med en 10 tums infinity bilbas (en gammal kappa) och med hypexen på 75 låter det okej så länge man inte vrider på. Den står hemma hos morfar å han spelar enbart jazz och där fyller den på hans små infinity beta 10 riktigt bra.

Funderingarna gick åt att plocka hem den då lådan är snygg och sen kanske göra något roligt med den. Typ stoppa i en monsterbas med jätte slaglängd å massor med effekt å få den att låta bra.

Men när jag räknade på det så blir det nog billigare att köpa en färdigbyggd bas som lirar ungefär lika krafigt (klent som jag misstänker det blir).

Användarvisningsbild
variosboy

Inläggav variosboy » 2010-04-11 08:52

Beakungen skrev: ..asså hålet

Fick mig att tänka på något heeeelt annat! :D

Återgå till Teknikforum