:arrow:

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

mike34

Inläggav mike34 » 2010-04-16 13:21

Ragnwald skrev:Alltså, du menar att du kan ansluta polvänd likström på signalingången av ett slutsteg och få polvänd likström över högtalarterminalen?
Jag svarar med en lite omformulerad fråga, för att cheqa att jag förstått dig rätt.

Javisst. Det är växelströms ingångar och utgångar. Vissa förstärkare kan förstärka DC. Och vilken rikting dom gör det i spelar ingen roll, de måste klara båda för att kunna spela musiksignal.
Även om den inte kan förstärka DC så kan man skicka en hyffsat rejäl osymetrisk signal in och få en sån ut men det kommer alltid att gunga tillbaka och nå nån form av viloläge.
Och det va det jag menade att en transient eller puls som då befinner helt å hållet åt en rikting kan så göra, fast vilken riktning beror på så många saker att man kan inte säga att den alltid har samma.

Alså plus pol och minus pol är ju bara begrepp få att man ska hålla reda på faserna, samt att minus i de flesta fallen har koppling till jord.
Men på pluspolen kan alså i förhållande till jord komma en positiv eller negativ spänning ut.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-04-16 13:24

Almen skrev:
mike34 skrev:
Ragnwald skrev:Hm... ström går väl alltid från minus mot plus?

Ström går alltid från minuspol till plus.

Eller tvärtom, om man skall vara petig. :)

Just det. Strömmen går från plus till minus, men elektronerna från minus till plus.
... tycker jag!

Per

mike34

Inläggav mike34 » 2010-04-16 13:26

perstromgren skrev:
Almen skrev:
mike34 skrev:
Ragnwald skrev:Hm... ström går väl alltid från minus mot plus?

Ström går alltid från minuspol till plus.

Eller tvärtom, om man skall vara petig. :)

Just det. Strömmen går från plus till minus, men elektronerna från minus till plus.

Ja, jo, fan att jag inte kan va tydlig. Strömmen av elektroner går från minus till plus. :lol:
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-04-16 15:57

Nja ska man vara noga, så är elektrisk ström en rörelse eller flöde av elektriskt laddade partiklar, som vanligen mäts i ampere.

Elektrisk spänning är en skillnad i elektrisk potential mellan två punkter. Laddningen mellan plus- och minus-pol skiljer sig, och beror fysikalist på hur många "flyttbara" (= överskott av) elektroner minussidan har och hur många mottagaratomer med behov av elektroner plussidan har.
Den som vet mest, tror minst.

Föregående

Återgå till Teknikforum