Köpråd önskas, piP eller QLN Signature?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ladan

Köpråd önskas, piP eller QLN Signature?

Inläggav Ladan » 2010-04-13 13:59

Hej,

Med risk för att jag ställer denna frågan i en något partisk del av forumet så vill jag ändå ha råd från er som har hört båda högtalarna i ämnesraden.

För egen del har jag enbart hört Qln och blivit mäkta imponerad över hela registret, problemet för mig är att jag inte har möjlighet att provlyssna piP utan att ta mig till herr Öhman (lång resa).

Jag är inte intresserad i någon jämförelse vad gäller "ljud per krona"
Ska driva högtalarna med en Arcam solo music.

Kort och gott: vilken är bäst? och varför.

Tackar på förhand / Ladan

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Inläggav henrikwiklund » 2010-04-13 18:07

med tanke på hur många piP det finns i Sverige borde det finnas någon som bor nära dig som kan ställa upp på en lyssning om du är intresserad.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-04-13 19:13

Jag har haft direkt jämförelse mellan Qln och pip hemma hos mig. Jag äger nämligen signatur och hade pip på besök.

Min input var att jag personligen skulle fördra den något mer balanserade och mer nyaserade ljudbild från pip. Signaturen är anignen mörk och dov i toppen vilket inte jag föredrar. Basen vette katten. Signatur spelar med stor övertygelse och bra djup vilket även pip gör jag kan inte minna att någon skulle vara bättre på den punkten.

Jag har sedan detta bytt diskant i mina till scanspeak. :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-04-13 22:35

Har levt länge med båda högtalarna.
Har samma intryck som MM, delvis.
QLN Signature lägger ut ett fantastiskt perspektiv laid-back, men gör så på alla inspelningar. :(
Trevliga till klassiska konserter och akustiska instrument, men det fattades något. Jag upplevde det som att tex en vokalist sjöng åt sidan, inte mot dig, jag saknade trycket, den fysiska upplevelsen av musiken. Lite introverta.
Däremot piP var en omvälvande upplevelse i min hifi-historia, för första gången upplevde jag en återgivning som började påminna om verligheten som jag upplever den. Det lät inte hifi, det var irl. :D
Det var enoormt kul att lyssna igen, liv, driv, rent och äkta samt därtill en ren bas som går djuuuuupt. Löjligt djupt för en sådan liten högtalare.
Röster är fasansfullt bra på dessa högtalare.
Har du chansen att provlyssna så gör det. Är de rätt uppställda i ett bra rum är det få högtalare oavsett prisklass som kan konkurrera med dem.
Anser jag alltså. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

MP

Inläggav MP » 2010-04-13 23:45

De här eller? De finns i äldre modeller också med andra baselement har jag sett.

2990:- paret inkl. fri frakt

Bild

+1790:- med Sub 82

http://www.hifihuset.se/nyahifi/catalog/index.php?manufacturers_id=44&sort=3d&page=1

Kan väl inte låta alltför pjåkigt även om det verkar vara Proson står bakom idag?
Senast redigerad av MP 2010-04-13 23:52, redigerad totalt 1 gång.
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-13 23:48

Jag utgår från att de pratar om den varianten som var något mer genomtänkt 8O

Tragiskt är ordet om QLN´s utveckling efter kinaproducerandet sett ur ett hifiperspektiv, men sånt är livet.

Bild
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: Köpråd önskas, piP eller QLN Signature?

Inläggav Almen » 2010-04-14 08:19

Ladan skrev:Kort och gott: vilken är bäst? och varför.

Tackar på förhand / Ladan

Om det är de gamla klassiska QLN-signaturerna du har möjlighet att köpa så skulle jag slå till på dem, de låter riktigt bra och ser jädrigt coola ut. De är väl inte helt enkla att hitta bra begagnade ex, medan piP är än så länge lätta att få tag på. Skulle du senare lyssna på piP och föredra dem så kan du säkert sälja QLN:erna utan någon förlust.

Hör med MichaelG, han är en av QLN-experterna på forumet.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Inläggav Mikael.J » 2010-04-14 08:43

MP skrev:De här eller? De finns i äldre modeller också med andra baselement har jag sett.

2990:- paret inkl. fri frakt

Bild

+1790:- med Sub 82

http://www.hifihuset.se/nyahifi/catalog/index.php?manufacturers_id=44&sort=3d&page=1

Kan väl inte låta alltför pjåkigt även om det verkar vara Proson står bakom idag?

Jag lyssnade på dom när jag va på jakt efter stativare och dom låter fruktansvärt. Jag minns dom som extremt burkiga. Jag lyssnade även på en del Proson och Dynavoice (även golvare) men det va heller inget jag skulle rekommendera till någon!

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2010-04-14 08:46

Nu vet jag också (genom att ha lyssnat att både piP och sagda Qln båda är trevliga högtalare)....

Annars skulle man nästan kunna tro att det är lite en tävling i vem som är "the bigger man" :D :D :D

MM förespråkar Ino och Ino-folk förespråkar Qln :D :wink:

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-04-14 09:44

QLN Signature kräver uppställning långt från bakvägg och sidovägg. Helst diagonalt i rummet. Töm dem nästan helt på dämpmaterial så låter de bättre.
Du ska också sitta nära. De bilder Magnus visar är de jag talar om, Radiolagrets finlirande QLN. :) Thomas på Radiolagret hade en uppställning som lät väldigt sofistikerat och finstämt.
Basen är gulaktig i färgen. Finns också som split-field variant med delningsfiltret i en separat låda.
Lät bäst med låååånga flatlinekablar!
Har en mängd sådana i förrådet. PM.a mig om du vill ha dem.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-04-14 09:46

Hur många element har du?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-04-14 09:53

Aaah, di mig missförstå tror jag.
Jag har inga element liggande, däremot flatline-kabel i härvor.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

dimitri

Inläggav dimitri » 2010-04-14 09:54

Håller med Almen. Det är ngt mystiskt kultigt över Qln-arna.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
bluetrain

Inläggav bluetrain » 2010-04-14 13:12

Har ägt signature tidigare, har nu piP. Vad jag kommer ihåg så är de ganska likvärdiga var gäller separering och 3dbild, mycket bra på båda. Signaturerna spelar dock direkt illa med svagare förstärkare (under 100 watt, typ) medan så inte är fallet med piP. Starkare bas än piP. Som någon sa så är signaturerna ganska så mörka. Upplever att piP spelar betydligt renare. Kan inte komma på någon punkt där signaturerna är direkt bättre än piP vad gäller ljudet. Designmässigt tycker jag qln signature är en av de mest vackra högtalare som skapats, men det är väl en smaksak antar jag.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-04-14 13:32

Det finns nog någon som har pip i närheten så du kan lyssna själv.
Snackar vi om dom QLN som kom för 15-17 år sedan?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-04-14 15:09

Den här tråden borde förresten ligga i Köpråd.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-04-14 15:29

QLn är som Rauna eller Carlsson under epitetet svenska milstolpar. :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-04-14 19:42

sprudel skrev:QLN Signature kräver uppställning långt från bakvägg och sidovägg. Helst diagonalt i rummet. Töm dem nästan helt på dämpmaterial så låter de bättre.
Du ska också sitta nära. De bilder Magnus visar är de jag talar om, Radiolagrets finlirande QLN. :) Thomas på Radiolagret hade en uppställning som lät väldigt sofistikerat och finstämt.
Basen är gulaktig i färgen. Finns också som split-field variant med delningsfiltret i en separat låda.
Lät bäst med låååånga flatlinekablar!
Har en mängd sådana i förrådet. PM.a mig om du vill ha dem.

hur kan du vara så säker på det?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Ladan

Tack för alla inputs

Inläggav Ladan » 2010-04-14 21:42

Det är härligt att höra så många åsikter som bygger på erfarenhet och det uppskattar jag. Utan att ha lyssnat på piP känns det redan som att jag har det klart för mig om vad jag kommer välja.. (piP)

För övrigt är det den gamla versionen av Qln signature som jag stiftat bekantskap med, (radiolagrets med gul bas).

Jag kommer spela mina piP med en Arcam solo music samt LMDAC3-V9.
Har ni övriga synpunter vad gäller hur samspelta dessa prylar är tillsammans?

DACen hittar ni på följande länk: http://cgi.ebay.com/Gigawork-24-192-Up- ... 2559f108e0

/Ladan

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-04-14 21:47

celef skrev:

Jag har provat. :D Liksom Thomas på Radiolagret som la timvis på att experimentera med Signaturerna.
Men säker? Vad står det för? 100%? 90 % 89% av vaddå???
Det är min upplevelse, och Thomas, att det lät bättre.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Re: Tack för alla inputs

Inläggav subjektivisten » 2010-04-14 22:57

Ladan skrev:Det är härligt att höra så många åsikter som bygger på erfarenhet och det uppskattar jag. Utan att ha lyssnat på piP känns det redan som att jag har det klart för mig om vad jag kommer välja.. (piP)

Du bör helt klart lyssna innan, man bör inte ta okända personers åsikter som fakta. Kolla upp med tråden om någon bor i närheten av dig med ett par pip.

Din prylar kommer funka fint med pip om det blir ett köp.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-04-15 08:06

sprudel skrev:
celef skrev:

Jag har provat. :D Liksom Thomas på Radiolagret som la timvis på att experimentera med Signaturerna.
Men säker? Vad står det för? 100%? 90 % 89% av vaddå???
Det är min upplevelse, och Thomas, att det lät bättre.

man skulle ju kunna tänka sig att det beror alldeles på rummet och inte på högtalaren, men ni är ju två som tycker så så då är det väl en sanning
Bikinitider

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-04-15 10:51

Jag tro inte på sanningar. :) snarare sannolikheter. Tanken med den diagonala placeringen var just som du säger att komma förbi rummets begränsningar. Högtalarna placerades parallellt, utan invinkling diagonalt i rummet. Långt till sidoväggar och mycket luft bakom högtalarna i spetsen på den triangel som bildas. Högtalarna spelar mycket"bakåt" om du förstår vad jag menar. Man sitter nästan mellan högtalarna om jag överdriver och lyssnar på något långt bakom dem.
Ganska fascinerande upplevelse.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Återgå till Wänner af Ino