Moderator: Redaktörer
phon skrev:En mini-portad iP verkar ge några dB mer än en piP vid/ovan delningen, både i nivå och i MOL. En iP-större låda ger snarare lite mindre. Nu har jag räknat 6 l på iP, har ingen info om storleken. Går man ner till 3 l så ger den aningen mer igen över ~100 Hz. Jag skulle kanske ha lekt med mini-portad iP i första hand. Fast vad vet jag.
phon skrev:ingen.schmutziger skrev:Hur mycket mer kräm klarar diskanten?
phon skrev:DVD-ai skrev:
Undrar hur ljudet blir med en portad iP(s)... ?!
Det undrar jag också ....
DVD-ai skrev:phon skrev:ingen.schmutziger skrev:Hur mycket mer kräm klarar diskanten?
Kräm, beror på... hallonkräm gillar dom, så det går ner men jordgubbar är dom allergiska mot så då går det fort utför...
paa skrev:En luftfjäder som ger en resonansfrekvens på 80Hz håller inte fast konen vid frekvenser runt 80 Hz, utan just pga resonansen så ökar amplituden, inte minskar. En större sluten låda med lägre resonansfrekvens ger mindre output vid 80hz, än om resonansen ligger just där.
Maarten skrev:Jo, fast alla bidrag vid olika frekvenser summerar till max konutslag, samt konutslagen ökar med kvadraten med inversen av frekvensen. Om man HP-filtrerar säg med 3'e ordn, blir konutslaget minskande med 6dB/okt neråt i frekvens och det ger fortfarande ett bidrag en bit under delningen.
DVD-ai skrev:Denna höjning skulle antagligen gå att kompencera för "hjälpligt" i alla fall med cr80s Q fungtion för LP delen, alltså att man dämpar modulerna lite vid övergången så att det inte blir en partypuckel i onödan...
paa hade ju en bra tråd tidigare där han visade hur olika filter och lådor samarbetade ..... sök sök .....niklas skrev:phon, kan du inte lägga på ett HP-filter vid 80 Hz också?
nolimitsoya skrev:DVD-ai skrev:Denna höjning skulle antagligen gå att kompencera för "hjälpligt" i alla fall med cr80s Q fungtion för LP delen, alltså att man dämpar modulerna lite vid övergången så att det inte blir en partypuckel i onödan...
Det skulle man kunna göra, men då har man förstört hela poängen med portningen.
För att vinna något måste nivåsänkningen ligga i HP-delen av kurvan.
RogerGustavsson skrev:Phon's simuleringar gjorda på iP med 6 liter innervolym stämmer kanske inte fullt ut, iP ligger väl på ungefär 3 liter? iP heter ju r3 i studioversion. piP anges till 10.8 liter i Manifestet. Om man vill ha en iP med portad låda för ökad maxnivå ska den då vara större än originalet?
ekolnskungen skrev:Hej
Jag är ny här ifall ni undrar, men har iaf en liten fråga:
Om det går att montera filter+element från iP till piP, tas det ingen hänsyn till den den nya större baffeln? Eller är det lite "let go".
Bara funderar!
DVD-ai skrev:ekolnskungen skrev:Hej
Jag är ny här ifall ni undrar, men har iaf en liten fråga:
Om det går att montera filter+element från iP till piP, tas det ingen hänsyn till den den nya större baffeln? Eller är det lite "let go".
Bara funderar!
Det går bra att flytta över elementen + filter rakt av utan några förändringar. Baffelns höjd påverkar klart mycket mindre än bredden i detta fallet och det är ingen hörbar eller (som jag förstått det) knappt/ingen alls mätbar påverkan mellan den lilla iP och piP. Men detta gäller bara mellan just som lådstorlekarna och med just exakt dessa element + filter och deras spridningsbetenden osv osv...
Med andra element så kan förhållandet blir ett helt annat och detta vara direkt olämpligt.
Och välkommen till faktiskt.se föresten, kände du för att viddga dina vyer lite ?!![]()
(utgår från att du är samma ekolonskungen som hålelr till på MHB)
mvh//David
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster