Är Ino en välgärning för människan?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-04-09 20:28

patjoh skrev:Ingvar har för lite tid, och efterfrågan är hög så lösningen vore en 20% prisökning.

Han verkar ju inte direkt ha ont om tid med tanke på den tid som ägnas åt att skriva långrandiga inlägg på forumet, men det är klart kundrelationer och marknadsföring är viktigt.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
PeterNJ

Inläggav PeterNJ » 2010-04-09 21:16

MagnusÖstberg skrev:
PeterNJ skrev:Typ?...ja jag tycker det ser ut som golvstående 2-vägs konstruktion på högtalaren och ska väl då jämföras med en sådan.

Ok, det är så du bedömmer högtalare.

Jag gör andra typer av bedömningar.

Nä det va ingen bedömning, det va en förklaring till vilken typ det är. Min bedömning av högtalaren är att det finns snyggare och billigare, bättte?...det får var och en avgöra, för det är ju tycke och smak.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-09 21:33

Men det var en klassificering baserat på att det var just en 2-vägare och vad som är rimmligt att en sådan kostar, således ett mått på hur mycket man "bör" kunna ta betalt för just 2-vägare. Eller hur?

Jag bedömmer helt enkelt på annat sätt i såfall.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-04-09 21:43

@Dvd ai

En avancerad högtalare är en högtalare med ett obskyrt kabinett med omöjliga vinklar och materal, element med underliga material som diamant och betyllium samt någon underlig legering av Keramik i basen. Audiofil kondensatorer samt spännande drosslar. Sådan kostar plenty. Tillfär kanske inget men det kostar.

Pi60 har inga sädana attribut som ger merkostnad så det kan inte vara en dyr konstuktion. Alltså är det en våldsamt överprisat standardhögtalare eller så finns guld på insida. Nu har detta ingenting med välljudet att göra utan bara sett till produktionskostnad. :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2010-04-09 22:01

meanmachine skrev:Pi60 har inga sädana attribut som ger merkostnad så det kan inte vara en dyr konstuktion. Alltså är det en våldsamt överprisat standardhögtalare eller så finns guld på insida. Nu har detta ingenting med välljudet att göra utan bara sett till produktionskostnad. :)

Vad får dig att tro att det är standardhögtalare?
- Militant slacker

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-04-09 22:09

men nog är pi60 något mer avancerad i snickeriarbetet än en vanlig standardlåda, och elementen sägs vara helt unika, sådant brukar kosta mer än det enklaste standard, detta ihop med en liten produktion brukar inte resultera i ett lågt pris
Bikinitider

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-04-09 22:16

PeterNJ, Dömer du en bil av dess lack eller? Det är ju ungefär så det låter när du hävdar att pi60 inte borde vara värd mer än 25K. För mig, och större delen av mänskligheten, så värderas saker efter dess prestanda och då är 35K, enligt mig, ett fyndpris med tanke på vad som den konkurrerar med.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2010-04-09 22:20

Jag tror inte att alla inlägg i det här ämnet är på riktigt.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-09 22:33

celef skrev:men nog är pi60 något mer avancerad i snickeriarbetet än en vanlig standardlåda, och elementen sägs vara helt unika, sådant brukar kosta mer än det enklaste standard, detta ihop med en liten produktion brukar inte resultera i ett lågt pris

Tyst nu :evil:

Jag förväntar mig en rejäl slant i vinst på de lådor som MM skall ordna fram till mig :D
Jag saknar dig.

MP

Inläggav MP » 2010-04-09 22:37

E skrev:Jag tror inte att alla inlägg i det här ämnet är på riktigt.

Mvh E*

+1
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

roren

Inläggav roren » 2010-04-09 23:29

Hej,
Skulle nog tveklöst säga att ino gör musikälskare en tjänst . Jag tror att sån'a killar
som Ingvar skapar högtalare som i möjligaste mån återger ett
ljud som återskapar insignalen.
Vill dock säga att det viktigaste är och förblir inspelningen. En bra inspelning
är en bra inspelning. Vad jag menar är att en bra upptagning alltid lyckas
förmedla musikbudskapet. Oavsett om jag lyssnar på en bergsprängare eller
en juste HiFi anlägning.
Har alldid själv haft roligast när jag lyssnat på högkänsliga högt. Lyssnandes
på dynamiska Inspelningar.

Säger det igen: Inspelningen är det viktigaste av allt. När man talar om
"Source first" Så vill jag påstå att om source skulle vara inspelningen,då håller jag
med.

En bra inspelning är absolut viktig för en bra musikupplevelse. Jag tror inte att
det finns en HiFi anläggn som kan göra en dålig inspelning till nåt njutbart.

Bevare alla seriösa inspelningsmänniskor!

Rolf

Användarvisningsbild
PeterNJ

Inläggav PeterNJ » 2010-04-09 23:53

subjektivisten skrev:PeterNJ, Dömer du en bil av dess lack eller? Det är ju ungefär så det låter när du hävdar att pi60 inte borde vara värd mer än 25K. För mig, och större delen av mänskligheten, så värderas saker efter dess prestanda och då är 35K, enligt mig, ett fyndpris med tanke på vad som den konkurrerar med.

Tror du missuppfattat. Har aldrig sagt att pi60 inte borde kosta mer 25k, för mig får dom kosta 1miljon. Men däremot ser inte jag nåt i den högtalaren som gör att den borde kosta mer än max 25k. Tycker du att det ljudet är värt mer än så, säger inte jag nåt om det. Men ska jag betala dom pengarna så ska det vara bra mycket mer än vad pi60 är.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2010-04-09 23:59

celef skrev:men nog är pi60 något mer avancerad i snickeriarbetet än en vanlig standardlåda, och elementen sägs vara helt unika, sådant brukar kosta mer än det enklaste standard, detta ihop med en liten produktion brukar inte resultera i ett lågt pris

Ungefär så ja.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2010-04-10 00:03

PeterNJ skrev:
subjektivisten skrev:PeterNJ, Dömer du en bil av dess lack eller? Det är ju ungefär så det låter när du hävdar att pi60 inte borde vara värd mer än 25K. För mig, och större delen av mänskligheten, så värderas saker efter dess prestanda och då är 35K, enligt mig, ett fyndpris med tanke på vad som den konkurrerar med.

Tror du missuppfattat. Har aldrig sagt att pi60 inte borde kosta mer 25k, för mig får dom kosta 1miljon. Men däremot ser inte jag nåt i den högtalaren som gör att den borde kosta mer än max 25k. Tycker du att det ljudet är värt mer än så, säger inte jag nåt om det. Men ska jag betala dom pengarna så ska det vara bra mycket mer än vad pi60 är.

Okej, då förstår jag att vi köper högtalare på helt olika grunder. Fine om man inte kan med designen, det förstår jag. Men att säga att man inte kan köpa den för att den är för "enkel" i förhållande till priset, trots att den presterar ypperligt, är ju bara löjligt.
Hur är det med begreppen kvalitet gentemot kvantitet? Fler sämre element än ett bra för att motivera högt pris?? - Konstigt.. :?

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2010-04-10 00:09

Jepp. Välljud/krona. Oslagbart. Jag "fuskar" dock med Bremen-basar som är überbra, frågor kring det?

Sen att IÖ är guru #1 i ämnet är ju uppenbart - han e gryyyym! Opponera? Ifrågasätt sakligt. Svårare..
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
PeterNJ

Inläggav PeterNJ » 2010-04-10 00:10

Har aldrig sagt att det borde vara fler sämre element. Men ni verkar glömma att man lyssnar på musik av olika anledningar......altså om en högtalare låter bra eller inte är mycket subjektivt.

Användarvisningsbild
PeterNJ

Inläggav PeterNJ » 2010-04-10 00:11

m_persson79 skrev:

Jepp. Välljud/krona. Oslagbart. Jag "fuskar" dock med Bremen-basar som är überbra, frågor kring det?
Varför inte Ino element?

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2010-04-10 00:20

PeterNJ skrev:
m_persson79 skrev:

Varför inte Ino element?

Bremen. 8)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-10 01:04

PeterNJ skrev:

Tycker man inte om en högtalare är den ju inte värd någonting - åtminstonde för den som tycker det ;)

I övrigt behöver du inte berätta att du inte förstår högtalaren eller dess ingående komponenter, eller ens de kostnader ett företag måste medräknas i en produktion. Det står klart alldeles tydligt.

Jag är inget fan av pi60 heller, men det beror inte på vad de kan prestera, utan för att jag tycker att de generellt sätt är fula, med vissa undantag. Jag kan dock räkna företagsmässigt på produktion och du är ute och cyklar med ditt resonemang.

Vore kul om du kunde ge exempel (inte ironiskt frågat) på vad du anser att man borde titta efter för sisådär 35000 som du alltså anser är värt de pengarna. Har du några sådanna exempel?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-10 01:06

m_persson79 skrev:
PeterNJ skrev:
m_persson79 skrev:

Varför inte Ino element?

Bremen. 8)
För att vi tycker om dem. Behövs det något annat skäl?

Jag har 12st sådanna 10" basar till mitt system och de är mycket trevliga element.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Inläggav henrikwiklund » 2010-04-10 03:11

alla dessa diskussioner om ino. Jag försöker att alltid vara lite ödmjuk då jag pratar om ino eftersom jag insett att det tydligen sticker i ögonen på folk att säga att ino är bra.

Jag har på allvar lyssnat på högtalare (både stativ och golvare) i prisklassen 8000-28000:- i nästan 3 år innan jag bestämde mig för ino piP. Jag säger inte att ino piP var överlägsen alla andra men för mig kändes det helt rätt, som att bitarna föll på plats. Det är klart att man blir lite "troende" när det visar sig att piP åtminstone i mina öron spöar samtliga under 15 000:- och de flesta under 20 000:-. Då pratar jag inte om design eller ljudtryck utan om min högst personliga uppfattning om återgivning.

Jag har för övrigt inget till övers för hifi-branschen och jag blev bara medlem här på faktiskt.se för att att kunna fråga någon norrläning om ev. provlyssning. En provlyssning som då gjordes mot mina (testvinnande) Dynaudio A42 som fick tokstryk av piP.

Jag anser mig vara en högst normal lyssnare med undantaget att jag också jobbar som ljudtekniker. Jag hoppas dock att min röst också blir hörd och inte bara de som uppfattas som super-pro eller super-anti.

Att inte något annat högtalarmärke diskuteras lika flitigt (och hetsigt) kan jag förstå eftersom IÖ finns här på forumet samt att Inoiter har sitt vattenhål här på faktiskt men man måste ju hålla en rimlig dialog ändå. Jag har aldrig sett diskussioner om andra högtalare spåra ur som de om ino. Är det verkligen SÅ kontroversiellt att inte satsa pengar på marknadsföring när man har en produkt som säljer sig själv? Utan att ha någon insikt så kan jag tänka mig att det finns högtalartillverkare i andra länder som gör samma sak men säljer större mängder högtalare än ino???

Som fd. egen företagare så vet jag också att det svåraste man gör är att prissätta sig själv och sin produkt. Jag tycker dock det är lite konstigt att IÖ inte valt att ta in en kompanjon på försäljning då den internationella marknaden är helt utestängd. Men som sagt, då skulle ju mest troligt det låga priset och konceptet med att kunna få konkreta svar på sina exakta frågor försvinna, dvs. det som gör Ino unikt.

Tack IÖ för fantastiska produkter som sticker ut och fyller ett hål på marknaden!

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2010-04-10 03:21

henrikwiklund skrev:Jag tycker dock det är lite konstigt att IÖ inte valt att ta in en kompanjon på försäljning då den internationella marknaden är helt utestängd.

Det är ju precis vad Guru är. :)

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2010-04-10 03:33

gör inte IÖ det här fysiskt, att han dräller runt i olika världshörn och propagerar för sin filosofi :D och därigenom gör sin förtjänst?
vi stackare i kalla nord får snällt vänta på leverans? :?
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-04-10 08:38

Jax skrev:
meanmachine skrev:Pi60 har inga sädana attribut som ger merkostnad så det kan inte vara en dyr konstuktion. Alltså är det en våldsamt överprisat standardhögtalare eller så finns guld på insida. Nu har detta ingenting med välljudet att göra utan bara sett till produktionskostnad. :)

Vad får dig att tro att det är standardhögtalare?

Det har jag ju redan sagt. En speciellt högtalare har saker som fördyrar. En textildome kan inte bli dyr. max 1500:- En PP kon kan inte heller bli speciellt dyr. Alltså simpla element. Filterkomponeneterna är väldigt spartanska och billiga. Så det finns liksom ingenting som kostar. Kabinettet är långt ifrån samma hantverk som sonusfaber eller liknande har. Så det finns inga saker som kan kosta stora pengar. NOTERA NU ATT DETTA INTE HANDLAR OM HUR VÄL HÖGTALARNA PRESTERAR

Pi60 är knappast mer avancerad än Larsen 6 som kostar typ12k ?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-04-10 08:43

En provlyssning som då gjordes mot mina (testvinnande) Dynaudio A42 som fick tokstryk av piP.

Spännande. Jag tycker inte att pip slår mina controur 1.3. Vad får dig att tycka att de får "tokstryk"? det är ett ganska brutalt sätt att uttrycka sig så skillnaderna måste vara som att ha en united kompakt och gå till en komplett Krellrigg. Min syn är att A42 är otroligt prisvärda sett till den smått fantasiska prestandan dessa små har.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-04-10 08:48

Sen var det någon som jämförde en B18 med en rallymotor vilket är en haltande bild då en rallymotor visst är dyrare och visst presterar mer än en simpel gjutjärns 4a.

Men den vet inte mycket om motorer. En rallymotor är inte i gjurjärn utan i aluminium. Sen är det många exlusiva material och lösningar. Så detta blir en gravt haltande bild som bara visar på okunnighet hos skribenteten. Inte ovanligt dock att man ger vridna bilder i förklaring.

I detta fall är Pi60 b18 som går ut och tävlar i samma klass som exlusiva rallymotorer om man ser till priset. Nu kan en B18 hårt trimmad stå sig rätt bra så inte för det. :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2010-04-10 09:08

henrikwiklund skrev:alla dessa diskussioner om ino. Jag försöker att alltid vara lite ödmjuk då jag pratar om ino eftersom jag insett att det tydligen sticker i ögonen på folk att säga att ino är bra.

Jag har på allvar lyssnat på högtalare (både stativ och golvare) i prisklassen 8000-28000:- i nästan 3 år innan jag bestämde mig för ino piP. Jag säger inte att ino piP var överlägsen alla andra men för mig kändes det helt rätt, som att bitarna föll på plats. Det är klart att man blir lite "troende" när det visar sig att piP åtminstone i mina öron spöar samtliga under 15 000:- och de flesta under 20 000:-. Då pratar jag inte om design eller ljudtryck utan om min högst personliga uppfattning om återgivning.

Jag har för övrigt inget till övers för hifi-branschen och jag blev bara medlem här på faktiskt.se för att att kunna fråga någon norrläning om ev. provlyssning. En provlyssning som då gjordes mot mina (testvinnande) Dynaudio A42 som fick tokstryk av piP.

Jag anser mig vara en högst normal lyssnare med undantaget att jag också jobbar som ljudtekniker. Jag hoppas dock att min röst också blir hörd och inte bara de som uppfattas som super-pro eller super-anti.

Att inte något annat högtalarmärke diskuteras lika flitigt (och hetsigt) kan jag förstå eftersom IÖ finns här på forumet samt att Inoiter har sitt vattenhål här på faktiskt men man måste ju hålla en rimlig dialog ändå. Jag har aldrig sett diskussioner om andra högtalare spåra ur som de om ino. Är det verkligen SÅ kontroversiellt att inte satsa pengar på marknadsföring när man har en produkt som säljer sig själv? Utan att ha någon insikt så kan jag tänka mig att det finns högtalartillverkare i andra länder som gör samma sak men säljer större mängder högtalare än ino???

Som fd. egen företagare så vet jag också att det svåraste man gör är att prissätta sig själv och sin produkt. Jag tycker dock det är lite konstigt att IÖ inte valt att ta in en kompanjon på försäljning då den internationella marknaden är helt utestängd. Men som sagt, då skulle ju mest troligt det låga priset och konceptet med att kunna få konkreta svar på sina exakta frågor försvinna, dvs. det som gör Ino unikt.

Tack IÖ för fantastiska produkter som sticker ut och fyller ett hål på marknaden!

Väl formulerat Henrik
Mvh Nicke

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2010-04-10 09:19

meanmachine skrev:Pi60 är knappast mer avancerad än Larsen 6 som kostar typ12k ?

Öhh, vad fan yrar du om? (Är spekulant på båda)

Mitt tips: Lyssna på pi60, gärna där man kan spela riktigt starkt. Inte B&W-starkt. Ino-starkt. ;) :P :)
Senast redigerad av m_persson79 2010-04-10 09:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2010-04-10 09:24

meanmachine skrev:Det har jag ju redan sagt. En speciellt högtalare har saker som fördyrar. En textildome kan inte bli dyr. max 1500:- En PP kon kan inte heller bli speciellt dyr. Alltså simpla element. Filterkomponeneterna är väldigt spartanska och billiga. Så det finns liksom ingenting som kostar. Kabinettet är långt ifrån samma hantverk som sonusfaber eller liknande har. Så det finns inga saker som kan kosta stora pengar. NOTERA NU ATT DETTA INTE HANDLAR OM HUR VÄL HÖGTALARNA PRESTERAR

Pi60 är knappast mer avancerad än Larsen 6 som kostar typ12k ?

Larsen 6 innehåller standardelement, pi60 gör det inte. Fördyrande saker behöver inte ha med material att göra, det räcker att beställa en liten serie av ett modifierat element för att det ska bli ganska mycket dyrare.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-04-10 09:38

henrikwiklund skrev:.... Jag tycker dock det är lite konstigt att IÖ inte valt att ta in en kompanjon på försäljning då den internationella marknaden är helt utestängd.

Det är ju detta som är gjort med Guru. Här har du dina piP i internationell version http://guruproaudio.com/category/the-qm10/
Bild

/ B

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino