Är Ino en välgärning för människan?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-04-09 13:42

oskis123 skrev:Ingen misskreditering alls! Det är ju en bra tråd!
I den andra meningen i det allra första inlägget står det ju precis "enorm mystik och kult". Handlar inte tråden om det? Några 45000:- nämner ingen förrän långt senare.
Jag trodde (kanske i min enfald) att trådars första inlägg generellt angav vad man vill ventilera?

Alltså gör Ingvar förlust när han säljer sina högtalare Pi 60 var ett ex. Topic väcktes när per sade detta och det var inte första gången jag hört det. :) Då tänkte jag att det är en myt som frodas och myter skall väl bräckas till varje pris?
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2010-04-09 14:14

meanmachine skrev:OM du inte minns handlar Topic om huruvida man gör förlust på 45000:- vi försäljning av Pi60. Ett pris som är astronomiskt högt och högtalaren är inte speciellt avancerad.
pi60 kan väll fås för ungefär halva det beloppet, om man skruvar ihop dem själv och tar lådan i rå mdf, inte särkilt astronomiskt, utan rätt genomsittligt för en golvstående högtalare i hifibranchen skulle jag gissa.

Du verkar dock totalt sakna kunskap om vad som gör en högtalar konstruktion avancerad, eftersom du verkar tro att det är råvarupriset på grundmaterialet som avgör.

Vi kan ta ett enkelt exempel, en bilmotor, en enkel och en avancerad bilmotor innehåller exakt samma material, samma cylindervolym osv.
Skulle du säga att en 1,8liters rallybils motor är oavancerad bara för att du kan köpa en fungernade Volvo B18 motor på skroten för en back öl?
Båda är ju bara gjorda med billiga smälta aluminiumblock och lite ståldelar.

Du för dessutom en mycket märklig form av diskussion, eftersom det inte är tillåtet att stå på motsatt sida utan att bli kallad mobbare eller en del av faktiskt drevet osv.
Att ha samma åsikt som en stor grupp andra människor betyder inte att åsikten inte är ens egen, det är faktiskt möjligt att flera människor faktiskt tycker likadant. Tex. finns det ganska många män som gillar blonda tjejer med stora bröst, det betyder inte att de alla blivit hjärntvättade av Playboy och inte har någon egen tycke och smak.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2010-04-09 14:58

meanmachine skrev:
OM du inte minns handlar Topic om huruvida man gör förlust på 45000:- vi försäljning av Pi60. Ett pris som är astronomiskt högt och högtalaren är inte speciellt avancerad. Alltså handlar det inte om mysikt eller kult [s]men det vet man om man läster alla poster[/s].

Sen måste jag bara fråga, sen när kostar ett par pi60 45000:-? Är det i nått extremt dyrt fanér eller vad? Sista jag kollade låg de runt 35000:-.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-04-09 14:58

Alexi skrev:Tex. finns det ganska många män som gillar blonda tjejer med stora bröst, det betyder inte att de alla blivit hjärntvättade av Playboy och inte har någon egen tycke och smak.

Hmm, det här är jag nog inte hundra på.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-04-09 15:28

meanmachine skrev:
dimitri skrev:
oskis123 skrev:Håller med. Vad hände med problematiken kring Ino,s enorma kult och mystik?

Håller också med.
Ja, vad hände med Inos enorma kult och mystik? Det blev en tummetott. Kudos till MM för det.

OM du inte minns handlar Topic om huruvida man gör förlust på 45000:- vi försäljning av Pi60. Ett pris som är astronomiskt högt och högtalaren är inte speciellt avancerad.
quote]

Och då får du gärna vara snäll och svara på vad som krävs för att det ska få räknas som en "avancerad högtalare" ?!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2010-04-09 15:46

Jag har en annan fråga, den kanske redan är besvarad: Var framgår det att
IÖ går i förlust med 45000 för ett par pi60?

Ett par pi60 kostar enligt sista prislistan 34400, menas det att högtalaren
kostar 79400kr för IÖ och att han sedan subventionerar med 45000?

Användarvisningsbild
usling

Inläggav usling » 2010-04-09 17:17

Strauss skrev:Jag har en lösning på problemet, handla inte!

Själv tycker jag det är prisvärt som tusan för vad man får för pengarna :)

Sen om vinsten är 5% eller 50% eller 80% bryr jag mig inte så mycket om.

Håller med.

Jag fattar inte varför folk ska hålla på och hacka på ino hela tiden. Måste va nåt att deras världsbild inte går ihop och då anklagar man Ingvar för att luras?

Jag är jättenöjd med mina piP, om Ingvar lurat mig och de egentligen är sämre än motsvarande prisklass på Hifiklubben så skit samma. Jag är en lycklig idiot isåfall.
Motstånd!

Användarvisningsbild
PeterNJ

Inläggav PeterNJ » 2010-04-09 17:33

Alexi skrev:pi60 kan väll fås för ungefär halva det beloppet, om man skruvar ihop dem själv och tar lådan i rå mdf, inte särkilt astronomiskt, utan rätt genomsittligt för en golvstående högtalare i hifibranchen skulle jag gissa.

Visst är det så...men köper man ett annat märke behöver man sällan skruva ihop dom själv och dom brukar va rätt just finnish. Så nog måste man jämföra en helt färdig produkt med en helt färdig produkt.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2010-04-09 17:39

PeterNJ skrev:
Alexi skrev:pi60 kan väll fås för ungefär halva det beloppet, om man skruvar ihop dem själv och tar lådan i rå mdf, inte särkilt astronomiskt, utan rätt genomsittligt för en golvstående högtalare i hifibranchen skulle jag gissa.

Visst är det så...men köper man ett annat märke behöver man sällan skruva ihop dom själv och dom brukar va rätt just finnish. Så nog måste man jämföra en helt färdig produkt med en helt färdig produkt.

Och då kostar de fortfarande knappt 35000:-, inte 45000:-

Användarvisningsbild
PeterNJ

Inläggav PeterNJ » 2010-04-09 17:42

och?

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2010-04-09 17:45

PeterNJ skrev:och?

Det är ju trots allt 10000 kronor mindre! Borde inte ha citerat dig då det inte är du som påstått att de kostar 45000. :oops:
Men det ser ut som att många i tråden verkar tro det! :?

Användarvisningsbild
PeterNJ

Inläggav PeterNJ » 2010-04-09 17:52

Fortfarande en dyr produkt, dyrare än dom flesta motsvarande produkter(om man ser till det matriella) Sen att dom låter bättre än andra har igentligen inte med prissättning att göra bortsätt från tillgång och efterfrågan :wink:

Användarvisningsbild
robert293

Inläggav robert293 » 2010-04-09 18:08

Vi kan ta ett enkelt exempel, en bilmotor, en enkel och en avancerad bilmotor innehåller exakt samma material, samma cylindervolym osv.
Skulle du säga att en 1,8liters rallybils motor är oavancerad bara för att du kan köpa en fungernade Volvo B18 motor på skroten för en back öl?
Båda är ju bara gjorda med billiga smälta aluminiumblock och lite ståldelar.

volvo b18 är en gjutjärns motor.... även blocket..... var bara tvungen :roll:

Användarvisningsbild
PeterNJ

Inläggav PeterNJ » 2010-04-09 18:27

Hade b18motorn varit dyrare än rallymotorn så hade jag köpt din jämförelse.

dimitri

Inläggav dimitri » 2010-04-09 18:35

PeterNJ skrev:Fortfarande en dyr produkt, dyrare än dom flesta motsvarande produkter(om man ser till det matriella) Sen att dom låter bättre än andra har igentligen inte med prissättning att göra bortsätt från tillgång och efterfrågan :wink:

nyfiken: hur mycket skulle du vara beredd att betala för pi60? vad har du nu?

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2010-04-09 18:43

Dags för stängning tycker jag,tillför "nada" till mänskligheten.
Mvh Nicke

Användarvisningsbild
PeterNJ

Inläggav PeterNJ » 2010-04-09 18:49

dimitri skrev:nyfiken: hur mycket skulle du vara beredd att betala för pi60? vad har du nu?

Ointressant för diskussionen. Det intressanta är priset jämfört med en motsvarande produkt när det gäller kostnad. Utseende och ljudkvalitet är ju ganska subjektvit så det tycker jag inte hör hemma i jämförelsen. Men en låda med en bra finnish och ett vettigt frontskydd så har jag svårt att se varför pi60 skulle behöva kosta över 25k. men blandar vi in tillgång och efterfrågan så förstår jag att priset drar iväg...men det är inget jag personligen skulle betala för.

Användarvisningsbild
PeterNJ

Inläggav PeterNJ » 2010-04-09 18:50

Nicke skrev:Dags för stängning tycker jag,tillför "nada" till mänskligheten.

Jag tycker det är bättre att försöka tillföra nåt om man är missnöjd :wink:

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2010-04-09 18:51

Nicke skrev:Dags för stängning tycker jag,tillför "nada" till mänskligheten.
Om bara trådar som tillförde något till mänskligheten skulle tillåtas, skulle inte särskilt många få skriva här.

dimitri

Inläggav dimitri » 2010-04-09 18:54

PeterNJ skrev:
dimitri skrev:nyfiken: hur mycket skulle du vara beredd att betala för pi60? vad har du nu?

Ointressant för diskussionen. Det intressanta är priset jämfört med en motsvarande produkt när det gäller kostnad. Utseende och ljudkvalitet är ju ganska subjektvit så det tycker jag inte hör hemma i jämförelsen. Men en låda med en bra finnish och ett vettigt frontskydd så har jag svårt att se varför pi60 skulle behöva kosta över 25k. men blandar vi in tillgång och efterfrågan så förstår jag att priset drar iväg...men det är inget jag personligen skulle betala för.

varför 25k? Det finns ju rätt bra golvare med fin finish och fin frontskydd för 9-11K

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2010-04-09 18:56

PeterNJ skrev:Utseende och ljudkvalitet är ju ganska subjektvit så det tycker jag inte hör hemma i jämförelsen.
Intressant, du tycker alltså inte att ljudkvalitén har någon som helst betydelse för vad du är beredd att betala?

Själv skulle jag säga att det är den absolut viktigaste faktorn.

Användarvisningsbild
PeterNJ

Inläggav PeterNJ » 2010-04-09 18:57

dimitri skrev:varför 25k? Det finns ju rätt bra golvare med fin finish och fin frontskydd för 9-11K

Jag skrev va jag tycker är en övre gräns för typen av högtalare.

dimitri

Inläggav dimitri » 2010-04-09 18:59

PeterNJ skrev:
dimitri skrev:varför 25k? Det finns ju rätt bra golvare med fin finish och fin frontskydd för 9-11K

OK. Vilken typ av högtalare? Fint fanerade med fina frontskydd?

Användarvisningsbild
PeterNJ

Inläggav PeterNJ » 2010-04-09 19:01

Alexi skrev:
PeterNJ skrev:Utseende och ljudkvalitet är ju ganska subjektvit så det tycker jag inte hör hemma i jämförelsen.
Intressant, du tycker alltså inte att ljudkvalitén har någon som helst betydelse för vad du är beredd att betala?

Självklart är det den viktigaste faktorn...men den är ganska subjektiv och altså inget tillverkar kan veta vad du tycker.....det är ju där tillgången och efterfrågan kommer in i bilden...ser man att efterfrågan är större än tillgången kan man ju höja priset. (men tvärtom är svårt. dvs. när efterfrågan sjunker så höjer man priset och hoppas på merförsäljning...det fungerar normalt inte men några få undantag finns(hästens sänger är ett sånt exempel)

Användarvisningsbild
PeterNJ

Inläggav PeterNJ » 2010-04-09 19:04

dimitri skrev:
PeterNJ skrev:

OK. Vilken typ av högtalare? Fint fanerade med fina frontskydd?

Typ?...ja jag tycker det ser ut som golvstående 2-vägs konstruktion på högtalaren och ska väl då jämföras med en sådan. Gärna svart pianolack(då ser man om kvaliten på bygget är bra) men vil lman ha en fin faner så visst.....och så naturligtvis ett högtalarskydd(front) som man naturligtvis kan ta bort om man tycker det är störande.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2010-04-09 19:47

PeterNJ skrev:
Alexi skrev:

Självklart är det den viktigaste faktorn...men den är ganska subjektiv och altså inget tillverkar kan veta vad du tycker.....det är ju där tillgången och efterfrågan kommer in i bilden...ser man att efterfrågan är större än tillgången kan man ju höja priset. (men tvärtom är svårt. dvs. när efterfrågan sjunker så höjer man priset och hoppas på merförsäljning...det fungerar normalt inte men några få undantag finns(hästens sänger är ett sånt exempel)

Ljudkvalitet är inte enbart en subjektiv faktor. Den är även mätbar i viss utsträckning, och om man har som avsikt att skapa en lågdistorderande och ofärgande högtalare, så kan man med mätningar konstatera om konstruktören lyckats mer eller mindre bra.

Sen att folk föredrar olika återgivningsideal är varken fel eller konstigt, men man kanske ska ha förståelse för att prestanda (låg dist/förvrängning) kostar pengar. Framförallt om det ska uppnås under höga ljudtryck.

Användarvisningsbild
PeterNJ

Inläggav PeterNJ » 2010-04-09 19:58

UnholyRishna skrev:Sen att folk föredrar olika återgivningsideal är varken fel eller konstigt, men man kanske ska ha förståelse för att prestanda (låg dist/förvrängning) kostar pengar. Framförallt om det ska uppnås under höga ljudtryck.

Visst är det så...men kostar det mer pengar att åtsakomma? att det "kostar" kunskap och intresse förstår jag, men det gör även billigare högtalare. Grundfrågan i tråden är ju just om det kostar mer att tillverka Ino Audios högtalare än andra motsvarande högtalare. Jag tror inte det, och inte trådskaparen heller om jag förstått honom rätt.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-04-09 20:07

PeterNJ skrev:Visst är det så...men kostar det mer pengar att åtsakomma? att det "kostar" kunskap och intresse förstår jag, men det gör även billigare högtalare. Grundfrågan i tråden är ju just om det kostar mer att tillverka Ino Audios högtalare än andra motsvarande högtalare. Jag tror inte det, och inte trådskaparen heller om jag förstått honom rätt.

Det där är minsann ett väldigt dåligt betyg till alla andra högtalarkonstruktörer
måste jag säga, i alla fall de som tillverkar högtalare som säljs för mindre än
35000 kronor. För du skrev väl precis att de inte har kunskap nog att göra
bra högtalare? :)

Edit: Mitt inlägg förutsätter att pi60 kan betraktas som en bra högtalare,
men så verkar det ju vara i tråden.
Senast redigerad av shifts 2010-04-09 20:08, redigerad totalt 1 gång.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2010-04-09 20:08

Ingvar har för lite tid, och efterfrågan är hög så lösningen vore en 20% prisökning.

Då tjänar Ingvar mer pengar, får lite mer tid över, och alla blir lyckliga! Låt priset balansera efterfrågan helt enkelt, nationalekonomi 1A. Jag tycker de är värda det ändå, hans högtalare.

(nu kommer DVD-ai och slår mig :) )

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-09 20:22

PeterNJ skrev:Typ?...ja jag tycker det ser ut som golvstående 2-vägs konstruktion på högtalaren och ska väl då jämföras med en sådan.

Ok, det är så du bedömmer högtalare.

Jag gör andra typer av bedömningar.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino