Ljudtrycksskillnad iPs VS piP

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Re: ok!!

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-15 11:56

PLEX skrev:I en lägenhet behövs det mer än i14 samt px4 eller räcker rent av pp4 till dom????
Mvh Plex
Det tycker iallfall inte jag. Tycker det går superinflation när det gäller basmodulkapacitet ljudtrycksmässigt.

Mellan PX4 och pp4 får man väl ställa sig frågan om vilken plats man har till förfogande och hur djupt man ämnar kunna spela.

Räcker gör de båda två, fasiken två av dem "räcker" ju ljudtrycksmässigt, det blir ju som pi60...
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
DVD-ai

Re: ok!!

Inläggav DVD-ai » 2010-04-15 11:59

MagnusÖstberg skrev:
PLEX skrev:I en lägenhet behövs det mer än i14 samt px4 eller räcker rent av pp4 till dom????
Mvh Plex
Det tycker iallfall inte jag. Tycker det går superinflation när det gäller basmodulkapacitet ljudtrycksmässigt.

Mellan PX4 och pp4 får man väl ställa sig frågan om vilken plats man har till förfogande och hur djupt man ämnar kunna spela.

Räcker gör de båda två, fasiken två av dem "räcker" ju ljudtrycksmässigt, det blir ju som pi60...

Jo, som sagt så räcker ju profondusP-4 för mig nu och antagligen i ett större rum också, men det är det där "lilla extra" i botten som ProfondusX har som jag saknar. Så är det...
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
steelth

Inläggav steelth » 2010-04-15 12:01

DVD-ai skrev:
Jag säljer nu för att jag vill/ behöver ha lös pengarna och då har jag dom ju liggande och redo när dagen kommer också...
Jag är väldigt uthållig och kan stå ut med i princip vad som helst under lång tid, bara jag vet att boda saker är på väg, tack vara att jag "lider"...
Jag kommer ju att dela mina mupps vid 80Hz med cr80s och köra 2st små moduler till dessa så helt värdelöst blir det inte. Om jag ska vara ärlig så skulle jag överleva med "bara" mina hörlurar i 6 månader om det ska till...

Edit: Men skaffa jobb nu då, på en gång och köp köp...! 8)
Haha, ne men det är en trevlig ide, en mer diskret och "smutt" setupp kan man knappast tänka sig faktiskt... 8O :)

Det lät bara som en väldigt lång tid att ha pengarna uppsäkrade på.

Jag jobbar varje helg! Men det finns (tyvärr) annat än basmoduler att lägga pengarna på, speciellt när man precis köpt pP-2 :) Härnäst (idag tror jag t.o.m.!) blir det dämpskivor.
piP, profundusP-2, OA-12.3, OA-50.3
gamla bilder

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-04-15 12:06

steelth skrev:
DVD-ai skrev:
Jag säljer nu för att jag vill/ behöver ha lös pengarna och då har jag dom ju liggande och redo när dagen kommer också...
Jag är väldigt uthållig och kan stå ut med i princip vad som helst under lång tid, bara jag vet att boda saker är på väg, tack vara att jag "lider"...
Jag kommer ju att dela mina mupps vid 80Hz med cr80s och köra 2st små moduler till dessa så helt värdelöst blir det inte. Om jag ska vara ärlig så skulle jag överleva med "bara" mina hörlurar i 6 månader om det ska till...

Edit: Men skaffa jobb nu då, på en gång och köp köp...! 8)
Haha, ne men det är en trevlig ide, en mer diskret och "smutt" setupp kan man knappast tänka sig faktiskt... 8O :)

Det lät bara som en väldigt lång tid att ha pengarna uppsäkrade på.

Jag jobbar varje helg! Men det finns (tyvärr) annat än basmoduler att lägga pengarna på, speciellt när man precis köpt pP-2 :) Härnäst (idag tror jag t.o.m.!) blir det dämpskivor.

Jo, jag förstår att det låter som lång tid, men dom kommer att användas (ska ju skaffa lägenhet snart.. ;)) och sedan fyllas på igen för att finnas där när dom nya högtalarna är redo att hämtas.

Edit: Det kommer att bli i16s i monteringssats, kanske i knotterlack eller så blir det i rå MDF och så måste jag jaga någon som kan göra snygg lackering på dom.
Väntetiden blir ju oftast kraftigt påverkad av att välja färdigmålat, men jag får se hur det blir efter ett snack med Ingvar.
Mvh//David

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Re: he he...

