Moderator: Redaktörer
meanmachine skrev:Har lurat lite på detta med basmoduler och efter lite klurerier har jag kläckt iden.
En normal säg yttervägg eller liknande har 2400x50x20 i mått mellan bjälkar, vilket ger ca 240l Skulle man staga lite och kläda med en förstärkt baffe och stämma av med vinklad basport skulle man kunna ha en brutal modul som inte tar ett uns av plats?
Ingen som tidigare funderat i tankarna och om vad skulle svårigheterna och nackdelarna bli?
Magnuz skrev:komorok skrev:Svårigheterna är väl att övertyga sin bättre hälft om att få göra det.
Tror du? Det borde väl vara bättre WAF än något annat. Det blir ju bara ett högtalarelement på väggen som kan gömmas lite diskret någonstans.
meanmachine skrev:Har lurat lite på detta med basmoduler och efter lite klurerier har jag kläckt iden.
En normal säg yttervägg eller liknande har 2400x50x20 i mått mellan bjälkar, vilket ger ca 240l Skulle man staga lite och kläda med en förstärkt baffe och stämma av med vinklad basport skulle man kunna ha en brutal modul som inte tar ett uns av plats?
Ingen som tidigare funderat i tankarna och om vad skulle svårigheterna och nackdelarna bli?
shifts skrev:*host* steveo1234 *host*
nadifierad skrev:Den ultimata IB applikationen, borde väl vara att sätta basarna i ytterväggen utan låda.![]()
Då hade man nog fått lära känna grannarna bättre, vare sig man vill eller ej.
steveo1234 skrev:shifts skrev:*host* steveo1234 *host*
Naj, jag håller mig ifrån denna tråden. 240liter är långt ifrån en IB.
shifts skrev:steveo1234 skrev:shifts skrev:*host* steveo1234 *host*
Naj, jag håller mig ifrån denna tråden. 240liter är långt ifrån en IB.
Jag tog mest fasta på själva väggen och att fästa elementet där, inte på den
lilla lådan ska erkännas.
Hittar du inte den så har du aldrig ägt någonpingvinen skrev:Insåg just att jag har ett outnyttjat utrymme på ca 20 000 liter bakom hemmabion. Var har jag nu lagt min 12 tums dosborr för betongväggar...
jag vet. Tillräckligt för att fogarna runt den sprickersteveo1234 skrev:Hmm, undrar hur mycket extra oljud en oförstärkt gipsskiva genererar från elementets bakvåg. Hade varit intressant att lyssna på.
SlaitH skrev:Känns som att det kanske börjar bli dags för ett litet gruppköp från AE speakers.
Deras IB 15 lär vara helt grym, steveo har ju byggt med dem
Sen har jag ägnat några veckor till och från att läsa på rejält om IB och dess kompensering och huskurvor.
Bara man kommer över 12liter slagvolym så lär det mesta vara frid och fröjd.
Läste om någon dåre i USA som kopplade 4 långslagiga 18" i en vägg och använde utsidan som IB.
Det slutade med att han byggde in dem för säkerhets skull och drog upp trycket på vinden, mest av hänsyn till grannarna.
Det lät tydligen något fruktansvärt även på utsidan, 30 liter slagvolym eller något sådant gör ju sitt till även utomhus.
Själv har jag en krypgrund på ca 55m3 som skulle gå alldeles utmärkt att använda som IB låda, risken är väl att huset hoppar av grunden kan ajg tänka.![]()
SteveO:
Jag tror jag får ta och göra ett studiebesök nere hos dig någon gång.
Mvh
Patrik
paa skrev:Kolla Petterperssons multibastrådar så finns det en hel del inspiration:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 62#1184162
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 43#1180643
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster