Digital förkompensering

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2005-03-07 23:03

Jo, får nog försöka få tag på lite artiklar från JAES och läsa om och om igen tills jag förstår :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-03-07 23:11

Johan Liljencrants sa en gång: "JAES är bra. Efter att något har publicerats där så dröjer det ungefär 5 år tills det finns på marknaden." Jag tror han har rätt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2005-03-07 23:14

Det köper jag!

Gillar man Svantes prog så kan ma labba lite med hans efterklangstidsprog. för att se vad som händer under 300 Hz, med och utan korr.

Men det finns ju flera andra alt. också.

MATLAB brukar jag tycka är trevligt, men Svantes prog. brukar vara mycket användarvänliga.

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-03-08 21:40

Matlab.....senast jag avände det var 1990 på en 286:a processor med DOS. Antar att det ser lite annorlunda ut idag :)

Lilltroll - vad tror du om digital korrigering av högtalare? Kommer det att gå att trolla fram välljud ur halvbra högtalare? Finns det någon som lyckats?
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2005-03-11 21:30

De flesta saker som går att göra analogt går att göra lika bra eller bättre digitalt. Digitalt ges fler möjligheter.

Möjligheter medför dock att det finns ännu fler sätt att misslyckas :roll:

Jag tror att på sikt kommer många högtalare att bli aktiva med klass-D förstärkare samt förses med digitala delningsfilter. När priset att förse högtalarna med några få aktiva kretsar blir lägre än priset för passiva delningsfilter mm så kommer utbudet att ändras jämfört med idag. Detta leder till mer välljud per krona.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-03-12 00:04

lilltroll skrev:De flesta saker som går att göra analogt går att göra lika bra eller bättre digitalt. Digitalt ges fler möjligheter.

Jag tror att på sikt kommer många högtalare att bli aktiva med klass-D förstärkare samt förses med digitala delningsfilter. När priset att förse högtalarna med några få aktiva kretsar blir lägre än priset för passiva delningsfilter mm så kommer utbudet att ändras jämfört med idag. Detta leder till mer välljud per krona.

Mmm, fast då måste de bli aktiva, och det är ett "standardbrott".
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-03-12 12:40

Svante skrev:
lilltroll skrev:De flesta saker som går att göra analogt går att göra lika bra eller bättre digitalt. Digitalt ges fler möjligheter.

Mmm, fast då måste de bli aktiva, och det är ett "standardbrott".

Praktiskt eller teoretiskt?
Först med aktiva filter som man får en dedicerad effekttillgång som ger en möjlighet att kunna höja något i basen om det skulle lyssningsmässigt funka. Tror dom flestas dåliga erfarenheter av eq:ar beror på att man vill höja det som "inte finns" i basen för att sedan förbruka all tillgänglig välljudande effekt, och kvar finns bara en klippande kippande förstärkare som distorderar i alla register.
Alltså låter eq:ar dåligt!?
Handhavande är extremt viktigt ihop med digitala filtrer och eq:ar och tror att den som säger att han kan och vet hur det funkar borde tas med en nypa salt oavsett om han är för eller emot grunkorna.
Har använt digitala filter > 2 år nu och man lär sig hela tiden, och gamla kunskaper och förurfattade meningar som man skaffat sig både praktiskt och teoretisk kan behöva ändras eftersom utvecklingen går framåt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-03-12 14:54

Vad jag menar är att det finne en väletablerad standard med en förstärkare som är kapabel att leverera sin signal in i en 4-8 ohms last och her noll ohms utimpdans. Gör man avsteg från den standarden så kommer inte de vanliga förstärkarna att funka som förstärkare/volymkontroll/ingångsväljare längre.

Jag tror iofs att det blir bättre om man sätter förstärkarna i högtalaren och dimensionerar dem tillsammans. Det ger också många möjligheter till förkompensering som i slutändan är bra. Men det behövs en ny standard. Och det behövs 230 till högtalarna. Mer sladd alltså, något som kan vara tillräckligt för att få folk att välja nåt annat.

Användarvisningsbild
lilltroll

Några råd:

Inläggav lilltroll » 2005-03-12 17:52

Ett generellt råd:

Var mycket försiktig om du kompenserar för nollställen.

Här följer några exempel på misstag.

1. Du placerar mätmikrofonen framför högtalaren men inte riktigt on-axis sett från diskanten. Resultatet är att du ser diskantens roll-off off-axis, och höjer den högsta diskanten allt för mycket.

2. Du placerar mikrofonen framför diskanten för att råda bot på ovan:
Om du inte befinner dig på mycket långt avstånd, (vilket du troligtvis inte gör bara för du är tvungen att trunkera impulsvaret innan de första reflexerna) så är sannolikheten hög för att delningsfiltrena tillsammans med baffeln inte summerar till 1 i den riktningen.
Resultatet är att du får en felaktig kompensation i delningsfrekvensområdet.

3. Du försöker sträcka ut basområdet två oktaver under dina basreflexhögtalares Helmholtz-frekvens.
Resultatet är att du matar in massor med effekt, får ett mycket stort membranutslag, mer dist. , men inte mycket mer ljudtryck för mödan. ("Akustisk kortslutning mellan port och element")

4. Du kompenserar för baffelns kantdiff. samt elementets uppbrytning i en riktning.
Resultat är att frekvensgången i nästan alla andra riktningar kan blir sämre.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-03-12 20:32

Svante:
En standard ligger kanske inte så nära till hands pga alla kopieringsskydd. Dom som kanske kommit längst är Meridian och dom har sin egen standard MHR.
Så just nu är det nog försteg/processor ifrån samma firma som högtalarna som gäller annars får man inte släppa ut 24/192 ur processorn eller ens DVD-A eller SACD ur DVD'n med en upplösningen.

Föregående

Återgå till Teknikforum