Inläggav subjektivisten » 2010-04-15 13:57

PLEX skrev:Hur jävla högt spelar ni.....
Headroom i all ära....

Jag har nu suttit och spelat Yello, The Prodigy och Infected mushroom i 30-40 min nu och ljudnivån har varit mellan 90-100 dBC vid lyssningsplatsen (mer för peakar). Det låter väldigt rent och trevligt, något som kräver rätt mycket av systemet (som alltså lämnar 100-110 dB @ 1m och fortfarande ha en hel del headroom kvar).
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-04-15 14:12

Avslutar nu med Trentemöller - Vamp runt 104-106 dBC. Mums! :D
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
PLEX

:-)

Inläggav PLEX » 2010-04-15 14:36

Låter säkert mer än MUMS!!! Subjektivisten!!!
Jag bara menar.. -att ganska mycket diskution här på forumet handlar tyvärr om att hitta 3hz ytterliggare.... Jag skulle inte för en sekund tveka att ställa in större system i rummet men vill inte betala för det!!!
Sen kommer man till kärnfrågan!!! Hur många sitter och spelar BAStung musik som en galning i en timma?????
Missförstå mig rätt allihopa... Kommer man inte FRUKTANSVÄRT långt med i14 och px2/4??? För dom som har råd alltså!!!!
Jag tror dock att mitt lilla system med iX i plexi samt undangömda basar kommer att imponera mera än ett fetingsystem 8) 8) 8) .....

Nu droppar jag detta och låter er spela musik för jag har nämligen fått "det" ur mig!! :D

Ha´t bra!!!

Mvh Micke Plex

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-15 14:48

Du hade ju dessutom redan fått svar på det ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
bassman

Re: :-)

Inläggav bassman » 2010-04-15 15:04

PLEX skrev:Hur många sitter och spelar BAStung musik som en galning i en timma?????

Hand upp! Så starkt det nu går på min enkla setup :wink:
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-04-15 15:21

bassman skrev:
PLEX skrev:Hur många sitter och spelar BAStung musik som en galning i en timma?????

Samma här ibland faktiskt. Kan ha igång rejält tung chillout under en 30-45minuter eller så på en nivå som skulle kunna klassas som ohälsosam. Oftast rejält hissad i basen då också.
Dessutom så har jag sett bastunga filmer som sträcker sig långt över timmen..
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-04-15 15:43

PLEX skrev:Låter säkert mer än MUMS!!! Subjektivisten!!!
Jag bara menar.. -att ganska mycket diskution här på forumet handlar tyvärr om att hitta 3hz ytterliggare.... Jag skulle inte för en sekund tveka att ställa in större system i rummet men vill inte betala för det!!!
Sen kommer man till kärnfrågan!!! Hur många sitter och spelar BAStung musik som en galning i en timma?????
Missförstå mig rätt allihopa... Kommer man inte FRUKTANSVÄRT långt med i14 och px2/4??? För dom som har råd alltså!!!!
Jag tror dock att mitt lilla system med iX i plexi samt undangömda basar kommer att imponera mera än ett fetingsystem 8) 8) 8) .....

Nu droppar jag detta och låter er spela musik för jag har nämligen fått "det" ur mig!! :D

Ha´t bra!!!

Mvh Micke Plex

Det är ju det jag ska ha ju, "typ"...

Men byt ut i14 mot i16s och så antingen pX eller pY moduler ju... :P
Jag tror jag i lägenheten skulle klara mig på pX-2, och dessutom komemr jag nog inte ha möjligheten att placera pX-4 på något extra bra sätt heller så...
Och pY-2 tar inte upp så värst mycket mer plats än pX-2... :lol:
pY-2 skulle vara helt underbart, att veta att jag senare om jag skulle halka i trappan och slå i huvudet med allvarlig hjärnskada som följd. att jag kan köpa till 2st pY moduler till och få pY-4 och då har jag garanterat så att det räcker, blir över och var för mycket.... 8O :lol:

pX-2 är "på gränsen" till vad jag vet skulle göra mig nöjd i ett ca 25kvm stort rum, pX-4 är då nästa steg, men då är ju pX4 kanske lite väl stort... så då är pY-2 ett bättre alternativ ur det perspektivet med....
Men pX-4 är "bättre" för att det är 4st VS 2 st moduler...
knepigt, och dessutom så blir pY-2 en väldigt stor klumpsumma för mig.... :(

Men detta är bara "pettitesser", det är i16s som är det viktiga, vilka moduler det blir är av typ 0.2*% samma vikt som topparna.
Kanske kör dom med Pro-audio W12 /250kr/st framöver... 8) (:mrgreen:)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-04-15 15:46

steveo1234 skrev:
bassman skrev:

Samma här ibland faktiskt. Kan ha igång rejält tung chillout under en 30-45minuter eller så på en nivå som skulle kunna klassas som ohälsosam. Oftast rejält hissad i basen då också.

Ja, det är otroligt skönt, "Bas-terapi" är något som jag verkligen uppskattar... :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-04-15 15:52

PLEX skrev:Kommer man inte FRUKTANSVÄRT långt med i14 och px2/4??? För dom som har råd alltså!!!!

Jo! Det största Inosystem jag hört är verkligen inte stort i jämförelse med
annat som florerar, men det var Strauss (medlem på forumet) pi60 +
profundusX-4. Man kommer skitlångt på det, om man har råd. Jag hoppas
jag kommer ha råd med lite lite mer än så, men klart som fanken man
kommer långt.

MagnusÖstberg: Hur menar du att det gått inflation i bassystemen
egentligen? Finns väl inte så många här som har löjligt stora eller
obalancerade system. Inte som jag vet om i alla fall.

Flera stycken sitter på profundusP-2 till -4. Många på prof.X-2 till -4. Inte så
värst många har något större än profundusY-2, även om det finns några med
Y-4. Större än så går väl att räkna på ett eller två fingrar. Något enstaka
infrasystem finns också.

Sen finns det väl ett fint citat (Johan Lindroos?) som lyder ungefärligt:
Man kan aldrig ha för mycket headroom i basen. Om man nu råkar tycka
någon har överdimensionerat.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2010-04-15 21:33

Data på B59? :)

Eller så får ingvar ta fram en portning på iP!
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2010-04-15 21:34

Egentligen räcker nog xmax, vid närmare eftertanke.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-04-15 21:37

kung skrev:Eller så får ingvar ta fram en portning på iP!

Den finns väl, och kallas piP?

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2010-04-15 21:44

Precis. Men den är stor och förbättrar inte effekttåligheten om man delar till basmoduler :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-04-15 22:11

kung skrev:Precis. Men den är stor och förbättrar inte effekttåligheten om man delar till basmoduler :)

Var det inte precis det som förstainlägget i tråden hadlade om, att piP orkade mycket mer tillsammans med basmoduler, än iP?

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2010-04-15 22:32

Jag förstår inte hur en portad konstruktion skulle klara sig bättre när avstämningen ligger så lågt att porten inte ger något bidrag i det område den används.
Att man kan porta ett toppsystem för att förbättra fasintegrationen kan jag acceptera. Att man kan porta ett toppsystem och ge det en avstämning på- eller strax under delningsfrekvensen kan jag också acceptera, och det borde ju ge lite extra kapacitet. Ingetdera är aktuellt här.

Jag kan tänka mig att piP-basen överstyr snyggare, att det lägre lådtrycket (på grund av den mycket större lådan) är snällare mot elementupphängningar eller överstyrningsbeteenden, eller att de medspelande lådväggarna i piPkonstruktionen skulle hjälpa på något vis... Jag kan tänka mig en väldig massa saker, men definitivt inte att portavstämningen kring 30hz skulle hjälpa det minstaste lilla när systemet är högpassfiltrerat med ett tredje ordningens filter vid 80hz.

Jag har fortfarande inte fått tummen ur och köpt en ny Basta!-licens, men kan inte någon som har det vara snäll och lägga upp lite simuleringar på två lämpliga system, inklusive MOL-kurvor? :)

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-04-15 22:35

Rätta mig om jag har fel men är det inte så att fler basmoduler som tillsammans spelar på en viss styrka har mindre distortion än färre som spelar lika högt?
Alltså finns det en poäng rent ljudkvalitetsmässigt att ha fler och/eller större basmodulsystem; de har lägre dist eftersom de inte pressas lika mycket.
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-04-15 22:48

nolimitsoya skrev:Jag förstår inte hur en portad konstruktion skulle klara sig bättre när avstämningen ligger så lågt att porten inte ger något bidrag i det område den används.
Men piP har ju full nivå vid 80 Hz, och det har väl inte iP? Kan inte det vara en skillnad? Och den skillnaden beror väl på porten trots allt, på ett eller annat sätt?

Maarten

Inläggav Maarten » 2010-04-15 23:20

nolimitsoya skrev:Jag förstår inte hur en portad konstruktion skulle klara sig bättre när avstämningen ligger så lågt att porten inte ger något bidrag i det område den används.
.... Jag kan tänka mig en väldig massa saker, men definitivt inte att portavstämningen kring 30hz skulle hjälpa det minstaste lilla när systemet är högpassfiltrerat med ett tredje ordningens filter vid 80hz.

Nu är har jag för mig att piP avstämd runt 40hz och en avstämning kan verka (avtagande) runt 1 oktav upp (dvs nästan upp till 80Hz). Eftersom HP-filter inte är helt skarpa, kan porten ha betydelse runt 55-70hz.

(pi60 tror jag är avstämd till 26-28Hz, pi60s två hz lägre)

Köp en basta licens nu och prova lite för olika element och avstämningar:-
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-15 23:35

Moment-23 skrev:Rätta mig om jag har fel men är det inte så att fler basmoduler som tillsammans spelar på en viss styrka har mindre distortion än färre som spelar lika högt?
Alltså finns det en poäng rent ljudkvalitetsmässigt att ha fler och/eller större basmodulsystem; de har lägre dist eftersom de inte pressas lika mycket.
Det är en av fördelarna. Det finns flera.

Den största för de allra flesta är nog inte dist eller koppling till luften utan resonansdämpande effekt.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2010-04-16 01:33

paa skrev:Men piP har ju full nivå vid 80 Hz, och det har väl inte iP? Kan inte det vara en skillnad? Och den skillnaden beror väl på porten trots allt, på ett eller annat sätt?

Nä, den skillnaden beror på att den styva luftfjädern håller fast konen i den lilla slutna lådan. Med en större låda hade iP också haft full nivå vid 80hz, men hela poängen är ju att den ska rulla av där man delar så att det elektriska 80hz 3/5-filtret blir en 5/5-helhet när man får med högtalarens egen basavskärning.
Om man hade gett iP en större låda (och därför lägre undre gränsfrekvens) hade man behövt ett symetriskt filter, det blir knas med fasintegrationen vid delningen, och iP hade blivit onödigt stor.

Maarten: Att filtren inte är oändligt branta spelar ingen roll. Det enda som är viktigt är att den sammanlagda lutningen är brantare än vad ökningen av konutslaget hade varit, om lutningen inte vore. Går det förstå vad jag menar då? :oops:
Så länge den är det förbrukar man ingen extra slaglängd nämligen. Om man tänker sig vitt brus: Även om det kommer ljud med någon nivå vid 20hz ur en lagom brant och högt högpassfiltrerad iP, så är konutslaget som genererar det ljudet mycket mindre än konutslaget som ger 150hz - med en våldsamt mygket högre nivå.
De lägre frekvenserna begränsar inte längre, utan det är området i- och just ovan den branta delningen där talspolen inte räcker till.
Att det finns en port som hjälper till med en bråkdels decibel i ett register som ligger under det som nu begränsar ljudtrycksförmågan spelar lixom ingen roll längre.

Vad jag skulle kunna tänka mig är att om man spelar med en sådan nivå att man överskridet Xmax på den lilla femtummaren (vilket verkligen inte alls är någon konst...) så beter sig piP snyggare. Mothållet från luftfjädern är ju mildare så inbromsningen blir inte lika våldsam, med en mindre illa tillplattad vågformstopp som resultat. Det är mindre dist.
Man skulle som sagt kunna tänka sig att även andra distorsionskällor - som kollapsande gummiupphängningar eller dammkåpor - också blir ett mindre problem när de mekaniska påfrestningarna minskar, men det är alltihopa saker som beror på den betydligt större lådvolymen och inte portavstämningen. Det är också problem som bara uppstår när man redan hamnat utanför de ramar systemet är dimensionerat för, men de negativa effekterna kanske tilltar olika fort. Man ska ju inte befinna sig utanför de ramarna i alla fall. :)
Den enda vettiga lösningen är givetvis att sluta mosa in mer effekt än vad systemet klarar av att hantera, eller köpa ett system som kan spela högre.

Om man antar att porten bidrar med så mycket som en decibel vid delningsfrekvensen krävs det dessutom att man plockat bort den decibelen genom en filterjustering för att det ska gå att trycka på volymknappen en enda gång extra. Annars får man bara ett något basigare ljud vid samma volympådrag, utan att kunna spela det minsta högre vid någon annan frekvens än just 80hz. :)
I manifestet står det även att piPs med signaturbasen klarar av att spela ungefär en decibel starkare och en hertz lägre än vanliga piP. Om det gäller även i iP-konfiguration, som här jämfördes med piP, så har iPs redan en decibels försprång.

Det blir väldigt mycket för den där porten att ta igen om den inte bara ska komma ikapp utan till och med förbi med någon meningsfull marginal. :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-04-16 08:03

Nu har jag testat igen och samam resultat...

piP vinner i (subjektivt upplevt) ljudtryck runt delnignen... :?
Och det är så pass mycket att det inte går att "inbilla sig" utan jag håller koll på hur mycket modulerna arbetar vid maxbelastning av topparna, och dom jobbar klart mer med piP än med iPs innan topparna sätter stopp med närmande av sitt Xmec.
Mvh//David

Maarten

Inläggav Maarten » 2010-04-16 08:44

Noli, svarar lite snabbt:
Maarten: Att filtren inte är oändligt branta spelar ingen roll. Det enda som är viktigt är att den sammanlagda lutningen är brantare än vad ökningen av konutslaget hade varit, om lutningen inte vore. Går det förstå vad jag menar då?
Så länge den är det förbrukar man ingen extra slaglängd nämligen. Om man tänker sig vitt brus: Även om det kommer ljud med någon nivå vid 20hz ur en lagom brant och högt högpassfiltrerad iP, så är konutslaget som genererar det ljudet mycket mindre än konutslaget som ger 150hz - med en våldsamt mygket högre nivå.
De lägre frekvenserna begränsar inte längre, utan det är området i- och just ovan den branta delningen där talspolen inte räcker till.

Jo, fast alla bidrag vid olika frekvenser summerar till max konutslag, samt konutslagen ökar med kvadraten med inversen av frekvensen. Om man HP-filtrerar säg med 3'e ordn, blir konutslaget minskande med 6dB/okt neråt i frekvens och det ger fortfarande ett bidrag en bit under delningen.

Huruvida porten ger märkbart bidrag i detta område kan verkligen diskuteras, men jag vet egentligen inte portavstämningen för piP, bara gissade på runt 40Hz. Den kan vara högre också. Hursomhelst tror jag att porten bidrar märkbart även runt 50-60Hz (kanske högre än så?).

Om man simulerar i Basta kan man snabbt få svar, inkl MOL mm. Så egentligen borde någon göra detta, - det behöver inte vara just b59, man kan ta ett liknande element för principdiskussionen. (Jag orkar tyvärr inte lägga tid på detta, men det kanske finns någon annan :) )
Fast det svarar ju inte just på iP kontra piP.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-04-16 08:53

nolimitsoya skrev:
paa skrev:Men piP har ju full nivå vid 80 Hz, och det har väl inte iP? Kan inte det vara en skillnad? Och den skillnaden beror väl på porten trots allt, på ett eller annat sätt?

Nä, den skillnaden beror på att den styva luftfjädern håller fast konen i den lilla slutna lådan.

En luftfjäder som ger en resonansfrekvens på 80Hz håller inte fast konen vid frekvenser runt 80 Hz, utan just pga resonansen så ökar amplituden, inte minskar. En större sluten låda med lägre resonansfrekvens ger mindre output vid 80hz, än om resonansen ligger just där.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-04-16 08:56

DVD-ai skrev:
steveo1234 skrev:
bassman skrev:

Ja, det är otroligt skönt, "Bas-terapi" är något som jag verkligen uppskattar... :D

Ja, det är kanske så man ska kalla det. Jag får olika sorters glädje av hifi/film. Allt från att stå med ett stort leende när Trentemuller manglar på stentung bas eller Xenomorph kör snygga slingor eller Norah jones mjuka röst eller patricia barbers ibland klockrena texter. Trevlig hobby det här.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-04-16 09:01

Jo, precis !

Varför begrännsa sig och förneka sig så mycket av det roliga man kan ha med ljud ?!

Jag håller med dig till 100%!
Mvh//David

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-04-16 10:38

En mini-portad iP verkar ge några dB mer än en piP vid/ovan delningen, både i nivå och i MOL. En iP-större låda ger snarare lite mindre. Nu har jag räknat 6 l på iP, har ingen info om storleken. Går man ner till 3 l så ger den aningen mer igen över ~100 Hz. Jag skulle kanske ha lekt med mini-portad iP i första hand. Fast vad vet jag. :)

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino