Imorgon ska jag hämta/köpa ett par ProAc Response 2.5 kloner med Troels Gravesen-twist, bara för att dom var för billiga att låta bli samt har inte hört twisten.

Moderator: Redaktörer
meanmachine skrev:En provlyssning som då gjordes mot mina (testvinnande) Dynaudio A42 som fick tokstryk av piP.
Spännande. Jag tycker inte att pip slår mina controur 1.3. Vad får dig att tycka att de får "tokstryk"? det är ett ganska brutalt sätt att uttrycka sig så skillnaderna måste vara som att ha en united kompakt och gå till en komplett Krellrigg. Min syn är att A42 är otroligt prisvärda sett till den smått fantasiska prestandan dessa små har.
Bill50x skrev:henrikwiklund skrev:.... Jag tycker dock det är lite konstigt att IÖ inte valt att ta in en kompanjon på försäljning då den internationella marknaden är helt utestängd.
Det är ju detta som är gjort med Guru. Här har du dina piP i internationell version http://guruproaudio.com/category/the-qm10/
/ B
meanmachine skrev:En provlyssning som då gjordes mot mina (testvinnande) Dynaudio A42 som fick tokstryk av piP.
Spännande. Jag tycker inte att pip slår mina controur 1.3. Vad får dig att tycka att de får "tokstryk"? det är ett ganska brutalt sätt att uttrycka sig så skillnaderna måste vara som att ha en united kompakt och gå till en komplett Krellrigg. Min syn är att A42 är otroligt prisvärda sett till den smått fantasiska prestandan dessa små har.
meanmachine skrev:Det har jag ju redan sagt. En speciellt högtalare har saker som fördyrar. En textildome kan inte bli dyr. max 1500:- En PP kon kan inte heller bli speciellt dyr. Alltså simpla element. Filterkomponeneterna är väldigt spartanska och billiga. Så det finns liksom ingenting som kostar. Kabinettet är långt ifrån samma hantverk som sonusfaber eller liknande har. Så det finns inga saker som kan kosta stora pengar. NOTERA NU ATT DETTA INTE HANDLAR OM HUR VÄL HÖGTALARNA PRESTERAR
Pi60 är knappast mer avancerad än Larsen 6 som kostar typ12k ?
MagnusÖstberg skrev:meanmachine skrev:Det har jag ju redan sagt. En speciellt högtalare har saker som fördyrar. En textildome kan inte bli dyr. max 1500:- En PP kon kan inte heller bli speciellt dyr. Alltså simpla element. Filterkomponeneterna är väldigt spartanska och billiga. Så det finns liksom ingenting som kostar. Kabinettet är långt ifrån samma hantverk som sonusfaber eller liknande har. Så det finns inga saker som kan kosta stora pengar. NOTERA NU ATT DETTA INTE HANDLAR OM HUR VÄL HÖGTALARNA PRESTERAR
Pi60 är knappast mer avancerad än Larsen 6 som kostar typ12k ?
Jag beställer härmed element med samma egenskaper som elementen i pi60 av dig för 100 000:- som kompletterar de 10 lådparen du redan skall bygga.
Är det dags att skriva kontrakt snart?![]()
Notera att du påstår saker, inte undrar. För att göra det enkelt kan jag konstatera att du antingen inte vet någonting om element eller att du är mycket bättre på det än mig och dessutom bättre på både inköp, konstruktion, logistik och ekonomi än Ingvar Öhman.
Kan du producera samma kvalité till ett mycket lägre pris och hålla samma service kommer jag ommedelbart lägga ett antal ordrar hos dig. Jag har inget behov av att göda just Ingvar Öhman och fixar du det minst lika bra så har du en kund här.
Låt mig nu gissa, ta det inte personligt: Du snackar rätt mycket skit utan att ha den minsta koll. Du skulle inte ens fixa bakväggsstudsen, impedansgången, distrisionen, energiutstrålningen, basutsträckningen eller adekvat frekvensgång till priset av pi60 ens om element och låda var gratis för dig.![]()
henrikwiklund skrev: Sen hände något med distade gitarrer i Dynaudio. När man drog upp volymen kändes distade elgitarrer vassa och onaturliga, gissningsvis 2-3kHz. Där kändes det som att piP höll tillbaka lite med resultatet att man kunde spela betydligt starkare innan öronen ogillade musiken. Diskanten på Dynaudio hade jag som jag nu kommer ihåg det inga invändningar emot.
UnholyRishna skrev:celef skrev:men nog är pi60 något mer avancerad i snickeriarbetet än en vanlig standardlåda, och elementen sägs vara helt unika, sådant brukar kosta mer än det enklaste standard, detta ihop med en liten produktion brukar inte resultera i ett lågt pris
Ungefär så ja.
adagio skrev:
Det verkar som att de som köpt ino-högtalare gärna tror sig ha gjort en lysande affär, att just dessa högtalare skulle vara så mycket billigare prestanda-mässigt och att andra högtalare är skit.
Så är naturligtvis inte fallet, olika högtalare appelerar på olika sätt olika köpare. Att just Ino-högtalarna skulle vara unika på så sätt att de är bäst på allt, förefaller ju vara en valigt förekommande vanförestälning bland ägare av ino.
JTarnstrom skrev:henrikwiklund skrev: Sen hände något med distade gitarrer i Dynaudio. När man drog upp volymen kändes distade elgitarrer vassa och onaturliga, gissningsvis 2-3kHz. Där kändes det som att piP höll tillbaka lite med resultatet att man kunde spela betydligt starkare innan öronen ogillade musiken. Diskanten på Dynaudio hade jag som jag nu kommer ihåg det inga invändningar emot.
Hade samma erfarenhet av mina Dynaudio 52. Det fanns en hårdhet i mellanregistret som jag aldrig kom överens med. Saxofoner lät olidligt illa, som om det var ett kazoo-filter pålagt. 52:orna spelade inte i närheten av piP.
celef skrev:UnholyRishna skrev:celef skrev:men nog är pi60 något mer avancerad i snickeriarbetet än en vanlig standardlåda, och elementen sägs vara helt unika, sådant brukar kosta mer än det enklaste standard, detta ihop med en liten produktion brukar inte resultera i ett lågt pris
Ungefär så ja.
du som har insikt för gärna berätta hur det ligger till
Richard skrev:JTarnstrom skrev:henrikwiklund skrev: Sen hände något med distade gitarrer i Dynaudio. När man drog upp volymen kändes distade elgitarrer vassa och onaturliga, gissningsvis 2-3kHz. Där kändes det som att piP höll tillbaka lite med resultatet att man kunde spela betydligt starkare innan öronen ogillade musiken. Diskanten på Dynaudio hade jag som jag nu kommer ihåg det inga invändningar emot.
Hade samma erfarenhet av mina Dynaudio 52. Det fanns en hårdhet i mellanregistret som jag aldrig kom överens med. Saxofoner lät olidligt illa, som om det var ett kazoo-filter pålagt. 52:orna spelade inte i närheten av piP.
Ja, jag förstår inte hypen kring Dynaudios högtalare. Hårdheten i mellanregistret har varit konstant genom alla modeller i många år nu.
JTarnstrom:
Låter dina OA 51 lika bra som piP?
adagio skrev:Jag själv skulle aldrig betala 45000 kr för ett par pi60, inte för att den inte presterar ett ljud som helt klart ligger i den klassen, för den låter bra. Jag har lyssnat på den i olika miljöer och har alltid tyckt att de låter bra, däremot har dom aldrig berört mig känslomässigt.
adagio skrev:Jag gillar inte designen heller och för mig känns konceptet som en prototyp. Men ingen har ju patent på god smak och skönheten ligger i betraktarens öga/eller öra.
adagio skrev:Enl mig behöver inte dyra/exklusiva komponenter göra en lyckad konstruktion, eller snarare, det krävs en bra grundkonstruktion till att börja med. Sen kan man göra anrättningen mer smakfull med lite exklusiva komponenter o design. För den som är harcore är ju dessa "detaljer" helt onödiga och pengarna läggs hellre på annant.
adagio skrev:Nu har jag stuckit ut hakan lika långt som MM. Jag menar bara att priset är lite högt satt i förhållade till vad man får förutom bra ljud.
adagio skrev:Det är inte meningen att reta någon, bara delge min uppfattning. För 45000 borde man få lite mer lull-lull och en mer "färdig" produkt. Själv skulle jag inte köpa tex en pi60 för 20000 kr heller även om den presterar ett fullgott ljud.
adagio skrev:Däremot Gurun känns som en mer färdig produkt och enl mig mer prisvärd, så olika vi värderar detta begrepp.
adagio skrev:Det verkar som att de som köpt ino-högtalare gärna tror sig ha gjort en lysande affär, att just dessa högtalare skulle vara så mycket billigare prestanda-mässigt och att andra högtalare är skit.
adagio skrev:Så är naturligtvis inte fallet, olika högtalare appelerar på olika sätt olika köpare.
adagio skrev:Att just Ino-högtalarna skulle vara unika på så sätt att de är bäst på allt, förefaller ju vara en valigt förekommande vanförestälning bland ägare av ino.
+1JTarnstrom skrev:För övrigt är mitt svar på trådfrågan ja, om välgärning definieras som hur mycket välljud man får för pengarna. Jag hoppas att verksamheten är tillräckligt lönsam för att det ska fortsätta vara idé att driva den för IÖ. Det får inte bli för mycket välgärning, då upphör ju snart möjligheten att få ta del av den…
Nattlorden skrev:Har man problem med nakna element/portar så hör man inte hemma i den nivån högtalare som Ino spelar i... dvs. den kompromisslösa nivån.
Richard skrev:Om man läser manifestet så förstår man också att formen går före funktionen. Det finns väldigt få moderna högtalare som är konstruerade på det viset numera.
MagnusÖstberg skrev:Nattlorden skrev:Har man problem med nakna element/portar så hör man inte hemma i den nivån högtalare som Ino spelar i... dvs. den kompromisslösa nivån.
Inte alla som kan bygga ett kravallstaket framför högtalarna som du gjort, så nog önskas det av många ett vettigt frontskydd som var borttagningsbart.
LTSMP skrev:Nattlorden skrev:Å andra sidan så är det inte mina piP jag är rädd om.... det är mina NHT-basar samt mina NAD 208:or och de kommer mig veterligen inte från Ino...
Vem tipsade om dem då?
Tack, undrade om någon skulle plocka upp det.E skrev:MagnusÖstberg skrev:För mig är Ino betydligt mer prisvärt än Ino, […]
Rackarns, vilken filosof du är, Magnus!
Tål att tänkas på, det där.
Mvh E*
Aerob skrev:Jag undrar fortfarande var 45000kr kommer ifrån?? Ett par pi60 kostar
fortfarande 34400kr färdiga för användning, eller 26795kr lackerade men
i monteringssats. Kan någon vara så snäll och visa var 45000kr kommer ifrån?
Användare som besöker denna kategori: genstruktur och 8 gäster