Skillnad i frekvensgång mellan piP och piPs?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

eriken

Skillnad i frekvensgång mellan piP och piPs?

Inläggav eriken » 2010-04-26 20:15

Ja, finns det någon direkt större skillnad i frekvensgången mellan dessa två? Jag har själv haft piP och har nu piPs och tycker att piPs spelar avgjort bättre.

Har läst en del trådar och uttalanden här på faktiskt där en del personer inte kunde höra skillnad mellan piP och piPs och menar att det är onödigt att lägga 2000 extra på signaturerna.

Själv så tycker jag verkligen att signaturerna är värda de extra pengarna varje dag i veckan. Klart bättre mellanregister/röster samt att de spelar öppnare.

Hur ligger det till egentligen? Har Ingvar lämnat data eller mätningar på piPs och piP som går att jämföra?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2010-04-26 20:30

Jag tror att skillnaderna är mycket marginella.

I normallyssning tror jag inte man märker något alls
mellan dessa, men det finns säkert guldöron som
påstår det. Knappast att de kan spela märkbart
högre heller, men det är klart att för ens eget
välbefinnande så är det säkert gott att veta att
man har s-modellen. :)
Mitt minne är blott ett minne numera.

eriken

Inläggav eriken » 2010-04-26 20:40

Nja, Ingvar själv säger ju att det är skillnad mellan dessa två. Hade det inte varit skillnad så hade han ju tagit bort den ena men han anser att båda har sin plats.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-26 20:55

Skillnaden är apliten. Säger som andra - så länge högtalarna spelar inom sin specade nivå kan ni ju försöka övertyga mig om att ni hör skillnad. Kör ett blindtest ;)

Tror inte ens ni kan mäta skillnad på det förutom att ni kan spela något starkare med piPs innan de låter hårdare i tonen.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

eriken

Inläggav eriken » 2010-04-26 21:03

Ajdå! Då får jag väll anta att jag är ett offer för placebo över mina förträffliga piPs :)

Aldrig får man lita på sin egen hörsel..

En snabb sidofundering som dök upp i huvudet nu när placebon kom in i bilden:

Hur stor risk för placebo är det om man pillar på med akustiken hemma? Lyssna på en låt, stänga av, lägga en madrass mot någon vägg och sedan lyssna igen. Visst gör sådana saker stor skillnad men borde inte placebon kunna spela ett lika stort spratt här?

Användarvisningsbild
PungRaeV

Inläggav PungRaeV » 2010-04-26 21:14

Det känns som att man måste ha ett riktigt bra rum för att höra skillnaden. *spekulerar fritt*

Men feelgood känslan är ju vad många andra högtalarmärker tjänar pengar på, så varför inte :)
Ino Audio piP | Profundus p-2 | Denon AVR-2105 |

http://minhembio.com/pungraev <- Lite gammla bilder...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-26 21:26

eriken skrev:Ajdå! Då får jag väll anta att jag är ett offer för placebo över mina förträffliga piPs :)
Du skall väl vara nöjd över att du har ett har högtalare som du anser vara förträffliga. De blir ju inte sämre av att piP är riktigt bra :)
eriken skrev:Aldrig får man lita på sin egen hörsel..
Din hörsel är det säkert inget fel på alls. Korgen på piPs är av metall och elementet kan tillverkas med något snävare tolleranser. En bra högtalare som blivit förfinad helt enkelt.
eriken skrev:Hur stor risk för placebo är det om man pillar på med akustiken hemma? Lyssna på en låt, stänga av, lägga en madrass mot någon vägg och sedan lyssna igen. Visst gör sådana saker stor skillnad men borde inte placebon kunna spela ett lika stort spratt här?
Isåfall faller jag pladask för placebon hela tiden, eftersom reducerandet av första sidoreflexen och att följa Inos rekommendation om dämpning bakom högtalaren gör enorm skillnad för mig.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2010-04-26 22:06

Till skillnad från Magnus är jag inte så säker på att det är oskillnad. Anledningen är att jag inte har lyssnat på dem i någon direkt avgörande omfattning. Jag tror detsamma gäller Magnus egentligen. :wink: Vad det verkar, så bedömer han kanske högtalare mer efter elementens utseende. :wink:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-26 22:10

Johan_Lindroos skrev:Till skillnad från Magnus är jag inte så säker på att det är oskillnad. Anledningen är att jag inte har lyssnat på dem i någon direkt avgörande omfattning. Jag tror detsamma gäller Magnus egentligen. :wink: Vad det verkar, så bedömer han kanske högtalare mer efter elementens utseende. :wink:

Det stämmer inte. Vi har haft ett antal övningar med piP vs piPs med och utan basmoduler.
Dessutom har jag ägt både piP och piPs även om jag numera inte äger någon av modellerna.

Gå och bygg nått med dig vet ja ;)

Du ligger risigt till inför 22/5 8)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-04-26 22:19

MagnusÖstberg skrev:
Tror inte ens ni kan mäta skillnad på det förutom att ni kan spela något starkare med piPs innan de låter hårdare i tonen.

Tror? :D :D

Du kan ju ställa en av dem framför min mätmik, bakom ett skynke .... 8)
Jag är helt säker på att jag tar 100 av 100 i valfri blandning. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-26 22:25

Ja, just det. Tror som i betydelsen vet inte men är tveksam.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
TDS

Inläggav TDS » 2010-04-27 10:16

Har sedan slutet av 2006 spelat ca2000 timmar paralellt med pip samt pips i ett väl akustiskt fungerande rum samt med känd och ofärgad elektronik ,och kan bara konstatera att de för mig presterar högst olika dvs pips låter renare mer högupplöst ,spelar starkare samt hanterar röst på ett bättre sätt sist men inte minst så upplever jag tystnaden mellan tonerna tydligare med pips såsom i mina i32s så måste jag välja endera så faller valet på pips.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-04-27 11:03

TDS, har du själv monterat båda?
Är du 100% på att inget skiljer i fråga om montage?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2010-04-27 11:03

Är du säker på att elektroniken är "ofärgande"? :D Samt, vilken relevans har det för testet? :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
TDS

Inläggav TDS » 2010-04-27 11:24

Båda paren är nogsamt monterade av mig inspelade samt uppmätta av IÖ ,ifallet angående färgad eller icke färgad elektronik vid lyssnings jämförelser har det för mig varit lättare att detektera skillnader i det ljudande resultatet i de fall jag använt mig av så kallad ofärgad elektronik den elekroniken jag använder mig av var vid tiden den testades av LTS ofärgad men kan givetvis ha ändrat sig över tid,kan förövrigt tillägga att jag under en ganska lång tid lyssnade på pip med en 12watts hembyggd rörförstärkare med goda musik upplevelser. :)Min avsikt med denna text har bara varit att dela med mig av mina högst personliga lyssnings upplevelser av pip kontra pips.
Senast redigerad av TDS 2010-04-27 11:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2010-04-27 11:32

Jag håller för övrigt med dig om skillnaden mellan pip och pips - den är inte försumbar. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2010-04-27 12:21

Jag har piPs nu och har ägt piP men dessvärre inte i med ordentlig dämpning bakom piP, endast med piPs.
Jag upplever dock att jag kan spela lite starkare med piPs men det kan vara det faktumet att piPs klarar 1 dB mer som spökar till det lite. :)
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2010-04-27 21:30

Jag har både piP och piPs och har kört de bredvid varandra vid några tillfällen. Jag lyckas inte höra nån skillnad i alla fall.
Ino i14 + PX-4, Emotiva XPA-5, Denon 2807

Återgå till Wänner af Ino