En dag då jag inte hade något bättre för mig införskaffades två stycken sträckmetallgaller av märket "Alfer" i dimension 1.2x250x500mm, den tunnaste sorten och därmed lättböjlig. Den varianten jag valde passar utmärkt i bredd till i14 och uppåt och är den mest "öppna" av gallren och bör därmed påverka minst.
Tvingade fast gallret mellan två mdf-skivor och bockade till den efter att ha mätt ut formen på pi60s-hyllan och monterade den direkt i två av diskantens skruvhål sam två av basens skruvhål. På plats så mätte jag upp hur mycket jag skulle kapa av gallret nedtill och sedan så klämde jag fast gallret mellan skivorna igen och bockade den biten som skulle bort och knackade med lilla plåthammaren så jag fick en brottanvisning och så var det bara att böja fram och tillbaka ett par gånger och så var det klart. Det blev en och annan frans att klippa bort. (Har man plåtkap så fixar man ju till det på en gång men det har man ju oftast inte hemma direkt...)
Så här blev det:

Som distans använder jag ett par gummitutor som är en dryg cm långa som flyttar fram gallret och som sedan nyper gallret varsamt mot elementen och eliminerar skallerrisken. Skruven är skruvade med förnicklade, försänkta kupolbrickor för syns skull.
Plastclipsen som eftermonterats är från Gallerix, 2st 70cm för 20kr och sträckmetallen kostade ca79kr per bit.

Varianter på temat:
Man kan skippa plastclipsen, det ser snyggt ut utan men då gäller det att man klippt riktigt snyggt och rakt och dessutom är gallren ganska vassa. Clipsen döljer om man klippt lite snett samt är snällare mot tassar och fingrar. Gallret sviktar inte så att man får in en tass när det är monterat.
Man kan även spraya gallret svart och använda svarta skruv men i mitt fall blev det snyggast som såhär tycker jag, man kan bara ana elementen sett snett från sidan och rakt framifrån ser man elementen ganska bra.
Man kan vika gallret över toppen om man vill, jag föredrog att inte göra det.
Man kan även sätta clips runt hela gallret som ram. Lite pilligt att klippa till snyggt men det går med tålamod.

Det fick sambogodkänt direkt.

Dessutom slapp vi fortsätta med munkorgen på den lilla besten:

/ Henrik