Moderator: Redaktörer
zapanasta skrev:Nu har jag gjort om en av rullakes lådor,gick ju smidigt men va trångt kondensatorn satt som man skulle knipsa bort .Lödde helt enkelt lös ena benet på den ock vek upp det baraTycker helt klart att det blev en förändring med denna modifikation ,diskanten blev behagligare att lyssna på och detaljerna kommer fram mer iom att den spelar lite lägre nu runt 3-4khz..... Ps ,kört lite pk mot pk nu ,ena moddad den andra inte .Ställde dom uppepå varandra ,den ena upp och ner så diskanterna kom så nära varann som möjligt .Setat ca en meter ifrån raktframifrån och lyssnat nu ,hörs att den åtgärdade spelar klart mindre vasst i diskanten
Jasså ,det bli ännu bättre av det? vilken typ ska man använda då?Då är det bara fårullen så blir det mera njutning
zapanasta skrev:Ps ,kört lite pk mot pk nu ,ena moddad den andra inte .Ställde dom uppepå varandra ,den ena upp och ner så diskanterna kom så nära varann som möjligt .
Ingen fara med det ,jag växlade plats med och den understa var aldrig närmare golvet än 1 mStäll dem bredvid varandra i stället. Baselementets närhet till golvet påverkar basen och helheten påtagligt.
zapanasta skrev:Angående dämpmatrealet ,det var 6 st plattor i varje .Kändes väldigt mkt tycker jag ,kommentarer?
petersteindl skrev:zapanasta skrev:Angående dämpmatrealet ,det var 6 st plattor i varje .Kändes väldigt mkt tycker jag ,kommentarer?
Så här skall de vara placerade enligt Naqref:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=813064#813064
Det syns längre ned i första inlägget.
MvH
Peter
RogerGustavsson skrev:Bitarna som leverades med lådorna var 45mm stenull. Vet ej vilken densitet men det talades väl om 180 gram för för bitar? Har några liggandes i garaget om du vill ha måtten på dem.
boom skrev:RogerGustavsson skrev:Bitarna som leverades med lådorna var 45mm stenull. Vet ej vilken densitet men det talades väl om 180 gram för för bitar? Har några liggandes i garaget om du vill ha måtten på dem.
Måtten dom har jag men vad är densiteten på dom det är det jag är ute efter och vilken sorts stenull det är.
misanplass skrev:boom skrev:RogerGustavsson skrev:Bitarna som leverades med lådorna var 45mm stenull. Vet ej vilken densitet men det talades väl om 180 gram för för bitar? Har några liggandes i garaget om du vill ha måtten på dem.
Måtten dom har jag men vad är densiteten på dom det är det jag är ute efter och vilken sorts stenull det är.
Fotade denna etikett i samband med PK-träffen. Denna typ av isolering kan ha används till PK-projektet.
edit:fixade bildlänken
Naqref gjorde uträkningarna med vanlig glasfiberull, dvs normal väggisolering.boom skrev:RogerGustavsson skrev:Bitarna som leverades med lådorna var 45mm stenull. Vet ej vilken densitet men det talades väl om 180 gram för för bitar? Har några liggandes i garaget om du vill ha måtten på dem.
MagnusÖstberg skrev:Naqref gjorde uträkningarna med vanlig glasfiberull, dvs normal väggisolering.boom skrev:RogerGustavsson skrev:Bitarna som leverades med lådorna var 45mm stenull. Vet ej vilken densitet men det talades väl om 180 gram för för bitar? Har några liggandes i garaget om du vill ha måtten på dem.
Han ansåg dock att det inte spelade så stor roll att de levererades med stenull.
MagnusÖstberg skrev:Isover väggisolering från närmaste byggvaruhus...
MagnusÖstberg skrev:Man kan ju fråga efter "har ni någon produkt med samma egenskaper som vanlig jävla gul isolering att ha i väggarna, typ Isover"
Dessutom var det Naqref som sa att det var skitsamma, inte jag. Jag förmedlade bara vad han skrivitOch hur mycket olika produkter de än har så är det den vanligaste väggisoleringen som avses.
Men eftersom jag inte har PK längre kanske jag inte borde gett tipset om att använda det som högtalarna konstrueraes för
boom skrev:Jo just har blir det fel vanligt jävla vägg isolering vet du hur många sorter det finns av vanlig vägg isolering och då vet du inte isoleringens dämpande egenskaper gäller vilken låda som helst om man bortser från pk.
Sen isolerasjälv 40 är en vinds skiva ingen vägg skiva och den finns inte längre i produktion och vad sägs nu då.
MagnusÖstberg skrev:boom skrev:Jo just har blir det fel vanligt jävla vägg isolering vet du hur många sorter det finns av vanlig vägg isolering och då vet du inte isoleringens dämpande egenskaper gäller vilken låda som helst om man bortser från pk.
Sen isolerasjälv 40 är en vinds skiva ingen vägg skiva och den finns inte längre i produktion och vad sägs nu då.
Lyssna på celef så blir du kanske lugnare
RogerGustavsson skrev:Bitarna som sitter i pK (basreflex) är på 5.4 liter (20x18x15 cm) och sägs väga 180 gram. Ger väl en densitet på 33 kg/m3?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 9 gäster