Ljudtrycksskillnad iPs VS piP

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2010-04-16 10:53

phon, kan du inte lägga på ett HP-filter vid 80 Hz också? :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-04-16 11:14

phon skrev:En mini-portad iP verkar ge några dB mer än en piP vid/ovan delningen, både i nivå och i MOL. En iP-större låda ger snarare lite mindre. Nu har jag räknat 6 l på iP, har ingen info om storleken. Går man ner till 3 l så ger den aningen mer igen över ~100 Hz. Jag skulle kanske ha lekt med mini-portad iP i första hand. Fast vad vet jag. :)

Bild

Denna höjning skulle antagligen gå att kompencera för "hjälpligt" i alla fall med cr80s Q fungtion för LP delen, alltså att man dämpar modulerna lite vid övergången så att det inte blir en partypuckel i onödan... :)

Det bästa är ju att vid/runt avstämmningen på en portad så rör ju sig inte konen mycket alls och det är där man tjänar med att porta dom tror jag...

Undrar hur ljudet blir med en portad iP(s)... ?! :lol:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2010-04-16 11:39

Hur mycket mer kräm klarar diskanten?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-04-16 11:48

Jag vill ha Ingvar i tråden, för han är ju den som kan redogöra för alla
konstruktionsbeslut som tagits. Vore intressant att höra hur fördelar och
nackdelar vägts mot varandra och hur de besluten lett fram till konstruktionerna
han har i dag.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-04-16 11:56

+1

eller, vafasen...

+3 !
Mvh//David

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-04-16 12:57

schmutziger skrev:Hur mycket mer kräm klarar diskanten?
ingen. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-04-16 12:58

DVD-ai skrev:

Det undrar jag också .... :lol:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-04-16 13:25

phon skrev:

Kräm, beror på... hallonkräm gillar dom, så det går ner men jordgubbar är dom allergiska mot så då går det fort utför... :cry:
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-04-16 13:25

phon skrev:
DVD-ai skrev:

Det undrar jag också .... :lol:

Jo, för bara för att det ser ut att kunna fungera på en graf så kan det ju blir helt "kocko" när man sedan lyssnar på det... :?
Mvh//David

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2010-04-16 13:31

DVD-ai skrev:
phon skrev:

Kräm, beror på... hallonkräm gillar dom, så det går ner men jordgubbar är dom allergiska mot så då går det fort utför... :cry:

Känns ju rätt döfött o klydda med ny låda om du ändå inte kan spela starkare än pip för att du pajar diskanten...
Filma gärna när du matar diskanterna med lite hallonkräm, kan va kul!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-04-16 13:36

Hade jag haft en kamera så... 8)

Diskanterna klarar ganska mycket, beror ju på vilken musik det är...
Men den musiken som jag pratar om att jag upplever begrännsningen mest runt delning, det är ju musik som inte är riktigt lika krävande i diskanten så...
Mvh//David

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2010-04-16 23:59

paa skrev:En luftfjäder som ger en resonansfrekvens på 80Hz håller inte fast konen vid frekvenser runt 80 Hz, utan just pga resonansen så ökar amplituden, inte minskar. En större sluten låda med lägre resonansfrekvens ger mindre output vid 80hz, än om resonansen ligger just där.

Så länge Q ligger under ~0.7 är konrörelserna mindre än för ett system som fortsatt längre ner. Det är först när Q börjar bli jättehögt som resonansen innebär större konrörelser. Inget som är intressant i det här fallet, då.
Konutslagen följer tonkurvan, så om tonkurvan faller gör utslagen det också.
Maarten skrev:Jo, fast alla bidrag vid olika frekvenser summerar till max konutslag, samt konutslagen ökar med kvadraten med inversen av frekvensen. Om man HP-filtrerar säg med 3'e ordn, blir konutslaget minskande med 6dB/okt neråt i frekvens och det ger fortfarande ett bidrag en bit under delningen.

Högpass är 5:e ordningen i fallet iP, men i övrigt håller jag med. Jag menar bara att det inte kan vara detta som trådskaparen märker av. Effekten är, som Phons fina kurvor visar, pytteliten. :)
Basta! kan visa MOL, men vad Basta! inte visar är vad som händer när man spelar ovanför MOL-kurvan. Det är där jag tror att piP kan ha ett litet övertag, som trådskaparen noterat.
edit: Det är precis därför iP inte fick en högre MOL-kurva med en större låda, även om man i praktiken kommer kunna spela högre om man skaffar sig samma tonkurva med hjälp av EQ, av de orsaker jag talade om. :)
DVD-ai skrev:Denna höjning skulle antagligen gå att kompencera för "hjälpligt" i alla fall med cr80s Q fungtion för LP delen, alltså att man dämpar modulerna lite vid övergången så att det inte blir en partypuckel i onödan... :)

Det skulle man kunna göra, men då har man förstört hela poängen med portningen.
För att vinna något måste nivåsänkningen ligga i HP-delen av kurvan. :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-04-17 08:39

niklas skrev:phon, kan du inte lägga på ett HP-filter vid 80 Hz också? :)
paa hade ju en bra tråd tidigare där han visade hur olika filter och lådor samarbetade ..... sök sök ..... :)

Här är lådorna filtrerade vid 80 Hz med 4 ordningen elektriskt Q 0.707

Bild

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2010-04-17 09:11

Många Ino-gubbar gillar att spela högt :) börjar fan själv nojja lite när man läser om diskanten. :?

Nån skillnad mellan piP och ips/piPs max i diskanten?
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-17 09:23

Nopp
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-04-17 19:36

Phon's simuleringar gjorda på iP med 6 liter innervolym stämmer kanske inte fullt ut, iP ligger väl på ungefär 3 liter? iP heter ju r3 i studioversion. piP anges till 10.8 liter i Manifestet. Om man vill ha en iP med portad låda för ökad maxnivå ska den då vara större än originalet?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-04-21 08:34

nolimitsoya skrev:
DVD-ai skrev:Denna höjning skulle antagligen gå att kompencera för "hjälpligt" i alla fall med cr80s Q fungtion för LP delen, alltså att man dämpar modulerna lite vid övergången så att det inte blir en partypuckel i onödan... :)

Det skulle man kunna göra, men då har man förstört hela poängen med portningen.
För att vinna något måste nivåsänkningen ligga i HP-delen av kurvan. :)

Har man ju inte.... Det man vinner mycket på och det som är till piP's fördel mot iP är ju att man får utsläckningen av konens rörelser runt avstämmningen (elementet jobbar mindre tack vare denna). Det är ju just detta man vill åt, att man får en högre output vid delningen med den portade har ingen praktisk betydelse för hur mycket högre man kan spela runt denna.
Senast redigerad av DVD-ai 2010-04-22 08:21, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-04-21 08:58

RogerGustavsson skrev:Phon's simuleringar gjorda på iP med 6 liter innervolym stämmer kanske inte fullt ut, iP ligger väl på ungefär 3 liter? iP heter ju r3 i studioversion. piP anges till 10.8 liter i Manifestet. Om man vill ha en iP med portad låda för ökad maxnivå ska den då vara större än originalet?

Jo jag hade kanske en aning om 3 liter .... :oops:

Det blir lite högre nivå med den mindre volymen, kanske jag orkar simulera den också .... men enklast är väl att spika ihop en testlåda.

Blir kanske svårt att porta den lilla tror jag .... :o

Hursom, det är ju inte bara nivå att ta hänsyn till, även fasgång, transientsvar och annat spelar in. Många finesser på ett spett .. :)

Användarvisningsbild
ekolnskungen

Inläggav ekolnskungen » 2010-04-22 00:34

Hej

Jag är ny här ifall ni undrar, men har iaf en liten fråga:

Om det går att montera filter+element från iP till piP, tas det ingen hänsyn till den den nya större baffeln? Eller är det lite "let go".

Bara funderar!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-04-22 08:19

ekolnskungen skrev:Hej

Om det går att montera filter+element från iP till piP, tas det ingen hänsyn till den den nya större baffeln? Eller är det lite "let go".

Bara funderar!

Det går bra att flytta över elementen + filter rakt av utan några förändringar. Baffelns höjd påverkar klart mycket mindre än bredden i detta fallet och det är ingen hörbar eller (som jag förstått det) knappt/ingen alls mätbar påverkan mellan den lilla iP och piP. Men detta gäller bara mellan just som lådstorlekarna och med just exakt dessa element + filter och deras spridningsbetenden osv osv...
Med andra element så kan förhållandet blir ett helt annat och detta vara direkt olämpligt.

Och välkommen till faktiskt.se föresten, kände du för att viddga dina vyer lite ?! :wink:
(utgår från att du är samma ekolonskungen som hålelr till på MHB)

mvh//David
Mvh//David

Användarvisningsbild
ekolnskungen

Inläggav ekolnskungen » 2010-04-22 11:21

DVD-ai skrev:
ekolnskungen skrev:Hej

Bara funderar!

Det går bra att flytta över elementen + filter rakt av utan några förändringar. Baffelns höjd påverkar klart mycket mindre än bredden i detta fallet och det är ingen hörbar eller (som jag förstått det) knappt/ingen alls mätbar påverkan mellan den lilla iP och piP. Men detta gäller bara mellan just som lådstorlekarna och med just exakt dessa element + filter och deras spridningsbetenden osv osv...
Med andra element så kan förhållandet blir ett helt annat och detta vara direkt olämpligt.

Och välkommen till faktiskt.se föresten, kände du för att viddga dina vyer lite ?! :wink:
(utgår från att du är samma ekolonskungen som hålelr till på MHB)

mvh//David

Ah, okej.

Ja jag kände för att vidga mina vyer lite. Men har läst på faktiskt i säkert 2-3år. Men nu var jag tvungen att fråga :wink:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-04-22 12:27

ok, välkommen som sagt :)
Mvh//David

Föregående

Återgå till Wänner af Ino