av hevi » 2010-04-25 22:09
Ja, jag misstänker att man kan ligga på pottkanten.
Egentligen är det en petitess... låt mig istället berätta denna sedelärande historia från början:
I en diskussion i ett annat forum, i en av de trådar som diskuterar vad som skall anses vara optimal rumsrespons, on/off-axis frekvenskurvor osv för högtalare, postade jag i bästa välmening ett inlägg om att det finns de som menar att en absolut spikrak frekvenskurva inte är att föredra och nämnde då att mina egna högtalare ska ha lite "carefully engineered wiggles" för att kompensera för stereosystemfel blah blah blah, samt en länk till en intervju med Ingvar (en "frågestund" om QM10) där han nämner en del om stereosystemskompensation och utstrålning från högtalare.
Självklart kom som ett brev på posten en sågning medelst fotknöl från någon självutnämnd förståsigpåare (som inte läst artikeln i fråga) att det uppenbarligen bara rör sig om patetiska bortförklaringar av tillverkaren för att döjla dennes oförmåga att bygga högtalare.
Trots att jag lovat mig själv att aldrig göra detta misstag (alltså att argumentera om teorier och lösningar som jag bara delvis har kunskap om) så tog jag ovetandes betet och medelst sinc2 bilden (den berömda impulsen) försökte förmedla att konstruktören i fråga inte kan vara helt tappad bakom en vagn om han lyckats konstruera en högtalare som klarar av att återskapa en sinc2 puls.
För att också belysa att högtalaren i fråga, trots "wigglesarna" faktiskt är rätt frekvensrak jämfört med många andra högtalare på marknaden så slängde jag också in en graf jag hittat på nätet med en stitchad mätning (gatad/närfält) på pi60s. Tanken var mest att få folk att förstå att det rör sig om i sammanhanget rätt små tonkurveavvikelser...
I anslutning till bilden så skrev jag såklart lite naivt och slarvigt att frekvensgången är *precis* som konstruktören vill att den skall vara och att avrullningen i basområdet är inkonstruerad för att ge en "spikrak" frekvensgång (jag menade så klart jämfört med många, många andra högtalare) när dom placaras väggnära i ett "normalt" rum.
Självklart så "nitpickades" varje ord i mitt inlägg efter någon möjlighet att misstolka mig och denna gång var det en (ganska kunnig kille, har jag fått för mig) som totalsågade högtalaren eftersom "dom tappade i basen" och att det återigen var konstruktören som återigen "vilselett" mig.
Jag frågade lite försynt om han hört talas om väggstöd och gjorde en lite halvnaivt överslag om att det ändå inte känns helt fel med en avrullning med tanke på placeringen.
Svaret lät inte vänta på sig med diverse (visserligen rätt insatt) snicksnack mest menat för att avleda uppmärksamheten från hans nog lite förhastade och defenitiva sågning av avrullningen.
I vad jag tror mest var ett försök att försöka avleda uppmärksamheten från att jag kanske har en poäng med att väggstödet är en faktor som kanske bör tas i beaktande vid högtalarkonstruktion och så avslutade han med att begära frekvensmätningar vid 22dB och 105 dB vid normalt lyssningsavstånd och att diskanten skulle brinna upp vid 105dB.
Hejåhå, alltså... Personligen bryr jag ju mig inte, men det är facinerande hur ett oskyldigt inlägg menat att skapa eftertanke i ett hobbyforum kan eskalera till någonting man verkligen inte tänkt sig...
Dock skulle jag gärna vilja ge personen i fråga ett ärligt svar på påståendet att diskanterna kommer att paja vid en normal frekvensmätning (direktljud, visserligen). Jag tror att det skulle kunna vara borderline -105dB är ju en hel del, men å andra sidan tål dom ju djävulskt mycket stryk, helt klart...
H
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera