MM kastar handsken.

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-04-15 15:09

phon skrev:
perstromgren skrev:
Inspelat nyckelknippeskrammel? :) , men bara ett halvt. Jag vet inte om man kan lita på att mickar är ofärgade, och vad som i så fall händer om de inte är det, men det skulle kunna vara en idé att "F/E-testa" något enkelt ljud som lätt både kan spelas in och återges i original i lyssningsrummet.

Men det kanske är nördigt i överkant. :oops:

Du är nog rätt nära nu. :)

Nyckelknippskrammel är kanske en bra testsignal, men det finns ju riktiga testsignaler redan.

Sinussvep, vitt och rosa brus, olika pulser, pulsskurar och annat. Man behöver inte lida brist på testsignaler när man testar en högtalare.

Bekymret med dem är att det inte (normalt) kan avnjutas i original!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
oooyeah

Inläggav oooyeah » 2010-04-16 17:42

meanmachine skrev:Är det någon i Ume som kan hjälpa mig att på ett bra sätt fixa en referencd - dvs - att jag tar med en tom skiva och några CD och du som har utrustning kan rippa dem och bränna ut en skiva. Sitter numer med en notepad och ingen brännare ej heller lämpligt program för att rippa rätt. :)

Skulle det fortfarande finnas ett behov så kan nog jag vara till hjälp. Det är bara att välja om du vill ha det gjort med Exact Aduio Copy på PC eller med MAX på Mac Mini.

Om inte annat så skulle det vara väldigt roligt att få vara med när jämförelsen av högtalarna ska gå av stapeln.

Användarvisningsbild
DIRAVI

Inläggav DIRAVI » 2010-04-16 18:03

Affald skrev:
DIRAVI skrev:
meanmachine skrev:Föreslår inte nu kommande lördag men då nästa alternativt lördagen efter detta. :)

Lördagen den 24'de altså då skall jag cykla tills det gör riktigt ont, sen skal jag cykla ännu mer :) , men lördgen därpå passar (1'a maj)

Tycker nog allt du kan kosta på dig en sadel :lol:

:lol: Jodå, jag bytte sadel häromdan, och styre och reglager.
Saliga äro de träskalliga, ty de skola alldrig drunkna.

//Magnus

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-04-16 18:55

perstromgren skrev:
phon skrev:
perstromgren skrev:
Inspelat nyckelknippeskrammel? :) , men bara ett halvt. Jag vet inte om man kan lita på att mickar är ofärgade, och vad som i så fall händer om de inte är det, men det skulle kunna vara en idé att "F/E-testa" något enkelt ljud som lätt både kan spelas in och återges i original i lyssningsrummet.

Men det kanske är nördigt i överkant. :oops:

Du är nog rätt nära nu. :)

Nyckelknippskrammel är kanske en bra testsignal, men det finns ju riktiga testsignaler redan.

Sinussvep, vitt och rosa brus, olika pulser, pulsskurar och annat. Man behöver inte lida brist på testsignaler när man testar en högtalare.

Bekymret med dem är att det inte (normalt) kan avnjutas i original!

men hur spelar man in nyckelskrammel på ett korrekt sätt, kan man ens spela in detta så att det låter rätt via högtalare utan att det låter högtalare?
Bikinitider

eriken

Inläggav eriken » 2010-04-21 19:02

Blev det inte av något test?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-04-21 19:17

Antagligen inte. Tror det mest handla om att bråka.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-21 19:56

subjektivisten skrev:Antagligen inte. Tror det mest handla om att bråka.
Du menar ungifär som det inlägget du just gjorde här? :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-04-21 20:49

Nej då, jag är bara ärlig. Är inte ute efter bråk.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
The-Master

Inläggav The-Master » 2010-04-22 00:19

Varför inte låta dom som är involverade i det ev. testet besvara frågan?
//RoBeRt

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-04-22 10:18

Skulle dom testa? Jag trodde dom bara skulle lyssna på musik genom olika högtalare.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-04-23 15:56

Testet är givetvis på jag har varit utan dator i en vecka och därmed haft trassel med att kunna kommunicera mig här. Så ta inte ut något i förskott.

Jag har haft tid att lyssna in mit ordentligt på Revel M20 som jag har otroligt svårt att se slagen av pip. En sanslöst bra högtalare rakt igenom. Möjligen kan pip gå aningen lägre i basen men sen kommer de att bli avhängda. :wink:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2010-04-23 17:21

Jag har gjort en liten jämförande lyssning på Revel M20 vs Ino pr18 vs någon till som jag glömt vad det var.

Ljudet är... olika. Svårt att sådär säga vad som var mest "ärligt" mot ljudmaterialet. Jag vill minnas att jag tyckte M20:orna distorderade ljudet ganska mycket mer än pr18. M20 hade också klart mer direktivitet (sämre spridning om man vill säga så) vilket gjorde klangbalansen helt olika när man jämförde beroende på i vilket rum man lyssnade. I rum med lite möblemang lät pr18 ljusare än M20, vilket jag tror mest berodde på större spridning. Så det är svårt att egentligen säga vad som var bättre. Om jag med kniven på strupen skulle bahöva välja hade jag nog valt pr18 på deras renare ljud, och reglerat rummets akustiska egenskaper så att det passar högtalaren/min smak. Gissningsvis hade det då blivit ett rum med kortare efterklangstid och kraftigt reducerade tidiga reflexer.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

MP

Inläggav MP » 2010-04-23 17:51

Vad hade du då för inre referens?
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2010-04-23 19:03

Jag förstår inte vad din fråga har med mitt inlägg att göra.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2010-04-23 19:40

meanmachine skrev:Jag har haft tid att lyssna in mit ordentligt på Revel M20 som jag har otroligt svårt att se slagen av pip. En sanslöst bra högtalare rakt igenom. Möjligen kan pip gå aningen lägre i basen men sen kommer de att bli avhängda. :wink:

Underbart, fantastiskt uttömmande och avslöjande , då måste du vara klar, dags att stänga tråden kanske :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-04-23 19:41

Tengil skrev:Underbart, fantastiskt uttömmande och avslöjande , då måste du vara klar, dags att stänga tråden kanske :)

+1. Inte lönt att göra mer om man redan besämt sig.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
snerik

Inläggav snerik » 2010-04-23 21:21

är det handsken eller handuken som är inkastad? :?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-04-23 21:52

Tengil skrev:
meanmachine skrev:Jag har haft tid att lyssna in mit ordentligt på Revel M20 som jag har otroligt svårt att se slagen av pip. En sanslöst bra högtalare rakt igenom. Möjligen kan pip gå aningen lägre i basen men sen kommer de att bli avhängda. :wink:

Underbart, fantastiskt uttömmande och avslöjande , då måste du vara klar, dags att stänga tråden kanske :)

Är du rädd att Ino inte håller måtte ? :wink:

Sticker ut hakan lite. Revel låter sjukt bra och jag håller inte med Johan. Styrkan tycker jag är att den INTE distar utan spelar rent och dessutom med otrolig spännst. Dessutom har jag svårt att se pip slå basen som är groteskt djup på revel. :) Möjligen och endast möjligen spelar pip aningen djupare men det är möjligen.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2010-04-23 22:14

meanmachine skrev:jag håller inte med Johan

Vilken överraskning!

En akustiker och en provokatör på ett forum har olika uppfattning! 8O

Vem kan man lita på? 8O
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-04-23 22:19

Sanny_X skrev:
meanmachine skrev:jag håller inte med Johan

Vilken överraskning!

En akustiker och en provokatör på ett forum har olika uppfattning! 8O

Vem kan man lita på? 8O

En nobody från sverige och en ingenjör från Californien har olika åsikt 8O Undra vem man skall tro på?

Hmm. Jodu sanny det är inte lätt när man måste följa de med namn men det förtäljer en del om dig. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-04-23 22:20

Jag har då aldrig hört en seriös högtalare dista, hur f-n lyssnar ni egentligen?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-04-23 22:24

Objektivisten skrev:Jag har då aldrig hört en seriös högtalare dista, hur f-n lyssnar ni egentligen?

Gör dig ett namn så kan du säga vad som helst och många följer dig blint. :wink:

I övrigt håller jag med. Det skall nog till en skapligt illa konstruktör för att få till en distande högtalare på den nivån.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-04-23 22:32

MM skrev:Dessutom har jag svårt att se pip slå basen som är groteskt djup på revel. Möjligen och endast möjligen spelar pip aningen djupare men det är möjligen.

Ähum!? Påminner lite om motorjournalisterna i Aftonbladet som testar Volvo mot BMW, Mercedes, Audi osv. Volvo får storstryk i alla delmoment men blir ändå vinnare bara för att....
Behövs väl ingen test av piP när du ändå är övertygad?
Lyssna på revel och var nöjd med det. Det är helt OK.
Uppriktigt sagt så här på fredagkväll, efter en rejäl omgång vinprovning, och fatlagrad rom, jag skiter i vad f-n du tycker om Ino! Jag tycker de är bra som attan. Bästa jag lyssnat på hittills. Är det OK med dig?
Engagera dig i något vettigare i stället. Sopsortera, eller plocka skräp på gatan. Var snäll mot barnen, köp dem en glass! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2010-04-23 22:35

Objektivisten skrev:Jag har då aldrig hört en seriös högtalare dista, hur f-n lyssnar ni egentligen?
Det finns i princip inte en enda högtalare som man inte kan få att dista hörbart. Jag är helt säker på att du hört disten många gånger, men du kanske bara använder ett annat ord för att beskriva hur det låter.

Dom dyraste högtalare jag hört dista rejält var KLF stora polerade aluminiummonster, vad kostade dom 2miljoner?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
StefanL

Re: MM kastar handsken.

Inläggav StefanL » 2010-04-23 22:38

meanmachine skrev:Jag gör en utmaning av nåder ! :D

Jag har alltså div elektronik och högtalare. Jag tror inte Pip står sig så bra som man här vill göra gällande utan tror att både Controur 1.3 mkII och eller Revel M20.. Även B&W cdm 1nt som finns på line up kan ge en match för dem.

Här är alltså tre st mycket potenta aktörer Jo även Epos m12i kan vara med i ett rent test.

Jag sticker ut hakan och vill ha någon som plockar upp handsken, en ägare av pip.

Detta kommer att live framföras i en egen bildtråd och med några handplockade lyssnare som för vara domare.

Någonstans runt Umeåregionen.

Någon som vågar blotta sina pipar? :)

Har inte folk som äger pIP erbjudit sina högtalare så en lyssning kan genomföras?

Eller kanske tråden inte var menad som det?
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2010-04-23 22:45

meanmachine skrev:En nobody från sverige och en ingenjör från Californien har olika åsikt 8O Undra vem man skall tro på?

Visserligen är du en "nobody från Sverige" och trots att jag litar på Johans omdömme så tror jag inte han gillar beskrivningen "ingenjör från Californien".

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-04-23 22:52

StefanL skrev:
meanmachine skrev:Jag gör en utmaning av nåder ! :D

Jag har alltså div elektronik och högtalare. Jag tror inte Pip står sig så bra som man här vill göra gällande utan tror att både Controur 1.3 mkII och eller Revel M20.. Även B&W cdm 1nt som finns på line up kan ge en match för dem.

Här är alltså tre st mycket potenta aktörer Jo även Epos m12i kan vara med i ett rent test.

Jag sticker ut hakan och vill ha någon som plockar upp handsken, en ägare av pip.

Detta kommer att live framföras i en egen bildtråd och med några handplockade lyssnare som för vara domare.

Någonstans runt Umeåregionen.

Någon som vågar blotta sina pipar? :)

Har inte folk som äger pIP erbjudit sina högtalare så en lyssning kan genomföras?

Eller kanske tråden inte var menad som det?

Uttryckligen så är det ett test, se citat. Ett test ställer krav på specificerade kriterier för utvärderingen av densamma. Vad mäts och hur, samt validitet, reabilitet och signifikans vid tolkning av värden. Inget har angetts av MM. Det är sagt att det är ett rent test? Ingen aning vad som menas. Personligen tycker jag MM pratar (ursäkta ordvalet) ren rappakalja och har inte alls tänkt färdigt, eller särskilt djupt.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2010-04-23 22:55

sprudel skrev:Personligen tycker jag MM pratar (ursäkta ordvalet) ren rappakalja och har inte alls tänkt färdigt, eller särskilt djupt.

+1

Målet med detta "test" är väl ganska uppenbart för alla som har läst MMs inlägg.

MP

Inläggav MP » 2010-04-23 23:12

Johan_Lindroos skrev:Jag förstår inte vad din fråga har med mitt inlägg att göra.

Hur ska jag då förtydliga frågan, jag provar med... vad var du van med att lyssna på för högtalare?
Din inre referens kan kanske vara något annat, jag är bara nyfiken
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-04-23 23:29

Alexi skrev:
Det finns i princip inte en enda högtalare som man inte kan få att dista hörbart. Jag är helt säker på att du hört disten många gånger, men du kanske bara använder ett annat ord för att beskriva hur det låter.

Dom dyraste högtalare jag hört dista rejält var KLF stora polerade aluminiummonster, vad kostade dom 2miljoner?

Antar att du menar KEF, var det inte förstärkardist du hörde då? Oavsett så är det klart man kan maxpressa alla högtalare men så lyssnar man väl normalt inte?
Pålitlig, Flexibel, Robust

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino