Diskussion om standardelement i nya Carlssonkonstruktioner

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Diskussion om standardelement i nya Carlssonkonstruktioner

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-23 00:47

Jag tycker det är trist att det inte kan användas standardelement i högre utsträckning..
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2010-04-26 09:23, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-04-23 07:02

Jag tycker det är kul att någon tar sig för att konstruera element som saknas, om det är vad som behövs. Riktigt roligt!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-23 07:24

shifts skrev:Jag tycker det är kul att någon tar sig för att konstruera element som saknas, om det är vad som behövs. Riktigt roligt!
Du är helt säker på att det inte tillverkas några element, av någon tillverkare som är applicerbara?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-04-23 08:10

MagnusÖstberg skrev:Jag tycker det är trist att det inte kan användas standardelement i högre utsträckning..

Jag tycker det är rätt bra standard på dom element som används. Håller faktiskt på och pillar ihop en MMX-topp. Ja, eller två snarare ... :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-04-23 08:49

MagnusÖstberg skrev:
shifts skrev:Jag tycker det är kul att någon tar sig för att konstruera element som saknas, om det är vad som behövs. Riktigt roligt!
Du är helt säker på att det inte tillverkas några element, av någon tillverkare som är applicerbara?

Nej, det är jag verkligen inte. Men om du är säker på att det finns, undrar
jag varför du gnäller om det, istället för att sätta fart på ett sådant projekt
själv. Jag gillar inte när man gnäller på folk som faktiskt försöker göra något
de vill och som andra uppskattar.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-23 08:50

phon skrev:
MagnusÖstberg skrev:Jag tycker det är trist att det inte kan användas standardelement i högre utsträckning..

Jag tycker det är rätt bra standard på dom element som används. Håller faktiskt på och pillar ihop en MMX-topp. Ja, eller två snarare ... :)
Ja, att standarden är tillräcklig får man ju hoppas, elementen i sig verkar allt dugliga :)

Dom är nog inte sämre bara för att det är småskalig produktion, förmodligen bara dyrare.

Tolka mig rätt - jag är glad att det engageras och tas fram ritningar/element, men det fattar nog alla.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-04-23 08:50

Inte jag uppenbarligen. 8)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-23 09:34

shifts skrev:Inte jag uppenbarligen. 8)
Nej, det var tydligt det :D

Tycker fortfarande att det vore ännu bättre om SSC "bara" var tekniskt beroende av en småskalig högtalartillverkare och inte även beroende av elementleveranser från denna.

Men det verkar vara en rätt känslig ståndpunkt utifrån någon sorts "kom inte och klaga på de som gör något".

Någon från SSC får gärna rätta mig, men det är väl Ino Audio som äger elementdesignen och således är SSC beroende av det företagets välbestånd. Ägaren kan ju få för sig att det är dags för en fyra års jordenruntresa på motorcykel. Vad händer då?

Ino Audio gör ju uppenbarliggen det här på uppdrag av SSC eftersom Ingvar inte längre är med i stiftelsen (om han inte gått tillbaka igen) så det är alltså SSC som uppdragsgivare jag anser borde tänka till.

Att en person både får uppdraget att designa element och vara leverantör av element till den konstruktion är för mig för många bollar i samma påse. För beroendeskapande.

Nu är ju SSC en stängd ekonomisk förening som gör vad tusan de vill, men jag ser det som mindre bra. Det finns säkert bra förklaringar som att SSC inte har kapital att ta fram element utan den här konstruktionen gör det möjligt att få fram designen.

Men det är också med bakgrund av det jag verkligen undrar om det för Stig Carlsson Stiftelse, SSC inte borde vara möjligt att få fram fler fina konstruktioner om man försökte hitta standardelement. Det skulle dessutom öka antalet oortoakustiska byggen både till antalet och variationen.

Och det kanske skulle vara den bästa välgärningen SSC kunde göra för Stig.

Mina 2 cent...
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-04-23 10:32

Håller med dig, Magnus. Bra och insiktsfull post.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2010-04-23 10:41

@ Magnus:
Tycker att du har rätt.
Därmed intet ont om vare sig SSC eller Öhman.
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-04-23 11:31

Men använde Sonab verkligen standardelement, hade inte Stig ett finger med i elementens framtagning?
Vad krävs av ett uppåtriktat element, annat än vilket bredbandsdito som helst kan prestera?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2010-04-23 14:09

Magnus, jag tycker ditt inlägg innehåller för många lösa antaganden för att verka trovärdigt.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-23 14:44

Johan_Lindroos skrev:Magnus, jag tycker ditt inlägg innehåller för många lösa antaganden för att verka trovärdigt.

Jag har svårt att kommentera det utan att du specificerar det du anser är lösa antaganden.

Det är känt att SSC inte har ekonomi att ta fram och lagerhålla element.

Ingvar har meddelat att han inte längre är en del av SSC.

Det är känt att såväl diskanten som baselementet är produkter från Ino Audio och att företaget själv bekostat såväl utveckling som produktion av dessa. Det är då rätt rimmligt att äganderätten för konstruktionerna är det företagets egendom, eller hur?

Elementen finns vidare i Inos produktkatalog med Ino-beteckningar.

Lösa antagandet vore isåfall att det kunde bli fler konstruktioner med utveckling baserat på standardelement. Det kan jag hålla med om ifall ingen är intresserad av att leta upp lämpliga element eller designa kring dem.

Tycker personligen att Larsen visat att det är möjligt att nyttja volymelement, så det kan ju inte vara en fråga om att det inte går.

Men visst är det sant att min inlaga säkert är full av hål, och jag har inget emot om du eller någon annan slår hål på dem så jag får svar på mina funderingar. Kan ju inte påstå att jag har någon insyn i SSC verksamhet. De håller ju tom sin bokföring hemlig om jag förstått det rätt.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-04-23 18:12

MagnusÖstberg: Den där politiken vill jag inte ens ta i med tång och var
ingenting jag hade i åtanke med mitt svar. Jag kan för lite, men känner att
jag läst nog av den här på forumet. Infekterat är ett ord som ligger nära till
hands.

Håller med dig om att det bästa vore om de element man vill använda sig av
skulle vara allmänt tillgängliga och tillgängliga under väldigt lång tid framöver.

Det är kanon att någon konstruktör använder redan tillgängliga element med
gott resultat. De gör vad de vill göra och jag antar att de når sina uppsatta
mål.

Det är kanon att någon annan konstruktör tar fram egna element för sitt
ändamål. Denne gör vad han vill göra.

Mer att välja på, bra för alla.
2021 maj på Spotify

jansch

Inläggav jansch » 2010-04-23 21:02

Intressant diskussion....

Personligen har jag engagerat mig i att hitta bra STANDARDELEMENT som kan ersätta trötta/skadade originalelement till Sonab skapelser. Skälen är 5...
- Bättre pris/prestanda (det kostar så oerhört mycket mer att köra små serier)
- De officiella ersättningselementen kräver modifieringar av filter och i vissa fall borde även basreflexavstämningen korrigeras.
- Utbudet är enormt, åtminstone för 6,5 tummare. Att göra en "specialare" är som att skapa ytterligare ett bilmärke/modell "Golfklassen".
- De "officiella" ersättningselementen har väldigt lite publicerade tekniska data. Det är som att "köpa grisen i säcken". Varför?
När vet man att ett element uppfyller kravspecen? T o m JAG publicerar mer teknisk fakta i mina mätningar!
- När man "marknadsför" ett specialelement blir det ofta en "patentmedicin" och många byter ner sig i brist på kunskap. Typexempel: B65-oaII som bas i OA2212. Väldigt dyrt med ny spole oxå och så slutar det med tunn och trist bas...... för 40% av det priset och mindre jobb kan man få en lösning som låter mycket bättre.

JAG söker element som i första hand inte kräver modifikation av filter eller annat!!!! För mej är det GRUNDKRAV på ett ersättningselement.

Viktigt! De som är inblandade i framtagning av "de officiella ersättningselementen" gör ett seriöst jobb och tjänar säkerligen inga stora pengar. Risken är att det går mer åt "välgörenhets hållet". Allt handlar ju numer om STORA volymer = De som tjänar mest är säkerligen de som säljer billiga Kina-element i massor, t.ex. Madisounds. Tyvärr är det då svårt att möta upp med pris/prestanda för ett element som i huvudsak säljs i Sverige till "Sonab freakar".....
Frågan är om man är så "svensk" att man skall stötta en svensk distributör...trots allt? Vad tycker ni?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-04-23 21:09

Skit i politiken! Det här är en tribute till Stig av stora mått. Visar det sig bli stora aha-upplevelser hos folk över orthoakustikens meriter med några decenniers teknikutveckling, så är det ju bara kul.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2010-04-23 22:29

Nu är det så att vi lever i ett fritt land. Den som inte gillar MMX behöver inte köpa den. Och som någon skrev, det går utmärkt att lägga ner egen tid och ta fram ett alternativ. Eftersom jag själv inte har den kunskapen är jag mycket tacksam för alla projekt som tas fram, och några har jag valt att delta i.

Nog skitsnackat nu.

Lasse

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-23 23:18

Politik? Skitsnack? Inte från min sida iallafall!

Är det en så helig ko att man inte får fundera och ställa frågor?

Den som tror jag klagar missuppfattar fullstänigt det jag skriver. Finns ingen som arbetat så mycket i SSC som Ingvar och jag blev väldigt ledsen över det som hände när han valde att lämna stiftelsen.

Det hindrar inte att jag undrar om det verkligen är rätt väg att gå att använda specialelement. Jag har inte sett någon som argumenterat för det än iallafall, och det kan kanske finnas väldigt goda skäl. Jag är nyfiken på dem helt enkelt..
Jag saknar dig.

jansch

Inläggav jansch » 2010-04-23 23:23

Lemmts- Jag tycker din grundinställning är rätt.... men tycker du verkligen att det är "skitsnack" i dessa inlägg?

Jag gillar mångfalden och alla de människor som engagerar sig i sin hobby. Jag gillar att Carlssonplanet finns och den goda gärning som de gör för ortoakustikens fortlevnad, även om jag inte alltid tycker lika.
T.ex. min käpphäst: OA6-2 är den mest prisvärda av alla begagnade Carlssonhögtalare idag (tycker jag!) och OA14 och i viss mån OA12 är klart övervärderade (tycker jag! Är det nån som vill köpa ett par OA14 i Jacaranda?)

Det bästa av allt - Ljudupplevelser är så subjektivt.........Som smakupplevelser, ibland kostar det nästan ingenting och ibland kostar det "skjortan". Jag gillar fisk, musslor, lever och lamm bl.a. ....... äter hellre kålsoppa än välstekt oxfile'.......och tycker att Philips9710M är ruggigt bra som övre bas/mellan register om den är riktad uppåt......

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2010-04-24 19:15

Jag tycker en massa... i denna frågan mest som Magnus och jansch...

-däremot är det ju jättebra med detta projekt nu när elementen redan finns då detta förhoppningsvis gör att det säljs fler element av dessa vilket ju gör att elementets möjligheter till lite långsiktig överlevnad förstärks.

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2010-04-24 19:25

jansch - jag sa väl aldrig vem som skitsnackade?

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2010-04-24 22:36

avr7000 skrev:-däremot är det ju jättebra med detta projekt nu när elementen redan finns då detta förhoppningsvis gör att det säljs fler element av dessa vilket ju gör att elementets möjligheter till lite långsiktig överlevnad förstärks.

Stefan
+1

//MagnusÖstberg
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

jansch

Inläggav jansch » 2010-04-25 22:19

Lemmts - Nääää...jag vet inte vad du tyckte var skitsnack eller vem som du tycker snackar skit.
Spelar heller ingen roll..... det är helt OK FÖR MIN DEL att du tycker så. (just för att du INTE verkar vilja slå någon i skallen för dess åsikter).
Dessutom är jag bara En av väldigt många medlemmar......

Det är så många på detta forum och även på Planeten som inte VÅGAR skriva inlägg just för att dom är rädda för att få på skallen. Jag får åtminstone 2 meddelanden i veckan där "folk" inte vill/vågar ställa frågor eller ge synpunkter öppet, just p g a de är rädda för att göra bort sig eller tror sig inte vara "politiskt korrekta".
Synd......

Jag är "hårdhudad" efter många,många år i affärsvärlden men FÖRSÖKER ändå (i min enfald) att ta emot kritik och inse mina brister (vet inte om jag lyckas).

Många människor är dock inte bekväma med den ibland hårda tonen, främst i detta forum. Tänk vad mycket intressanta inlägg som går förlorade pga detta!

Så.....
Hoppas ingen tycker bl.a. jag är negativ till det arbete som görs inom bl.a. Carlssonplanet. Avr7000 har enligt min mening helt rätt - Projektet är jättebra och sporrar många att engagera sig i Stig Carlssons ortoakustiska konstruktioner och ideer.
Jag måste erkänna att jag hade nog inte blivit "Carlssonfreak" för 3:e gången (!!!!!) om inte Carlssonplanet och dess engagemang hade funnits.

........men ibland tycker jag olika...och vill gärna lufta mina åsikter med andra som älskar luftigheten och öppenheten i Carlssonljudet.

joseph

Inläggav joseph » 2010-04-25 23:33

Jag skulle bli glad om någon moderator tog sig tid att sortera ur de inlägg som följde på:
Magnus skrev:Jag tycker det är trist att det inte kan användas standardelement i högre utsträckning..

...som startade en diskussion som inte hade något med byggprojektet oa5mmx i sig att göra, eller med något i tråden över huvud taget. OA5mmx använder inte standardelement, om ni vill diskutera detta eller SSC:s långsiktiga strategier eller vad det nu är, får ni hellre göra det i separat tråd. Jag tror dock inget nytt kommer komma fram i den, varken vems fel ditten/datten var, eller några nya högtalare.
Senast redigerad av joseph 2010-04-25 23:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-26 08:37

joseph skrev:Jag skulle bli glad om någon moderator tog sig tid att sortera ur de inlägg som följde på:
Magnus skrev:Jag tycker det är trist att det inte kan användas standardelement i högre utsträckning..

...som startade en diskussion som inte hade något med byggprojektet oa5mmx i sig att göra, eller med något i tråden över huvud taget. OA5mmx använder inte standardelement, om ni vill diskutera detta eller SSC:s långsiktiga strategier eller vad det nu är, får ni hellre göra det i separat tråd. Jag tror dock inget nytt kommer komma fram i den, varken vems fel ditten/datten var, eller några nya högtalare.

Det vore önskvärt. Det var inte meningen att ta fokus från den här högtalaren utan var en reflektion i stort.

Det var dumt av mig att inte starta en egen tråd om det. Jag ber om ursäkt. Jag kommer skicka detta till någon vaken moderator också.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-04-26 09:49

Ragnwald skrev:Men använde Sonab verkligen standardelement, hade inte Stig ett finger med i elementens framtagning?
Vad krävs av ett uppåtriktat element, annat än vilket bredbandsdito som helst kan prestera?

Förutom baselementen i Kolboxen och OA6 typ I var väl B165-elementet det enda som specialtillverkades efter Stigs specifikationer?

Sedan är det en annan historia att element likvärdiga med Philips 9710 och Peerless MT20 och dess efterföljare inte tillverkats av någon på ett antal år.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-04-26 12:17

joseph skrev:Jag skulle bli glad om någon moderator tog sig tid att sortera ur de inlägg som följde på:
OA5mmx använder inte standardelement, om ni vill diskutera detta eller SSC:s långsiktiga strategier eller vad det nu är, får ni hellre göra det i separat tråd. Jag tror dock inget nytt kommer komma fram i den, varken vems fel ditten/datten var, eller några nya högtalare.

Har noterat att diskussioner kring Carlsson och SSC är svåra att föra i såna här fora, men tydligen engagerande, och kanske ändå viktiga att hålla vid liv och vårda på nåt sätt, men som inte gör oss för arga på varandra. :)

I idéburna verksamheter brukar diskussionerna lätt bli infekterade. Dels ska man säkerställa att den ursprungliga värdegrunden hålls fast, och sen ska man dessutom utveckla den in i framtiden utan att det spretar för mycket. Jfr Svenska Kyrkan, Scoutrörelsen, politiska partier, Sveriges försvar etc.
___

Kolla gärna in bakgrundstexten till SSC. En bit ner står "Arbetsområde för en stiftelse".

De första styckena tycker jag innehållsmässigt kan ligga bra till även för Carlsson Illuminati på Faktiskt.se. Här kan vi stötta:

"Stiftelsen skall dokumentera, samla och medverka till spridning av Stig Carlssons idéer och forskningsrön om inspelning och återgivning av musik.

Stiftelsen skall genom sitt arbete göra det möjligt att Stig Carlssons livsverk och engagemang vad gäller musikåtergivning i bostadsmiljöer skall fortleva och utvecklas.

I Stig Carlssons anda skall stiftelsen agera för att musikinspelning och återgivning kan ske med större klangrenhet och närvarokänsla. Arbetet sker utifrån en helhetssyn där rön från perceptionsforskning, rumsakustik, elektronik, elektroakustik, musikakustik, vokal- och instrumentteknik brukas i sam-verkan.

Stiftelsen skall medverka till konsumentupplysning avseende musikåtergivning i hemmet och till utbyte av erfarenheter mellan yrkesmän och lekmän kring musikåtergivningsfrågor."

Sen följer en del text om förvaltningen, även framgår att SSC måste ha viss ekonomi. Detta är sitt eget kapitel.
___

Kan man nu rikta blicken framåt...?

Alla verkar överens om att MMX är ett kul projekt, att skaka nytt liv i en "enkel" konstruktion som är ett halvsekel gammal. När nybyggda MMX dyker upp med T22 och F87 vore det i sanning intressant med recensioner av MMX med andra element också (MT20 och 9710 -- vad gör nya lådan och diskantplaceringen?).

Jag har hittat tre fundament i Stig Carlssons idéer som inte verkar ifrågasatta -- högtalarna ska funka i bostadsrum, högtalarna ska ha rak frekvenskurva, och högtalarna ska låta bra i stora delar av lyssningsrummet.

Alltså är det bara att diskutera MMX, och ryka ihop med allt vassare argument, och förhoppningsvis, vi får se, någorlunda bibehållet humör. :)

Efter ett tag kollar vi de fetstilta styckena ovan -- med lite tur har vi, Fakiskt, bidragit till dem. Om Stig i sin himmel tycker som vi, kommer det att regna under semestern. Då kan vi stanna inne och lyssna. :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-04-26 12:41

Johan_H skrev:Alla verkar överens om att MMX är ett kul projekt, att skaka nytt liv i en "enkel" konstruktion som är ett halvsekel gammal.

Ingen säger emot i alla fall. Men när det kommer saker från SSC:s håll blir
delar av Carlsson-fansen på Faktiskt väldigt tysta. Det är ju ofta ett ivrigt
påhejande när folk jobbar fram nya lösningar kring Carlssonkonstruktioner.
Det är synd att fler inte är med och diskuterar om varje ny variant som
kommer fram tycker jag. Om fler är med och pratar är det lättare för någon
som jag, som inte är så inne i Carlssonträsket men är nyfiken, att bilda mig
en uppfattning om styrkor och svagheter i de nya varianterna.

Att det finns många med ordentligt kunskap och erfarenhet här står ju
bortom alla tvivel.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-04-26 13:09

shifts skrev:...Men när det kommer saker från SSC:s håll blir delar av Carlsson-fansen på Faktiskt väldigt tysta. Det är ju ofta ett ivrigt påhejande när folk jobbar fram nya lösningar kring Carlssonkonstruktioner.

Japp. Har inte heller nån insyn i SSC. Vore det en helt idéell verksamhet skulle man kanske önska att den hade ett större drag av öppenhet, men pga ekonomikravet (ägarfrågor, rättigheter, förvaltning etc) finns det kommersiella aspekter också att ta hänsyn till, då blir det krångligare. För ekonomifrågor finns förstås revisorer, frågan om hur man gynnar verksamhetens idé är svår.

(Ofta blir det problem när idéburna organisationer blir alltför inbundna, jfr Motalaskandalen, nån av de mer kartläggande böckerna om Knutby, eller varför inte svenska Röda Korset nyligen. Generella drag tycks vara större slutenhet, karismatiska ledare, och minskande takhöjd. De slutna nätverken ovan började på nåt sätt odla sin egen verklighet.)

Men SSCs inre diskussioner kan vara sitt eget kapitel. En möjlighet därutöver kan vara att Carlsson Illuminati på Faktiskt.se försöker stötta delar av den idé som SSC förvaltar; Stig Cs immateriella arv -- engagemanget för och kunskapen om god ljudåtergivning, och de positiva upplevelser och den glädje den ger. :)

Istället för att rikta diskussionerna bakåt och se om det framkommer nåt nytt, kan vi rikta dem framåt och skapa det nya! :)

Att kunskaphöjden på detta forum är unik är bara förnamnet! :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-04-26 13:38

Jag tänkte inte på de som sitter i SSC:s styrelse iofs. Men ja, de får ju gärna
också tala mer öppet. :)

Jag skulle ju gärna se att alla hejade på varandra, men det funkar kanske
inte så.
2021 maj på Spotify

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati