Vilken är den absolut sämsta högtalare du lyssnat på

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-04-28 21:23

Vinylcalle skrev:Vill bara påpeka att jag på inga sätt pekar finger åt B&W överlag, t.ex 683:an är bättre.

Har också skrivit en kommentar om B&W (bland andra) i tråden, men det
hade inte heller med något negativt att göra. Bara att de verkligen inte är så
vanliga här som de verkar vara på andra forum. För protokollet alltså...
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2010-04-28 22:20

Tittar man på rubriken och ser svar som B&W, Dynaudios 600.000 kr högtalare osv, då blir det stor komik :) Eller så har man bara hört en högtalare i sit liv typ

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-04-28 22:32

Oops, jag skrev i fel tråd! Jag trodde jag var i denna: Vilka högtalare har du! Viktig tråd svara NU!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-04-28 22:37

patjoh skrev:Tittar man på rubriken och ser svar som B&W, Dynaudios 600.000 kr högtalare osv, då blir det stor komik :) Eller så har man bara hört en högtalare i sit liv typ

Är det? Man kanske räknar med mer än det man får?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2010-04-28 23:06

Nej, då har du nog missförstått det. Det står som fråga:

"Vilken är den absolut sämsta högtalare du lyssnat på"

Och då blir det komiskt :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-04-29 01:15

Nja, det är ju ingen omöjlihet. Om man inte lyssnar på CV, bose och annan junk så kan det vara så 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2010-04-29 01:30

patjoh skrev:Nej, då har du nog missförstått det. Det står som fråga:

Jag tror att det är du som har läst fel. Rubriken lyder mycket riktigt: "Vilken är den absolut sämsta högtalare du lyssnat på".
I det begreppet är det helt rimligt att lägga in priset som en parameter, det kan till exempel vara riktigt dåligt att göra en högtalrae som man tar 600 000 kr för som låter sämre än en genomsnittlig högtalare för 10 000 kr.

Låt mig gissa att du tolkar rubriken som "Vilken är den högtalare som låter sämst som du har lyssnat på"?

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2010-04-29 01:34

Jag räknar endast med högtalare med uttalade hifi-ambitioner. Dvs inte datorhögtalare, mobiltelefonshögtalare, hesa fredrik eller liknande.

Jag anser t.ex. att de Jamo E350 som nämnts tidigare i tråden för ett pris av 1000 kr nya slår B&W CM7.

Har du hört högtalarna ifråga? Vad tyckte du.

Jag har till exempel svårt att acceptera en modern golvhögtalare för nästan 20 000 som spelar ner till 60-70 hz. Även om det inte är det stora problemet de lider av ljudmässigt.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-04-29 06:06

Kaha skrev:

Jag tror att det är du som har läst fel. Rubriken lyder mycket riktigt: "Vilken är den absolut sämsta högtalare du lyssnat på".
I det begreppet är det helt rimligt att lägga in priset som en parameter, det kan till exempel vara riktigt dåligt att göra en högtalrae som man tar 600 000 kr för som låter sämre än en genomsnittlig högtalare för 10 000 kr.

Låt mig gissa att du tolkar rubriken som "Vilken är den högtalare som låter sämst som du har lyssnat på"?

Rubriken är ju snarare ett påstående, så som den är skriven.
Mina inbyggda felkorrektionskretsar fick mej emellertid att missa det.
:wink:

Antingen så är 'Vilken' ett namn på en högtalare:
Då blir det ett påstående, om att högtalaren med namnet "Vilken", är den sämsta högtalare du lyssnat på.

Eller så är rubriken en bisats, där huvudsatsen inte framgår:
"Högtalaren i fråga heter Kalle Anka Technology Futura. Vilken är den absolut sämsta högtalare du lyssnat på."
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-29 06:52

Kaha skrev:

Visst är det så!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-04-29 07:35

Jag gillar en här typen av antiköpråd och passar på att lyfta min gamla tråd
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=677281
Sammanställning på sid 3.
Då la jag fokus på "Min sämsta högtalare" alltså högtalare man ägt eller i alla fall haft i sitt hem en tid.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-04-29 08:17

Jws,genexxa tillhör inte direkt favoriterna .Men jag dömer inte ut märket totalt, för dom kan ju ha gjort nån eller några modeller som inte jag hört som är ok . :) (Man gör klokast i att vara ödmjuk i sina uttalanden för det är väl knappast nån som hört en tillverkares alla modeller vettigt uppställda) :wink:

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2010-04-29 09:20

Det absolut sämsta jag hört är nog något av de enklare s.k. hembiosystemen i bekantskapskretsen. I några fall har jag klart föredragit ljudet direkt från TVn.

De största besvikelserna (eller antiklimax) har varit på HiFi-mässor. Vid ett tillfälle var det ett jättelikt Infinitysystem (upppbackat av ett smärre kärnkraftverk) som lät tunt och skramligt. En annan gång var det stora Martin Logan (uppbackade av massa värstingprylar) som lät simmigt och kraftlöst. Jag gissar att nätkablarna i bägge dessa system kostar mer än hela min anläggning. Och jag antar att en stor bov är hur lokalen (inte) interagerade med högtalarna.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-04-29 09:30

MichaelG: De var nog inte inspelade. Nätkablarna alltså.
2021 maj på Spotify

Albert

Inläggav Albert » 2010-04-29 12:12

Vinylcalle skrev:Vill bara påpeka att jag på inga sätt pekar finger åt B&W överlag, t.ex 683:an är bättre.

Men jag skulle gärna se att några andra här på forumet försöker lyssna på B&W CM1 och CM7. Jag tycker de är kassa, tidningarna verkar tycke jättebra om dom 8O .

MvH Carl

Jag äger just ett par CM7 och jag känner inte riktigt igen mig i din beskrivning av dem. Basförmågan är inte direkt strålande varken i mängd eller djup men det stör mig inte jättemycket eftersom jag har separata bashögtalare.

Däremot tycker jag varken diskant eller mellanregister har de egenskaper som du har upplevt, tvärtom tyckte jag att många av de andra högtalare som jag provlyssnade i samband med köpet upplevdes som "skrikiga" i jämförelse. Mellanregistret tycker jag låter bra. Designen tycker jag också är trevlig.

Sammanfattningsvis tycker jag inte högtalaren alls är "kass" utan en trevlig allroundhögtalare som smälter in i ett vardagsrum.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2010-04-29 12:38

Albert skrev:

Men jag skulle gärna se att några andra här på forumet försöker lyssna på B&W CM1 och CM7. Jag tycker de är kassa, tidningarna verkar tycke jättebra om dom 8O .

MvH Carl

Jag äger just ett par CM7 och jag känner inte riktigt igen mig i din beskrivning av dem. Basförmågan är inte direkt strålande varken i mängd eller djup men det stör mig inte jättemycket eftersom jag har separata bashögtalare.

Däremot tycker jag varken diskant eller mellanregister har de egenskaper som du har upplevt, tvärtom tyckte jag att många av de andra högtalare som jag provlyssnade i samband med köpet upplevdes som "skrikiga" i jämförelse. Mellanregistret tycker jag låter bra. Designen tycker jag också är trevlig.

Sammanfattningsvis tycker jag inte högtalaren alls är "kass" utan en trevlig allroundhögtalare som smälter in i ett vardagsrum.

Fick inte heller den upplevelsen när jag lyssnade på CM1. Tyckte de lät trevligt.

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2010-04-29 18:26

MagnusÖstberg skrev:
Kaha skrev:

Visst är det så!

Det var de mest krystade svar jag läst. Självklart så går det bara tolka frågan som jag skriver, det andra är ju egna tolkningar. Frågan är inte "vilken är den dyraste högtalaren du lyssnat på som låtit sämst".."vilken är den minst prisvärda högtalaren du lyssnat på?" "vilken hifi-högtalare har du blivit mest besviken på?" osv osv.

Här ställs en enkel fråga som inte borde gå att misstolkas (om man inte vill vara tvångsobstinat då). Högtalare finns i pris från 100 kr till 10 miljoner, stora och små. Av ALLA de högtalare du lyssnat på (den egentolkningen kostar jag på mig), vilken låter sämst. Tja, för mig är det nog någon annan än B&W, Dynaudio, Ino Audio iaf :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-29 18:33

Bara för att du tycker det är krystat betyder det inte att det varken var en ologisk eller felaktig tolkning ;)

Sämsta högtalaren man lyssnat på i förhållande till förväntningarna var Dynaudio....minns inte ens modellen..

Misstänker dock starkt, precis som MichaelG var inne på, att högtalarna fick sämsta möjliga förutsättningar.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2010-04-29 18:34

mina gamla Jamo D365 är riktigt kassa faktiskt :lol: jag får nog plocka fram dom och lyssna lite
men oj vad glad när jag såg bilden på dem, mycket nostalgi :)
Bild
edit. egen bild

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2010-04-29 19:32

Albert skrev:

MvH Carl

Ok. Min bror ägde ett par CM7or under några veckor och han tyckte uppenbarligen inte heller så illa om dom (även om han sålde dom ganska snabbt).

Jag anser som sagt mellanregistret vara ganska neutralt och kanske högtalarens bästa ljudliga egenskap. Men den bumliga basen den är bara för mycket för mig.

Att det är en mycket snygg högtalare det råder det ingen tvekan om däremot.

Kan berätta att dessa CM7:or bytte ägare 3 gånger under knappt en månads tid. Tyvärr lät de inte bättre i butik heller.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-04-29 19:37

patjoh skrev:Här ställs en enkel fråga som inte borde gå att misstolkas (om man inte vill vara tvångsobstinat då). Högtalare finns i pris från 100 kr till 10 miljoner, stora och små. Av ALLA de högtalare du lyssnat på (den egentolkningen kostar jag på mig), vilken låter sämst. Tja, för mig är det nog någon annan än B&W, Dynaudio, Ino Audio iaf :)

Det kan väl vara så att något som är genomuselt är lättare att lyssna på än något som på 90% gör ett kanonjobb och är genomusel på resterande 10% och därför blir totalintrycket sämre än det som är konsekvent uselt?
Senast redigerad av Nattlorden 2010-04-29 19:45, redigerad totalt 1 gång.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2010-04-29 19:44

patjoh skrev:Självklart så går det bara tolka frågan som jag skriver, det andra är ju egna tolkningar.

Nej. Frågan är "Vilken är den absolut sämsta högtalare du lyssnat på". Sämst i vilket avseende framgår inte av frågan. Det behöver inte handla om ljudet överhuvudtaget.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-04-29 20:42

Magnuz skrev:
patjoh skrev:Självklart så går det bara tolka frågan som jag skriver, det andra är ju egna tolkningar.

Nej. Frågan är "Vilken är den absolut sämsta högtalare du lyssnat på". Sämst i vilket avseende framgår inte av frågan. Det behöver inte handla om ljudet överhuvudtaget.

Oj. 8O

Så här skrev Neffe i sitt första inlägg.

Nefilim skrev:Ja vilken är det? Alla vi har väl någon gång lyssnat på
högtalare som rent ut sagt låter skit
.

Jag har ett ljudminne från drygt 10 år tillbaka då jag
lyssnade
på ett par konstruerade av R.S.
Kanske de inte lät så illa eg, men konstruktörens
uppförande gjorde att jag tyckte de lät skit.

Vem är då denne R.S? Ja många vet tror jag.

En ledtråd. Hornhögtalare.

Men vad är det sämsta du hört?

Ja, vad kan Neffe mena? 8) Sämst i vilket avseende framgår ju inte av frågan, enligt Magnuz.

Det är en svår nöt att knäcka Bild

Bäst att invänta rätt svar :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2010-04-29 21:42

steveo1234 skrev:...Sämst för priset måste vara Cabasse La Sphere. Den hade fått underkänt om de kostat 10k så jag vet inte riktigt hur man ska bedömma dem när de kostar över miljonen..

+1

Har lyssnat på dessa vid två olika tillfällen, båda gånger haglade det ursäkter som tidsbrist och svårigheter att kalibrera filter osv.......riktigt dåligt med tanke på priset!

Mitt bidrag till tråden blir annars Audiovector Ki3. Dessa demades på (Hifi)Malmömässan i höstas och som vanligt gjorde Audiovector allt för att vinna dB-racet.
Maken till bumligt och ansträngt ljud får man leta efter, bland det sämsta jag hört!

Tråkig utveckling, både Audiovector och Cabasse byggde riktigt bra högtalare förr, åtminstone om man var beredd att öppna börsen.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-04-29 21:47

Tror det är dom gamla bakelittelefonerna. Tyckte inte dom lät något vidare.
Kan ifs ha varit mikrofonerna som begränsade för mycket så nu blev jag osäker.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-04-29 22:01

diesel skrev:
steveo1234 skrev:...Sämst för priset måste vara Cabasse La Sphere. Den hade fått underkänt om de kostat 10k så jag vet inte riktigt hur man ska bedömma dem när de kostar över miljonen..

+1

Har lyssnat på dessa vid två olika tillfällen, båda gånger haglade det ursäkter som tidsbrist och svårigheter att kalibrera filter osv.......riktigt dåligt med tanke på priset!

Vet att jag läste en riktig hyllning till Cabasse La Sphere på ett svenskt forum.
Ett hemma-hos-besök som slog allt och lite till. Måste ge mig iväg och
leta lite. Men man kan kanske hitta en individ för varje högtalarmodell som
finns som älskar just den.

Edit: Jösses vad ord som föll bort.
Senast redigerad av shifts 2010-04-29 22:12, redigerad totalt 3 gånger.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2010-04-29 22:10

shifts skrev:
diesel skrev:

+1

Vet att jag läste en riktig hyllning till Cabasse La Sphere på svenska något
forum. Ett hemma-hos-besök som slog allt och lite till. Måste ge mig iväg och
leta lite. Men man kan kanske hitta en för varje högtalarmodell som älskar
just den.

Jag känner igen det du skriver, tror det var på hififorum.nu.....

Potentialen finns , helt klart........"Ursprungsmodellen" (första med coax) som hette Atlantis är i särklass det bästa jag hört någonsin. Detta var i början på nittiotalet så minnet kan svika 8) men jag minns att jag var helt golvad, det fanns ingenting att jämföra med helt enkelt!

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2010-04-29 23:55

petersteindl skrev:Ja, vad kan Neffe mena? 8) Sämst i vilket avseende framgår ju inte av frågan, enligt Magnuz.

Det är en svår nöt att knäcka Bild

Bäst att invänta rätt svar :)

:lol: Jag tänkte faktiskt gå tillbaka till trådens början och se vad det egentligen stod men iddes inte. Det straffade sig visst. :oops: :D

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-04-30 07:18

Harryup skrev:Tror det är dom gamla bakelittelefonerna. Tyckte inte dom lät något vidare.
Kan ifs ha varit mikrofonerna som begränsade för mycket så nu blev jag osäker.

mvh/Harryup

Hade du verkligen kalirerat luren före provlyssning? Det var väl bara när kolpulvret i dom hade klumpat ihop sig som det lät skit. Efter ett par rejäla smällar i bordsskivan med luren så lät dom betydligt bättre igen... en stund. Sen var det dags för kalibrering igen :wink:

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-04-30 08:42

shifts skrev:
diesel skrev:

+1

Vet att jag läste en riktig hyllning till Cabasse La Sphere på ett svenskt forum.
Ett hemma-hos-besök som slog allt och lite till. Måste ge mig iväg och
leta lite. Men man kan kanske hitta en individ för varje högtalarmodell som
finns som älskar just den.

Edit: Jösses vad ord som föll bort.

Jag har bara hört dem på mässa med de tillhörande ursäkterna. Jag och min kompis stor och grimaserade när de spelade någon techno på dem och när han gick fram till utställaren och frågade hur en så usel högtalare kunde säljas för mer än 10000kronor så gick jag...

Nog att det finns sämre högtalare att hitta. Men, i relation till priset är det lätt det sämsta jag hört.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi