Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Personligen tycker jag det funkar bra och åtgärdar flera stora problem vid återgivning, även om jag är öppen för att det kanske tillför andra som vissa personer klarar att urskilja.
Rensningen av basen & mellanregistret är sanslöst bra, men det är fullt möjligt att man kan nå samma resultat med ett bra akustikanpassat rum - men aldrig (IMO) i ett orört rum.
Bill50x skrev:Jag har definitivt inte testat tillräckligt med digital kompensering för att kunna uttala mig bergsäkert om dess möjligheter. Men de gånger jag hört sådant har det varit dåligt.
För mig känns det som att digital behandling är billigare och enklare än att
1) bygga riktiga högtalare från början
2) fixa till rummet så det fungerar akustiskt
/ B
Bill50x skrev:Dessutom, det är bara vissa rumsliga fel som går att korrigera. Fladderekon, allmänt (för) lång efterklangstid osv funkar väl inte så bra? Frekvensgångsskillnader, javisst. På ett ställe. Men det kanske finns så intelligenta system idag att de kan fixa en rak frekvensgång i basen även om du rör dig runt i rummet?
/ B
Bill50x skrev:De system jag har hört har i princip "bara" rätat ut frekvensgången. Och återigen, det läggs för mycket tonvikt på rak frekvensgång. Det finns många andra parametrar som jag tycker borde fixas till först, låg distorsion, bra dynamik etc. Och detta klarar väl inte de digital kompensationssystemen av, väl?
/ B
Bill50x skrev:
De system jag har hört har i princip "bara" rätat ut frekvensgången. Och återigen, det läggs för mycket tonvikt på rak frekvensgång. Det finns många andra parametrar som jag tycker borde fixas till först, låg distorsion, bra dynamik etc. Och detta klarar väl inte de digital kompensationssystemen av, väl?
/ B
iffe skrev:Morello: Vad anser du att detta beror på? Är det något grundläggande fel i konceptet med digitala filter, för svårt att konstruera filtren, eller något annat? Undrar då jag tycker det är ett intressant område med digital signalbehandling (även utanför hifi).
iffe skrev:lilltroll: Ser man på, jag har mailat dig tidigare och fått skickat till mig ditt gamla exjobb. Kul att du hittat hitHar du kikat något på DRC programvaran som Denis Sbraigon (tror jag han heter) har totat ihop? Vore intressant att höra din åsikt.
Trist att AES ska ta 200:- för att man ska få kika på artikeln du nämner, och alla andra artiklar med för den delen.
iffe skrev:Här är en länk med diverse information om digital rumskorrigering mha en dator, bland annat DRC:
http://www.duffroomcorrection.com/index.php/Main_Page
Tyvärr har jag inte riktigt mattekunskaperna att sätta mig in i allt än, men läser fourieranalys nästa period som jag hoppas kan ge mig lite mer kött på benen.
Vad har folk på forumet för erfarenheter och åsikter om digital förkompensering av högtalare?
Det finns den lätta varianten med minimum-fas men digitalt så erbjuds extra möjligheter
Margaux skrev:Vad har folk på forumet för erfarenheter och åsikter om digital förkompensering av högtalare?
Det finns den lätta varianten med minimum-fas men digitalt så erbjuds extra möjligheter
Minimumfas? Är det samma sak som PID regulator eller mer avancerad digital reglering?
Rent teoretiskt borde det inte finnas någonting som hindrar att
reglera högtalarna med insignalen som börvärde
iffe skrev:Jodå, vi har haft ett par kurser på magistern. Från och med nästa år kommer en hel del av det jag läser vara inom just signaler och system. Har läst om Dirac Research i tidningen tidigare men inte riktigt hajat kopplingen till institutionen. Du får gärna kort redogöra för din kritik av det som står på sidan.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 17 gäster