Är Ino en välgärning för människan?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2010-04-10 09:49

Mmm, dom är man också sugen på. Bara för att jag inte tycker mina piPs är så speciellt snygga men dom ser ändå ok ut.

Imorgon ska jag hämta/köpa ett par ProAc Response 2.5 kloner med Troels Gravesen-twist, bara för att dom var för billiga att låta bli samt har inte hört twisten. :)
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Inläggav henrikwiklund » 2010-04-10 11:38

meanmachine skrev:
En provlyssning som då gjordes mot mina (testvinnande) Dynaudio A42 som fick tokstryk av piP.

Spännande. Jag tycker inte att pip slår mina controur 1.3. Vad får dig att tycka att de får "tokstryk"? det är ett ganska brutalt sätt att uttrycka sig så skillnaderna måste vara som att ha en united kompakt och gå till en komplett Krellrigg. Min syn är att A42 är otroligt prisvärda sett till den smått fantasiska prestandan dessa små har.

Haha, jo men det var verkligen brutalt stryk de fick också.

piP hade en snyggare lågbas, den kändes helt enkelt mer frekvensrak, dynaudio hade lågbasen men den kändes grumligare och mer okontrollerad. Det låga mellanregistret på dynaudio tyckte jag även där att det kändes ojämt. Då ska man komma ihåg att det var pga. basen och mellanregistret som jag gillade Dynaudio A42 så mycket framför dess konkurrenter. Sen hände något med distade gitarrer i Dynaudio. När man drog upp volymen kändes distade elgitarrer vassa och onaturliga, gissningsvis 2-3kHz. Där kändes det som att piP höll tillbaka lite med resultatet att man kunde spela betydligt starkare innan öronen ogillade musiken. Diskanten på Dynaudio hade jag som jag nu kommer ihåg det inga invändningar emot.

Kort sagt så tyckte jag Dynaudio kändes bumlig och vass samtidigt medans piP kändes väldigt kontrollerad. En annan sak som jag upptäckte med piP som jag ALDRIG upptäckt med någon annan högtalare inkl. studiohögtalare som Genelec var hur bra man hörde komprimering. När jag lyssnade igenom lite inspelningar som jag själv gjort så kändes jag kompressorns närvaro på ett irriterande sätt. Det enda negativa om piP jag kan skriva är alltså att jag tycker de känns lite för återhållsamma i övre mellanregistret men detta är ju mest i förhållande till andra högtalare och inte till mina öron.

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Inläggav henrikwiklund » 2010-04-10 11:47

Bill50x skrev:
henrikwiklund skrev:.... Jag tycker dock det är lite konstigt att IÖ inte valt att ta in en kompanjon på försäljning då den internationella marknaden är helt utestängd.

Det är ju detta som är gjort med Guru. Här har du dina piP i internationell version http://guruproaudio.com/category/the-qm10/
Bild

/ B

Jo precis, jag är medveten om Guru. Jag tänkte dock i ett tidigare skede. Ino Audio är ju inget nytt "projekt", det har ju funnit gott om tid att satsa seriöst vilket jag är otroligt glad att det INTE hänt! Jag hoppas också att ino inte läggs ner pga Guru. Ino fyller ju en funktion på marknaden. Det finns i min vetskap inte många möjligheter att till ett vettigt pris själv bygga ihop en högtalare av hög kvallitet och dessutom kan bestämma exakt hur man vill att den ska se ut!

Tillägg; Fan vad snygg lill-gurun är. Helt galet. Både i blank och matt version.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-10 12:22

meanmachine skrev:
En provlyssning som då gjordes mot mina (testvinnande) Dynaudio A42 som fick tokstryk av piP.

Spännande. Jag tycker inte att pip slår mina controur 1.3. Vad får dig att tycka att de får "tokstryk"? det är ett ganska brutalt sätt att uttrycka sig så skillnaderna måste vara som att ha en united kompakt och gå till en komplett Krellrigg. Min syn är att A42 är otroligt prisvärda sett till den smått fantasiska prestandan dessa små har.

Jag är en Dynaudiosnubbe i botten, men har inget problem med att någon tycker det. Förövrigt gillar jag inte 1.3:an något vidare.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-10 12:33

meanmachine skrev:Det har jag ju redan sagt. En speciellt högtalare har saker som fördyrar. En textildome kan inte bli dyr. max 1500:- En PP kon kan inte heller bli speciellt dyr. Alltså simpla element. Filterkomponeneterna är väldigt spartanska och billiga. Så det finns liksom ingenting som kostar. Kabinettet är långt ifrån samma hantverk som sonusfaber eller liknande har. Så det finns inga saker som kan kosta stora pengar. NOTERA NU ATT DETTA INTE HANDLAR OM HUR VÄL HÖGTALARNA PRESTERAR

Pi60 är knappast mer avancerad än Larsen 6 som kostar typ12k ?

Jag beställer härmed element med samma egenskaper som elementen i pi60 av dig för 100 000:- som kompletterar de 10 lådparen du redan skall bygga.

Är det dags att skriva kontrakt snart? 8)

Notera att du påstår saker, inte undrar. För att göra det enkelt kan jag konstatera att du antingen inte vet någonting om element eller att du är mycket bättre på det än mig och dessutom bättre på både inköp, konstruktion, logistik och ekonomi än Ingvar Öhman.

Kan du producera samma kvalité till ett mycket lägre pris och hålla samma service kommer jag ommedelbart lägga ett antal ordrar hos dig. Jag har inget behov av att göda just Ingvar Öhman och fixar du det minst lika bra så har du en kund här.

Låt mig nu gissa, ta det inte personligt: Du snackar rätt mycket skit utan att ha den minsta koll. Du skulle inte ens fixa bakväggsstudsen, impedansgången, distrisionen, energiutstrålningen, basutsträckningen eller adekvat frekvensgång till priset av pi60 ens om element och låda var gratis för dig. ;) :D
Jag saknar dig.

adagio

Inläggav adagio » 2010-04-10 13:51

Intressant men lite tröttsamt att läsa denna tråd.
Det där med pris/prisvärdhet är ju riktigt svårt att värdera på ett objektivt sätt.
Jag själv skulle aldrig betala 45000 kr för ett par pi60, inte för att den inte presterar ett ljud som helt klart ligger i den klassen, för den låter bra. Jag har lyssnat på den i olika miljöer och har alltid tyckt att de låter bra, däremot har dom aldrig berört mig känslomässigt. Jag gillar inte designen heller och för mig känns konceptet som en prototyp.
Men ingen har ju patent på god smak och skönheten ligger i betraktarens öga/eller öra.

Enl mig behöver inte dyra/exklusiva komponenter göra en lyckad konstruktion, eller snarare, det krävs en bra grundkonstruktion till att börja med. Sen kan man göra anrättningen mer smakfull med lite exklusiva komponenter o design. För den som är harcore är ju dessa "detaljer" helt onödiga och pengarna läggs hellre på annant.

Ska man jämföra med bilvärden? Nej det är vanskligt, men jag gör ändå ett försök. Hummer en bil framtagen för transport i terräng, fungerar bra till detta. Den är inte anpassad till den civila marknaden trots högt pris, visst finns de som vill ha. Lösningen blir en mer civil variant med lulllull som död kossa, bekväma säten, skön ratt, stereo mm. Sånt man vill ha för en bekväm färd till det höga priset. Själv har jag åkt både den civila och den militära i terräng och jag vill inte ha vare sig den ena eller andra.

Sen kan man ifrågasätta om man skulle köpa en noname-bil till lyxbilspris i ett privat källargarage, en bil med lika svepande vackra linjer som ett stealthplan :wink: men en fullgod prestanda, tveksamt. Även om bilen skulle ha en en supporterklubb som hävdade att Porsche, Ferrarri mfl skulle vara båg och lurendrejeri, ja rent av ormolja. För linjespelet, de sköna skålade lädersätena har ju inget med prestanda att göra, föresten köps den fördelaktigt utan lack, det är upp till ägaren att rolla eller göra som han/hon behagar.

Nu har jag stuckit ut hakan lika långt som MM. Jag menar bara att priset är lite högt satt i förhållade till vad man får förutom bra ljud.

Det är inte meningen att reta någon, bara delge min uppfattning. För 45000 borde man få lite mer lull-lull och en mer "färdig" produkt. Själv skulle jag inte köpa tex en pi60 för 20000 kr heller även om den presterar ett fullgott ljud. Däremot Gurun känns som en mer färdig produkt och enl mig mer prisvärd, så olika vi värderar detta begrepp.

Det verkar som att de som köpt ino-högtalare gärna tror sig ha gjort en lysande affär, att just dessa högtalare skulle vara så mycket billigare prestanda-mässigt och att andra högtalare är skit.
Så är naturligtvis inte fallet, olika högtalare appelerar på olika sätt olika köpare. Att just Ino-högtalarna skulle vara unika på så sätt att de är bäst på allt, förefaller ju vara en valigt förekommande vanförestälning bland ägare av ino.

dimitri

Inläggav dimitri » 2010-04-10 13:58

MagnusÖstberg skrev:
meanmachine skrev:Det har jag ju redan sagt. En speciellt högtalare har saker som fördyrar. En textildome kan inte bli dyr. max 1500:- En PP kon kan inte heller bli speciellt dyr. Alltså simpla element. Filterkomponeneterna är väldigt spartanska och billiga. Så det finns liksom ingenting som kostar. Kabinettet är långt ifrån samma hantverk som sonusfaber eller liknande har. Så det finns inga saker som kan kosta stora pengar. NOTERA NU ATT DETTA INTE HANDLAR OM HUR VÄL HÖGTALARNA PRESTERAR

Pi60 är knappast mer avancerad än Larsen 6 som kostar typ12k ?

Jag beställer härmed element med samma egenskaper som elementen i pi60 av dig för 100 000:- som kompletterar de 10 lådparen du redan skall bygga.

Är det dags att skriva kontrakt snart? 8)

Notera att du påstår saker, inte undrar. För att göra det enkelt kan jag konstatera att du antingen inte vet någonting om element eller att du är mycket bättre på det än mig och dessutom bättre på både inköp, konstruktion, logistik och ekonomi än Ingvar Öhman.

Kan du producera samma kvalité till ett mycket lägre pris och hålla samma service kommer jag ommedelbart lägga ett antal ordrar hos dig. Jag har inget behov av att göda just Ingvar Öhman och fixar du det minst lika bra så har du en kund här.

Låt mig nu gissa, ta det inte personligt: Du snackar rätt mycket skit utan att ha den minsta koll. Du skulle inte ens fixa bakväggsstudsen, impedansgången, distrisionen, energiutstrålningen, basutsträckningen eller adekvat frekvensgång till priset av pi60 ens om element och låda var gratis för dig. ;) :D

Wow! Det var inga visor. Benägen att hålla med dig. Tänder inte på skitsnack/snicksnack.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-04-10 14:02

adagio
+1

dimitri

Inläggav dimitri » 2010-04-10 14:03

Att sticka ut hakan. Heroiskt. Farligt. Modigt. Nydanande.
Eller bajsar björnar i skogen? Jag sticker nog ut hakan och påstår att de gör det. Med risk för repressalier från Faktiskt/LTS/Ino

Edit: Flint, +1 också, enl ovanst.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-04-10 14:31

henrikwiklund skrev: Sen hände något med distade gitarrer i Dynaudio. När man drog upp volymen kändes distade elgitarrer vassa och onaturliga, gissningsvis 2-3kHz. Där kändes det som att piP höll tillbaka lite med resultatet att man kunde spela betydligt starkare innan öronen ogillade musiken. Diskanten på Dynaudio hade jag som jag nu kommer ihåg det inga invändningar emot.

Hade samma erfarenhet av mina Dynaudio 52. Det fanns en hårdhet i mellanregistret som jag aldrig kom överens med. Saxofoner lät olidligt illa, som om det var ett kazoo-filter pålagt. 52:orna spelade inte i närheten av piP.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-04-10 14:42

UnholyRishna skrev:
celef skrev:men nog är pi60 något mer avancerad i snickeriarbetet än en vanlig standardlåda, och elementen sägs vara helt unika, sådant brukar kosta mer än det enklaste standard, detta ihop med en liten produktion brukar inte resultera i ett lågt pris

Ungefär så ja.

du som har insikt för gärna berätta hur det ligger till
Bikinitider

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-04-10 14:46

adagio skrev:
Det verkar som att de som köpt ino-högtalare gärna tror sig ha gjort en lysande affär, att just dessa högtalare skulle vara så mycket billigare prestanda-mässigt och att andra högtalare är skit.
Så är naturligtvis inte fallet, olika högtalare appelerar på olika sätt olika köpare. Att just Ino-högtalarna skulle vara unika på så sätt att de är bäst på allt, förefaller ju vara en valigt förekommande vanförestälning bland ägare av ino.

