Nu skulle jag plocka fram
alla bilder från byggandet av provlådorna
och jag inser nu att man blir så ivrig att dokumentationen blir minst sagt bristfällig, men jag får väl dunka upp det som blev
som alla förstår är detta ett sätt att göra det skall inte ses som ett facit eller norm på något sätt det gick fort som faan och i min applikation behövdes det ingen finish alls så nu kör vi.
efter att ha räknat och simulerat lite på lådvolymer åkte jag till brädgården och köpte lite mdf i 300 bredd.
Jag hade sån himla tur att min lilla budget såg kunde kapa precis 300
och det blir ju mycket enklare att jobba med alla snitt RAKA
nu hade jag ju inte tänkt helt klart när jag reglade upp min vägg så jag tvingades kapa bitarna på längden detta på grund av dålig planering. suck det är ju skillnad på 300 338 tyvärr
jag satsade på mycket lim det är billigt och kladdigt
jag började med något från casco och gick sedan över till mer budget jag märkte ingen skillnad i kvalitet
det pratas ofta om hur mycket presskraft det måste vara för att få en ok limfog, jag kan säga att fyra små snabbtvingar räcker mer än väl för en liten baslåda. jag vet detta då jag slarvade med att kryssmäta den ena lådan vilket resulterade att lådan "skevade" såg ut som lutande tornet i pisa. och då kommer naturligtvis inte bakstycket och baffeln att passa.jag tog låd ramen och dunkade den i golvet för att räta lådramen men hela skiten sprack och gick av "således var limfogen starkare än 19 mm MDF"
so far so god nu skulle det ju bara fixas baffel och bakstycke till sidostyckena. som av en slump hade jag 300 vita hyllplan som fick agera baffel det finns ingen tanke med mdf kontra spånskiva i konstruktionen men väggen är ju vit och således även bafflarna win/win
här provfräses jiggen skaplig rippoff men den fungerar riktigt nice. den är mycket enkelt att reglera och fräsa med. "okej ni får mobbas det är ju inte direkt nystädat"
när man försänkt och fräst hålet känns det som löjligt lite material kvar att dra fast elementet i, så jag fräste till några förstärknings ringar som limmades fast på insidan av baffeln det var enkelt och skruven till elementen drog bra.
nu var det dags att limma fast baffeln på ramen jag valde då en lagom press ~ 10 kg den limfogen har jag ju inte behövt slå isär men den kändes helt tillfreds efter ett dygns torktid
och det är ju nu man märker hur bråttom allt var för att få lite ljud i bygget vart är alla bilder???
jag får väl lite kortfattat försöka redogöra hur slut klämmen blev.
* lådan tätades invändigt med sanitets silikon det är ju lika mycket lim som tätning
* i sidan frästes/försänktes en terminal in, jag lödde i terminalen och klämde kabeln i elementet
* bakom elementet häftades en filtermatta för att hålla fritt från stenullen. två skivor 60 mm stenull lades i det såg lagom ut
* fönster list monterades mellan bakstycke och låda så det är enkelt att justera mängden vid behov
nu är två lådor igång och jag är extremt nöjd med resultatet om inte väggen varit fixat med fyra hål vete faan om jag lagt något krut för att bygga två till men nu blir det så och det är väl lika bra det med tanke på att jag betalade 295 kr st för basarna är det helt osannolikt vilket bra resultat jag är säker på att det finns många element som är bättre å mycket bättre men för 295 kr kan jag garantera att du inte hittar något liknande.(den tillfälliga batchen är ju slut på fynda)
nu är det kväll mer bilder och tankar kommer framöver.