Ino är inte bra på design, tycker jag. Om man läser manifestet så förstår man också att formen går före funktionen. Det finns väldigt få moderna högtalare som är konstruerade på det viset numera. Senast var det Peter Snells högtalare,- med matchade komponenter och en strikt akustisk design av högtalarna, bla A1- modellen.

Numera ska högtalare för att kunna säljas i butik också ha en snygg design- gärna med ett eller två "salespoints". Att ljudet blir sämre om man optimerar ett fåtal parameterar på bekostnad av helheten är ju självklart för alla som läser på detta forum. Men det är så det ser ut i butikerna. En akustiskt korrekt låda med element utan galler eller tygfront kommer inte att säljas i stora upplagor.

Det som är "mode" numera är basreflexlådor som är på tok för små- med elektronik som kompenserar för fallande basförmåga.
Att priset alltid blir högre distorsion* än nödvändigt är dessutom inget som hifipressen berättar om.

Självklart är det så att prisvärdheten måste vara individuell. En del kan betala en massa pengar för en snygg låda och ett par flaschiga element. Inget fel med det. Jag har själv gjort det förut.

Enda anledningen till att jag kör med Ino är ljudkvaliteten. Jag gillar att höra musiken som den presenteras genom Inos högtalare. Jag gillar att olika inspelningar låter väldigt olika. Och jag gillar att det inte finns någon störande färgning som skapar sameness och gör att skivorna låter likadant. Och jag har fortfarande inte hittat någon stativhögtalare som låter bättre än piP, oavsett prisklass.

Om vi talar golvhögtalare finns det åtminstone en konkurrent- men den kostar 23000:- och kräver en betongvägg bakom högtalaren för att låta bra.

*Men det får man lära sig på detta forum.
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-04-10 14:53

JTarnstrom skrev:
henrikwiklund skrev: Sen hände något med distade gitarrer i Dynaudio. När man drog upp volymen kändes distade elgitarrer vassa och onaturliga, gissningsvis 2-3kHz. Där kändes det som att piP höll tillbaka lite med resultatet att man kunde spela betydligt starkare innan öronen ogillade musiken. Diskanten på Dynaudio hade jag som jag nu kommer ihåg det inga invändningar emot.

Hade samma erfarenhet av mina Dynaudio 52. Det fanns en hårdhet i mellanregistret som jag aldrig kom överens med. Saxofoner lät olidligt illa, som om det var ett kazoo-filter pålagt. 52:orna spelade inte i närheten av piP.

Ja, jag förstår inte hypen kring Dynaudios högtalare. Hårdheten i mellanregistret har varit konstant genom alla modeller i många år nu.

JTarnstrom:
Låter dina OA 51 lika bra som piP?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2010-04-10 15:00

celef skrev:
UnholyRishna skrev:
celef skrev:men nog är pi60 något mer avancerad i snickeriarbetet än en vanlig standardlåda, och elementen sägs vara helt unika, sådant brukar kosta mer än det enklaste standard, detta ihop med en liten produktion brukar inte resultera i ett lågt pris

Ungefär så ja.

du som har insikt för gärna berätta hur det ligger till

Jag har inte tillräcklig insikt i det specifika fallet, äger inga pi60 och kan inte öppna och kolla hur de ser ut. Men jag är väl medveten om att små serier oftast är väldigt dyra. Detta gäller såklart även modifieringar av existerande komponenter, och är inte unikt för just Hifi.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-04-10 15:03

Richard skrev:
JTarnstrom skrev:

Ja, jag förstår inte hypen kring Dynaudios högtalare. Hårdheten i mellanregistret har varit konstant genom alla modeller i många år nu.

JTarnstrom:
Låter dina OA 51 lika bra som piP?

En svår fråga att besvara. piP är en mer komplett högtalare utan direkta brister. Snarare är det nog mer en fråga om vilken återgivningsprincip man föredrar. OA51 spelar upp en scen där piP blir mer av ett fönster (kan ju vara en effekt av rummet). OA51:orna är i originalskick behäftade med en del brister. De går inte lika djupt och är väldigt ljusa, men spelar med lite mer dynamik än piP:arna (med de stärkare jag har. Inte säkert att så är fallet med kraftigare förstärkare. Jag tror att mina PA9 spelar mer på gränsen med piP än med OA51). Med tanke på att man kan uppgradera OA51 så har de ju en enorm potential, men då kommer de också ha kostat bra mycket mer än piP.
Sonos för hela slanten.

MP

Inläggav MP » 2010-04-10 15:06

För den som gillar mätningar

Guru QM-10

http://www.soundstagenetwork.com/measurements/speakers/guru_proaudio_qm10/

och den lilla Dynaudio Audience 40 (hittade inte jämförbara A-42 mätningar)

http://www.soundstagemagazine.com/measurements/dynaudio_audience40/

Finns rätt mycket där (men inte allt) som förklarar de ljudande intrycken, men ni får göra era egna tolkningar.

Ett par exempel;

Frequency response, 20Hz - 20kHz (measured @ 2m, plotted @ 1m)
Bild
Bild
Top curve: on-axis response
Middle curve: 15 degrees off-axis response
Bottom curve: 30 degrees off-axis response

THD+N @ 90dB, 50Hz - 10kHz (measured @ 2m)
Bild
Bild
Top curve: frequency response @ 90dB SPL
Bottom curve: THD+N @ 90dB (50Hz - 10kHz)
Senast redigerad av MP 2010-04-10 15:43, redigerad totalt 1 gång.
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-10 15:10

adagio skrev:Jag själv skulle aldrig betala 45000 kr för ett par pi60, inte för att den inte presterar ett ljud som helt klart ligger i den klassen, för den låter bra. Jag har lyssnat på den i olika miljöer och har alltid tyckt att de låter bra, däremot har dom aldrig berört mig känslomässigt.

Detsamma faktiskt, med undantag. Inte "min" högtalare.

adagio skrev:Jag gillar inte designen heller och för mig känns konceptet som en prototyp. Men ingen har ju patent på god smak och skönheten ligger i betraktarens öga/eller öra.

Precis, men det är en annan vinkel än vad som förts fram i den här tråden.

adagio skrev:Enl mig behöver inte dyra/exklusiva komponenter göra en lyckad konstruktion, eller snarare, det krävs en bra grundkonstruktion till att börja med. Sen kan man göra anrättningen mer smakfull med lite exklusiva komponenter o design. För den som är harcore är ju dessa "detaljer" helt onödiga och pengarna läggs hellre på annant.

Jag gillar clean design. Men pi60 har iallafall inte berört, med ett par undantag, tex :

Bild

adagio skrev:Nu har jag stuckit ut hakan lika långt som MM. Jag menar bara att priset är lite högt satt i förhållade till vad man får förutom bra ljud.

Tycker inte du stuckit ut hakan mer än i din jämförelse, men där har vi ju olika bild av anhängarnas snack om konkurrenternas produkter generellt som ormolja. Jag uppfattar dom inte så för fem öre utan Respons, Revel, Sonus med flera nämns med goda ord om både prestanda som design. Där tycker jag nog att du kanske saknar lite perspektiv, men det är ju hur jag ser på saken.

adagio skrev:Det är inte meningen att reta någon, bara delge min uppfattning. För 45000 borde man få lite mer lull-lull och en mer "färdig" produkt. Själv skulle jag inte köpa tex en pi60 för 20000 kr heller även om den presterar ett fullgott ljud.

Jag ser det sköna i den prestandan som produkters lull-lull representerar, och jag ser det sköna i den form som högtalaren gjorts för att just kunna prestera. Jag skulle påstå att ur den aspekten så är pi60 mer lull-lull än många andra även om de enligt mig kan vara estetiskt mer tilltalande, som dina egna högtalare.

adagio skrev:Däremot Gurun känns som en mer färdig produkt och enl mig mer prisvärd, så olika vi värderar detta begrepp.

Det är tydligt det :) För mig är Ino betydligt mer prisvärt än Ino, men precis som du säger så är det här med uppfattning om prisvärdhet väldigt personligt.

adagio skrev:Det verkar som att de som köpt ino-högtalare gärna tror sig ha gjort en lysande affär, att just dessa högtalare skulle vara så mycket billigare prestanda-mässigt och att andra högtalare är skit.

Det är din uppfattning. Min uppfattning är att Ino-ägare tycker de får betydligt mer välljud per krona än med alternativen. Men det tycker nog de som valt Dynaudio med, iallafall om de inte gör som du och lägger stor, väldigt stor, vikt på det esetiska (vilket naturligtvis är helt okej, men som inte har det minsta med återgivning att göra, eller hur?)

Det som är så konstigt är att du återkommer till att Ino-ägare generellt sätt skule tycka att allt annat är skit. Det märker jag aldrig av på något annat sätt än att just någon talar om att det är så 8O Är det en "sanning" som skapats just av att folk säger att det är så kanske? Eller finns det några Inoägare som skriver sånt så ofta och så flitigt att det framstår som om alla gör det?

Vad tror du?

adagio skrev:Så är naturligtvis inte fallet, olika högtalare appelerar på olika sätt olika köpare.

Jag vet inte, hur du tänker nu. Pi60 appelerar ingen av oss särskillt hårt, men det finns andra modeller som appelerar mig inom produktramen. Mitt val har inte med märke att göra, utan prestanda. Köpgruppen till Ino är inte homogen (då hade jag förstått dig bättre) utan består av alla möjliga kuliga typer.

Jag tror att det är slumpen som avgör vilka högtalare man väljer för många. Vi som gör medvetna och genomtänkta val är en minoritet.

Av oss som just gör aktiva val så tvingas en del välja efter design och andra vill ha högtalarna som vackra statyer (som du tex) medans andra bara är intresserad av råprestanda och ser funktionalistiskt på högtalarens funktion. Det kanske låter konstigt för dig, men jag tror du hittar alla dessa kundtyper bland alla högtalaretillverkarnas kunder.

adagio skrev:Att just Ino-högtalarna skulle vara unika på så sätt att de är bäst på allt, förefaller ju vara en valigt förekommande vanförestälning bland ägare av ino.

Det enda som är unikt är att det ofta förs fram just en sådan test från de som inte äger Ino. Jag har inga Inohögtalare i drift, men väl ett filter från företaget, men känner mig inte det minsta partisk när jag påstår att det är detta som är den stora myten.

Däremot har jag sett (tyvärr, och då tänker jag inte på pi60-modellen) att andrahandsvärdet på Ino är mycket högre än för andra märken, men det är nog bara ett resultat av större efterfrågan än tillgång och att det är så osannolikt omständigt att köpa dem nya.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-04-10 15:33

Jag fattar vekligen inte vad folk har för problem med designen på Ino. Avfasningarna är så karaktäristiska att de i princip utgör märkessignatur.

Har man problem med nakna element/portar så hör man inte hemma i den nivån högtalare som Ino spelar i... dvs. den kompromisslösa nivån.

Tycker man att "standard-Ino" är för billiga pga att det inte gjorts en mängd design-gimmickar, så varför inte kontakta en designer och få hjälp med en finish som motsvarar vad man vill betala. Det kostar mer, men det hade det ju gjort om Ingvar hade gjort det själv och då hade det varit på bekostnad av valfriheten.

Att få ett par mer designade pi60 för samma pris som idag, det är däremot omöjligt.

Med tanke på variationsmöjligheterna i lack, blankhet och fanér som Ino erbjuder förstår jag klagomålen ännu mindre... Vem mer gör det?

i28/32/56/64 tycker jag erbjuder en hel del i sitt formspråk som väl matchar övrigt på marknaden... men man får inga skinnfronter med solida träsidor och gitarrsträngar framför, nejvisst.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-04-10 15:38

För övrigt är mitt svar på trådfrågan ja, om välgärning definieras som hur mycket välljud man får för pengarna. Jag hoppas att verksamheten är tillräckligt lönsam för att det ska fortsätta vara idé att driva den för IÖ. Det får inte bli för mycket välgärning, då upphör ju snart möjligheten att få ta del av den…
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-10 15:40

JTarnstrom skrev:För övrigt är mitt svar på trådfrågan ja, om välgärning definieras som hur mycket välljud man får för pengarna. Jag hoppas att verksamheten är tillräckligt lönsam för att det ska fortsätta vara idé att driva den för IÖ. Det får inte bli för mycket välgärning, då upphör ju snart möjligheten att få ta del av den…
+1
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-10 15:42

Nattlorden skrev:Har man problem med nakna element/portar så hör man inte hemma i den nivån högtalare som Ino spelar i... dvs. den kompromisslösa nivån.

Inte alla som kan bygga ett kravallstaket framför högtalarna som du gjort, så nog önskas det av många ett vettigt frontskydd som var borttagningsbart.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-04-10 15:59

Richard skrev:Om man läser manifestet så förstår man också att formen går före funktionen. Det finns väldigt få moderna högtalare som är konstruerade på det viset numera.

Här håller jag inte med dig alls. 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-04-10 16:01

MagnusÖstberg skrev:
Nattlorden skrev:Har man problem med nakna element/portar så hör man inte hemma i den nivån högtalare som Ino spelar i... dvs. den kompromisslösa nivån.

Inte alla som kan bygga ett kravallstaket framför högtalarna som du gjort, så nog önskas det av många ett vettigt frontskydd som var borttagningsbart.

Nej, de finns de som inte vågar sig in på Babyland eller som inte kan hantera att sätta ett par skurvar i väggen. 8)

Å andra sidan så är det inte mina piP jag är rädd om.... det är mina NHT-basar samt mina NAD 208:or och de kommer mig veterligen inte från Ino... :mrgreen:

MP

Inläggav MP » 2010-04-10 16:38

Nattlorden skrev:Å andra sidan så är det inte mina piP jag är rädd om.... det är mina NHT-basar samt mina NAD 208:or och de kommer mig veterligen inte från Ino... :mrgreen:

Vem tipsade om dem då? :wink:
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-10 16:41

MP skrev:
Nattlorden skrev:Å andra sidan så är det inte mina piP jag är rädd om.... det är mina NHT-basar samt mina NAD 208:or och de kommer mig veterligen inte från Ino... :mrgreen:

Vem tipsade om dem då? :wink:
LTS
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-04-10 16:47

NHT basarna blev jag ursprungligen tipsade om av en kille på SLF, men då hade jag inte råd med dem.

208 skulle man kunna skylla LTS för, men jag skyller nog mer på faktiskt.se.... hade det inte varit sådan enorm debatt om dem här så hade kanske tipset gått spårlöst förbi...

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2010-04-10 17:08

Jag undrar fortfarande var 45000kr kommer ifrån?? Ett par pi60 kostar
fortfarande 34400kr färdiga för användning, eller 26795kr lackerade men
i monteringssats. Kan någon vara så snäll och visa var 45000kr kommer ifrån?

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2010-04-10 17:15

MagnusÖstberg skrev:För mig är Ino betydligt mer prisvärt än Ino, […]

Rackarns, vilken filosof du är, Magnus! :P

Tål att tänkas på, det där.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-10 17:18

E skrev:
MagnusÖstberg skrev:För mig är Ino betydligt mer prisvärt än Ino, […]

Rackarns, vilken filosof du är, Magnus! :P

Tål att tänkas på, det där.

Mvh E*
Tack, undrade om någon skulle plocka upp det.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-04-10 17:25

Aerob skrev:Jag undrar fortfarande var 45000kr kommer ifrån?? Ett par pi60 kostar
fortfarande 34400kr färdiga för användning, eller 26795kr lackerade men
i monteringssats. Kan någon vara så snäll och visa var 45000kr kommer ifrån?

Jag har för mig det var det pris som Repsam begärde för sitt par, men nu ser
jag inget pris på dem på deras sida – utan de ska endast vara för demo (och
då hoppas jag innerligt att de inte demas som uppställda).

Av någon anledning var det därifrån jag trodde den skumma prisuppgiften
kom ifrån.
2021 maj på Spotify

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino